-_Guitarist_- | donderdag 9 juni 2011 @ 08:42 |
Dit topic had misschien ook in PTA geopend kunnen worden, maar ik heb een vraag die ik volgens mij beter kan stellen in WGR. Eerst de theorie: Wanneer de gemeente/provincie e.d. aan de weg of berm werkt, gelden er vaak snelheidsbeperkingen. Deze worden dan vaak aangegeven met de volgende borden: ![]() In mijn theorieboek voor het rijbewijs B stond dat een beperking wordt opgeheven als het niet wordt herhaald na een kruising. De situatie: Er geldt een snelheidsbeperking op een weg waar ik geregeld rij door werkzaamheden. Normaal is 70 toegestaan, nu 30. Dit is aangegeven met borden zoals hierboven. Gisteren reed ik in een met vele auto's die zich (ongeveer) aan de beperking hielden. Er was een kruising op het "beperkte stuk", waarna de beperking niet werd herhaald. Even verderop stond een auto met een camera er voor in de berm. Ik verwacht dus een snelheidscontrole. De vraag: Mocht ik zijn geflitst ná de kruising, waar de snelheid alweer richting 70 ging, wat zijn dan mijn rechten? Het klopt toch dat een beperking wordt opgeheven na een kruising wanneer het niet wordt herhaald? Alvast bedankt! | |
Pakspul | donderdag 9 juni 2011 @ 08:47 |
Klopt, verkeer dat daar de weg op komt weet niet af van de snelheids verandering en daarom moet er daar weer een bord staan. | |
-_Guitarist_- | donderdag 9 juni 2011 @ 08:50 |
Dat dacht ik dus ook ja ![]() | |
xibalba | donderdag 9 juni 2011 @ 08:51 |
En als de zijwegen nu ook al een snelheidsbeperking hadden? | |
-_Guitarist_- | donderdag 9 juni 2011 @ 08:52 |
Moet het dan niet alsnog, omdat je er anders van uit gaat dat het bij de kruising wordt opgeheven ![]() | |
TallMan | donderdag 9 juni 2011 @ 08:52 |
Dan zou het als zone beperking moeten zijn aangegeven. | |
Pakspul | donderdag 9 juni 2011 @ 08:52 |
Volgens mij maakt dat niet uit. De regel is dat een snelheidsbeperking na een kruising moet worden herhaald anders wordt deze ontkracht. | |
KhaZ | donderdag 9 juni 2011 @ 08:52 |
Meteen foto's maken dus! Grote kans dat ze een half uur later toch een bord geplaatst hebben, en dan ben jij genaaid (70 = verdubbeling van 30 + 10, is inname rijbewijs..). | |
-_Guitarist_- | donderdag 9 juni 2011 @ 08:53 |
Het is aangegeven zoals in de OP, met die twee borden. Alleen 30 i.p.v. 50 ![]() Ze mogen het rijbewijs niet vorderen op basis van een foto, omdat ze niet onomstotelijk aan kunnen tonen dat ik reed. | |
Pakspul | donderdag 9 juni 2011 @ 08:54 |
Gelukkig wordt je rijbewijs pas bij 50 ingenomen ![]() | |
sanger | donderdag 9 juni 2011 @ 08:54 |
Maar ze kunnen wel afdwingen dat jij moet zeggen wie reed ![]() | |
-_Guitarist_- | donderdag 9 juni 2011 @ 08:55 |
Je rijbewijs wordt ook gevorderd wanneer je twee keer de maximumsnelheid rijdt ![]() Hmmm ![]() | |
RemcoDelft | donderdag 9 juni 2011 @ 08:58 |
Dat klopt. Een snelheidsbeperking geldt tot het kruispunt, simpelweg omdat na het kruispunt mensen uit verschillende richtingen samenkomen. Dan is het wel handig als alles klopt. Helaas nemen wegwerkers het vaak niet zo nauw met borden, en staan ze vaak ronduit verkeerd. Zo ook een snelweg met 100 max., werkzaamheden 70, dan een bord: "einde alle verboden", en vervolgens zie je in de berm een camera staan en rem je toch maar even om maandenlange bezwaarschriften te voorkomen... Wegwerkers (en gemeentelijke wegbeheerders) zouden ZELF beboet moeten worden bij onjuiste borden. | |
Leipo666 | donderdag 9 juni 2011 @ 09:03 |
daar zou ik maar niet zo zeker van zijn ![]() mijn broer is op basis van flitspaal zijn rijbewijs kwijtgeraakt... | |
Alicey | donderdag 9 juni 2011 @ 09:04 |
