abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97902655
Beste,

Onlangs zijn wij begonnen met onze zoektocht naar een nieuwe woning en hebben er nu een op het oog. Het huis ligt in een leuke buurt en voldoet eigenlijk aan onze eisen. Er is nogal wat werk aan het huis maar onze grootste zorgen zijn eigenlijk de 2 scheuren in de gevel. Deze zouden ook doorslaggevend kunnen zijn bij het wel of niet kopen van de woning. Natuurlijk is het verstandig om een bouwkundige hier naar te laten kijken. Maar omdat wij eerst nog in gesprek willen gaan met de makelaar wil ik dit probleem jullie alvast voorleggen. Hebben jullie enig idee hoe ernstig de onderstaande scheuren zijn?

Daarnaast bevindt zich naast het huis een grote tuin die bij het huis hoort. Daar dit echter een hoekhuis is, vraag ik mij af of ik dit gedeelte van de grond mag afzetten met bijvoorbeeld beplanting tot 180 cm om zo een grotere 'prive' tuin te creeren? Hier een foto van de locatie:

Alvast bedankt voor jullie reactie.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:23:36 #2
128384 mcwops
gat in je glas
pi_97902984
niet goed TS. :N zitten op cruciale plaatsen. heeft te maken volgens mij met fundering, verzakking enz. je zou een aannemer kunnen vragen, maar heb je zelf geen makelaar in de hand genomen? je kunt ook hun makelaar het hemd van t lijf vragen natuurlijk, daar is hij verplicht om volledig op te antwoorden (niet weten is navragen). je zou bijv de bouwtechnokeuring, als de woning jullie echt bevalt, op kosten van de huidige bewoner kunnen laten doen.
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
pi_97903186
scheuren in metselwerk komen niet altijd door verzakkingen hoor. Het kan ook door verhinderde krimp en uitzetting zijn.

De scheuren hier zijn voor mij als bouwkundige (die veel gevelonderzoeken doet) niet overdreven groot.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:26:44 #4
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_97903218
het lijkt of de kopgevel van de zijgevels af wil scheuren. Dit duidt op een funderingsprobleem. Ik zou dit zeker nader laten onderzoeken voordat je het koopt. (of niet kopen). Overigens kan je dit wel gebruiken in je onderhandelingen ;)

wat betreft de tuin zou ik even informeren bij de gemeente en/of makelaar
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_97903219
Het zouden inderdaad mijnverzakkingen kunnen zijn die de scheuren veroorzaken. Veel huizen die wij al hebben bekeken hier in de omgeving hebben hier last van. Ik ben eens benieuwd wat hun makelaar morgen te melden heeft.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:28:10 #6
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_97903320
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:26 schreef unlimitedzxr het volgende:
Het zouden inderdaad mijnverzakkingen kunnen zijn die de scheuren veroorzaken. Veel huizen die wij al hebben bekeken hier in de omgeving hebben hier last van. Ik ben eens benieuwd wat hun makelaar morgen te melden heeft.
belangrijker bij dit soort verzakkingen is om te weten te komen of de grond verder blijft zakken, of dat het ergste al geweest is
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_97903505
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:28 schreef lipje het volgende:

[..]

belangrijker bij dit soort verzakkingen is om te weten te komen of de grond verder blijft zakken, of dat het ergste al geweest is
Ik denk dat dat, vooral in ons geval, altijd een grote gok zal blijven. In onze omgeving, zuid-Limburg, is erg veel last van mijnverzakkingen door mijnwegen en kanalen die vanuit de mijnen onder de grond op willekeurige plaatsen zijn gegraven. Hier zijn in het verleden wel eens brieven over gestuurd door de gemeente maar het fijne weet ik daar ook niet van. In ieder geval heeft het over grote deel van Limburg hier last van voor zover ik weet.
pi_97905540
Ga eens langs bij de buren van het huis dat je wilt kopen. Die hebben er meestal niet zo'n belang bij of dat huis nu wel of niet verkocht wordt.
Kan je gelijk kennismaken voor het geval de koop doorgaat.
Mogelijk weten zij of er problemen zijn met verzakking etc.

