Dat is? Dat werkgevers liever mensen in dienst nemen die snel kunnen werken en onder een bepaalde tijdsdruk kunnen werken? Dat is realiteit en in de huidige maatschappij ook erg hard nodig. Nu is dit geen bepaald goede insteek, maar we kunnen ook terug gaan naar vroeger, waar iedereen die een beperking had, hoe licht ook, maar ergens in het gesticht geduwd werd, want er was toch niets mee te doen.quote:Op donderdag 9 juni 2011 20:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je loopt liever om het echte probleem heen?
Nee.quote:Op donderdag 9 juni 2011 20:52 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Dat is? Dat werkgevers liever mensen in dienst nemen die snel kunnen werken en onder een bepaalde tijdsdruk kunnen werken? Dat is realiteit en in de huidige maatschappij ook erg hard nodig. Nu is dit geen bepaald goede insteek, maar we kunnen ook terug gaan naar vroeger, waar iedereen die een beperking had, hoe licht ook, maar ergens in het gesticht geduwd werd, want er was toch niets mee te doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 9 juni 2011 20:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee.
Dat werkgevers eens wat meer moeite mogen doen om hun personeelsbestand wat meer laat lijken op de afspiegeling van de bevolking. En dat het geen schande is om een gehandicapte of een allochtoon in dienst te nemen. Gewoon. Omdat het kan. Gewoon omdat je ook maatschappelijk verantwoord kan ondernemen. Gewoon omdat de politiek bedrijven eens echt mogen aanspreken. Gewoon, omdat overheid zelf eens het goede voorbeeld gaat geven. Etc.Dat ben ik met je eens. Maar werkgevers kijken naar winst etc. En dan zullen zij bijvoorbeeld minder snel een gehandicapte in dienst nemen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Juist. Nu zijn we er.quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:00 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar werkgevers kijken naar winst etc. En dan zullen zij bijvoorbeeld minder snel een gehandicapte in dienst nemen.
Ik ben dan voor het eerste. Dat zie ik liever. Daarom vind ik met gesubsidieerde contracten werken ook zo goed, alleen wordt er zo weinig gehoor aan gegeven.quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Juist. Nu zijn we er.
En als we dit nu eens echt onder ogen willen zien?
Want dat is het probleem. Werkgevers gaan puur voor de winst. Dat is nu eenmaal onderdeel van een kapitalisme, waarmee we met z'n alleen zo dwepen.![]()
Verwacht dus daarom niet dat werkgevers uit zichzelf arbeidsgehandicapten gaan aannemen. Zal ook echt niet gaan gebeuren.
Het is dus van tweeën-een: OF je dwingt wetgevers op straffe van een boete om een quotum na te leven (en een malus als ze het goed doen) OF we laten het toe dat werkgevers de krenten uit de pap laten vissen en we geven de kanslozen gewoon een terechte uitkering.
Meer smaken zijn er gewoon niet.
Het feit dat er te weinig gehoor aan gegeven wordt ,duidt op te veel vrijblijvendheid voor bedrijven.. Speelt ook mee dat die subsidies bij mij weten slechts tijdelijk van duur zijn? Klopt dat? In dat geval kan ik begrijpen dat een werkgever dan ook terugschrikt, immers als de subsidie wegvalt heb je ineens een duurdere kracht...quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:08 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Ik ben dan voor het eerste. Dat zie ik liever. Daarom vind ik met gesubsidieerde contracten werken ook zo goed, alleen wordt er zo weinig gehoor aan gegeven.
Oh maar ik klaag niet tegen bepaalde forummers hier. Ik zeg gewoon wat ik denk. Dat jij en evt anderen daar niet mee om kunnen gaan, jammer dan. Nou kijk, ik heb mn handen uit mn mouwen gestoken, daarom zit ik ook niet meer in die situatie, weet je nog. Maar ik hoef niet voor jou de kastanjes uit het vuur te halen natuurlijk, dat mag je lekker zelf doen, en de manier waarop mag jij ook helemaal zelf beslissen. Maakt mij echt niet uit. Maar ik denk dat de manier waarop jij het doet wat minder snel zoden aan de dijk dan mogelijk zou zijn.quote:Op donderdag 9 juni 2011 17:55 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Liever reageer ik op een normalere manier dat je voor me suggereert. Ik heb al tal keren gezegd dat als je de UWV keurders hun werk slecht vind doen, dat hier komen klagen geen enkele zin gaat hebben
Maar dat was je even vergeten?
Ipv te lopen klagen tegen bepaalde forummers hier, kun je natuurlijk ook gewoon je handen uit de mouwen steken en er echt werk van maken!
Nou, als je een handicap hebt, ben je in een nadelige positie. Dat kun je leuk vinden of niet, ontkennen of niet, feit is dat je dan in een nadelige positie bent. In een wereld waarin alles draait om geld, is dat niet handig, dus, je moet een goed verhaal hebben, en jezelf goed presenteren, om er toch tussen te komen.quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Juist. Nu zijn we er.
En als we dit nu eens echt onder ogen willen zien?
