abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98053322
'Neem mij ook eens mee op zijn reis!' Dat zijn een studiegenoot tegen me tijdens een saai college. Hij doelde op een low-budget bonnefooi reisje, waarin je altijd wel wat meemaakt. 'Is goed,' zei ik. Zo gezegd zo gedaan. Vier andere studiegenoten joinden ons en RyanAir bracht ons voor een paar tientjes naar Fes, om ons later weer terug te brengen naar Europa vanaf Marrakech. Ook weer voor een paar tientjes. Hieronder het (foto)verslag van dit reisje.

27 januari - 3 februari.

Een traditionele leerlooierij in Fes. Deze stad was het eindpunt van de avontuurlijke goud-route, die start in Timboektoe. Fes was en is een belangrijke stad waar leren goederen worden gemaakt.

Met 1 miljoen inwoners is Fes de twee na grootste stad van Marokko, na Casablanca. Fes, het 'Mekka van het Westen' en het 'Athene van Africa', is de voormalige hoofdstad van Marokko en een van de vier imperiale steden. De medina, hier op de foto, is de grootste autovrije zone in de wereld. Maar Fes heeft nog een record: de Universiteit van Al-Karaouine is de oudste universiteit ter wereld die constant in gebruik is geweest (sinds 859).

Leerlooierij is het proces waarbij de vacht van een dier tot een mooi stuk leer wordt gemaakt. Er wordt gebruikt gemaakt van tannine, een zure chemisch middeltje. Het leer krijgt verschillende kleuren in deze ‘kleurgaten’.

De buitenwijken van Fes waar nauwelijks toeristen zijn te vinden.

De kinderen in de Medina vragen voor geld wanneer je een foto van ze maakt. Hier, in de Ben Slimane wijk in Fes, vragen ze simpelweg of ze op de foto mogen. Zonder geld te vragen. Na een tijdje kwamen er wat oudere jongens aanlopen. Ze werden boos op de kinderen, omdat ze ons niet om geld hadden gevraagd.

The grens tussen het platteland en Fes.

Buitenwijken van Fes.

Interessant, maar wel een beetje eng.

Buitenwijken van Fes.

Fes.

De Jasmijnrevolutie in Tunesië is groot nieuws.

Fes.

Fes.

Fes.

Fes.

Fes.

Fes.

De plaatselijke school is uit!

Fes.

All you need is..

''I've been to the desert on a horse with no name..''

Grens van de Sahara.

Bij toeval ontmoeten we Hassan, die zijn opa’s Kasbah huurt. Hij heeft er een mooi hotel van gemaakt. De eerste nacht slapen we in de woestijn, waar we op een kameel heen zullen gaan.

Deed me aan een film als Inception denken.

Lopend naar een dorpje in de buurt.

Mooie landschappen onderweg.

Het Kasbah-hotel. Jean-Claude van Damme's Legionnaire werd hier (deels) opgenomen.

Onze Land Rover. Geweldige auto’s.

Het stadje Rissani.

Heerlijke Rissani-pizza.

Waar is Dion Grauss?!

De Todra en Dades rivieren hebben enorme geklifte canyons uitgesneden in de Atlas: de Todra Gorge.

Schaapherdster.

Aan de andere kant van een berg die we waren beklommen, zien we een tekst in stenen geschreven: Explore Morocco, samen met wat letters -die ongetwijfeld een woord zullen vormen- van het Tuareg-alfabet.

Bloesems in januari!

Rijdend richting het Atlas-gebergte. Doordat er geen tunnels door de Atlas heen zijn gemaakt, moeten we met over de Atlas heen om in Marrakesh te komen.

Na een uur bereiken we de besneeuwde toppen.

Lunch en toilet stop aan de andere kant.

Mooi uitzicht.

Marrakesh.

Jaama el Fna is een marktplein in de medina van Marrakesh. De naam van het plein is onbekend. Er zijn verschillende vertalingen mogelijk: Assemblage van de Dood, de Plaats van de Verdwenen Moskee, en de Moskee van de Eeuwigheid, de Moskee aan het Eind van de Wereld, om er maar wat te noemen. De laatste vind ik zelf het mooiste. Het café van waaruit deze foto is genomen werd onlangs getroffen door een terroristische aanslag.