Dat laatste hoeven ze ook niet. Jij behoort te weten wie er in je auto rijdt. | |
Pakspul | donderdag 9 juni 2011 @ 09:06 |
Is dat veranderd? Want normaal gesproken kun je met 230 geflitst worden en er met een boete vanaf komen. | |
-_Guitarist_- | donderdag 9 juni 2011 @ 09:09 |
Eerste keer dat ik dat hoor ![]() | |
Leipo666 | donderdag 9 juni 2011 @ 09:12 |
heel simpel: ze vragen aan de eigenaar van de auto wie er reedt, als de eigenaar dat niet door wil geven dan gaan ze er gewoon vanuit dat de eigenaar zelf achter het stuur zat en krijgt de eigenaar de straf opgelegt (mijn broer ging 3x in een jaar met 30+ langs 3 verschillende flitspalen en was zijn rijbewijs 4 maanden kwijt... ![]() | |
Alicey | donderdag 9 juni 2011 @ 09:13 |
Het zal vast een keer veranderd zijn, maar het is niet pas sinds kort dat dit geldt. Wanneer je met 230 geflitst wordt, zul je een oproep krijgen om een bestuurdersverklaring in te vullen. Doe je dat niet, zul je zelf gedagvaard worden en mag je het aan de rechter uitleggen. Een snelheid van 230 zal dat doorgaans, naast een flinke boete, ook een OBM opleveren. | |
Leipo666 | donderdag 9 juni 2011 @ 09:15 |
dat van mijn broer was overigens zo'n 5 a 6 jaar geleden, dus het moet dan al een tijdje geleden verandert zijn ![]() | |
Wokkel | donderdag 9 juni 2011 @ 09:17 |
Je hoeft helemaal niets uit te leggen, gewoon zwijgrecht. Knappe rechter die 'aanneemt' dat jij dan de bestuurder was, er is immers geen bewijs van. | |
Alicey | donderdag 9 juni 2011 @ 09:19 |
Dat bewijs hoeft ook niet geleverd te worden, waarom zou er immers iemand anders in jouw auto hebben gereden? Als dat zo is, kun je dat aannemelijk maken. | |
KhaZ | donderdag 9 juni 2011 @ 09:23 |
Inderdaad, verdubbeling van toegestane snelheid is inname rbw, en als je met 230 geflitst wordt en je kunt niemand aanwijzen wordt je eigen rijbewijs ingevorderd. | |
-_Guitarist_- | donderdag 9 juni 2011 @ 09:25 |
Maar de vraag uit de OP; wat zijn mijn rechten wanneer de beperking niet wordt herhaald? | |
Alicey | donderdag 9 juni 2011 @ 09:29 |
Dan geldt de normale maximumsnelheid op zo'n soort weg. Wanneer de flitser stond afgesteld op de lagere werkzaamheden-snelheid zul je doorgaans of geen boete krijgen of wordt deze na een bezwaarschrift vernietigd. De OvJ krijgt het dan nl. zo druk met bezwaarschriften dat hij wel snapt dat er iets is mis gegaan. ![]() | |
OEM | donderdag 9 juni 2011 @ 09:32 |
Op dat stuk na de kruising staat een bord max-70 neem ik aan? Anders geldt daar gewoon max-50 (neem even aan dat het bibeko is). | |
-_Guitarist_- | donderdag 9 juni 2011 @ 09:33 |
Ja, die stond er wel. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 9 juni 2011 @ 09:42 |
Interessante situatie. Lijkt mij inderdaad ook dat na het kruispunt het verbod weer weg is. Maar soms zie je later op zo'n weg alsnog een bord staan met einde verbod, zelfs na kruisingen. | |
-_Guitarist_- | donderdag 9 juni 2011 @ 09:46 |
Puur theoretisch zou het betekenen dat dat opheffingsbord waardeloos is, omdat een kruising de beperking al opheft.. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 9 juni 2011 @ 09:48 |
Exact. Maar er zijn dus toch onduidelijkheden, ook al is de theorie eenzijdig. | |
-_Guitarist_- | donderdag 9 juni 2011 @ 09:48 |
Vandaar dit topic ![]() | |
Me_Wesley | donderdag 9 juni 2011 @ 10:29 |
Dat kan jij niet weten. Daarom geldt ren beperking inderdaad altijd per wegvak. En die loopt van kruispunt tot kruispunt. Op snelwegen dus van oprit tot oprit. Als het niet herhaald wordt mag je dus 120. Afgezien van het feit of die borden op de hectometerpaaltjes nou wel of niet geldig zijn. |