Ah, vandaar de keuze dusquote:Op zaterdag 23 juni 2012 05:53 schreef sigme het volgende:
We hebben eens gekeken in de lijst van de stichting zeldzame huisdierrassen om te zien welk ras goed past bij de omstandigheden hier. We zijn nu eenmaal snobby; ouderwetse fruitbomen, ouderwetse huisdierrassen.
Eigenlijk kwamen we toen uit bij de kraaikop:
[ afbeelding ]
Maar die bleek zo reuze exclusief dat we daar niet op dat moment aan konden komen.
Toen zijn we overgestapt op die Twenten, die bleken plaatselijk verkrijgbaar en hebben een van de belangrijkste voordelen die die kraaikoppen ook hebben: geen kam, weinig lel. Daardoor zijn ze beter bestand tegen strenge vorst.
Nadeel - maar dat ontdekten we pas veel later - van die kamloosheid is dat je kuikens pas vervloekte laat kan sexen.
En bedankt voor je stugge bemoeienis, ik had er finaal overheen gekeken dat die Marumer die eieren ook wel wil uitbroeden. Helemaal niet zo'n gekke tip
Ziet er strak uit!quote:Op zaterdag 30 juni 2012 19:34 schreef sigme het volgende:
We broeden braaf verder, driemaal daag de eieren kerende. Als er kuikens van komen, zouden ze woensdag (tot zaterdag) uit hun ei moeten kruipen. We hebben een paar eieren na 1 en na 3 dagen vervangen, omdat ze bij schouwen niet goed bleken. Vandaag de wat gespreide uitkomstperiode.
En afgelopen week hebben we dan beton gestort.
In de koestal:
[ afbeelding ]
Voor de varkensstal:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Nieuwe varkentjes komen half augustus. We konden opeens toch aan echte Bonte Bentheimertjes komen. Als alles loopt als afgesproken nemen we 2 borgjes voor de slacht en 1 zeugje om misschien ooit zelf een nestje mee te nemen. Als ik zie hoe goed dat ging bij Miss_Isis durf ik misschien zelf ook wel.
Ah, Oldenzaal is hier vlak bij. Wist niet dat ze daar ook BB's hadden! Maar lastig dan met je biggen als je niet weet of ze wel raszuiver zijn, wanneer krijg je de uitkomst over de stamboekinschrijving? En stel dat ze niet ingeschreven kunnen worden, ga je er dan ook niet mee fokken? En zou dat nog veel invloed hebben op de prijs die je voor eventuele biggen kan vragen?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:23 schreef sigme het volgende:
Oh, je legt wel gelijk de vinger op de zere plek.
De zeug in kwestie (dus de zeug die de biggetjes die ik wil kopen heeft gebaard) is vers geimporteerd uit Duitsland. In gezegende toestand. Nu is niet geheel duidelijk of de Duitse beer die daaraan te pas is gekomen, wel van onbesproken afkomst was. Pas wanneer die afstamming geheel helder is, kunnen de biggetjes worden ingeschreven in het Nederlandse stamboek der Bonte Bentheimers.
Momenteel is de zaak nog hangende.
Als we gaan fokken, zoeken we een BBBeer. Als het geltje ingeschreven staat in het stamboek, zouden we dan dus stamboekbiggetjes produceren. Waarbij de beertjes natuurlijk voor het vlees blijven, maar de geltjes kunnen we dan waarschijnlijk wel voor het leven verkopen.
Ik kom zeker nog informatie bij je inwinnen, als het ooit zover komt. Voor hetzelfde geld eet ik het zeugje gewoon op.
Nog meer biggetjes zoek ik niet, en we willen toch erg graag zuivere Bentheimers. Vooral mijn liefste is daar erg vasthoudend in. We kopen ze nu bij een van de actievere BB-fokkers, een kinderboerderij in Oldenzaal. Borgjes kosten 80, het zeugje de standaard BB-prijs van 110 euro. Vind ik ook allemaal best aan de prijs, dat is ook een reden om zelf fokken te gaan overwegen.
Ben heel benieuwd hoe dat in z'n werk zal gaan! Aan verkopen voor algemene consumptie zoals een restaurant of slager hangt weer een heel eigen setje (gezondheids)regels voor zover ik weet met bloedtesten en zo. Maar als je het rond krijgt zou het natuurlijk hartstikke mooi zijn om een akkoordje te hebben met een plaatselijk restaurant of iets in die richting. Die kunnen mooi adverteren met exclusief, smakelijk vlees en ook nog plaatselijk en diervriendelijk geproduceerd. Heel mooie reclame lijkt mij!quote:Op zondag 1 juli 2012 07:15 schreef sigme het volgende:
Twee jaar geleden ben ik al eens in Oldenzaal geweest, toen was er een Bonte Bentheimer-symposium, over het voederen van de BB's. Met Bonte Bentheimer van de barbeque toe.
We verwachten dat wanneer we de biggen gaan halen, het duidelijk is of ze met papieren komen. Welke invloed het heeft op fokken weet ik nog niet. Wanneer het geen stamboekdieren zijn hangt er bijvoorbeeld vanaf hoe goed zij van de rest van de geltjes-zonder-papieren zijn afgekomen. Als het lastig is ze voor het leven te verkopen hangt er ervan af of ik deze keer makkelijker van m'n slachtrijpe borgjes af kom. Zelf opeten met hulp van wat vrienden en familie schiet niet op, ik wil deze keer 1 borg in z'n geheel kwijt aan een restaurant (of een slager). Als dat wel goed wil, dan kan ik ook wel een handvol niet-stamboekwaardige eigengefokte biggetjes kwijt.
Zeker, er zit er minstens een hier in de buurt die interesse heeft. Die verkoopt alleen maar eten van beesten die hun aanstaan, en zij vinden het lang niet makkelijk om aan goed scharrelvarken te komen.quote:Op zondag 1 juli 2012 11:34 schreef Isegrim het volgende:
Er moeten wel kwaliteitsrestaurants die daar interesse in hebben toch?
Oh, dat valt nog wel mee danquote:Op zondag 1 juli 2012 13:40 schreef sigme het volgende:
Hoewel ik trouwens denk dat het wel meevalt met de eisen, als ik weer eens kijk naar de eisen die de Voedsel- en Warenautoriteit stelt.
Ik denk dat ik met 1 varkens van een oud inheems ras en 1 levering per 2 jaar aan 1 restaurant op 10km afstand wel voldoe aan de eis 'marginaal, plaatselijk en beperkt'.
Dat is het belagrijkse criterium om niet aan een hele reeks eisen te hoeven voldoen. Registreren zou dan volstaan.
Wat een timing hebben ze toch he? Kun je (als je genoeg eieren hebt) meteen nog een lading in je broedmachien gooien om aan te vullen wat de kip zelf uitbroed. Hopen op veel gezonde kuikentjes straksquote:Op donderdag 5 juli 2012 19:28 schreef sigme het volgende:
Ja hoor, d'r is een hen broeds.
Als ze morgen nog sttijfkoppig zit druk ik er eiers onder.
Even afhankelijk van hoeveel hennetjes we volgend voorjaar (over) blijken te hebben kopen we volgend jaar van die eendags-twentse-hoenders bij die jij (Miss_Isis dus) gevonden hebt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |