volgens mij gebeurt dat standaard bij afwijkend TSH?quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:25 schreef splendor het volgende:
Om welke test gaat het precies? Alleen een getal zegt echt helemaal niets.
Als je TSH afwijkend is, dan kun je het beste vragen of ze dat kunnen bevestigen met een T3 of (vrij)T4,
Is dat al standaard bij elk lab ja? Ik weet dat ze er een tijdje geleden wel mee bezig zijn geweest.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:27 schreef computergirl het volgende:
[..]
volgens mij gebeurt dat standaard bij afwijkend TSH?
Dat ligt aan het lab en de regio, 't wordt lang niet overal automatisch meebepaald.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:27 schreef computergirl het volgende:
[..]
volgens mij gebeurt dat standaard bij afwijkend TSH?
Er is discussie over welke referentiewaardes correct zijn bij de TSH. Het ene lab zegt tussen de 0.5-5, het andere tussen de 1-3 en 0.2-4 heb ik ook weleens gezien. Ook wereldwijd is hier discussie over. Er zijn meerdere studies geweest, maar er is nog altijd onduidelijkheid over normaalwaardes.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:06 schreef Lienekien het volgende:
Als het TSH is, is noch die 4 noch die 4,9 reden voor enige onrust, m.i. Heel normale waarden.
Je hebt gelijk over de discussie.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:17 schreef kahlie het volgende:
[..]
Er is discussie over welke referentiewaardes correct zijn bij de TSH. Het ene lab zegt tussen de 0.5-5, het andere tussen de 1-3 en 0.2-4 heb ik ook weleens gezien. Ook wereldwijd is hier discussie over. Er zijn meerdere studies geweest, maar er is nog altijd onduidelijkheid over normaalwaardes.
Sommige artsen blijven stug aan bepaalde waardes vasthouden, andere artsen behandelen op klachten en de TSH/FT4 waardes wat mijn inziens een betere oplossing is zolang er nog geen duidelijke normaalwaardes zijn.
Dank. Dat is ook het enige wat ik hier heb gezegd, omdat ik me niet kon vinden in het stukje 'heel normale waardes'. Wat betreft TS persoonlijke verhaal heb ik haar al een PM doen toekomen, die mijn inziens zeer genuanceerd is.quote:
Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Er zijn andere medische redenen waardoor de TSH ook tijdelijk verhoogd kan zijn terwijl er geen vertraagde schildklierwerking is. Een verhoogd TSH in combinatie met een verhoogd FT4 kan ook voorkomen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Even voor het perspectief: bij een waarde van 10 of hoger is de schildklier echt te traag. Er zijn wel mensen bij wie de waarde tot meer dan 200 oploopt.
Nee, een overactieve schildklierfunctie (hyperthyroidie) betekend dat hij te hard werkt. Een verlaagde/trage schildklierfunctie (hypothyroidie) betekend dat hij te traag werkt.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:31 schreef Tamashii het volgende:
Daarnaast is het zo dat ik de dokter dus niet te spreken kreeg. En een verhoogde schildklierfunctie betekent dus dat hij te langzaam werkt, niet te hard, anders was ik niet zo ongerust want dat lijkt beter te zijn dan dit.
Het kan haast niet anders gaan dan om de TSH test, omdat die het eerste toegepast wordt, indien er een vermoeden is dat er iets niet klopt. Een verhoogde TSH geeft aan dat er misschien sprake is van een vertraagde schildklierfunctie. Dat moet verder uitgezocht worden met meer testen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:31 schreef Tamashii het volgende:
4 was normaal van de dokter, geen idee om welke test het gaat. Nogmaals ik kon de dokter niet spreken alleen dat mens van een assistente die niks wist. 4.9 was wel iets om zorgen over te maken, itt wat hier beweerd word, want dat wijkt dus bijna 20% af en das best veel zei de assistente.
Ja, maar dat zijn ook symptomen van teveel antibiotica gebruik. Ga echt met je huisarts overleggen i.v.m. de klachten die je hebt en 1x een verhoogde TSH waarde. Op basis van 1x een verhoogde TSH waarde (zonder FT4 en antistoffen te weten) kun je gewoon geen diagnose stellen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:53 schreef Tamashii het volgende:
Nou het is dus verlaagd. Want ik ben aangekomen en voel me moe. Dat zijn daar de symptomen van toch?
En precies om deze reden moeten doktersassistentes zich niet bemoeien met labuitslagen... Laat dat nou maar aan ons overquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:31 schreef Tamashii het volgende:
4.9 was wel iets om zorgen over te maken, itt wat hier beweerd word, want dat wijkt dus bijna 20% af en das best veel zei de assistente.
Hmm, dat kan zo zijn inderdaad. Nou ik wacht er nog even mee, want zij weet ook dat ik antibiotica heb gehad dus misschien vandaar 3 maanden wachten. Het is ook vreemd om te denken dat het niks met je lichaam doet, dus ik wacht een kleine maand en als ik dan nog klachten heb bel ik wel. Lijkt me prima toch?quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:59 schreef kahlie het volgende:
[..]
Ja, maar dat zijn ook symptomen van teveel antibiotica gebruik. Ga echt met je huisarts overleggen i.v.m. de klachten die je hebt en 1x een verhoogde TSH waarde. Op basis van 1x een verhoogde TSH waarde (zonder FT4 en antistoffen te weten) kun je gewoon geen diagnose stellen.
3 maanden wachten is normaal gesproken niet erg, maar wel als je klachten hebt.
Wie is ons in dit geval? Zelfs veel artsen hebben moeite labuitslagen goed te interpreteren.quote:Op woensdag 8 juni 2011 18:23 schreef intoxicated het volgende:
[..]
En precies om deze reden moeten doktersassistentes zich niet bemoeien met labuitslagen... Laat dat nou maar aan ons over
Ja, ik heb de yaz 24+4.quote:Op woensdag 8 juni 2011 18:10 schreef Marloes het volgende:
Ik moest laatst bloedprikken en mijn waardes waren ook niet helemaal ok (te traag), maar ik moet ook over 3 maanden weer prikken.
Ben je trouwens aan de pil? M'n HA zei dat als je aan de pil bent dat eventueel de uitslag kan beinvloeden oid, ik weet ook niet precies hoe maar ik moest ermee stoppen
Ik had toen volgens mij yasmin? of microgynon... Volgens mij yasminquote:Op woensdag 8 juni 2011 19:59 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Ja, ik heb de yaz 24+4.Welke had jij dan en weet je ook waarom je er mee moest stoppen? En voor even of voor altijd? En heb je dan nu een andere pil?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |