Ik ben opgegroeid in Hoensbroek, heb er in totaal iets meer dan 20 jaar gewoond.
Ken het dorp/stadje door en door heb in iedere wijk kranten en/of post bezorgd.
Er is (veel te) weinig politie, toezicht, een probleem dat de grotere buurman Heerlen ook heeft.
Weinig toekomst, weinig werkgelegenheid, veel laagopgeleiden, veel drugsgebruik. De jeugd raakt van dit alles in een negatieve spiraal en de regering richt zich liever op Amsterdam Rotterdam etc.
Als je er nog nooit geweest bent denk je misschien aan een of ander boerendorp, maar het ligt aan de rand van een verstedelijkte regio en heeft ook een stedelijker karakter dan een gemiddeld dorp. De problematiek die er heerst is zeker vergelijkbaar met de grote steden in het westen.
Ook onder de autochtonen veel vage types. Ik geloof meteen dat er in iedere straat wel een hennepplantage te vinden is. Heb me er ondanks dit alles nooit onveilig gevoeld. 's Nachts is er niks of niemand op straat. Ik denk ook niet dat mensen zich er snel onveilig zullen voelen.
Er ligt zelfs een villabuurt en er zijn wat mooiere buurten met nettere koopwoningen. Maar daar tussenin weer veel krotten, woonwagenkampen rondom de voormalige mijnwerkersbuurten.
[ Bericht 23% gewijzigd door Ixnay op 21-06-2011 10:06:29 ]