Ik heb een aantal domeinnamen in mijn bezit. En af en toe doe ik er één van hand voor een vriendenprijsje (meestal niet meer dan ¤ 25,-). Het is echt een zondagmiddag-hobby-project, gewoon voor de leuk. Dit gaat altijd heel gemoedelijk en zonder enig contract. De koper schrijft het geld over en ik geef de autorisatiecode vrij. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Maar na veel lucratieve dealtjes lijk ik nu eindelijk eens een grote vis aan de haak geslagen te hebben. Een bedrijf uit Duitsland wil een .com domeinnaam, die ik al enkele jaren in mijn bezit heb, kopen tegen een aanzienlijk bedrag (meer dan ¤ 7000,-). Dit is dus heel andere koek...
Er is al ruim een jaar een kat-en-muis spel gaande, maar we hebben onlangs een overeenkomst bereikt over de prijs. In het begin hebben ze zelfs nog geprobeerd mij te intimideren met een brief van hun advocaat dat ze het domein opeiste

. Maar helaas voor hun had ik het domein al te lang in mijn bezit om zich te kunnen beroepen op het internationale merkrecht.
Om het verhaal even af te ronden, hebben ze dus bij mij de vraag neergelegd hoe de overdracht plaats zal moeten gaan vinden. Ze willen in ieder geval eerst het domein hebben. Dan pas zullen ze overgaan tot betaling. Dat is op zich wel begrijpelijk. Maar ik ga natuurlijk niet zomaar een code over de mail sturen en achterover leunen totdat het geld gestort is. Ik wil zeker zijn dat ze niet de middelvinger opsteken zodra het domein binnen is. Dus wil ik een contract
op laten stellen op gaan stellen.
Mijn vraag aangaande het contract voor de domeinoverdracht is:
• Moet een dergelijk contract, in deze situatie aan bepaalde eisen voldoen?
• Zijn er ergens standaard contract templates te vinden?
• Zijn er misschien andere juridische zaken die ik in mijn verhaal over het hoofd heb gezien?