abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117259060
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 06:11 schreef sigme het volgende:
Het piept wel allebei, maar net als wij denkt een hond duidelijk niet dat het hetzelfde is.
Dat typische kuikengepiep trekt trouwens rovers van heinde en verre aan. Geen idee welke kronkel in de evolutietheorie heeft gedacht dat dat handig was.
OK, dat is een logische verklaring.
Die evolutionaire kronkel? Dat is simpel: honger! En kuikengepiep is dus eten. Weinig, weliswaar, maar kuikens hebben ook nog ouders. Mjammie! Erop af!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_117574255
Sigme, hoeveel ruimte (wei) gebruik je voor de varkens?
pi_117574564
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 23:59 schreef Kees22 het volgende:

[..]

OK, dat is een logische verklaring.
Die evolutionaire kronkel? Dat is simpel: honger! En kuikengepiep is dus eten. Weinig, weliswaar, maar kuikens hebben ook nog ouders. Mjammie! Erop af!
Volgens mij bedoelde ze meer dat de evolutie had moeten zorgen dat die piep zou verdwijnen. :P Maar wij doen altijd net alsof de evolutie 'klaar' is (met ons als onbetwist eindpunt/hoogtepunt) maar de evolutie is nog in volle gang dus die piep verdwijnt nog wel eens. :P
pi_117576181
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 00:31 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelde ze meer dat de evolutie had moeten zorgen dat die piep zou verdwijnen. :P Maar wij doen altijd net alsof de evolutie 'klaar' is (met ons als onbetwist eindpunt/hoogtepunt) maar de evolutie is nog in volle gang dus die piep verdwijnt nog wel eens. :P
Ik weet niet wat sigme bedoelde.
De piep van een jonge hond die pijn heeft, dient een oudere hond te remmen.
De piep van een kuiken dient de kloek tot hulp te activeren.
Maar dezelfde piep kan voor een roofdier een teken zijn dat er makkelijke prooi voorhanden is.

Ik ging er, ws ten onrechte, van uit, dat de piep van een kuiken hetzelfde klinkt als de piep van een gepijnigde pup.

Dat de evolutie nog in volle gang is, ben ik met je eens.
Of piepen uitsterven, betwijfel ik.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_117618852
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 00:20 schreef tjoptjop het volgende:
Sigme, hoeveel ruimte (wei) gebruik je voor de varkens?
Ik dacht het op ongeveer 40 bij 40 meter uitkwam. Hoezo?

De opmerkingen over het kuikengepiep begrijp ik niet helemaal. Het is razend onhandig dat kuikens een geluid maken dat rovers aantrekt. Kippen zijn natuurlijk gedomesticeerd en daarop de uitgangspunten van de natuurlijke evolutie toepassen is onjuist, dat weet ik heel goed. Wilde vogelsoorten hebben geen jongen die zoveel zo onhandig geluid maken. Dat zouden ze niet overleven.
De kippekuikens hebben het geluid niet nodig om de kloek tot actie aan te zetten, ze hebben heel die kloek niet nodig.

Vorige week hebben we de laatste drie ooilammetjes weggebracht. Die krijgen een mooi leven bij een gepensioneerd stel dat voor de lol wat schaapjes aanhoudt. En niet opeet, dus ze zullen wel oud worden. Ze lopen nu bij een hele kudde Quessantjes.

De grote ram mocht daarna weer bij de overgebleven volwassen ooien in de wei. Hij was als een kind zo blij en ging vanaf de eerste minuut zaniken mag ik al mag ik al mag ik al?. We hebben de ooien en de ram de klauwtjes bijgesneden en ze daarna verweid naar de grote koeienwei. Zolang er nog gras is kunnen ze daar blijven lopen.

Voor de koeien hebben we voor een slordige duizend euro wintervoorraad gekocht: 120 pakjes voordroogkuil. Of dat genoeg is hangt af van de winter.

Hier een foto'tje van de grote ram met de kleine rammen, net voordat de grote ram naar de dames verhuisde. De kleine rammen worden ergens deze winter geslacht.