Want dat is het probleem. Werkgevers gaan puur voor de winst. Dat is nu eenmaal onderdeel van een kapitalisme, waarmee we met z'n alleen zo dwepen.![]()
Verwacht dus daarom niet dat werkgevers uit zichzelf arbeidsgehandicapten gaan aannemen. Zal ook echt niet gaan gebeuren.
Het is dus van tweeën-een: OF je dwingt wetgevers op straffe van een boete om een quotum na te leven (en een malus als ze het goed doen) OF we laten het toe dat werkgevers de krenten uit de pap laten vissen en we geven de kanslozen gewoon een terechte uitkering.
Meer smaken zijn er gewoon niet.
Ik ben bang dat ik je niet helemaal volg? De mate van afwijzing die iemand ervaart en hoe je daarmee omgaat is afhankelijk van je omgeving? Hoe zie je dat?quote:Op donderdag 9 juni 2011 22:00 schreef dawg het volgende:
@coolguy
wat ik straks bedoelde met de positieve stimulans die je al dan niet krijgt in je opvoeding en omgeving is dat het meer te maken heeft met de mate van afwijzing die een gemiddelde arbeidsgehandicapte ervaart tov de beste krenten uit de pap, dan met je eigen mogelijkheden. coping met afwijzingen (vooral aanhoudende afwijzing) hangt nogal af van eerder genoemde omgeving.
als je opgevoed bent met ouders die zeggen dat je niks waard bent, iets niet hoeft te doen omdat het toch niet lukt, of whatever, nogal van invloed is later als je afgewezen wordt, hoe je daarmee omgaat. maar het is niet van heel grote invloed op je kansen op werk. een werkgever zal niet zo kijken naar je instelling als hij keuze heeft uit 10 kandidaten met goede papieren. althans de verreweg de meeste werkgevers dan.quote:Op donderdag 9 juni 2011 22:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben bang dat ik je niet helemaal volg? De mate van afwijzing die iemand ervaart en hoe je daarmee omgaat is afhankelijk van je omgeving? Hoe zie je dat?
Zover ik weet, zijn ze niet van tijdelijke duur? Ik heb zelf, toen ik 16 was, bij de Mac gewerkt en daar werkte al een aantal jaar meerdere mensen met een beperking op een gesubsidieerd contract. Ze werken er nu nog steeds en dat is 5 jaar geleden.quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het feit dat er te weinig gehoor aan gegeven wordt ,duidt op te veel vrijblijvendheid voor bedrijven.. Speelt ook mee dat die subsidies bij mij weten slechts tijdelijk van duur zijn? Klopt dat? In dat geval kan ik begrijpen dat een werkgever dan ook terugschrikt, immers als de subsidie wegvalt heb je ineens een duurdere kracht...
Ik zie daarom meer in oplossing in de fiscale sfeer. Bedrijven betalen nu belastingen en volksverzekeringen. Op die laatste, premievolksverzekeringen, kan je mooi sturen. Heeft een bedrijf een personeelsbestand dat correspondeert met de bevolkingsopbouw, dan betalen ze net zoveel premie als thans het geval is. Hebben ze minder gehandicapen, allochtonen, vrouwen etc. in dienst? Dan betalen ze veel meer aan volksverzekeringen. Hebben ze meer in dienst dan nodig? Dan betalen ze veel minder. ETc.
De oplossing is dus heel simpel. En hoeft (vrijwel) niets te kosten.
Als er een wil is, dan kan het dus gewoon echt.
Oh ja, maar als je bent opgevoed door ouders die zeggen dat je niks waard bent, dat is wel een heel extreem voorbeeld. Maar dat heeft dan niet zoveel meer te maken met een eventuele wajong uitkering, want die uitkering heb je niet als je nog jong/klein bent, en als dat je opvoeding is heb je die vanaf dag 1 zo gehad. Dus, al lang voor wajong in the picture kwam hebben je ouders dat al tegen je gezegd.quote:Op donderdag 9 juni 2011 22:06 schreef dawg het volgende:
[..]
als je opgevoed bent met ouders die zeggen dat je niks waard bent, iets niet hoeft te doen omdat het toch niet lukt, of whatever, nogal van invloed is later als je afgewezen wordt, hoe je daarmee omgaat. maar het is niet van heel grote invloed op je kansen op werk. een werkgever zal niet zo kijken naar je instelling als hij keuze heeft uit 10 kandidaten met goede papieren. althans de verreweg de meeste werkgevers dan.
Oke, maar...wat is je punt hiermee?quote:Op donderdag 9 juni 2011 22:26 schreef EchtGaaf het volgende:
Nog geen 1% van het personeel bij de Rijksoverheid is een arbeidsgehandicapte.![]()
![]()
En dat wil graag dat bedrijven hun leven gaan beteren![]()
![]()
Bron: Emile Roemer in debat met Rutte hedenavond over stapeling bezuinigingen bij zwakkeren.
