abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97881149
Hoi allemaal,

Vandaag gebeld naar de dokter voor bloedresultaten, kwam uit dat mijn schildklier ipv 4, 4.9 is. Nu heb ik de laatste tijd behooooorlijk veel antibiotica en ga zo maar door gehad, heeft dat hier mee te maken? De vrouw aan de lijn zei dat ze het niet wist, want ze was geen dokter en de dokter kon ik niet spreken want oh oh oh. Nouja :') In ieder geval, ze zei dat het niks met voeding te maken had en dat het tijdelijk kon zijn... Maar ik geloof het allemaal niet zo, zeker omdat zij geen dokter is wat ze zelf zei. Ze wilde me pas over 3 maanden terug laten komen en als het dan nog zo was, dan medicijnen.

Wat denken jullie en heeft iemand van jullie een verhoogde schildklier of er last van gehad?
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_97881997
Wacht nou maar met allerlei verkeerde conclusies. Dikke kans dat de bedoelde waarde het TSH is, en dat je schildklier juist "te langzaam" werkt. Bovendien kun je er zonder FT4 sowieso weer weinig over zeggen en waarschijnlijk heeft de huisarts die nog niet meegeprikt.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_97882054
Om welke test gaat het precies? Alleen een getal zegt echt helemaal niets.

Als je TSH afwijkend is, dan kun je het beste vragen of ze dat kunnen bevestigen met een T3 of (vrij)T4, ik weet zo niet welke op dit moment gebruikelijkst is. TSH op zichzelf zegt niet zo gek veel.
-
pi_97882131
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:25 schreef splendor het volgende:
Om welke test gaat het precies? Alleen een getal zegt echt helemaal niets.

Als je TSH afwijkend is, dan kun je het beste vragen of ze dat kunnen bevestigen met een T3 of (vrij)T4,
volgens mij gebeurt dat standaard bij afwijkend TSH?
pi_97882186
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:27 schreef computergirl het volgende:

[..]

Is dat al standaard bij elk lab ja? Ik weet dat ze er een tijdje geleden wel mee bezig zijn geweest.
-
pi_97882247
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:27 schreef computergirl het volgende:
[..]
Dat ligt aan het lab en de regio, 't wordt lang niet overal automatisch meebepaald.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  woensdag 8 juni 2011 @ 13:06:01 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97883468
Als het TSH is, is noch die 4 noch die 4,9 reden voor enige onrust, m.i. Heel normale waarden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_97883896
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:06 schreef Lienekien het volgende:
Als het TSH is, is noch die 4 noch die 4,9 reden voor enige onrust, m.i. Heel normale waarden.
Er is discussie over welke referentiewaardes correct zijn bij de TSH. Het ene lab zegt tussen de 0.5-5, het andere tussen de 1-3 en 0.2-4 heb ik ook weleens gezien. Ook wereldwijd is hier discussie over. Er zijn meerdere studies geweest, maar er is nog altijd onduidelijkheid over normaalwaardes.

Sommige artsen blijven stug aan bepaalde waardes vasthouden, andere artsen behandelen op klachten en de TSH/FT4 waardes wat mijn inziens een betere oplossing is zolang er nog geen duidelijke normaalwaardes zijn.
  woensdag 8 juni 2011 @ 13:27:59 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97884267
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:17 schreef kahlie het volgende:

[..]

Er is discussie over welke referentiewaardes correct zijn bij de TSH. Het ene lab zegt tussen de 0.5-5, het andere tussen de 1-3 en 0.2-4 heb ik ook weleens gezien. Ook wereldwijd is hier discussie over. Er zijn meerdere studies geweest, maar er is nog altijd onduidelijkheid over normaalwaardes.

Sommige artsen blijven stug aan bepaalde waardes vasthouden, andere artsen behandelen op klachten en de TSH/FT4 waardes wat mijn inziens een betere oplossing is zolang er nog geen duidelijke normaalwaardes zijn.
Je hebt gelijk over de discussie.

Genuanceerder is misschien te zeggen dat één keer een waarde van 4.9 niet onmiddellijk aanleiding geeft tot voorschrijven van schildklierhormonen. Waarde opnieuw bepalen over 3 maanden is dan het logische vervolg.

Nog genuanceerder zou de reactie kunnen zijn als we wat meer kijk hadden op klachten van TS en wat er tot nu toe al is onderzocht, e.d. Een TSH van 4.9 alleen is geen duidelijke verklaring voor bepaalde klachten, maar in een groter plaatje kan het toch de richting zijn.