Varkens maken het nog steeds goed. Ze groeien voorspoedig en vermaken zich wel.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_117621676
Mijn opmerkingen over de kippen gingen er vanuit dat ook wilde kuikentjes piepen, maar dat is kennelijk niet zo. Weet ik veel, heb nog nooit wilde kippenkuikens gezien. :P Wel wilde kippen (jungle fowl), in Sri Lanka.
pi_117623307
Och, ik ken natuurlijk ook niet alle wilde dieren, maar fazante- en eendekuikens maken niet zo'n kabaal. Natuurlijk piepen ze wel, soms, maar niet zoveel en alleen zolang ze erg klein zijn. En als de honden achter de jonge eendepulletjes aanjaagt weten ze heel goed dat ze hun snavel moeten houden als ze zich verstoppen. De honden hebben nog nooit pulletjes te pakken gekregen, en ze doen wel flink hun best.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_117650482
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 12:32 schreef sigme het volgende:
Och, ik ken natuurlijk ook niet alle wilde dieren, maar fazante- en eendekuikens maken niet zo'n kabaal. Natuurlijk piepen ze wel, soms, maar niet zoveel en alleen zolang ze erg klein zijn. En als de honden achter de jonge eendepulletjes aanjaagt weten ze heel goed dat ze hun snavel moeten houden als ze zich verstoppen. De honden hebben nog nooit pulletjes te pakken gekregen, en ze doen wel flink hun best.
Dan ruiken ze ze dus ook niet? De honden de eendepulletjes bedoel ik.
Nou ja, dit wordt alles bij elkaar een vaag verhaal.

Wat zijn varkens toch leuke beesten. Je maakt me blij met de foto's!
pi_118270801
Dit weekend hebben we de koeien naar hun winterstalling gebracht. De route goed afgezet met rood/wit lint en de koeien gelokt met wat koekjes en een beetje gedreven en ze zijn keurig met ons meegelopen. Een klein stukje over het asfalt, dan door de lage schapenweide, naar hun hoge winterwei met het stalletje.

De koeien zijn natuurlijk nog wat groter dan ze vorig jaar waren, en het stalletje is wat lager geworden doordat we er een dikke betonvloer in gestort hebben. Zouden ze er nog wel in passen?

Oh, eenmaal onder de entree door wil dat best.

Met het nieuwe luikje in het stalletje, zodat we van buitenaf hooi kunnen voeren.
pi_118275554
Ze zien er gelukkig uit. O+
pi_126264855
Deel 1 en 2 bijgelezen de laatste dagen op dode momenten.
Leuk!!

Hoe is het nu met je mini-boerderij?

(Aan de omgeving te zien en als ik her en der wat door de regels heen goed op pik woon je niet ver bij mij vandaan.)
pi_126273501
Ja, laat ik eens een verslag uitbrengen :Y.

Helaas zijn er eind van de winter twee hennen ten prooi gevallen aan een roofvogel. Daarna hebben we ze wekenlang opgesloten, wat ze niet leuk vinden. Na verloop van tijd was de haan op eens van het ene moment op het andere doodziek. Na even opgeknapt te zijn stortte hij weer in en was 'ie dood. Ouderdom kan het niet geweest zijn, het beest was nog geen jaar oud. Ik vermoed dat hij zich heeft doodgekukeld in competitie tegen een haan die nieuw in de buurt kwam wonen.

De koeien hebben we begin april ofzo naar hun zomerwei gebracht, kunnen ze weer fatsoenlijk een sprintje trekken enzo. Er stond nog niet echt gras toen, we voeren ze nog kuil bij. Inmiddels groeit het gras aardig.

De schapen begonnen 13 maart met lammetjes. Een drieling maar liefst! Inmiddels hebben alle ooien lammeren. De meesten 2 lammetjes, eentje eentje, wat 12 lammetjes in totaal maakt. 7 rammetjes, 5 ooitjes. Een lammetje van de drieling vonden we op 1e Paasdag halfdood in de wei. Ondervoed en onderkoeld. Met wat moeite hebben we die erdoorheen gesleept; eerste paar dagen elke anderhalf uur voeren - ook 's nachts! We hebben haar anderhalve week binnen gehad, onder een warmtelamp. Daarna kon ze gelukkig terug naar de kudde - maar ze mocht niet meer drinken bij haar moeder, dus wij moesten de fles blijven geven. Zij vond dat maar niks en ging op de loop als we eraan kwamen. Dus had ze een halsband om met een lang touw eraan - konden we d'r vangen. Inmiddels krijgt ze nog tweemaal daags een fles en nu ook elke dag wat minder. En nu eindelijk heeft ze het door en komt naar ons toe :+.

