quote:
Op zaterdag 11 juni 2011 19:45 schreef harry83 het volgende:dag,
In ons huidige huis zitten allemaal stompe deuren uit de jaren 70. Nou wilden we hier (beetje op budget) Cando paneeldeuren in zetten met een beetje nette RVS krukken,
Nu gaf mijn oom aan dat dit "ouderwets" zou zijn, en dat opdekdeuren de "norm" zijn op het moment.
Nu klopt mijn smaak niet altijd met de norm, maar zelf vind ik stompe deuren mooier.
Dus aan een ieder: stomp of opdek?
Wanneer is jullie huis gebouwd ?? Een
opdek of stompe deur hoort een beetje bij de stijl van het huis. Als je al kozijnen er in heb zitten dan bepaalt dat een beetje welke deur je neemt. Of je gaat alle binnen kozijn vervangen. Een stomp kozijn zou je nog kunnen opvullen met latten om er een opdek deur in te zetten. Andersom wordt, vanwege standaard maten, moeilijker maar niet onmogelijk.
Wil je sfeer en massieve deuren die degelijk zijn kom je al snel op zwaardere scharnieren. Nou zijn paumelles ook in zwaardere uitvoering leverbaar. Paumelles zijn de scharnieren die horen bij opdek deuren.
![images?q=tbn:ANd9GcQBygFt-co6RBsLX46X5Podqp-x0FRPLHedro6LWA5i_BLQa_6fcA]()
Grens is dus midden jaren 70 "alles" er na heeft opdek. Snel en makkelijk te plaatsen. Maar wil je een ander sfeertje dan is een stompe deur mischien mooier. Kwestie van wat vind jij mooi.
Bij een stompe moet je drie scharnieren (inkrozen) hakken in de deur. Hierna plaats je de deur in de sponning en teken je de plaats af in het kozijn. Dit alles kan ook met mallen en een bovenfrees. Goed geplaatst is het vakwerk en is de ruimte rondom gelijk en de sluitzijde keurig arm geschaaft.
Opdek en Stop zijn er in standaard maten. Breedte vanaf 63 cm met 5 cm oplopend tot 93 cm zijn vrij standaard. Hoogte zijn er in drie maten 201,5 / 211,5 en 231,5 cm.
Afwijking in de maatvoering zijn natuurlijk altijd mogelijk. Een stompe deur is makkelijker op maat te maken. Beperking is opbouw van de deur als de vulling van karton is. Smaller maken van opdek deuren lukt niet vanwege de sponning.
Het is dus niet een kwestie van mooier, beter, degelijker enz enz. Maar een kwestie wat hoort bij het huis en wat is JULLIE smaak. Wat zie je liever drie blad schanieren of drie paumelles.
[ Bericht 0% gewijzigd door jpajs op 12-06-2011 07:59:23 ]