Even voor het perspectief: bij een waarde van 10 of hoger is de schildklier echt te traag. Er zijn wel mensen bij wie de waarde tot meer dan 200 oploopt.
pi_97884472
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je hebt gelijk over de discussie.
Dank. Dat is ook het enige wat ik hier heb gezegd, omdat ik me niet kon vinden in het stukje 'heel normale waardes'. Wat betreft TS persoonlijke verhaal heb ik haar al een PM doen toekomen, die mijn inziens zeer genuanceerd is.

Ik vind het stukje: artsen behandelen op basis van klachten, TSH en FT4 ook wel aangeven dat een beperkte stijging in TSH niet noodzakelijk een probleem hoeft te zijn. Maar bij deze nogmaals extra duidelijk voor de mensen die alleen dit op het forum lezen.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:27 schreef Lienekien het volgende:

Even voor het perspectief: bij een waarde van 10 of hoger is de schildklier echt te traag. Er zijn wel mensen bij wie de waarde tot meer dan 200 oploopt.
Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Er zijn andere medische redenen waardoor de TSH ook tijdelijk verhoogd kan zijn terwijl er geen vertraagde schildklierwerking is. Een verhoogd TSH in combinatie met een verhoogd FT4 kan ook voorkomen.

TS heeft echt te weinig gegevens om te weten wat er aan de hand is. Ik heb haar aangeraden te bekijken of ze klachten heeft, want dan is eerder aan de bel trekken en ook FT4 en antistoffen te laten bepalen verstandiger dan 3 maanden wachten. Indien niet of nauwelijks klachten is 3 maanden wachten een logisch vervolg.
  woensdag 8 juni 2011 @ 13:40:37 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97884774
Ik ben dus wel benieuwd naar de aanleiding voor dit bloedonderzoek.
pi_97894508
Dat heb ik al in de OP gezet. Ik voelde me futloos, kan niet laat meer gaan slapen terwijl ik nog geen eens twintig ben. Bovendien ziet mijn haar er best broos uit (valt trouwens ook best snel uit wat ik ook probeer). Daarnaast ben ik de afgelopen weken aangekomen. Dat is onder andere de reden voor het bloedonderzoek.

Daarnaast is het zo dat ik de dokter dus niet te spreken kreeg. En een verhoogde schildklierfunctie betekent dus dat hij te langzaam werkt, niet te hard, anders was ik niet zo ongerust want dat lijkt beter te zijn dan dit.

4 was normaal van de dokter, geen idee om welke test het gaat. Nogmaals ik kon de dokter niet spreken alleen dat mens van een assistente die niks wist. 4.9 was wel iets om zorgen over te maken, itt wat hier beweerd word, want dat wijkt dus bijna 20% af en das best veel zei de assistente.
  woensdag 8 juni 2011 @ 17:40:43 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97894938
Ik zou opnieuw een afspraak met je huisarts maken. Hier schiet je niks mee op.

Overigens kunnen je klachten natuurlijk ook samenhangen met datgene waarvoor je die antibiotica kreeg. Er is dus duidelijk meer aan de hand dan de laatste weken vermoeidheid, broos haar en aankomen.
pi_97895187
Absoluut, en dat zal ook zijn gevolgen hebben, maar dat heb ik ook gezegd in de OP... ik ga al vaak naar de huisarts en dergelijke dus als zij aangeeft dat het niet nodig is om nu iets af te spreken ga ik daar eigenlijk wel vanuit...

Kan trouwens wel vertellen dat ik antibiotica heb gekregen voor een huiduitslag, en tegen een ingreep van de kaakchirurgie. Allebei achter elkaar. En beide moest je met een heel glas water innemen en staand of zittend, 3x per dag. Zaterdag stopte ik met de antibiotica. Maandag heb ik laten prikken. Overigens heb ik de laatste maanden wel vaker wat, krijg veel antibiotica... :')
pi_97895350
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juni 2011 17:31 schreef Tamashii het volgende:

Daarnaast is het zo dat ik de dokter dus niet te spreken kreeg. En een verhoogde schildklierfunctie betekent dus dat hij te langzaam werkt, niet te hard, anders was ik niet zo ongerust want dat lijkt beter te zijn dan dit.
Nee, een overactieve schildklierfunctie (hyperthyroidie) betekend dat hij te hard werkt. Een verlaagde/trage schildklierfunctie (hypothyroidie) betekend dat hij te traag werkt.