De varkens zijn nog even onbeschaafd als ze al waren. Wel iets groter geworden. Ze vonden de winter maar koud en vervelend en helaas waren ze niet zo zindelijk als de vorige lichting. Het even geduurd voordat we iets hadden uitgepuzzeld waardoor ze warm & droog & schoon genoeg bleven. Ze zijn nu blij dat het weer lekker weer is.

Honden en katten gaar gewoon hun gang. Dus hond1 zit achter de reeen aan, hond2 is iets braver.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 15:42 schreef bronnen het volgende:

(Aan de omgeving te zien en als ik her en der wat door de regels heen goed op pik woon je niet ver bij mij vandaan.)
Zou zomaar kunnen natuurlijk, al zegt dit niet zoveel ;).
  vrijdag 10 mei 2013 @ 12:33:02 #188
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_126300494
Gaaf dit sigme, ik ga deze volgen.
Ik wil ook eens zoiets, maar dan wat kleinschaliger met kippen, konijnen en geiten..
Helaas nog geen plek voor, ik hoop in de toekomst :)
pi_126756379
Gister is de schaapscheerder langs geweest. Mooie aanleiding om maar weer eens wat foto's te maken.

De ooi die de drieling heeft gekregen, we dachten dat zij erg mager was maar dat viel mee.

Deze was wel best mager. Je kan dat echt alleen zien als ze geschoren zijn.

De lammeren moeten altijd even wennen aan die pittig korte kapsels.

De ram. Nu met nog grotere hoorns!

De kippen mogen weer naar buiten, er zitten weer zoveel bladeren aan bomen en struiken dat de roofvogels hopelijk niet zo makkelijk kippen vangen.

De koeien liggen even in een ruig weitje wat we tijdelijk mogen gebruiken.

De ene hond ligt op wacht.

En de andere hond staat op wacht.

Het lammetje aan de fles maakt het nog steeds goed. We zijn de melk aan het afbouwen, na deze week zouden we ermee klaar moeten zijn.
  maandag 20 mei 2013 @ 10:52:48 #190
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_126757905
Moooi :D
Is dit pure hobby sigme?
pi_126758437
Leuk topic, mijn broer heeft ook een Stabij, zijn heerlijk rustig :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_126770246
Leuke update weer :)

Hoe is het ondertussen met de varkens? Zijn jullie er al over uit of je het geltje gaat laten dekken in de toekomst? Biggetjes zijn erg leuk hoor O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_126779153
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 10:52 schreef Mubassie het volgende:
Moooi :D
Is dit pure hobby sigme?
Nou, het is niet altijd leuk, maar het kost handenvol geld. Pure hobby dus :D.

quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:29 schreef Miss_Isis het volgende:
Leuke update weer :)

Hoe is het ondertussen met de varkens? Zijn jullie er al over uit of je het geltje gaat laten dekken in de toekomst? Biggetjes zijn erg leuk hoor O+
We gaan niet fokken met de varkens. Eigenlijk willen we de dierenlast wat terugbrengen, en daar past fokken niet echt bij :+. Plan is in de vroege herfst een varken te laten slachten en in de winter de andere twee.
pi_126783652
Dus het zelfvoorzienende schiet niet echt op? :P
pi_126784151
Van geen kant!
Maar het is wel leuk leven en dat is ook wat waard ;).

Dit jaar leggen we wel weer een grote moestuin aan, dus over een tijdje hoeven wee geen groente meer te kopen. Als het niet meer gaat vriezen of ander weer-onheil zouden we ook een redelijke fruitoogst moeten kunnen krijgen. En voor deze herfst/winter: 7 rammetjes, 3 varkens voor de vriezer.
pi_126786079
Zekers! :) ^O^
pi_129503851
Ok, ik heb altijd stiekem mee kunnen lezen, maar omdat het nu al een poosje stil is voel ik mezelf genoodzaakt een update te vragen. Bij deze dus. Hoe gaat het met je diergaarde Sigme?
pi_129640499
Druk, zo druk. Met vanalles, maar ook met alle dieren. Alles raakte ietwat in het ongerede doordat er op ons land verbouwd moest worden. Over ons land liep namelijk een keurig rechte sloot, wat van oorsprong een oud beekje is. Nieuwe moderne inzichten hebben geleid tot de overtuiging dat een beek natuurlijk hoort te kronkelen. Dus moest er een meneer in een enorme graafmachine de beek weer laten slingeren. Daar is natuurlijk netjes overleg over geweest enzo, maar het loopt toch altijd anders dan gedacht en het is een hoop werk (afrasteringen weg, noodafrasteringen elders, al het land zwart in plaats van begroeid met gras etc).