Opzoek naar een nieuw kunstgebit? Of wellicht gewoon een nieuwe tand? Kom naar Djemaa el Fna!

Ma'a as-salaama, Marokko.

[ Bericht 0% gewijzigd door Odd-bin-Noel op 12-06-2011 14:55:59 ]
  zondag 12 juni 2011 @ 03:47:43 #2
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_98053796
Mooie foto's :Y. De buitenwijken van de steden zijn echt een beeld wat de meeste mensen hebben vergeleken met de stad waar je uit kan gaan.. (met uitzondering van de medina).
Ik heb in Fès nauwelijks toeristen buiten de medina gezien..
Feyenoord Rotterdam
  zondag 12 juni 2011 @ 14:43:34 #3
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_98064095
Mooie foto's en een interessante reis! ^O^

Had je een GPS tracker mee of smartphone die dat kan? Jaren geleden ook eens gedaan in Israel en daar komt een mooi plaatje uit. In sommige gebieden en/of taxis heb ik een vermoeden van een GPS scrambler oid want dan raakte ik het signaal compleet kwijt terwijl het de sattelieten wel zou moeten kunnen zien..
reset
pi_98101465
quote:
14s.gif Op zondag 12 juni 2011 03:47 schreef o.us het volgende:
Mooie foto's :Y. De buitenwijken van de steden zijn echt een beeld wat de meeste mensen hebben vergeleken met de stad waar je uit kan gaan.. (met uitzondering van de medina).
Ik heb in Fès nauwelijks toeristen buiten de medina gezien..
Dankje! Bedoel je dat mensen vaak een beeld van Marokko hebben zoals hier op de foto's van die buitenwijk van Fes? En dat ze de buurten waar je uit kunt gaan niet zo gauw zouden associëren met Marokko? Dat kan inderdaad wel zo zijn. Had m'n camera niet mee toen we daar heen gingen.

quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 14:43 schreef Individual het volgende:
Mooie foto's en een interessante reis! ^O^

Had je een GPS tracker mee of smartphone die dat kan? Jaren geleden ook eens gedaan in Israel en daar komt een mooi plaatje uit. In sommige gebieden en/of taxis heb ik een vermoeden van een GPS scrambler oid want dan raakte ik het signaal compleet kwijt terwijl het de sattelieten wel zou moeten kunnen zien..
Dankje! Heb geen GPS tracker en ook geen smartphone, gewoon Google Earth ;) Is wel ideaal overigens. Samen met vrienden organiseer ik wel eens liftwedstrijden. Super tof als elk team zo'n GPS-tracker bij zich heeft. Toen we naar Barcelona gingen liften, had een zo'n team zo'n tracker bij zich. Terwijl wij al lang en breed in het Spaanse zonnetje zaten, was dat team nog ergens bij Nancy hehe.
  maandag 13 juni 2011 @ 13:57:35 #5
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_98110494
Complimenten voor de fraai geschoten foto's en het begeleidend schrijven!
  woensdag 15 juni 2011 @ 16:46:19 #6
346428 Backpackgek
www.backpackgek.nl
pi_98207940
Prachtig verslag en prachtige foto's!
Wij gaan op wereldreis! www.backpackgek.nl
pi_98669358
Dank, dank!
  zondag 26 juni 2011 @ 14:44:32 #8
346869 MarokkaanseKip
Denk je dat ja?
pi_98678223
Mooi verslag. ^O^
pi_98686243
Mooi verslag. Wij zijn zelf ook van plan om een weekje Marokko te doen in augustus, maar dan is het Ramadan. Kan het problemen opleveren om tijdens de Ramadan in Marokko vakantie te vieren?
  zondag 26 juni 2011 @ 18:43:58 #10
346869 MarokkaanseKip
Denk je dat ja?
pi_98686580
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:34 schreef zandmaaltijd het volgende:
Mooi verslag. Wij zijn zelf ook van plan om een weekje Marokko te doen in augustus, maar dan is het Ramadan. Kan het problemen opleveren om tijdens de Ramadan in Marokko vakantie te vieren?
Geen problemen hoor, overdag is het wel wat rustiger op straat maar na zonsondergang is het wel gezellig. Je kan er ook gewoon eten krijgen overdag maar zou het uit respect niet opeten in hun bijzijn :P
pi_98739992
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:43 schreef MarokkaanseKip het volgende:

[..]

