Ja. Bijvoorbeeld als je er net onder staat.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:26 schreef harry83 het volgende:
Nu staat het op zolder, maar is mijn vriendin bang dat de hele boel door het plafond zal zakken.
De vraag is: is dit gevaarlijk?
9x5 meter dus ongeveer 45m2quote:
Ordos20 refereert toch aan de toen-geldende NEN-normquote:Op zaterdag 4 juni 2011 22:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Aan NEN normen heb je niks. Want dit huis is oud. NEN normen zijn hoe huizen NU gebouwd worden.
Oh? altijd in Mpa? Dat is nieuw voor mij voor wat betreft sterkte berekening voor houten vloeren, wanden en betonvloeren. En ik doe het nu al een jaar of 5, en heb het behalve voor draagkracht (funderingen) nog nooit voorbij zien komen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 22:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als het evenwijdig verdeeld is dan is dat 3.27 kPa (bij 1500 kg). Sterkte berekeningen gaan altijd in Mpa, dat is een faktor 1000 meer. Tenzij alles precies in het midden van je vloer op elkaar gestapeld op 1cm2 is kan het geen kwaad.
1500 kg is echt een schijntje.
Voor de zekerheid: geeft eens je dikte, hoogte en lengte van de balk. de HOH is 40cm?
Aan NEN normen heb je niks. Want dit huis is oud. NEN normen zijn hoe huizen NU gebouwd worden. Mijn zoldervloer is ook een tig aantal keer zwakker dan de huidige norm en daar zak je ook niet door.
kPA.... Weet je dat zeker?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 22:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als het evenwijdig verdeeld is dan is dat 3.27 kPa (bij 1500 kg). Sterkte berekeningen gaan altijd in Mpa, dat is een faktor 1000 meer. Tenzij alles precies in het midden van je vloer op elkaar gestapeld op 1cm2 is kan het geen kwaad.
1500 kg is echt een schijntje.
Voor de zekerheid: geeft eens je dikte, hoogte en lengte van de balk. de HOH is 40cm?
Aan NEN normen heb je niks. Want dit huis is oud. NEN normen zijn hoe huizen NU gebouwd worden. Mijn zoldervloer is ook een tig aantal keer zwakker dan de huidige norm en daar zak je ook niet door.
Sorry je hebt gelijk, het hangt af wat voor soort sterkteberekenigen je uitvoert. Ik heb het opgezocht en voor huizen is het geen MPaquote:Op maandag 6 juni 2011 14:24 schreef Ordos20 het volgende:
[..]
Oh? altijd in Mpa? Dat is nieuw voor mij voor wat betreft sterkte berekening voor houten vloeren, wanden en betonvloeren. En ik doe het nu al een jaar of 5, en heb het behalve voor draagkracht (funderingen) nog nooit voorbij zien komen.
Mhhh okay laat dat nu niet zo zijn: het is altijd in kN/m^2, en vroegah ging het in kg/m^2 (toen ik bij bouwwoningtoezicht werkte heb ik nog een berekening uit de jaren 50 gezien)
Lees je post even goed na, de belastingen conform NEN 6702 hebben een basis: het meeste stamt juist uit de waarden die in de loop van de tijd gehanteerd zijn, en met de NEN gestandardiseerd werden.
P.S. Ik wil niet betweterig overkomen, en neem het graag aan als ik iets mis heb. Maar als constructeur zijnde leef ik van het weten van belastingen, en helaas zit je er behoorlijk naast.
MPa?.....quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Sorry je hebt gelijk, het hangt af wat voor soort sterkteberekenigen je uitvoert. Ik heb het opgezocht en voor huizen is het geen MPaIk doe sterkteberekeningen op stalen constructies die niet voor woondoeleinden gebruikt worden en omdat die krachten zo groot zijn worden daar MPa gebruikt. Verder is de eenheid MPa gelijk aan kg/m2, of elke andere druk.
En de huidige NEN normen kan je wel noemen, maar zijn niet relevant in dit topic.
In mijn sterkteleer boek van de universiteit staat toch echt altijd MPa. Maar zoals gezegd, het is hetzelfde behalve een correctiefaktor.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:07 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
MPa?.....
waar staat dat voor?
Edit:
als je water of luchtdruk meeneemt in de berekening ja. Of voor heeeeeeele grote getallen. Staal reken je gewoon in kN uit hoor.Zeker met dit soort belastingen.
De eenheid voor een 'kracht' is F en aan deze F hangt de N vast. van N.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In mijn sterkteleer boek van de universiteit staat toch echt altijd MPa. Maar zoals gezegd, het is hetzelfde behalve een correctiefaktor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |