Onderhand heb ik al een jaar lang een relatie met een superlieve meid, maar de laatste tijd loopt het verschikkelijk slecht.
M'n vriendin kropt haar emoties, waaronder verdriet en boosheid erg op, ook wat betreft haar vader die is vreemdgegaan vier jaar geleden, resulterend in een scheiding. Iets wat ze nooit echt verwerkt heeft. Om de zoveel tijd komt alle verdriet eruit, maar praten erover wil ze niet. Ik heb voorgesteld dat ze erover gaat praten met een psycholoog, haar vriendinnen en beide ouders hebben dit ook al aangegeven. Daar is ze helaas te eigenwijs voor en laat niet graag het achterste van haar tong zien...
Binnenkort gaat haar broer trouwen en zowel haar vader als moeder zullen op de bruiloft zijn. Haar vader ziet ze bijna nooit en haar moeder vrij vaak. Het gaat vrij slecht met haar moeder, want die kijkt natuurlijk erg op tegen een dag lang met haar ex-man rond te moeten lopen... Dit speelt ook zeker een rol in haar verdriet.
Zoals het nu gaat is ze enorm onredelijk en reageert vooral haar frustraties op mij af. Ik kan niks goed doen. De afgelopen paar weken zijn een hel geweest, mijn buren klagen over geschreeuw en de tissues zijn niet aan te slepen... :|gelukkig wonen we niet samen.
Ik probeer lief te zijn, haar steun en toeverlaat te zijn. Ze geeft aan dat ze wil dat ik er voor haar ben en lief moet doen.. Maar mijn pogingen er voor haar te zijn of proberen te praten over haar gedrag of gevoel zijn gedoemd te mislukken. Des de meer ik er voor haar ben, het probeer te begrijpen en een oplossing te zoeken, des de meer ik hoor dat ik mijn mond moet houden (zacht uitgedrukt) of op moet rotten. Ik wordt dus weggestuurd of ze loopt zelf weg... Wil ik haar te graag helpen? Blijkbaar zijn bepaalde gespreksonderwerpen voor haar te confronterend.
Al sinds ik haar ken heeft ze af en toe last hiervan, echter is nu tot in het extreme. Ik hou veel van haar (en zij van mij) en wil het niet graag uitmaken. Maar veel langer kan ik niet lief doen terwijl ik de grond in wordt gestampt. Op een gegeven moment krijg ik er genoeg van, in sommige situaties ben ik zelfs geneigd m'n zelfrespect op zij te zetten om het goed te maken. Door terug te bellen of achter haar aan te lopen als ze weer eens psychotisch is.
Het allerergste is dat ze vind dat haar weinig mankeerd en niet durft toe te geven dat ze serieus haar gedrag moet aanpassen. Mijn vriendin kan moeilijk tegen kritiek en vind het bovendien erg lastig om haar fouten toe te geven. Het zal bijna nooit aan haar liggen, maar altijd aan mij... :|
Moet ik op mijn tenen blijven lopen door lief te doen, naar haar toe te gaan terwijl ze me chanteerd of uitmaakt voor alles en nog wat? De helft van de keren hebben mijn pogingen om lief te doen resultaat en kalmeert ze een beetje...maar vaak genoeg wordt ze helemaal gek als ik even weg ben of niet iets doe zoals zij wil.
Ik ben ten einde raad en zie geen oplossing meer. Moet ik hier nog moeite insteken of is het beter om haar voorgoed met rust te laten? Ze wil geen professionele hulp, maar heeft die blijkbaar keihard nodig om bepaalde dingen te verwerken. Ik heb zelfs voorgesteld met haar mee te gaan. Moet ik haar met rust laten, zoals ze aangeeft? Of verknal ik alles door er niet meer voor haar te zijn. Hoe kan ik haar laten inzien dat ze extreem onredelijk doet? Kan ik eisen dat ze in therapie gaat?
Oftewel, kan ik er nog wat van maken met een emotioneel labiel iemand? Ervaringen anyone?