abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98035761
dag,

In ons huidige huis ziten allemaal stompe deuren uit de jaren 70. Nou wilden we hier (beetje op budget) Cando paneeldeuren in zetten met een beetje nette RVS krukken,

Nu gaf mijn oom aan dat dit "ouderwets" zou zijn, en dat opdekdeuren de "norm" zijn op het moment.

Nu klopt mijn smaak niet altijd met de norm, maar zelf vind ik stompe deuren mooier.

Dus aan een ieder: stomp of opdek?
pi_98036008
Stomp vind ik mooier.
pi_98036080
Stomp en paneel veel mooier.

Opdekdeuren zijn eigenlijk een camouflagemiddel tegen grote kieren tussen kozijn en deur.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98036765
Opdek paneeldeuren is geen succes nee vind ik........ Zou stomp nemen als je de keus hebt.
pi_98038025
Een opdek deur is een snelle manier van een deur afhangen past altijd in het kozijn
Een stompe deur afhangen is veel meer werk, moet altijd pas gemaakt worden in het kozijn
Voor een mooie look en als je er het geld voor hebt zou ik altijd kiezen voor een stompe deur
pi_98039742
Ik vindt stompe deuren een beetje lomp en helemaal niet mooier, integendeel zelfs lelijker.
Stompe deuren zijn ook een beetje een hype voor de kudde.
pi_98040227
Vroeger, toen de ambachtslieden nog de tijd kregen om dingen mooi te maken en goed af te werken, waren alle deuren stomp en met panelen en profielen.

Toen in de jaren '70 de massaproductie in zwang kwam, werden en masse opdekdeuren in de huizen geplaatst, niet eens fatsoenlijk afgehangen. Gewoon geplaatst voor de kudde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98044252
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 19:45 schreef harry83 het volgende:
dag,

In ons huidige huis zitten allemaal stompe deuren uit de jaren 70. Nou wilden we hier (beetje op budget) Cando paneeldeuren in zetten met een beetje nette RVS krukken,

Nu gaf mijn oom aan dat dit "ouderwets" zou zijn, en dat opdekdeuren de "norm" zijn op het moment.

Nu klopt mijn smaak niet altijd met de norm, maar zelf vind ik stompe deuren mooier.

Wanneer is jullie huis gebouwd ?? Een opdek of stompe deur hoort een beetje bij de stijl van het huis. Als je al kozijnen er in heb zitten dan bepaalt dat een beetje welke deur je neemt. Of je gaat alle binnen kozijn vervangen. Een stomp kozijn zou je nog kunnen opvullen met latten om er een opdek deur in te zetten. Andersom wordt, vanwege standaard maten, moeilijker maar niet onmogelijk.

Wil je sfeer en massieve deuren die degelijk zijn kom je al snel op zwaardere scharnieren. Nou zijn paumelles ook in zwaardere uitvoering leverbaar. Paumelles zijn de scharnieren die horen bij opdek deuren.

Grens is dus midden jaren 70 "alles" er na heeft opdek. Snel en makkelijk te plaatsen. Maar wil je een ander sfeertje dan is een stompe deur mischien mooier. Kwestie van wat vind jij mooi.

Bij een stompe moet je drie scharnieren (inkrozen) hakken in de deur. Hierna plaats je de deur in de sponning en teken je de plaats af in het kozijn. Dit alles kan ook met mallen en een bovenfrees. Goed geplaatst is het vakwerk en is de ruimte rondom gelijk en de sluitzijde keurig arm geschaaft.

Opdek en Stop zijn er in standaard maten. Breedte vanaf 63 cm met 5 cm oplopend tot 93 cm zijn vrij standaard. Hoogte zijn er in drie maten 201,5 / 211,5 en 231,5 cm.
Afwijking in de maatvoering zijn natuurlijk altijd mogelijk. Een stompe deur is makkelijker op maat te maken. Beperking is opbouw van de deur als de vulling van karton is. Smaller maken van opdek deuren lukt niet vanwege de sponning.

Het is dus niet een kwestie van mooier, beter, degelijker enz enz. Maar een kwestie wat hoort bij het huis en wat is JULLIE smaak. Wat zie je liever drie blad schanieren of drie paumelles.

[ Bericht 0% gewijzigd door jpajs op 12-06-2011 07:59:23 ]
Jeroentje.
pi_98051013
Als je het aan een timmerman vraagt: stomp. En het is ook mooier ook. Enige reden om opdekdeuren te nemen is omdat ze scheve kozijnen en kieren afdekken.
Da gao nie nou!
pi_98143980
Ik zou (ook) voor stomp gaan....

Als er nu al stompe deuren inzitten en je laat de kozijnen zitten dan is het relatief eenvoudig om een paar nieuwe deuren af te hangen.

Ik kon in mijn huis dezelfde scharnierpunten gebruiken en hoefde in het kozijn niet te hakken.