Voor de koeien hadden we al snel toen opeens veel te weinig gras. Die lopen nu al enige tijd op een weiland naast ons. Achter een noodafrastering en met een geimproviseerde watervoorziening.
Ze klagen niet. Gelukkig hebben ze er ook wat schaduw, geen overbodige luxe op een dag als gister.

Op het stuk land waar de schapen nu lopen liggen nog grote bulten zand. Die moeten nog weg, maar voorlopig vinden de schapen het wel leuk.

Er waren 12 lammeren deze lente; 5 ooitjes, 7 rammetjes. Een van de ooitjes moesten we een tijd met een flesje voeren, dat is allemaal goed gegaan. Vorige week hebben we 4 ooilammeren weggedaan - het leblam houden we zelf. De ooilammeren zijn verkocht aan een ouder echtpaar dat heel graag schaapjes koopt en beslist wil dat deze nooit geslacht worden. Eigenaardige hobby.
Onze rammetjes staan wel op de nominatie voor de slacht, later.

De varkenswei moest uiteindelijk even compleet ontmanteld worden; de varkens hebben een paar dagen opgesloten gezeten op een klein terrein: hun hok en de uitloop daarvoor. Dat ging erg goed, ze verveelden zich wel wat maar hebben de boel niet gesloopt.
Nu hebben ze een nieuwe wei: behoorlijk opgehoogd, en met een nieuwe poel.

Ook de nieuwe poel is niet diep genoeg om vanzelf vol te blijven, dus die moest ik net als de oude met de hand met emmertjes water vullen. Dat hebben we gemoderniseerd.

Met deze pomp pomp ik water uit de beek, in een bak, dan loopt het door een buis naar de varkens, in een metselton (om uit te drinken), en als de ton overloopt stoomt het water in de poel. Mooi he?

Maar al dat zwarte land was mooi gras en moet dat ook weer worden.. Het is wel opnieuw ingezaaid, en het is nu goed aan het kiemen.

De honden rennen natuurlijk ook graag rond, maar foto's maken is makkelijker als ze even stilstaan. Of liggen.

En dat geldt ook voor katten.

Van de kippen heb ik geen foto's gemaakt. We hadden graag ze laten broeden dit jaar, maar het werd niet op tijd warm en dus slaan zij een jaar over. Omdat de haan dit voorjaar dood neerviel zouden we bevruchte eieren moeten kopen, maar dat beviel sowieso wel, ook met haan zouden we dat gedaan hebben. Maar een haan erbij zou wel mooier zijn, maar ja, zonder kuikens komt er ook geen haan.. een soort kip/ei-verhaal :D.
pi_130251880
Gister toch maar een nieuwe haan gekocht. En drie hennen - twentse hoenders, patrijs (dus goudkleurig).
Ze moeten even aan elkaar wennen, maar het lijkt best aardig te gaan.
De haan durft al met onze dames op stok.

Vandaag hebben we een overstroming.

pi_130290167
En vandaag hadden we een schaap met maden. We zijn best goed in het op tijd herkennen daarvan, maar het blijft ook dan een smerige bende. Een van de ramlammeren - de lammeren lopen nu het meeste risico want die hebben meer vacht (dan de geschoren schapen).

We hebben de kudde gevangen, het ramlam aan de achterzijde de wol afgeknipt en het beest besproeid met Repel - een biologisch goedje wat zo enorm naar pepermunt stinkt dat de maden op de loop gaan. Daarna hebben we de 7 ramlammeren een voor een ontwormd, in een kruiwagen geladen en naar een ander weitje gebracht. Dus nu is de kudde ook verlost van alle lammeren - de ooitjes zijn verkocht, de rammetjes lopen elders. Alleen het flesselam - een ooitje - blijft bij de kudde.
Dus nu worden de ooien niet meer aan de onderkant besprongen door hun lammeren die nog altijd willen drinken en aan de bovenkant door de ramlammeren die wat anders willen. Rust.
En dan straks even met de grote ram en dan de winter mooi drachtig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')