Het heeft mij bij de aankoop van mijn huis destijds enorm geholpen omdat een buurman al van alles aan papieren van onderzoeken en keuringen bleek te hebben die ook op mijn nieuw huis van toepassing waren.

Hoe het zit met die grond kan je navragen bij het kadaster. Je hebt bijvoorbeeld soms ook stukken in bruikleen of in huur bij de gemeente. En dan kan je er niet zomaar van alles op zetten.
pi_97906105
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:00 schreef R2R het volgende:
Ga eens langs bij de buren van het huis dat je wilt kopen. Die hebben er meestal niet zo'n belang bij of dat huis nu wel of niet verkocht wordt.
Kan je gelijk kennismaken voor het geval de koop doorgaat.
Mogelijk weten zij of er problemen zijn met verzakking etc.

Het heeft mij bij de aankoop van mijn huis destijds enorm geholpen omdat een buurman al van alles aan papieren van onderzoeken en keuringen bleek te hebben die ook op mijn nieuw huis van toepassing waren.

Hoe het zit met die grond kan je navragen bij het kadaster. Je hebt bijvoorbeeld soms ook stukken in bruikleen of in huur bij de gemeente. En dan kan je er niet zomaar van alles op zetten.
Ik ben inderdaad vandaag al bij de beste man langs geweest. Aardige kerel. Hij wist mij te vertellen dat het huis al erg lang te koop staat en dat de vrouw die er in gewoont heeft inmiddels overleden is. De vraagprijs is al enige tienduizenden euro's gezakt de afgelopen tijd en waarschijnlijk is er nog flink wat werk aan. Hij is echter ook al lang niet meer binnen geweest en was volgens mij ook niet helemaal op de hoogte van de actuele bouwkunde status van het huis. De garage mag in ieder geval wel al tegen de vlakte want die schijnt niets meer waard te zijn. Veel werk, ik weet het. Maar nogmaals, daar is de prijs ook wel enigsinds naar. Alleen die scheuren baren me toch een beetje zorgen. Asbest, oude keuken en een paar kozijnen daar zullen we nog wel vanaf komen. Verzakkingsproblemen zijn echter een ander verhaal.
pi_97907804
En... al op het dak gekeken trouwens?
pi_97908374
Laat er gewoon een expert naar kijken dmv een keuring.

En die tuin mag je volgens mij gewoon omheinen. Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_97908390
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:27 schreef Eelcotje84 het volgende:
En... al op het dak gekeken trouwens?
Waarom eigenlijk als ik vragen mag?

Ik heb van buiten het dak bekeken voor zover dat mogelijk was. De pannen zagen eigenlijk nog goed uit en het dak is dus niet binnen nu en n jaar aan vervanging toe. Ik kon van buiten ook geen vreemde verzakkingen van het dak zien. Morgen gaan we het huis bezichtigen maar omdat ik toch graag eerst wat meer informatie wilde voordat de makelaar mij vanalles wijs maakt heb ik hier dit topic geopend.

Als er nog bouwkundigen aanwezig zijn die mij de eventuele oorzaken van de scheuren zouden kunnen vertellen op basis van de vorm en het verloop van de scheur dan zou ik hier erg dankbaar om zijn. Wat betreft de scheur naast de 'bijkeuken' vraag ik mij zelf af of dit niet komt door de verschillende krachtsverhoudingen van de krachten op het huis en die op de bijkeuken. Volgens mij is deze bijkeuken overigens wel gewoon 'origineel' en dus tegelijk met het huis gebouwd. De stenen en bouw zijn namelijk identiek.

Waar de scheur bij het bovenraam vandaan komt is voor mij een raadsel.
pi_97910026
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:35 schreef unlimitedzxr het volgende:

[..]
Waarom eigenlijk als ik vragen mag?
Omdat het dak tevens een essentieel onderdeel is van een huis, met name de overgangen (lood, boeien, etc) Wordt nog wel eens vergeten..

