abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97976679
Beste mensen,

Inmiddels besef ik dat accountancy niet voor mij bestemd was. Ik werk nu in een andere branche echter wil ik wel mijn bachelor halen voor AC. Mogelijkheid is om te switchen naar BE echter wil ik alsnog wel een AC-Bachelor.

Ik heb alle onderdelen met voldoende afgesloten op OAT na. Na 4 keer OAT heb ik het wel gezien. Hoger dan een 4.5 zit er voor mij niet in. Op sommige scholen is het mogelijk om een bachelor-AC te halen d.m.v. een pittige mondeling OAT en geen schriftelijke. Echter ontvang je wel een melding op je diploma heb ik vernomen.

Kan iemand mij meer hierover vertellen aub? Op welke scholen is het mogelijk om een OAT mondeling af te nemen? Er zijn ook scholen die een vervangende opdracht voor OAT af laten nemen. Klopt dit?

Groet,
Hakan
pi_97976940
Had je nu maar op InHolland gezeten he...
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 10 juni 2011 @ 12:33:14 #3
112251 314
gimme pie!
pi_97976975
vraag het Maraca --> Accountancy topic #5
pi_98004891
Als je oat niet kan halen dan verdien je eigenlijk ook geen ac-diploma. Wat je in het afgelopen 3 jaar heb gehad moet je gewoon beheersen. :P Daarnaast zeg je dat je ac op dit moment niks vindt dus neem gewoon genoegen met een be diploma... En als je later van plan bent om toch verder te gaan in ac dan hoef je geen eens oat meer te doen :)))
pi_98005023
Harder studeren. Alles beter dan er doorheen sluipen en iets essentieels niet kunnen.

Edit:waar staat OAT voor? Windowdressing voor financials? (want daar zijn die centenneukers wel goed in, mooie cijfertjes maken en voorstellen kapotrekenen, ik heb een broertje dood aan accountants, beter ga je een echt beroep leren). Groeten van een manager die erg wordt tegengewerkt door kortetermijndenkers.
Whatever...
pi_98005483
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 22:54 schreef Spanky78 het volgende:
Harder studeren. Alles beter dan er doorheen sluipen en iets essentieels niet kunnen.

Edit:waar staat OAT voor? Windowdressing voor financials? (want daar zijn die centenneukers wel goed in, mooie cijfertjes maken en voorstellen kapotrekenen, ik heb een broertje dood aan accountants, beter ga je een echt beroep leren). Groeten van een manager die erg wordt tegengewerkt door kortetermijndenkers.
accountants controleren of de managers niet teveel aan windowdressing doen :P
pi_98005761
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 23:02 schreef Mekkalomp het volgende:

[..]

accountants controleren of de managers niet teveel aan windowdressing doen :P
'
Keloel! Ze zeiken al-tijd over kwartaalcijfers maar denken nooit na over de lange termijn of kosten die moeilijk in te schatten zijn. Want hoe waardeer je een goede relatie met een afnemer? Of een leverancier niet te ver uitknijpen? Wat is innovatieve kracht waard? Wat is het aandeel van een concierge aan de productiviteit van een bedrijf? Terugverdientijden van 2 jaar, terwijl de opbrengsten wel 10 jaar zullen duren...
Whatever...
pi_98005924
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 23:07 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

'
Keloel! Ze zeiken al-tijd over kwartaalcijfers maar denken nooit na over de lange termijn of kosten die moeilijk in te schatten zijn. Want hoe waardeer je een goede relatie met een afnemer? Of een leverancier niet te ver uitknijpen? Wat is innovatieve kracht waard? Wat is het aandeel van een concierge aan de productiviteit van een bedrijf? Terugverdientijden van 2 jaar, terwijl de opbrengsten wel 10 jaar zullen duren...
cash is a fact, profit is an opinion
pi_98005991
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 23:11 schreef Mekkalomp het volgende:

[..]

cash is a fact, profit is an opinion
Jaja, maar als bedrijf wil je er over 10 jaar ook nog zijn. Daar is meer voor nodig dan de 'cash' van komend kwartaal...
Whatever...
pi_98006807
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 23:13 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Jaja, maar als bedrijf wil je er over 10 jaar ook nog zijn. Daar is meer voor nodig dan de 'cash' van komend kwartaal...
volgens mij snap je niet wat een accountant doet.
pi_98007648
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 23:27 schreef Mekkalomp het volgende:

[..]

volgens mij snap je niet wat een accountant doet.
Jawel, mensen die nuttig werk doen tegenwerken en korte-termijndenken promoten. ;)
Whatever...
pi_98007994
Je snapt dat ik het type 'maverick' ben. Niet de beste vriend van procedures. Vandaar. Ik begrijp best dat er over de centen gedacht moet worden. De manier waarop staat me alleen niet altijd aan. Kapotrekenen is iets waar ik slecht tegen kan.
Whatever...
pi_98008389
ik weet niet hoe jij erop komt dat accountants graag de cijfers verbloemen. En als zij dat wel doen dan is dat in opdracht van de managers. Wat dus tegen de principes van de accountants gaan. Echter maakt dat geen één en flikker uit aangezien de jaarrekeningen door onafhankelijke accountants moeten worden gecontroleerd. Accountants hebben geen baat bij het verbloemen van slechte cijfers.
pi_98008583
oh jah alle bedrijven die zich vaak te rijk rekenende en een accountantsverklaring hebben weten te bemachtigen zijn failliet.
pi_98079316
Je zegt dat je in een andere branche dan de accountancy werkt, en inmiddels alle vakken op de OAT na hebt afgerond. Werk je nu dus fulltime? En doe je zelfstudie voor de OAT?

