abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97676524
Mn vader (58) is laatst naar de huisarts geweest vanwege het vermoeden van een te hoge bloeddruk (op aandringen van o.a. mn moeder).
Deze was idd iets te hoog maar viel nog wel mee, maar hij heeft ook meteen bloed moeten laten prikken en urine moeten inleveren (allemaal bij/ via een speciale verpleegkundige van de huisartsenpraktijk die er speciaal is voor klachten als hoge bloeddruk, cholesterol e.d.). Ws ter algemene controle, op oa. chlolesterol en diabetes.

Nu heeft ie vandaag gebeld voor de uitslag, maar de assistente zei dat de uitslag wel binnen was, maar de huisarts deze nog niet had bekeken, dus of hij maandag terug kon bellen.
Nu is mn vader dus meteen van mening dat het 'foute boel' is en denkt aan prostaatkanker.

Nu zijn dus mijn vragen:
-Is het altijd zo dat het 'foute boel' is als de assistente de uitslagen niet meteen meedeelt maar de huisarts die eerst moet bekijken? Of kan het ook zijn dat ze er zelf gewoon niet zoveel verstand van heeft en er daarom pas als de huisarts aantekeningen oid heeft gemaakt/ het zelf bekeken heeft er iets over mag zeggen?

-Testen ze ook op een verhoogd PSA oid bij zo'n algemene check-up (urine inleveren en bloed prikken dus)? T was dus bij zo'n verpleegkundige die vooral gaat over bloeddruk, cholesterol e.d. maar aangezien dat vnl klachten zijn die bij mensen boven de 50 voorkomen zullen ze miss ook wel meteen screenen op verhoogd PSA?

-Wat testen ze nog meer in zo'n algemene check-up (voor vijftigplussers denk ik)? Kunnen er ook andere dingen naar voren komen -verhoogde leverwaarden enz- die mogelijk wijzen op ernstige aandoeningen? Of worden er meestal geen leverwaarden en dat soort dingen gecheckt bij zoiets als je voor je bloeddruk komt?

Tnx :)
  vrijdag 3 juni 2011 @ 22:28:53 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_97676763
Lijkt me niet raar dat de huisarts ze eerst nog even bekijkt, hij/zij is namelijk medisch gezien verantwoordelijk voor je vader.
pi_97676975
Lijkt mij dat alleen de huisarts die mededelingen mag doen en niet de verpleegkundige. Zij is immers geen arts. Het is pas foute boel als je zo snel mogelijk moet komen en een familielid mee moet nemen....
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_97677167
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 22:28 schreef kwiwi het volgende:
Lijkt me niet raar dat de huisarts ze eerst nog even bekijkt, hij/zij is namelijk medisch gezien verantwoordelijk voor je vader.
Ja, ik vroeg me dus ook al af of het niet gewoon zo kan zijn dat een assistente gewoon nooit uitslagen mag doorspelen als deze nog niet langs de huisarts zijn geweest (tenzij het iets heel simpels is misschien en er al een uitslag bij is gezet door het centrum waar het is getest, m.a.w. het al door een ander bevoegd persoon is beoordeeld). Dat een lijst met bloeduitslagen mag misschien wel nooit zomaar doorgegeven worden zonder blik van de huisarts, ook al zijn ze goed?

Of weet een assistente ook wat al die bloedwaardes enz inhouden (interpreteren/ conclusies trekken) en mag ze dat wel zelf doorgeven/ er conclusies uit trekken?
pi_97677231
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 22:25 schreef bulbjes het volgende:
Mn vader (58) is laatst naar de huisarts geweest vanwege het vermoeden van een te hoge bloeddruk (op aandringen van o.a. mn moeder).
Deze was idd iets te hoog maar viel nog wel mee, maar hij heeft ook meteen bloed moeten laten prikken en urine moeten inleveren (allemaal bij/ via een speciale verpleegkundige van de huisartsenpraktijk die er speciaal is voor klachten als hoge bloeddruk, cholesterol e.d.). Ws ter algemene controle, op oa. chlolesterol en diabetes.