Als je oude deur er goed en netjes inhangt kun je gewoon de oude deur op de nieuwe deur leggen (wel eerst ff de klink er af halen), met een potlood de maat op nieuwe deur aftekenen en dan de nieuwe deur op maat zagen/schafen. Je hoeft dan alleen nog maar ff de punten voor de scharnieren uit de deur te hakken met een (scherpe) beitel.

Tip: kijk eens bij een professionele bouwmarkt (b.v. BouwCenter o.i.d.) je hebt daar vaak veel meer keuze dan bij de 'gewone' bouwmarkt.
pi_98147747
Stomp.

Opdek is ontworpen om snel te kunnen werken. Niet om mooi te zijn. En dat zie je er ook aan af.

Nog afgezien van het feit dat paneeldeuren m.i. hoe dan ook stomp moeten zijn. Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat het kozijn anders is, dus als je over wil naar opdek... zegt dat ook iets over het kozijn.

Opdekdeuren zijn hoe dan ook niet "de norm". Ja, in goedkope woningen...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 09:44:52 #12
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_98147817
Kan ik dit topic pikken om de vraag te stellen of opdekdeuren een beetje makkelijk te schilderen zijn? Het zijn de standaard deuren van de bouw af, in stalen kozijnen...deze kleur ben ik een beetje zat...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_98148156
-knip-

[ Bericht 98% gewijzigd door bart1977 op 14-06-2011 10:00:41 (Vraag niet goed gelezen) ]
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_98155014
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 09:44 schreef dribbel79 het volgende:
Kan ik dit topic pikken om de vraag te stellen of opdekdeuren een beetje makkelijk te schilderen zijn? Het zijn de standaard deuren van de bouw af, in stalen kozijnen...deze kleur ben ik een beetje zat...
Hangt van de toplaag af. Als er een kunststof laag opzit, wordt het ontvetten (St Marc), schuren en primeren. Dan laksysteem.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-06-2011 16:33:35 ]
  dinsdag 14 juni 2011 @ 15:54:51 #15
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_98159530
Het hele fenomeen opdekdeur is ontstaan om snel te kunnen bouwen. Bij een stompe deur is het zaak je kozijn netjes recht te stellen en je deur goed recht af te hangen. Het valt meteen op wanneer een stompe deur niet goed is afgehangen.

Bij een opdekdeur valt de opdekrand over de sponning heen, waardoor het niet opvalt wanneer de deur niet goed is afgehangen. Dit scheelt heel veel tijd in stellen en nastellen.

Tegenwoordig is het 'luxe' om een stompe deur te hebben, omdat dit meer manuren en expertise vraagt, waardoor het afhangen en stuk duurder is. Daarnaast is het natuurlijk ook veel fraaier.

Bij vrijwel elk bouwplan zijn de deuren het eerste onderdeel waarop bezuinigd wordt. Stompe deuren worden in de planvorming vervangen door goedkope opdekdeuren. Geen opdekdeuren kopen dus....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_98327623
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 01:20 schreef vigier het volgende:
Als je het aan een timmerman vraagt: stomp. En het is ook mooier ook. Enige reden om opdekdeuren te nemen is omdat ze scheve kozijnen en kieren afdekken.
Precies...kieren afdekken, minder tocht, minder stoken, minder kosten.
Als je duurder uit wilt zijn moet je dus stompe deuren nemen.
pi_98327794
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 19:45 schreef harry83 het volgende:

Als jij nu zelf al aangeeft dat je stomp mooier vindt, wat let je dan nog?

Zou je serieus opdekdeuren kiezen als een meerderheid hier dat zou zeggen, terwijl je zelf al aangeeft dat jij stomp mooier vindt?

Jouw huis, jouw smaak, jij moet erin leven, en wat de rest ervan denkt is niet boeiend.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_98371419
Opdek vind ik altijd zo woningbouw-achtig staan. Geen idee wat die deuren mooi maakt.
Ik heb ook alleen maar stompe deuren in m'n huis gezet.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  maandag 20 juni 2011 @ 12:46:53 #19
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_98407128
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 11:21 schreef OnsvirjouSA het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat je helemaal snapt hoe een kozijn in elkaar zit, met zo'n antwoord....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_98408063
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 11:21 schreef OnsvirjouSA het volgende:

[..]

welke kieren zijn bij een stompe deur niet afgedekt dan?
pi_98408231
Ik denk dat OnsvirjouSA het zelf niet weet waar het over gaat.

Op zaterdag 11 juni 2011 @ 21:18: schrijft hij;
Ik vindt stompe deuren een beetje lomp en helemaal niet mooier, integendeel zelfs lelijker.
Stompe deuren zijn ook een beetje een hype voor de kudde
.

En op zaterdag 18 juni 2011 @ 11:21:22,
Als je duurder uit wilt zijn moet je dus stompe deuren nemen
.
pi_98449650
Stomp is inderdaad een beetje "mode" tegenwoordig. Het is puur een kwestie van smaak.
OnsvirjouSA heeft wel een gelijk in mijn ogen dat het een beetje lomp eruit ziet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')