abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 juni 2011 @ 15:27:05 #1
311014 IDisposable
GC.Collect();
pi_98065785
Ik heb een aantal domeinnamen in mijn bezit. En af en toe doe ik er één van hand voor een vriendenprijsje (meestal niet meer dan ¤ 25,-). Het is echt een zondagmiddag-hobby-project, gewoon voor de leuk. Dit gaat altijd heel gemoedelijk en zonder enig contract. De koper schrijft het geld over en ik geef de autorisatiecode vrij. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Maar na veel lucratieve dealtjes lijk ik nu eindelijk eens een grote vis aan de haak geslagen te hebben. Een bedrijf uit Duitsland wil een .com domeinnaam, die ik al enkele jaren in mijn bezit heb, kopen tegen een aanzienlijk bedrag (meer dan ¤ 7000,-). Dit is dus heel andere koek...
Er is al ruim een jaar een kat-en-muis spel gaande, maar we hebben onlangs een overeenkomst bereikt over de prijs. In het begin hebben ze zelfs nog geprobeerd mij te intimideren met een brief van hun advocaat dat ze het domein opeiste :D . Maar helaas voor hun had ik het domein al te lang in mijn bezit om zich te kunnen beroepen op het internationale merkrecht.

Om het verhaal even af te ronden, hebben ze dus bij mij de vraag neergelegd hoe de overdracht plaats zal moeten gaan vinden. Ze willen in ieder geval eerst het domein hebben. Dan pas zullen ze overgaan tot betaling. Dat is op zich wel begrijpelijk. Maar ik ga natuurlijk niet zomaar een code over de mail sturen en achterover leunen totdat het geld gestort is. Ik wil zeker zijn dat ze niet de middelvinger opsteken zodra het domein binnen is. Dus wil ik een contract op laten stellen op gaan stellen.

Mijn vraag aangaande het contract voor de domeinoverdracht is:

• Moet een dergelijk contract, in deze situatie aan bepaalde eisen voldoen?
• Zijn er ergens standaard contract templates te vinden?
• Zijn er misschien andere juridische zaken die ik in mijn verhaal over het hoofd heb gezien?
Jeffster! _O_
  zondag 12 juni 2011 @ 15:28:46 #2
311014 IDisposable
GC.Collect();
pi_98065858
Deze moest natuurlijk in WGR staan...foutje.
Jeffster! _O_
pi_98066236
Persoonlijk zou ik hun eerst laten betalen.

Eigenlijk kun je met een zeer kort contract volstaan, waarin je de volledige gebruiks en eigendomsrechten overdraagt naar de Duitse partij, tevens zou je denk ik aan moeten geven dat zij de naam alleen mogen gebruiken na afgeronde betaling.

Verder komt er niet zoveel bij kijken.
pi_98066354
Kan hun advocaat dat niet opstellen?

Verder zou ik het omdraaien: Zij betalen eerst, dan lever jij het domein. Als teken van goede wil zou je bijvoorbeeld je DNS alvast kunnen aanpassen en richting hen verwijzen, zodat de URL naar hun website verwijst.

Als zij een bedrijf met advocaat zijn, zullen zij eerder middelen hebben om achter jou aan te gaan als je je niet aan de deal houdt, dan andersom.

Dus ik zou eerst betaling verwachten. Of in ieder gevaal een groot gedeelte (5k bijvoorbeeld).
  zondag 12 juni 2011 @ 15:44:48 #5
311014 IDisposable
GC.Collect();
pi_98066499
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 15:41 schreef Redah het volgende:
Kan hun advocaat dat niet opstellen?
Dat was mijn eerste gedachte ook. Maar ze willen blijkbaar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Misschien moet ik die vraag nog iets explicieter bij hun neerleggen. Ik heb aankomende week telefonisch contact, dus dan kan ik nog het een en ander bespreken met betrekking tot de voorwaarden (dus eerst betalen en dan pas leveren of andersom). Eerst een gedeelte laten betalen, vind ik ook wel een goed idee.
Jeffster! _O_
  zondag 12 juni 2011 @ 15:50:33 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_98066744
Ik zou het volgende afspreken:

op T=0 wordt de dns omgezet en heeft de koper 30 dagen om te betalen
zodra de koper betaald heeft draag je het domein over.
Als op T=30 niet betaald is, zet je de dns weer terug.

Kortom, eerst geld vangen, dan pas overdragen.
So we just called him Fred
pi_98066960
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 15:50 schreef FredvZ het volgende:
Ik zou het volgende afspreken:

op T=0 wordt de dns omgezet en heeft de koper 30 dagen om te betalen
zodra de koper betaald heeft draag je het domein over.
Als op T=30 niet betaald is, zet je de dns weer terug.

Kortom, eerst geld vangen, dan pas overdragen.
Klinkt mij goed in de oren.

Verder weet ik niet of dit iets is.

http://www.jurofoon.nl/do(...)racht_domeinnaam.asp
pi_98073029
Controleer ook of de persoon die het contract ondertekend daarvoor bevoegd is. Met een handtekening van de schoonmaakster kom je niet ver :)
pi_98074868
Tja het bedrijf wil natuurlijk het tegenovergestelde voorkomen. Dat jij na betaling je middelvinger opsteekt. Jij bent een stuk lastiger te vinden dan dat bedrijf.

In het contract zou ik precies beschrijven hoe de overdracht plaats dient te vinden. Naast bovengenoemde voorbeeld kun je bijvoorbeeld ook denken aan het overdragen van de codes, maar dat jij nog formeel als contracthouder staat. Je zou als registrant dan nog eventueel de stekker uit je site laten halen.

Daarnaast zou ik ook even benoemen dat de overdracht plaatsvindt onder Nederlands recht. Je hebt waarschijnlijk geen kaas gegeten van wat je in duitsland kan verwachten en daarnaast wil je al helemaal niet naar duitsland om je gelijk te halen.

Als jullie elkaar echt niet vertrouwen, kun je natuurlijk ook gebruik maken van een derde partij (escrow achtig) voor de overdracht. Speel dit dan zo dat jij eerst het geld wilt zien en dat wanneer ze jou niet vertrouwen jij bereid bent aan de derde partij de code te geven. Dit uiteraard op kosten van dat bedrijf.
  zondag 12 juni 2011 @ 20:59:12 #10
19431 Dwan
Likken als lassie
pi_98080621
Ik weet het niet hoor maar uh als je iets in een winkel koopt moet je toch ook eerst betalen voor je de spullen mee krijgt.
Kijk maar naar een web winkel, eerst afrekenen en vervolgens ontvangen via de post. Gewoon hun eerst laten betalen en dan lever jij de spulletjes. ze hebben toch al je gegevens en kunnen rustig het geld laten storneren via hun bank.
Dwannie is like god is rubbing your tummy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')