abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131323474
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 15:40 schreef gekkewiebel het volgende:
Leuke reeks! Ik verwacht over een kleine maand in Iran te zijn, zit nu nog in Turkije. Het idee is om van Tabriz, over Tehran en alle bekende plaatsen naar UAE te komen met ferry, of vliegen vanuit Kish. Dan S-A visum proberen, maar anders vliegen naar Amman.

Vwb het visum trouwens. Ik weet niet hoe (on)bekend het is, maar ik heb m'n visum bizar makkelijk in Trabzon (Noordoost Turkije) weten te krijgen. Niks geen LOI nodig, enkel een pasfoto en E75! Aardige optie voor overlanders!
Hoe lang duurde dat en hoe lang was je je paspoort kwijt? Iraans consulaat in Trabzon?
pi_131343202
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 19:44 schreef Plopr het volgende:

[..]

Hoe lang duurde dat en hoe lang was je je paspoort kwijt? Iraans consulaat in Trabzon?
Juist ja, in Trabzon. Duurde volgens mij een halve dag. 's ochtends stapte ik naar binnen en vulde ik een tweetal a4 in, 's middags nam ik m'n paspoort weer mee naar buiten incl visum :)
pi_131349866
Gewoon voor 30 dagen? Hoe kan het eigenlijk dat één consulaat totaal andere regels heeft dan alle andere? Ligt het MFA dan gewoon te slapen of is er één of andere bilaterale afspraak gemaakt?

Wel grappig op zich. Zo is het in Tehran juist weer uitzonderlijk makkelijk om een Azerbaijaans visum te halen.
pi_131363745
Apart inderdaad, maar goed om te weten :)
pi_131376028
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:03 schreef CaptainObvious39 het volgende:

[..]

Nice, hoelang heeft het visum proces geduurd (in totaal, met aanvragen etc)?
Ongeveer een maandje denk ik? 't reisbureau waar ik in NL de tour bij geboekt heb (Rosetta reizen) zat er tussen dus ik weet niet precies wanneer zei de informatie hebben doorgestuurd voor het uitnodigings nummertje.
Dit is een Signature....
pi_131510343
Interessant topic want mijn vriendin en ik willen misschien volgend jaar of zo eens Iran gaan bezoeken na zoveel verhalen over het land in de media te hebben aangehoord. :s)
pi_131511837
Zijn er mensen die hebben gebackpackt in Iran en hoe was dit?
Zijn er eventueel dingen waar je op moet letten als je met je vriendin gaat(die dus niet met me getrouwd is)? Ik weet van de kledingvoorschriften, maar verder nog dingen?
pi_131515802
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 13:58 schreef Argonath het volgende:
Zijn er eventueel dingen waar je op moet letten als je met je vriendin gaat(die dus niet met me getrouwd is)? Ik weet van de kledingvoorschriften, maar verder nog dingen?
Ik heb gebackpacked in Iran, door het hele land van west naar oost. Ik vond het makkelijk om te bereizen, geen problemen tegengekomen. Erg aardige mensen die je erg goed helpen, ze voelen zich verantwoordelijk voor jou als buitenlander. Op een busstation bijv kwamen ze vanzelf naar me toe en ze loodsten me zo de juiste bus in, geweldig. Ik heb veel lastigere landen meegemaakt (India bijvoorbeeld).

Als vrouw is het wel wat moeilijker maar ik heb ook wel alleen rondreizende vrouwen ontmoet. Zolang je de kledingvoorschriften volgt kun je vrij makkelijk integreren met de plaatselijke (vrouwelijke) bevolking, heb ik gehoord van ze. Als man is dat weer moeilijker.

Hoorde een keer van een stel dat ze lastig gevallen waren door "religieuze politie" die ze vroeg naar hun "huwelijksbewijs" maar toen ze zeiden dat ze dat niet bij hun hadden bleek het uiteindelijk geen probleem. Waarschijnlijk liep ie te bluffen, of te vissen naar smeergeld.