quote:
4 was normaal van de dokter, geen idee om welke test het gaat. Nogmaals ik kon de dokter niet spreken alleen dat mens van een assistente die niks wist. 4.9 was wel iets om zorgen over te maken, itt wat hier beweerd word, want dat wijkt dus bijna 20% af en das best veel zei de assistente.
Het kan haast niet anders gaan dan om de TSH test, omdat die het eerste toegepast wordt, indien er een vermoeden is dat er iets niet klopt. Een verhoogde TSH geeft aan dat er misschien sprake is van een vertraagde schildklierfunctie. Dat moet verder uitgezocht worden met meer testen.
pi_97895494
Nou het is dus verlaagd. Want ik ben aangekomen en voel me moe. Dat zijn daar de symptomen van toch?
pi_97895757
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 17:53 schreef Tamashii het volgende:
Nou het is dus verlaagd. Want ik ben aangekomen en voel me moe. Dat zijn daar de symptomen van toch?
Ja, maar dat zijn ook symptomen van teveel antibiotica gebruik. Ga echt met je huisarts overleggen i.v.m. de klachten die je hebt en 1x een verhoogde TSH waarde. Op basis van 1x een verhoogde TSH waarde (zonder FT4 en antistoffen te weten) kun je gewoon geen diagnose stellen.

3 maanden wachten is normaal gesproken niet erg, maar wel als je klachten hebt.
  woensdag 8 juni 2011 @ 18:10:38 #18
57434 Marloes
Digital Love
pi_97896218
Ik moest laatst bloedprikken en mijn waardes waren ook niet helemaal ok (te traag), maar ik moet ook over 3 maanden weer prikken.
Ben je trouwens aan de pil? M'n HA zei dat als je aan de pil bent dat eventueel de uitslag kan beinvloeden oid, ik weet ook niet precies hoe maar ik moest ermee stoppen :P
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_97896802
quote:
4.9 was wel iets om zorgen over te maken, itt wat hier beweerd word, want dat wijkt dus bijna 20% af en das best veel zei de assistente.
En precies om deze reden moeten doktersassistentes zich niet bemoeien met labuitslagen... Laat dat nou maar aan ons over :X
pi_97897824
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 17:59 schreef kahlie het volgende:

[..]

Ja, maar dat zijn ook symptomen van teveel antibiotica gebruik. Ga echt met je huisarts overleggen i.v.m. de klachten die je hebt en 1x een verhoogde TSH waarde. Op basis van 1x een verhoogde TSH waarde (zonder FT4 en antistoffen te weten) kun je gewoon geen diagnose stellen.

3 maanden wachten is normaal gesproken niet erg, maar wel als je klachten hebt.
Hmm, dat kan zo zijn inderdaad. Nou ik wacht er nog even mee, want zij weet ook dat ik antibiotica heb gehad dus misschien vandaar 3 maanden wachten. Het is ook vreemd om te denken dat het niks met je lichaam doet, dus ik wacht een kleine maand en als ik dan nog klachten heb bel ik wel. Lijkt me prima toch?

Ik was ook eigenlijk meer benieuwd of je er iets aan kon veranderen, zelf dus dmv beweging of voeding.
  woensdag 8 juni 2011 @ 18:47:57 #21
57434 Marloes
Digital Love
pi_97897919
Ik heb geen antibiotica gehad en moet ook over 3 maanden terugkomen, dus 't zal wel normaal zijn :P
Ik zou me er niet zo druk om maken, ik neem aan dat ze wel weten waar ze 't over hebben :D
The more that I appear.
pi_97898466
quote:
99s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:23 schreef intoxicated het volgende:

[..]

En precies om deze reden moeten doktersassistentes zich niet bemoeien met labuitslagen... Laat dat nou maar aan ons over :X
Wie is ons in dit geval? Zelfs veel artsen hebben moeite labuitslagen goed te interpreteren.
-
pi_97901761
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:10 schreef Marloes het volgende:
Ik moest laatst bloedprikken en mijn waardes waren ook niet helemaal ok (te traag), maar ik moet ook over 3 maanden weer prikken.
Ben je trouwens aan de pil? M'n HA zei dat als je aan de pil bent dat eventueel de uitslag kan beinvloeden oid, ik weet ook niet precies hoe maar ik moest ermee stoppen :P
Ja, ik heb de yaz 24+4. :o Welke had jij dan en weet je ook waarom je er mee moest stoppen? En voor even of voor altijd? En heb je dan nu een andere pil?
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:41:15 #24
57434 Marloes
Digital Love
pi_97904171
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:59 schreef Tamashii het volgende:

[..]

Ja, ik heb de yaz 24+4. :o Welke had jij dan en weet je ook waarom je er mee moest stoppen? En voor even of voor altijd? En heb je dan nu een andere pil?
Ik had toen volgens mij yasmin? of microgynon... Volgens mij yasmin :D
Maar ik moest ermee stoppen omdat de pil dus de uitslag van de waardes kan beïnvloeden, vraag me niet waarom :P
Neem aan dat je niet voor altijd hoeft te stoppen, maar gewoon tijdelijk totdat je weet wat de waardes zijn zonder die beïnvloeding.. maar dat weet ik niet zeker.
Zou het even navragen!
The more that I appear.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')