Nu heeft ie vandaag gebeld voor de uitslag, maar de assistente zei dat de uitslag wel binnen was, maar de huisarts deze nog niet had bekeken, dus of hij maandag terug kon bellen.
Nu is mn vader dus meteen van mening dat het 'foute boel' is en denkt aan prostaatkanker.

Nu zijn dus mijn vragen:
-Is het altijd zo dat het 'foute boel' is als de assistente de uitslagen niet meteen meedeelt maar de huisarts die eerst moet bekijken? Of kan het ook zijn dat ze er zelf gewoon niet zoveel verstand van heeft en er daarom pas als de huisarts aantekeningen oid heeft gemaakt/ het zelf bekeken heeft er iets over mag zeggen?

-Testen ze ook op een verhoogd PSA oid bij zo'n algemene check-up (urine inleveren en bloed prikken dus)? T was dus bij zo'n verpleegkundige die vooral gaat over bloeddruk, cholesterol e.d. maar aangezien dat vnl klachten zijn die bij mensen boven de 50 voorkomen zullen ze miss ook wel meteen screenen op verhoogd PSA?

-Wat testen ze nog meer in zo'n algemene check-up (voor vijftigplussers denk ik)? Kunnen er ook andere dingen naar voren komen -verhoogde leverwaarden enz- die mogelijk wijzen op ernstige aandoeningen? Of worden er meestal geen leverwaarden en dat soort dingen gecheckt bij zoiets als je voor je bloeddruk komt?

Tnx :)
Zou me er nietvdruk om maken. Misschien had ie zelfs vrij? Als het urgent is bellen ze meestal zelf voor je hen hebt gebeld is mijn ervaring. Maar ok niet gebeld worden geeft geen garanties natuurlijk ;)
pi_97677359
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 22:36 schreef bulbjes het volgende:

Of weet een assistente ook wat al die bloedwaardes enz inhouden (interpreteren/ conclusies trekken) en mag ze dat wel zelf doorgeven/ er conclusies uit trekken?
Dat kunnen ze niet (uitzonderingen daargelaten), maar het mag ook gewoon niet.
pi_97677376
quote:

[..]

Ja, ik vroeg me dus ook al af of het niet gewoon zo kan zijn dat een assistente gewoon nooit uitslagen mag doorspelen als deze nog niet langs de huisarts zijn geweest (tenzij het iets heel simpels is misschien en er al een uitslag bij is gezet door het centrum waar het is getest, m.a.w. het al door een ander bevoegd persoon is beoordeeld). Dat een lijst met bloeduitslagen mag misschien wel nooit zomaar doorgegeven worden zonder blik van de huisarts, ook al zijn ze goed?

Verschilt nogal. Ik heb bij scanonderzoek wel eens gehoord dat het er allemaal goed uitzag, maar dat de arts het nog wel moet bekiken. Huisartsassistentes zitten vaak in een lokaal cultuurtje, de 1 zal het zeggen, de ander niet.
pi_97677388
quote:

[..]

Een assistent mag dat niet. Tenzij toestemming van de huisarts. Maar als die er niet is, wordt er niks door gegeven natuurlijk. Er blijft een verschil tussen een verantwoordelijk arts, en een assistent he. En die scheiding is er niet voor niets.
pi_97678006
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 22:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Zou me er nietvdruk om maken. Misschien had ie zelfs vrij? Als het urgent is bellen ze meestal zelf voor je hen hebt gebeld is mijn ervaring. Maar ok niet gebeld worden geeft geen garanties natuurlijk ;)
Mn huisarts is idd elke vrijdag vrij. Maar mn vader denkt dus dat als alle bloedwaardes/ urinewaardes etc goed waren geweest, hij het wel had gehoord. Dus dat het nu wel foute boel moet zijn.