Om het niet te ingewikkeld te maken zou ik wel zeggen dat je getrouwd bent, al is het alleen maar om de vele vragen te ontwijken. Ongetrouwd samenleven is vrij ongewoon daar, men zal je er niet op aanvallen ofzo, maar er zal wel wat onbegrip zijn (maar dat heb je in heel veel landen).
pi_131518438
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 15:50 schreef Farenji het volgende:
Op een busstation bijv kwamen ze vanzelf naar me toe en ze loodsten me zo de juiste bus in, geweldig
Haha. Ja zodat je met hun busmaatschappij reist en niet met een ander. :P
pi_131518500
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 17:04 schreef clowntje het volgende:

[..]

Haha. Ja zodat je met hun busmaatschappij reist en niet met een ander. :P
Nee, zo zat het niet. Ze waren echt gewoon behulpzaam. Dit in tegenstelling tot India waar wel iedereen geld aan me wilde verdienen.
pi_131518988
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 17:07 schreef Farenji het volgende:
Nee, zo zat het niet. Ze waren echt gewoon behulpzaam. Dit in tegenstelling tot India waar wel iedereen geld aan me wilde verdienen.
De meeste mensen die je helpen zijn niet onafhankelijk, maar het is inderdaad zo dat als je per se een andere tijd wilt of wel/geen vip ze je gewoon naar de concurrent sturen.

In steden als Tehran kun je beter op wat meer plekken rondvragen als je haast hebt. Ik heb daar ooit ruim een uur in een klaarstaande bus zitten wachten terwijl ik in de tussentijd bussen van verschillende andere maatschappijen naar mijn bestemming zag vertrekken. Absoluut geen ramp. Maar toch.

Die vip bussen zijn trouwens een aanrader. Zeker als je 's nachts reist en wat wilt slapen. Superdeluxe stoelen die wat verder achterover kunnen en veel meer ruimte. Anderhalf tot twee keer zo duur, maar nog steeds spotgoedkoop voor de afstand die je aflegt. Op de meeste routes heb je de keuze. En in de bussen heb je een mooie kans om mensen te leren kennen en een gratis maaltijd en/of slaapplek te scoren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 15:50 schreef Farenji het volgende:
Als vrouw is het wel wat moeilijker maar ik heb ook wel alleen rondreizende vrouwen ontmoet. Zolang je de kledingvoorschriften volgt kun je vrij makkelijk integreren met de plaatselijke (vrouwelijke) bevolking, heb ik gehoord van ze.
Waarom zou het voor een vrouw moeilijker zijn? Die worden door zowel vrouwen als mannen geholpen. Als man proberen hulp te krijgen van een vrouw is veruit het moeilijkst.

[ Bericht 5% gewijzigd door clowntje op 24-09-2013 17:44:24 ]
pi_134643429
Hoe hebben mensen hier hun Letter of Invitation (LOI) gekregen en hoeveel betaalde je daarvoor?
Via een visumburo is het echt 80 a 90 euro voor alleen een LOI. Heb ook gezien dat er lokale reisorganisaties zijn die dat doen, maar heeft iemand hier ervaringen mee?
pi_134652563
Ik heb het geregeld via Iran Silk Road, zie http://www.iransilkroad.nl/visum/.
Prima service, maar je bent natuurlijk altijd afhankelijk van de snelheid van de Iraanse bureaucraten. Die moeten je een visumcode verstrekken waarmee je op de Iraanse ambassade in Den Haag je visum op kan halen, dat duurt 1 dag. Ik had mijn visum net op tijd binnen (2 dagen voor vertrek) terwijl ik alles weken van te voren had aangevraagd, dus wacht zeker niet te lang met aanvragen.
pi_134696827
Via bureautjes op internet kan je je LOI voor minder regelen, al zijn ze niet allemaal even goed. Mijn reis zou direct na de verkiezingen afgelopen juni beginnen, waardoor een bureau het niet voor mekaar kreeg. Een andere had ik binnen 48 uur in mn mailbox.