Wat ik uit ervaring weet, en van docenten, is dat veel mensen die de OAT niet halen maar verder wel klaar zijn met de opleiding al een baan hebben. Zij werken gewoon fulltime en studeren in hun eigen tijd voor de OAT. Deze mensen zakken 9 van de 10 keer voor de OAT.

Wat ik je kan aanraden is gewoon een semester alle vakken te volgen die je voorbereiden op de OAT. Bij ons waren dit BIV, Leer van de accountantscontrole (controleleer) en Externe verslaggeving. Als het goed is worden tijdens deze colleges ook vraagstukken uit OAT's behandeld.

Lijkt mij, dat als je al deze college's gewoon volgt, goed voorbereid en actief meedoet, de OAT geen probleem moet zijn.

Wat het bij mij in ieder geval niet (OAT 2010)
you and I ain't done Zeke!
  maandag 13 juni 2011 @ 18:18:37 #16
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_98121533
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 12:33 schreef 314 het volgende:
vraag het Maraca --> Accountancy topic #5
Ben al op de hoogte hiervan
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 25 juni 2011 @ 16:23:11 #17
348930 suyi
The Cake is a Lie!
pi_98648667
Als je het OAT schriftelijk niet denkt te halen, zou ik je aanraden te switchen naar BE. Het is zonde om geen diploma te halen als je al zo ver bent gekomen. Daarnaast bied BE de beste aansluiting qua vrijstellingen, en naar mijn mening de snelste manier om een HBO diploma te halen.

Bij mij op school is het mogelijk om een mondeling af te leggen ipv het OAT, als je cijfer voor het OAT tussen de 4.5 en 5.45 ligt.

Het gemiddelde van het cijfer voor het schriftelijke OAT en het mondeling moet een 5.5 of hoger zijn. Dan krijg je wel een HBO Accountancy Bachelor diploma met een notitie dat je het OAT niet behaald heb. Als je dus je titel wilt halen zul je alsnog het OAT moeten halen.

Even voor de duidelijkheid, het mondeling is vergelijkbaar met het schriftelijke OAT in moeilijkheidsgraad. Wat ik gehoord heb is dat nog maar 1 student voor het mondeling gekozen heeft en hij het vele malen heeft moeten proberen voordat hij uiteindelijk een voldoende haalde. Lees: het is moeilijk en je bent er heel veel tijd aan kwijt!

Daarnaast is het nog maar de vraag of je van school kan wisselen om alleen het mondeling af te leggen.
  zaterdag 25 juni 2011 @ 16:58:54 #18
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_98649758
Saxion? :)
  zaterdag 25 juni 2011 @ 18:29:40 #19
348930 suyi
The Cake is a Lie!
pi_98652563
Yep :)
  zaterdag 25 juni 2011 @ 19:10:15 #20
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_98653620
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 18:29 schreef suyi het volgende:
Yep :)
Dacht al, dit verhaal komt me akelig bekend voor :P En als dhr. E. nog steeds de enige is die de OAT's mondeling afneemt dan verbaast het me nog dat iemand het überhaupt gehaald heeft. :+
pi_99103776
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 19:10 schreef Maraca het volgende:

[..]

Dacht al, dit verhaal komt me akelig bekend voor :P En als dhr. E. nog steeds de enige is die de OAT's mondeling afneemt dan verbaast het me nog dat iemand het überhaupt gehaald heeft. :+
Net mondeling gehad bij dhr.E.. GEHAALD gelukkig :-). Voor schriftelijke OAT 5.3 gehaald :-S. Gelukkig mag ik nu verder met post bachelor AA. Vanaf nu kan ik gaan solliciteren bij bedrijven. Iemand een suggestie voor een goed AA kantoor?

Greetz
pi_99104188
Congrats!
  woensdag 6 juli 2011 @ 12:28:48 #23
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_99106372
Gefeliciteerd!

Ik zou als ik jou was het bij Mazars of BDO proberen. :)
pi_99125921
Ik zit ook op Saxion, maar ga afstuderen op BE in augustus.
Hoor van vele mensen dat de OAT erg moeilijk is.
  donderdag 7 juli 2011 @ 09:41:58 #25
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_99142521
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 20:57 schreef Woussie1987 het volgende:
Ik zit ook op Saxion, maar ga afstuderen op BE in augustus.
Hoor van vele mensen dat de OAT erg moeilijk is.
Is het ook :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')