Geen problemen hoor, overdag is het wel wat rustiger op straat maar na zonsondergang is het wel gezellig. Je kan er ook gewoon eten krijgen overdag maar zou het uit respect niet opeten in hun bijzijn :P
Dankjewel Marokkaanse Kip, we willen zeker niet de mensen voor het hoofd stoten door respectloos om te gaan met een voor hun heilige maand. Misschien beetje oneerlijk, maar hoop dat we inderdaad veel van de gezellige sfeer meekrijgen na zonsondergang zonder mee te hebben gevast :P
  maandag 27 juni 2011 @ 22:22:56 #12
346869 MarokkaanseKip
Denk je dat ja?
pi_98740630
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 22:14 schreef zandmaaltijd het volgende:

[..]

Dankjewel Marokkaanse Kip, we willen zeker niet de mensen voor het hoofd stoten door respectloos om te gaan met een voor hun heilige maand. Misschien beetje oneerlijk, maar hoop dat we inderdaad veel van de gezellige sfeer meekrijgen na zonsondergang zonder mee te hebben gevast :P
Geen probleem :). Welke steden/gebieden zijn jullie van plan te bezoeken?
  dinsdag 28 juni 2011 @ 22:13:44 #13
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_98793785
'Bonnefooireis' kliknkt als een reis waarbij je niets voorbereidt en alles ter plekke regelt. Maar ik neem aan dat je toch wel enige voorbereiding hebt gedaan, bijvoorbeeld bij die kamelentocht en het ophalen en afleveren van de Land Rover?

Schitterende fotoserie trouwens!
Wie dit leest is alfabeet.
pi_98804227
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 22:13 schreef Corkscrew het volgende:
'Bonnefooireis' kliknkt als een reis waarbij je niets voorbereidt en alles ter plekke regelt. Maar ik neem aan dat je toch wel enige voorbereiding hebt gedaan, bijvoorbeeld bij die kamelentocht en het ophalen en afleveren van de Land Rover?

Schitterende fotoserie trouwens!
Dankjewel!

"Op de bonnefooi" is voor mij inderdaad ook niks voorbereiden en alles ter plekke regelen. Soms is het wel nodig het een en ander te regelen. Zo zijn we eens liftend met amper een paar tientjes naar Wit-Rusland gelift - het visum hadden we dan wel van te voren geregeld en we hadden wat Couch-requests verstuurd. Liften vind ik erg leuk om te doen.

Ik noem dat wel "op de bonnefooi", maar ik heb tot nu toe wel altijd een richting of zelfs een bestemming in gedachten gehad. Of afgelopen zomer naar Iran en het Midden Oosten. We wilden naar Iran, maar hoe? Geen flauw idee. Enkeltje RyanAir op Sofia gepakt en vanaf daar gekeken hoe we het goedkoopst naar Iran konden gaan ([Fotoverslag] Iran en het Midden Oosten).

Enfin, Marokko. Zowel de kamelentocht als de Land Rover werden ons in de schoot geworpen. Maarrrrrrrrrrr dat is in een toeristisch land als Marokko ook niet moeilijk. Wie je ook aanspreekt op straat, iedereen heeft wel een oom of een buurman kamelen-ritjes zit. De Land Rover huurden we overigens niet - die was van Hassan, de eigenaar van het hotel. We waren op twee Slovenen na de enige gasten, dus we trokken veel met Hassan op.

Moet wel zeggen dat we de twee vliegtickets wel van te voren hebben geregeld en een Lonely Planet hebben gekocht in Nederland. De rest zagen we daar wel. En daarmee bedoel ik dus: waar je heen gaat, wat je doet, waar je slaapt, wat je eet, enzovoorts. Vind ik zelf toch wel de leukste manier van reizen.

En @zandmaaltijd: veel plezier op jullie reis!

[ Bericht 14% gewijzigd door Odd-bin-Noel op 29-06-2011 01:48:49 ]
pi_98813913
erg mooi geschoten met oog voor details. :Y ^O^
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')