Geweldig mooi land om te bereizen, nooit onveilig gevoeld en ontzettend veel te zien! Ik kan het dan ook alleen maar van harte aanraden. :)
TRV
pi_134714666
Er zijn plannen van Rouhani om visums naar Iran te versoepelen, om zo de toerisme sector te stimuleren. Ik zou dus even af wachten. De 'religieuze politie' is inmiddels een beetje op de achtergrond gekomen na de verkiezingen van Rouhani. Meestal krijgen ze instructies om buitenlanders met rust te laten en dat zal waarschijnlijk alleen maar groter worden, met de nieuwe plannen voor de toerisme sector.
pi_134719364
Ik lees net over die plannen. Er komen 3 categoriën. O.a. China visumvrij. Voor EU (excl. UK) visumvrij alleen voor georganiseerde tours en visa on arrival voor de rest. Dat laatste is nu al het geval mits je aankomt per vliegtuig. Dus. Mwah. Volgens mij heeft het heeft niet veel zin om te wachten.

Het gaat wel langzaam de goede kant op. Georgië, Armenië, Iran, Kazachkstan, Tajikistan, Kyrgyzië. Allemaal hebben ze de visumplicht voor ons versoepeld in de afgelopen 10 jaar. Jammer van Turkmenistan.
pi_149537968
Dikke vette TVP!

Na Onze man in Teheran wil ik ook dringend op vakantie naar Iran! O+
Is een week of 2 een redelijke periode? Ben bang dat dat wel een beetje het langste is dat mijn vriend op reis wil. Hij heeft sowieso nog nooit echt gebackpackt, dus ik wil het ook niet te heftig maken. :D
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_149545754
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:04 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Dikke vette TVP!

Na Onze man in Teheran wil ik ook dringend op vakantie naar Iran! O+
Is een week of 2 een redelijke periode? Ben bang dat dat wel een beetje het langste is dat mijn vriend op reis wil. Hij heeft sowieso nog nooit echt gebackpackt, dus ik wil het ook niet te heftig maken. :D
In twee weken kun je de belangrijkste dingen wel zien. Je zou als voorbeeld voor een reisroute de tweeweekse reis van Koning Aap kunnen nemen; zij hebben een mooie route. Beter zou drie weken zijn, dan kun je ook wat natuur meepakken.
pi_149563137
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 18:29 schreef k_man het volgende:

[..]

In twee weken kun je de belangrijkste dingen wel zien. Je zou als voorbeeld voor een reisroute de tweeweekse reis van Koning Aap kunnen nemen; zij hebben een mooie route. Beter zou drie weken zijn, dan kun je ook wat natuur meepakken.
Die had ik idd al opgezocht en bedacht dat het een leuke leidraad zou kunnen zijn. :)
Afijn, wordt toch pas najaar, dus ik heb nog even om dingen uit te zoeken. :)
Doe wat je niet durft.
pi_153746715
Iemand recentelijk nog in Iran geweest? Bijvoorbeeld de afgelopen 2 jaar?

Ben net begonnen met het voorbereiden van een vakantie en zou o.a. willen weten hoe het zit met geld. Alles cash meenemen, maar als je een kleed wilt kopen (en wie wil dat nu niet), kun je wel met je creditcard betalen?

Wat is een goede site om een indruk te krijgen van hotelprijzen?

Wat is de prettigste reisgids voor dit land? De Lonely Planet is iig van augustus 2012, dus dat is alles behalve recent. Nieuwe komt uit volgend jaar augustus.
De O+ Bradt O+ is van januari 2014, dus dat lijkt er al iets meer op.

Planning is om in oktober ruim 2,5 weken te gaan. :)
Doe wat je niet durft.
pi_155431619
Wij gaan in december-januari 3 weken naar Iran. :s) Gister geboekt.
pi_155431662
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 13:58 schreef Argonath het volgende:
Wij gaan backpacken (vriend en ik). We hebben bedacht om voor de zekerheid voor die tijd gewoon te trouwen op een dag dat het gratis is, is dat ook maar weer geregeld. _O-
pi_155434986
Leuk! Is het nodig dan? :o
pi_155435073
Echt nodig niet geloof ik, maar we waren dat toch al min of meer van plan om wat dingen geregeld te hebben.
pi_155435600
Ben eigenlijk wel benieuwd of Argonath ooit nog naar Iran gegaan is. Hij heeft na bovenstaande post nog één keer op Fok gepost en daarna nooit meer. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')