abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 juni 2011 @ 08:35:28 #1
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_97648060
De meeste mensen die hier vaak komen hebben waarschijnlijk al de nodige software in huis, maar voor beginnende fotografen is dit wellicht interessant: http://www.photofidelity.(...)lightroom-clone.html

Het programma lijkt verdacht veel op Adobe Lightroom, maar is helemaal gratis als je de beta downloadt en feedback geeft aan het bedrijf. Ik heb zelf geen ervaring met het programma, ik geef het alleen door.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 09:21:12 #2
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_97648716
Leuk om eens te proberen!
Life is what you make it.
pi_97656475
Gelukkig ook support voor Sony RAW files. Now downloading!
pi_97656697
O, straks even op de pc zetten! Ben juist naar iets dergelijks op zoek!! Thanks!!
Ook leeg
pi_97659256
Heb er net een uur mee zitten prutsen. Ik ben een die-hard Lightroom fan, maar PhotoDirector is indrukwekkend. Het lijkt heel erg op Lightroom (uitkijken voor Adobe's advocaten, Cyberlink!), maar het werkt net iets sneller en beter. Minpunten heb ik nog niet gevonden.

Update: ah, toch een belangrijk minpunt: de export module is zwaar onder de maat. Geen maximale bestandsgrootte, geen fatsoenlijke sharpening na verkleinen, geen watermerk opties.

Jammer.

[ Bericht 28% gewijzigd door Anthracite op 03-06-2011 22:02:51 (update) ]
  zondag 5 juni 2011 @ 00:30:06 #6
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_97721267
Ik heb geen enkele ervaring met Lightroom maar na een avondje prutsen ben ik toch behoorlijk onder de indruk. Allerlei effecten waarvan ik nooit snapte hoe mensen dat voor elkaar kregen rollen er opeens zomaar uit.
Binnenkort ook Lightroom maar eens proberen. (Jammer dat dat niet bij de creative suite zit!)
  zondag 5 juni 2011 @ 00:32:43 #7
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_97721374
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 08:35 schreef problematiQue het volgende:
De meeste mensen die hier vaak komen hebben waarschijnlijk al de nodige software in huis, maar voor beginnende fotografen is dit wellicht interessant: http://www.photofidelity.(...)lightroom-clone.html

Het programma lijkt verdacht veel op Adobe Lightroom, maar is helemaal gratis als je de beta downloadt en feedback geeft aan het bedrijf. Ik heb zelf geen ervaring met het programma, ik geef het alleen door.
Mijn beta werkt maar 90 dagen trouwens, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.
  zondag 5 juni 2011 @ 05:32:11 #8
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_97726588
quote:
2s.gif Op zondag 5 juni 2011 00:32 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Mijn beta werkt maar 90 dagen trouwens, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.
Er staat bij dat nieuwsbericht dat als je voor een bepaalde datum feedback geeft aan het bedrijf, ze je de volledige versie gratis geven.
  zondag 5 juni 2011 @ 08:36:38 #9
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_97727009
Ah, nu heb ik het ook gezien. Ben nu alleen aan het zoeken naar het e-mailadres waar je dan heen moet mailen, daar lopen ze niet mee te koop.
pi_97727019
interessant! vanavond even loeren :)
  maandag 6 juni 2011 @ 12:40:58 #11
346036 LDLProductions
I'm a Pentaxian!
pi_97781438
Vanavond ook even downloaden, de reacties hebben mij wel erg enthousiast gemaakt! :D
  woensdag 8 juni 2011 @ 00:01:08 #12
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_97869133
Door dit programma ben ik ineens overtuigd geraakt dat of dit programma of Lightroom wel echt een meerwaarde heeft t.o.v. PSP X2.
Zijn er al testers geweest hier die ook Lightroom hebben? Ik zie dat via Surfspot het prijsverschil vrij klein is, dus ik ben benieuwd.
In ieder geval zal ik ook de demo van Lightroom wel even downloaden om te proberen.
pi_97872513
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juni 2011 00:01 schreef Schanulleke het volgende:
Zijn er al testers geweest hier die ook Lightroom hebben? Ik zie dat via Surfspot het prijsverschil vrij klein is, dus ik ben benieuwd.
Nog niet... Had op mijn PC niet zo'n behoefte om dit te proberen aangezien daar al Lightroom op staat en ik daar natuurlijk prima tevreden over ben, maar was wel van plan er nog even mee te gaan experimenteren om te kijken hoe zwaar PhotoDirector draait. Misschien dat ik het wel een interessant Lightroom-alternatief vind voor m'n netbook namelijk, maar dan moet het dus wel een lichte applicatie zijn. :P

Zal er van de week als ik er meer tijd voor heb eens voor gaan zitten. Kan ik meteen even zien hoe het zich verhoudt t.o.v. Lightroom...
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:01:32 #14
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_97901838
Ik heb vandaag de demo van Lightroom eens bekeken en dat ziet er ook goed uit. Een nadeel van PhotoEditor vond ik dat wanneer je foto's importeert uit archief, hij perse een kopie in een eigen map wil aanmaken, waardoor alle archiefimport een verdubbeling van je materiaal tot gevolg heeft. Bij Lightroom ben ik dat nog niet tegengekomen, maar ik neem aan dat Lightroom hier beter mee omgaat?
pi_97905400
Lightroom kopieert geen data naar een eigen map, behalve de thumbnails en previews dan. :) Alle foto's blijven dus op hun plek staan, de library verwijst daar als het ware alleen maar naar...
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:11:00 #16
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_97906371
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:58 schreef Omniej het volgende:
Lightroom kopieert geen data naar een eigen map, behalve de thumbnails en previews dan. :) Alle foto's blijven dus op hun plek staan, de library verwijst daar als het ware alleen maar naar...
Dat is een heel belangrijk verschil natuurlijk. Hmmm, binnenkort dan maar de knip trekken denk ik.
pi_97946038
PhotoDirector geïnstalleerd.

@Schanulleke: ik kon bij het importeren van een map kiezen tussen 'Keep in current location' en 'Make extra copy in <directory>'... Als ik current location aangevinkt houd, en die staat standaard aangevinkt, maakt hij geen kopie en blijven mijn foto's dus netjes staan zonder dubbele data. Dat werkt hetzelfde als Lightroom dus.

Maar enthousiast ben ik niet. Zodra ik een raw in PD open, merk ik direct dat de foto véél te donker is, en als ik hem op groot formaat weergeef is ook duidelijk te zien dat er veel minder detail en fors meer ruis in mijn foto's zit, vergeleken met exact dezelfde raw in Lightroom.

Met bewerken heb ik nog niet geëxperimenteerd, maar als de originele raw al meteen zo slecht wordt weergegeven, weet ik ook niet of ik daar wel heel erg zin in heb...
  FOK!fotograaf vrijdag 17 juni 2011 @ 00:00:17 #18
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_98276285
Inmiddels heb ik het programma ook en ben ik ermee aan het experimenteren. Iemand enig idee hoe je rechte lijnen kan trekken, zoals in LR met bepaalde knopjes kan?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')