abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97692446
Mijn huis heeft 2 verdiepingen, 1 betonvloer en 2e verdieping is een houten (balken) vloer. Het is een standaard jaren 70 woning (type rijtjeshuis).

Nu is de nieuwe schuur/garage in aanbouw en moesten alle spullen ergens staan. Het gaat om ongeveer 20/30 bananendozen met verf, autoonderdelen, gereedschap, en algemene "meuk". gemiddeld wegen de dozen 20 kg. Tevens staan er al enkele dozen boeken en 2 kledingkasten.

Ik gok dat er totaal dus wel voor 1000kg aan spullen staat.

Nu staat het op zolder, maar is mijn vriendin bang dat de hele boel door het plafond zal zakken.

De vraag is: is dit gevaarlijk?
  zaterdag 4 juni 2011 @ 12:28:34 #2
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_97692509
Staan de planken krom? Hoe dik zijn ze? Hardhout?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 12:30:04 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_97692561
1000 kilo maar?
So we just called him Fred
pi_97692596
Nou, kan ook goed 1500kg zijn..

Het is wel zo als je springt dat je een beetje de boel hoort buigen. Niet echt buigen, meer dat het wat dreunt. Op de 1e verdieping (beton) is dat zeker niet zo.
pi_97692961
En op hoeveel m2 staat dat?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_97693030
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 12:26 schreef harry83 het volgende:
Nu staat het op zolder, maar is mijn vriendin bang dat de hele boel door het plafond zal zakken.

De vraag is: is dit gevaarlijk?
Ja. Bijvoorbeeld als je er net onder staat.
pi_97693425
Als het conform de NEN 6702 gerekend is:

Dan is de variabele rekenlast waar het indertijd op ontworpen is 0.70 kN/m^2, oftwel 70 kg/m^2..... dit maal 1,3 is 91 kg/m^2 (exclusief veiligheidswaarden voor hout en niet toegepaste permanente belastingen).

Maar een en ander is natuurlijk afhankelijk van de opbouw van je zoldervloer etc. Dus echt iets zinnigs valt er niet over te zeggen.

En als je springt: ja dan hoor je het zowieso. Hout is "flexibeler" dan beton, dus met een lege zolder zul je het zelfs merken.

Maar als de spullen er nu al liggen (pragmatisch bekeken), en dat zal niet twee a drie dagen zo zijn, en ze liggen nog niet beneden. Dan is de kans klein dat het binnen de verbouw tijd al naar beneden komt suizen. Je zult het toch eerst horen scheuren zeg maar, en zelfs dan heb je nog tijd.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_97696638
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 12:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En op hoeveel m2 staat dat?
9x5 meter dus ongeveer 45m2

Ik heb beter zitten kijken, en om de 40 cm zit een balk als ik het goed zie.
pi_97716539
Als het evenwijdig verdeeld is dan is dat 3.27 kPa (bij 1500 kg). Sterkte berekeningen gaan altijd in Mpa, dat is een faktor 1000 meer. Tenzij alles precies in het midden van je vloer op elkaar gestapeld op 1cm2 is kan het geen kwaad.

1500 kg is echt een schijntje.

Voor de zekerheid: geeft eens je dikte, hoogte en lengte van de balk. de HOH is 40cm?

Aan NEN normen heb je niks. Want dit huis is oud. NEN normen zijn hoe huizen NU gebouwd worden. Mijn zoldervloer is ook een tig aantal keer zwakker dan de huidige norm en daar zak je ook niet door.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 6 juni 2011 @ 11:17:36 #10
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_97778636
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 22:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Aan NEN normen heb je niks. Want dit huis is oud. NEN normen zijn hoe huizen NU gebouwd worden.
Ordos20 refereert toch aan de toen-geldende NEN-norm :?
pi_97785005
quote:
Als het evenwijdig verdeeld is dan is dat 3.27 kPa (bij 1500 kg). Sterkte berekeningen gaan altijd in Mpa, dat is een faktor 1000 meer. Tenzij alles precies in het midden van je vloer op elkaar gestapeld op 1cm2 is kan het geen kwaad.

Voor de zekerheid: geeft eens je dikte, hoogte en lengte van de balk. de HOH is 40cm?

Aan NEN normen heb je niks. Want dit huis is oud. NEN normen zijn hoe huizen NU gebouwd worden. Mijn zoldervloer is ook een tig aantal keer zwakker dan de huidige norm en daar zak je ook niet door.
Oh? altijd in Mpa? Dat is nieuw voor mij voor wat betreft sterkte berekening voor houten vloeren, wanden en betonvloeren. En ik doe het nu al een jaar of 5, en heb het behalve voor draagkracht (funderingen) nog nooit voorbij zien komen.

Mhhh okay laat dat nu niet zo zijn: het is altijd in kN/m^2, en vroegah ging het in kg/m^2 (toen ik bij bouwwoningtoezicht werkte heb ik nog een berekening uit de jaren 50 gezien)

Lees je post even goed na, de belastingen conform NEN 6702 hebben een basis: het meeste stamt juist uit de waarden die in de loop van de tijd gehanteerd zijn, en met de NEN gestandardiseerd werden.