Maar misschien is het wel goed, maar kan zij zo'n vel met bloedwaarde-uitslagen gewoon niet interpreteren dus weet ze dat niet (zeker)?
En/of mag ze het miss ook niet eens zeggen, ook al zou het wel goed zijn en zou ze het wel weten..zolang de huisarts het niet heeft gezien.
pi_97678150
Weet iemand verder trouwens nog waar er allemaal op getest wordt bij zo'n algemene check-up door zo'n praktijkverpleegkundige die vnl over bloeddruk e.d. gaat?
Ik denk diabetes, cholesterol e.d.(?) maar misschien ook verhoogde prostaatwaarden (ivm leeftijdscategorie)? Of misschien nog wel andere dingen als leverwaarden enzo (lijkt me enigzins onlogisch om dat algemeen te checken maar misschien ook wel?)
pi_97678354
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 22:54 schreef bulbjes het volgende:
Weet iemand verder trouwens nog waar er allemaal op getest wordt bij zo'n algemene check-up door zo'n praktijkverpleegkundige die vnl over bloeddruk e.d. gaat?
Ik denk diabetes, cholesterol e.d.(?) maar misschien ook verhoogde prostaatwaarden (ivm leeftijdscategorie)? Of misschien nog wel andere dingen als leverwaarden enzo (lijkt me enigzins onlogisch om dat algemeen te checken maar misschien ook wel?)
Wat jij zegt plus de nierfunctie en eventueel een algemeen bloedbeeld. Dus het hemoglobinegehalte e.d. Een PSA lijkt me niet echt logisch.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 22:58:06 #12
133321 Burner82
Speedo fan
pi_97678356
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 22:51 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Mn huisarts is idd elke vrijdag vrij. Maar mn vader denkt dus dat als alle bloedwaardes/ urinewaardes etc goed waren geweest, hij het wel had gehoord. Dus dat het nu wel foute boel moet zijn.

Maar misschien is het wel goed, maar kan zij zo'n vel met bloedwaarde-uitslagen gewoon niet interpreteren dus weet ze dat niet (zeker)?
En/of mag ze het miss ook niet eens zeggen, ook al zou het wel goed zijn en zou ze het wel weten..zolang de huisarts het niet heeft gezien.
Nou, nog een keer dan. HET MAG NIET. Zij is niet verantwoordelijk arts.Ze is niet eens een arts. Dus dan mag het niet. Al weet ze het 100 keer beter en heeft ze gelijk. Het mag niet.
pi_97678451
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 22:51 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Als ze wel zouden zeggen van: ik mag het niet zeggen maar het ziet er goed uit, en vervolgens blijkt dat het toch mis is, is het natuurlijk een hele nare gebeurtenis.
Hierdoor is het wettelijk VERBODEN om informatie te geven voor haar.

Zeg maar tegen je pa dat hij zich geen zorgen moet maken.
pi_97678634
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 23:00 schreef juxtaposition het volgende:

[..]

Als ze wel zouden zeggen van: ik mag het niet zeggen maar het ziet er goed uit, en vervolgens blijkt dat het toch mis is, is het natuurlijk een hele nare gebeurtenis.
Hierdoor is het wettelijk VERBODEN om informatie te geven voor haar.

Zeg maar tegen je pa dat hij zich geen zorgen moet maken.
Ze mag het niet vertalen naar goed of slecht idd. Maar verboden om info te geven gaat dacht ik wat ver. Linkje?
  vrijdag 3 juni 2011 @ 23:06:20 #15
133321 Burner82
Speedo fan
pi_97678740
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 23:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Ze mag het niet vertalen naar goed of slecht idd. Maar verboden om info te geven gaat dacht ik wat ver. Linkje?
Wat voor info kun je geven zonder in termen van goed of slecht te spreken in dit soort gevallen?
pi_97678857
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 23:06 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Wat voor info kun je geven zonder in termen van goed of slecht te spreken in dit soort gevallen?
"de waardes vallen binnen de opgegeven referentiewaarden."
"de waarden zijn ongewijzigd."
  vrijdag 3 juni 2011 @ 23:09:48 #17
133321 Burner82
Speedo fan
pi_97678941
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 23:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

"de waardes vallen binnen de opgegeven referentiewaarden."
"de waarden zijn ongewijzigd."
Beide zijn dus goed nieuws. En ongewijzigde waardes bij een nieuwe test is onlogisch.
pi_97679599
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 22:58 schreef DDM het volgende:

[..]

