abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_97939156
quote:
Vrouw bekent moord uit 1946

Een 96-jarige vrouw heeft bekend in 1946 een moord te hebben gepleegd. Ze deed haar bekentenis in een brief aan burgemeester Henri Lenferink van Leiden. De moord is inmiddels verjaard maar de gemeente heeft de brief voorgelegd aan het Openbaar Ministerie in Den Haag. Dat schrijft persbureau GPD vandaag. Het slachtoffer was de Leidse ingenieur Felix H.E. Guljé. Op 1 maart 1946 werd hij in de deuropening van zijn huis doodgeschoten.

Een vrouw belde aan en vroeg aan de vrouw van het slachtoffer of zij haar man even mocht spreken. Toen deze verscheen schoot de vrouw hem een kogel in de borst. Felix Guljé stierf daarop in de ambulance op weg naar een ziekenhuis.

Felix Guljé was directeur van de Hollandsche Constructie Werkplaatsen in Leiden en voorzitter van de Rooms- Katholieke Werkgeversvereniging.

De dader kon ontkomen omdat er op het tijdstip van de aanslag een felle sneeuwjacht woedde.

Destijds zocht de politie de dader in kringen van het verzet. Of de vrouw die zich nu heeft gemeld in het verzet zat, is nog niet bekend.

Guljé werd verdacht van economische collaboratie, maar werd daarvan op alle fronten vrijgesproken. Op zijn begrafenis was de voltallige naoorlogse regering - met minister- president Schermerhorn en minister van justitie Kolfschoten - aanwezig.

De vrouw die de moord heeft bekend woonde lange tijd in Oegstgeest, vertrok daarna naar Indonesië en woont nu in Rotterdam.

Zoon Eugčne Guljé, die twee jaar geleden stierf, is zijn leven lang op zoek geweest naar degene die zijn vader doodde. Het dossier over de zaak was zoekgeraakt, maar kwam uiteindelijk in 2006 boven water na Kamervragen aan toenmalig minister van justitie Korthals Altes.

De moordzaak is altijd met raadsels omgeven geweest. De Leidse politie zou destijds 10.000 gulden smeergeld hebben geëist van de weduwe Guljé, anders zou ze het onderzoek niet voortzetten. Dat heeft zij geweigerd.

Bron: http://www.crimesite.nl/n(...)-moord-uit-1946.html
Dat is al even geleden.. Zou ze het destijds tegen vrienden hebben verteld?
Ik kan me sowieso niet voorstellen dat je hierna ''gewoon'' door het leven kan blijven gaan..

Hoe denken jullie hierover? Wat zou jij doen als een (oud)oom/tante je dit vertelde?
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
pi_97939189
Moord in 1946 liquidatie door verzetsvrouw

De 96-jarige vrouw die per brief aan de burgemeester van Leiden een moord uit 1946 bekende was Atie Ridder-Visser. Ze maakte onder de schuilnaam 'Karin' in de Tweede Wereldoorlog deel uit van de knokploeg van Marinus Post. De aanslag op Guljé was een naoorlogse liquidatie omdat het voormalige verzet hem verdacht van collaboratie met de Duitsers. Daarvan is hij echter na zijn dood vrijgesproken. Kijk naar een video.

Na de oorlog werkte Atie Ridder-Visser in Leiden bij de Politieke Opsporings Dienst (POD).

Begin van dit jaar zocht ze contact met de burgemeester van leiden.

De aanleiding om Guljé te liquideren lag in het feit dat hij als directeur van de Hollandse Constructie Werkplaatsen een door het verzet gesaboteerde brug bij Warmond, die van groot strategisch belang was, weer had laten repareren.

Maar Atie Visser wist niet dat de familie Guljé onderduikers in huis had tijdens de oorlog.

In 1947 vertrok ze naar Indië. Toen ze weer terug was in Nederland had ze aanvankelijk geen wroeging over de moord en volgde het nieuws over de zaak niet. Pas onlangs kreeg ze last van haar geweten.

Bron: http://www.crimesite.nl/n(...)or-verzetsvrouw.html
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
pi_97939997
Ik zou gewoon mijn mond hebben gehouden. Ik snap niet zo goed waarom ze het nu ineens verteld.
pi_97940193
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juni 2011 15:44 schreef -moppie- het volgende:
Ik zou gewoon mijn mond hebben gehouden. Ik snap niet zo goed waarom ze het nu ineens verteld.
Last van haar geweten dus. Ik zou nog geen vijf euro weghalen, maar ik ben ook wel eerlijk (al zeg ik het zelf).
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
  Redactie Frontpage donderdag 9 juni 2011 @ 15:59:35 #5
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_97940699
Haar geweten speelt op? Vooral omdat ze hem dood schoot omdat hij een nazi zou zijn, terwijl hij juist Joden hielp onderduiken.

Irritant dom wijf, zo zie je maar, eigen rechter spelen is een slechte zaak. Imho moet men haar opzoeken om haar verzetskruis terug te nemen.
Ta mčre
El Cońo
ウイスキー
pi_97941159
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 15:59 schreef JeMoeder het volgende:
Haar geweten speelt op? Vooral omdat ze hem dood schoot omdat hij een nazi zou zijn, terwijl hij juist Joden hielp onderduiken.

Irritant dom wijf, zo zie je maar, eigen rechter spelen is een slechte zaak. Imho moet men haar opzoeken om haar verzetskruis terug te nemen.
Die info komt nu allemaal omhoog he... dat wist ze niet toen ze de burgemeester een brief ging schrijven. Ze voelt zelf haar eindje naderen zeker en denkt dat als ze aan de hemelpoort staat veroordeelt wordt en zal branden in de hel ofzo!
  Redactie Frontpage donderdag 9 juni 2011 @ 16:32:46 #7
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_97942427
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:09 schreef -moppie- het volgende:

[..]

Die info komt nu allemaal omhoog he... dat wist ze niet toen ze de burgemeester een brief ging schrijven. Ze voelt zelf haar eindje naderen zeker en denkt dat als ze aan de hemelpoort staat veroordeelt wordt en zal branden in de hel ofzo!
Edoch, gewoon verzetskruis ophalen.
Ta mčre
El Cońo
ウイスキー
pi_98207651
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:32 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Edoch, gewoon verzetskruis ophalen.
Hier ben ik het mee eens.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_98319802
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:09 schreef -moppie- het volgende:

[..]

Die info komt nu allemaal omhoog he... dat wist ze niet toen ze de burgemeester een brief ging schrijven. Ze voelt zelf haar eindje naderen zeker en denkt dat als ze aan de hemelpoort staat veroordeelt wordt en zal branden in de hel ofzo!
dat denk ik ook, ja.
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
  zondag 26 juni 2011 @ 14:38:07 #10
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_98677992
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 15:26 schreef Sam-x het volgende:

Dat is al even geleden.. Zou ze het destijds tegen vrienden hebben verteld?
Ik kan me sowieso niet voorstellen dat je hierna ''gewoon'' door het leven kan blijven gaan..

Hoe denken jullie hierover? Wat zou jij doen als een (oud)oom/tante je dit vertelde?
Ik zou haar of hem niet aangeven maar wel eisen dat de verkregen onderscheiding terug
wordt gegeven! Voor moord zoals in dit geval,is geen enkel excuus op zijn plaats.
pi_98699960
quote:
2s.gif Op zondag 26 juni 2011 14:38 schreef galtfactory het volgende:

[..]

Ik zou haar of hem niet aangeven maar wel eisen dat de verkregen onderscheiding terug
wordt gegeven! Voor moord zoals in dit geval,is geen enkel excuus op zijn plaats.
En, denk je dat die onderscheiding teruggegeven zou worden?
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')