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:35 schreef unlimitedzxr het volgende:

[..]
Waar de scheur bij het bovenraam vandaan komt is voor mij een raadsel.
Ik ben een leek, maar als ik er zo naar kijk... Het lijkt alsof die hoek iets verzakt is, waardoor de stenen boven het raam bleven hangen (scheur)..
  FOK!fotograaf woensdag 8 juni 2011 @ 22:04:53 #14
17893 Forno
pi_97910550
Waar het precies vandaan komt, is me niet geheel duidelijk. Een combinatie misschien van ontbrekende dilataties (deden ze vroeger niet aan) en een ongelijke zetting tussen schuur en woning. Een dilatatie is scheiding tussen een bijvoorbeeld een baksteenmuur, meestal een centimeter breed. Dat is om de werking van wand door temperatuurschillen op te vangen, vroeg of laat krijg je anders van zulke scheuren.

Gezien de leeftijd van de woning lijkt het weinig kwaad te kunnen. De scheuren zitten er misschien (zeer waarschijnlijk) een tijdje en is het al gestopt. In oude huizen vind je altijd wel een paar scheurtjes/scheuren.

PS: laat je wat dit soort kwesties niets wijs maken door een makelaar. Die flippo's lullen je altijd naar de mond en hebben vrij weinig bouwtechnische kennis. Je kunt een huis altijd onder voorbehoud van een bouwtechnisch keuring aankopen. Heb je dan meer dan bijvoorbeeld 5000 euro aan onderhoud of grote gebreken dan kun je de aankoop ongedaan maken.
  woensdag 8 juni 2011 @ 22:24:22 #15
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_97912235
Je kan het denk ik zien aan de overgang van huis naar aanbouw, hoe dat qua lood/ dak aansluit...misschien zie je daar iets aan?
Enneh, wat is dat spul onderaan de regenpijp? ;)
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_97913670
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 22:24 schreef dribbel79 het volgende:
Je kan het denk ik zien aan de overgang van huis naar aanbouw, hoe dat qua lood/ dak aansluit...misschien zie je daar iets aan?
Enneh, wat is dat spul onderaan de regenpijp? ;)
Daar is handige harrie aan het werk geweest. Maargoed, zoiets is naar mijn mening allemaal te overzien.

Ik ben eens benieuwd wat de makelaar morgen te vertellen heeft. Mocht het zover komen zal er sowieso een bouwtechnische keuring plaatsvinden. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.
pi_97914722
Het is door de steen heen, waarschijnlijk zijn het dan betonnen voegen geweest die harder zijn dan de stenen zelf. Netjes opnieuw voegen en zo bijna onzichtbaar repareren kan dus niet, je zal de reparatie blijven zien na dichtsmeren.

Het hoeft niet erg te zijn, die scheuren, maar het kan wel. Maar ik denk dat een bouwkundige keuring je hierbij wel goed kan adviseren. Succes!

Edit: bedenk me dat het misschien ook kan komen door een eerder lekkende goot die de gevel heeft verzadigd met vocht... mogelijk scheurt het voegwerk en de stenen dan eerder? In dat geval zou je binnenin ook waarschijnlijk hier nog sporen van vinden. maar hier weet ik te weinig vanaf.
pi_97916192
Volgens mij zijn het zetscheuren die ontstaan zijn door de aanbouw/schuur; die schuurmuur is IN de gevel vertand gemetseld i.p.v. los en met een dilatatievoeg. Na uithakken is dit met een kalkmortel goed te repareren.

Deze zetscheur is niet ernstig, i.t.t. een zakscheur die door verzakking van de fundering ontstaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_97935943
Ik zou het niet doen maar het is wel een goed punt in de verkoopprijs onderhandeling.
Zo iets blijf je zien en zou mij gaan irriteren.
pi_97946540
Topic kan gesloten worden want dit huis gaat het niet worden. Woning is de afgelopen jaren te vervallen geraakt wat van buitenaf niet goed te zien was.
pi_97947033
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 18:12 schreef unlimitedzxr het volgende:
Topic kan gesloten worden want dit huis gaat het niet worden. Woning is de afgelopen jaren te vervallen geraakt wat van buitenaf niet goed te zien was.
Bied je toch gewoon een bodemprijs? (Tenzij hij rijp voor de sloop is natuurlijk)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_97949521
Bied je voor de grond en trekt er voor de sloop nog tigduizend ¤' s er af.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_97959357
Had gekund maar uit eindelijk niet voor gekozen. Je bent denk ik 100.000 euro verder voordat t huis naar smaak is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')