P.S. Ik wil niet betweterig overkomen, en neem het graag aan als ik iets mis heb. Maar als constructeur zijnde leef ik van het weten van belastingen, en helaas zit je er behoorlijk naast.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ordos20 op 06-06-2011 14:35:57 ]
  PR/Manusje van alles dinsdag 7 juni 2011 @ 18:49:20 #12
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_97849491
quote:

kPA.... Weet je dat zeker? :D
probeer kNm eens. :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_97850500
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:24 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Oh? altijd in Mpa? Dat is nieuw voor mij voor wat betreft sterkte berekening voor houten vloeren, wanden en betonvloeren. En ik doe het nu al een jaar of 5, en heb het behalve voor draagkracht (funderingen) nog nooit voorbij zien komen.

Mhhh okay laat dat nu niet zo zijn: het is altijd in kN/m^2, en vroegah ging het in kg/m^2 (toen ik bij bouwwoningtoezicht werkte heb ik nog een berekening uit de jaren 50 gezien)

Lees je post even goed na, de belastingen conform NEN 6702 hebben een basis: het meeste stamt juist uit de waarden die in de loop van de tijd gehanteerd zijn, en met de NEN gestandardiseerd werden.

P.S. Ik wil niet betweterig overkomen, en neem het graag aan als ik iets mis heb. Maar als constructeur zijnde leef ik van het weten van belastingen, en helaas zit je er behoorlijk naast.
Sorry je hebt gelijk, het hangt af wat voor soort sterkteberekenigen je uitvoert. Ik heb het opgezocht en voor huizen is het geen MPa :) Ik doe sterkteberekeningen op stalen constructies die niet voor woondoeleinden gebruikt worden en omdat die krachten zo groot zijn worden daar MPa gebruikt. Verder is de eenheid MPa gelijk aan kg/m2, of elke andere druk.

En de huidige NEN normen kan je wel noemen, maar zijn niet relevant in dit topic.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  PR/Manusje van alles dinsdag 7 juni 2011 @ 19:07:43 #14
Toezicht is gezond!
pi_97850555
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Sorry je hebt gelijk, het hangt af wat voor soort sterkteberekenigen je uitvoert. Ik heb het opgezocht en voor huizen is het geen MPa :) Ik doe sterkteberekeningen op stalen constructies die niet voor woondoeleinden gebruikt worden en omdat die krachten zo groot zijn worden daar MPa gebruikt. Verder is de eenheid MPa gelijk aan kg/m2, of elke andere druk.

En de huidige NEN normen kan je wel noemen, maar zijn niet relevant in dit topic.
MPa?.....

waar staat dat voor?

Edit:

als je water of luchtdruk meeneemt in de berekening ja. Of voor heeeeeeele grote getallen. Staal reken je gewoon in kN uit hoor. :o Zeker met dit soort belastingen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_97850607
Mega Pascal

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mechanische_spanning

[edit] Even ter verduidelijking.

Eenheid voor druk is Pascal (Pa), dat is N/m2 en een Newton is ma (massa * 9.81 voor NL). Dus het komt allemaal op hetzelfde neer behalve een correctiefaktor.

[ Bericht 63% gewijzigd door sjorsie1982 op 07-06-2011 19:14:36 ]
pi_97850985
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:07 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

MPa?.....

waar staat dat voor?

Edit:

als je water of luchtdruk meeneemt in de berekening ja. Of voor heeeeeeele grote getallen. Staal reken je gewoon in kN uit hoor. :o Zeker met dit soort belastingen.
In mijn sterkteleer boek van de universiteit staat toch echt altijd MPa. Maar zoals gezegd, het is hetzelfde behalve een correctiefaktor.
  PR/Manusje van alles dinsdag 7 juni 2011 @ 19:21:20 #17
Toezicht is gezond!
pi_97851273
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In mijn sterkteleer boek van de universiteit staat toch echt altijd MPa. Maar zoals gezegd, het is hetzelfde behalve een correctiefaktor.
De eenheid voor een 'kracht' is F en aan deze F hangt de N vast. van N.

Denk dat we hier onderscheid moeten maken tussen druk en een kracht. 8-)
pi_97854760
Al reken je het in aardappels per vierkante kilometer uit, als je maar consequent blijft.

MPa is niks anders dan N/mm˛, en dat is inderdaad de meest gehanteerde.

Maar wat Surveillance Fiets zegt, er is een verschil tussen spanning (dit komt ook door bijvoorbeeld luchtdruk) en kracht.
pi_97865861
Sjorsie: nu ben ik wel nieuwsgierig waar je werkt dan. Ik kan uit mijn studie (en vervolg studie) civiele techniek, uitgezonderd funderingen, niets herinneren van van het gebruik van MPa voor constructies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')