Wat jij zegt plus de nierfunctie en eventueel een algemeen bloedbeeld. Dus het hemoglobinegehalte e.d. Een PSA lijkt me niet echt logisch.
Naja waarom niet? Volgens mij is het een hele simpele test die via de urine is aan te tonen, en aangezien het vaker voorkomt bij oudere mannen (en meeste mensen met hoge bloeddruk etc ook wat ouder zijn) is het misschien wel een standaard test (boven een bepaalde leeftijd wellicht).

Alleen t nare is dat een verhoogd PSA nogal weinig zegt (maar in beperkt aantal gevallen kanker is, als ik zo ff google) en dan maak je mensen ook alleen maar onnodig ongerust.
En ik weet ook niet of 8000 gevallen van prostaatkanker per jaar (waarvan 6000 boven de 60 of 80 of zoiets) genoeg is om zo'n test maar standaard op te nemen in de check-up...
pi_97679702
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 23:22 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Naja waarom niet? Volgens mij is het een hele simpele test die via de urine is aan te tonen, en aangezien het vaker voorkomt bij oudere mannen (en meeste mensen met hoge bloeddruk etc ook wat ouder zijn) is het misschien wel een standaard test (boven een bepaalde leeftijd wellicht).

Alleen t nare is dat een verhoogd PSA nogal weinig zegt (maar in beperkt aantal gevallen kanker is, als ik zo ff google) en dan maak je mensen ook alleen maar onnodig ongerust.
En ik weet ook niet of 8000 gevallen van prostaatkanker per jaar (waarvan 6000 boven de 60 of 80 of zoiets) genoeg is om zo'n test maar standaard op te nemen in de check-up...
Je geeft zelf het antwoord, daarom is het dus onzinnig om zo maar een PSA te bepalen.
pi_97679917
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 23:09 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Beide zijn dus goed nieuws. En ongewijzigde waardes bij een nieuwe test is onlogisch.
Beiden kun je uitleggen als goed nieuws maar het is geen waardeoordeel. Dat is een belangrijk verschil.
pi_97679972
PSA testen ze niet standaard bij hoge bloeddruk. Mag ik niet hopen althans, hoewel het een goede verklaring zou zijn voor de hoge premies.

En waarom denkt je vader meteen aan prostaatca? (hoef je niet op te antwoorden)
I feel kinda Locrian today
pi_97679987
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 23:28 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Beiden kun je uitleggen als goed nieuws maar het is geen waardeoordeel. Dat is een belangrijk verschil.
Voor de patient komt het wel over als een waardeoordeel.
pi_97682981
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 23:30 schreef DDM het volgende:

[..]

Voor de patient komt het wel over als een waardeoordeel.
Waar haal jij je kennis vandaan? In opleiding voor het 1 of ander?
pi_97683159
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 23:30 schreef starla het volgende:
PSA testen ze niet standaard bij hoge bloeddruk. Mag ik niet hopen althans, hoewel het een goede verklaring zou zijn voor de hoge premies.

En waarom denkt je vader meteen aan prostaatca? (hoef je niet op te antwoorden)
Een aangetrouwde oom in de familie heeft prostaatkanker, laatst op een feestje zat mn vader naast m en hadden ze het daar ongetwijfeld weer over.
Ik vroeg dus aan mn vader vandaag of ie dan ergens last van had dat ie dat denkt, toen zei ie 'Nou ja....tis natuurlijk niet meer zoals 20 jaar geleden of zo...' :').
Ik denk dus dat de combinatie van misschien een wat minder presteren op bepaald vlak (volgens mij heeft dat overigens geen bal te maken met prostaatkanker maar dat weet ik niet zeker. Misschien ook wel?) en de verhalen van die aangetrouwde oom hem meteen aan prostaatkanker doen denken. Mannen zijn nou eenmaal vaak aanstellers :P
Verder zou ik het ook niet weten. Misschien bestaat er wel zoiets als mannelijke intuitie, ik hoop het niet ;)
  zaterdag 4 juni 2011 @ 00:40:35 #25
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_97683412
Volgens mij heb ik ooit gelezen dat er veel mannen prostaatkanker hebben maar dat de helft het nooit merkt omdat het vaak geen consequenties heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')