1% is de streefwaarde (quotum) per ministerie (vanaf 2011). Dat is inderdaad niet zo veel. Bedenk dat veel functies te hoog gegrepen zijn voor de gemiddelde arbeidsgehandicapt. De gangbare vacatures beginnen zo ongeveer bij schaal 5 (secretariële functies). De helft van de plaatsingen wordt dan ook gerealiseerd via mantelcontracten voor uitbestede diensten (bron: Cedris).quote:Op donderdag 9 juni 2011 22:26 schreef EchtGaaf het volgende:
Nog geen 1% van het personeel bij de Rijksoverheid is een arbeidsgehandicapte.![]()
![]()
En dat wil graag dat bedrijven hun leven gaan beteren![]()
![]()
Bron: Emile Roemer in debat met Rutte hedenavond over stapeling bezuinigingen bij zwakkeren.
Als het politiek en overheid ZELF niet het goede voorbeeld geven, hoe kan je dan van bedrijven verlangen dat ze arbeidsgehandicapten aannemen?quote:
Die nemen ze wel aan hoor. Alleen niet zo makkelijk nee, maar ze doen het wel, ik ben bij verschillende bedrijven aangenomen bijvoorbeeld, en waar ik nu werk zijn er wel meer mensen waar 'iets' mee is, en die werken er ook gewoon.quote:Op donderdag 9 juni 2011 22:40 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als het politiek en overheid ZELF niet het goede voorbeeld geven, hoe kan je dan van bedrijven verlangen dat ze arbeidsgehandicapten aannemen?
1 % is zo goed als geen ambitie.... Die 1 % beslaat alleen al de bevolkingsgroep met autisme.... En dat is maar een beperkte groep van de arbeidsgehandicapten die idd slecht te bemiddelen is.quote:Op donderdag 9 juni 2011 22:39 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
1% is de streefwaarde (quotum) per ministerie (vanaf 2011). Dat is inderdaad niet zo veel. Bedenk dat veel functies te hoog gegrepen zijn voor de gemiddelde arbeidsgehandicapt. De gangbare vacatures beginnen zo ongeveer bij schaal 5 (secretariële functies). De helft van de plaatsingen wordt dan ook gerealiseerd via mantelcontracten voor uitbestede diensten (bron: Cedris).
Het is inderdaad erg triest. Alsof inderdaad mensen voor de lol voor zo'n regeling kiezen .quote:Op donderdag 9 juni 2011 22:42 schreef Auti het volgende:
Als het topic om eigenwaarde gaat omtrend het gebruik maken van de WAjong dan kunnen we toch wel kappen?
WAjong is kut en je zit er niet voor de lol in.. ongeacht de reden, het gros kotst op je en kijkt niet verder dan zijn of haar eigen neus.
Fraude en misbruik is er overal, maar meer in andere sectoren dan de WAjong.
Ik wordt er een beetje Tristan achtig van![]()
Doe mij maar een paar klompen en een kopje, zodat ik eens gezellig suiker kan halen bij de buren... oh wacht..
quote:Op donderdag 9 juni 2011 22:42 schreef Auti het volgende:
Als het topic om eigenwaarde gaat omtrend het gebruik maken van de WAjong dan kunnen we toch wel kappen?
WAjong is kut en je zit er niet voor de lol in.. ongeacht de reden, het gros kotst op je en kijkt niet verder dan zijn of haar eigen neus.
Fraude en misbruik is er overal, maar meer in andere sectoren dan de WAjong.
Ik wordt er een beetje Tristan achtig van![]()
Doe mij maar een paar klompen en een kopje, zodat ik eens gezellig suiker kan halen bij de buren... oh wacht..
1 %. En dat is ook nog eens een streefwaardequote:Op donderdag 9 juni 2011 22:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die nemen ze wel aan hoor. Alleen niet zo makkelijk nee, maar ze doen het wel, ik ben bij verschillende bedrijven aangenomen bijvoorbeeld, en waar ik nu werk zijn er wel meer mensen waar 'iets' mee is, en die werken er ook gewoon.
Het gaat vaak om startersfuncties, omdat Wajongers over het algemeen weinig werkervaring hebben. Schaal 10 is dan het maximum en doorgroei is mogelijk. Bij de midden- en hogere schalen komt de Wajonger in kwestie meteen in een heel andere wereldquote:Op donderdag 9 juni 2011 22:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
1 % is zo goed als geen ambitie.... Die 1 % beslaat alleen al de bevolkingsgroep met autisme.... En dat is maar een beperkte groep van de arbeidsgehandicapten die idd slecht te bemiddelen is.
Maar mensen met een lichamelijke handicap, die kunnen zonder veel problemen ook in de hoge schalen worden geplaatst.
Laat ze daar dan eens mee beginnen.
Pas op dat die persoon je nieuwe username niet voor je neus wegkaaptquote:Op donderdag 9 juni 2011 22:55 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Het gaat vaak om startersfuncties, omdat Wajongers over het algemeen weinig werkervaring hebben. Schaal 10 is dan het maximum. Dan komt de Wajonger in kwestie meteen in een heel andere wereld
Dat is waar.quote:Met een lichamelijke handicap is het gemakkelijker om aan de slag te gaan, doordat autisme direct invloed heeft op werknemersvaardigheden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |