Hallo allemaal,
ben 18 jaar en heb al heel wat plannen voor in de toekomst. Een van die dingen is: na mijn studie nog een aantal jaar in NL werken om extra bij te verdienen, maar dan werk zoeken in het buitenland en daar voor een periode gaan wonen, bijvoorbeeld 10 jaar of langer. Zelf weet ik echt niet hoe dit in zijn werk gaat, de plannen zijn er, maar veel research enz. heb ik nog niet gedaan en dit is dan ook het begin van mijn zoektocht naar informatie.
Hoe zit het als je je in het buitenland wilt gaan vestigen? Ik hoor vaak dat er weer illegalen het land/Europa binnen zijn gekomen, dat mensen na 10 jaar in een land gezeten te hebben terug worden gestuurd etc. etc. Nu heb ik natuurlijk de Nederlandse nationaliteit en vraag ik mij dus af of ik straks ook in een soort van AZC moet zitten wanneer ik in de VS wil gaan wonen. Of is zoiets legaal aan te vragen en moet je gewoon een procedure afwachten, zonder in een kamp te zitten? Wat is het verschil tussen illegaal een land binnenkomen om je daar te vestigen (b.v. Mexicanen die de VS ''in gesmokkeld'' worden en rijke Europeanen die legaal in de VS aankomen en daar gewoon blijven). Moet je afstand doen van je Nederlandse nationaliteit als je je in de VS vestigt (of een ander land) i.v.m. b.v. je werk?
Ik snap heel dat emigratie proces dus niet zo goed. Ik zou er wel meer over willen weten en niet alleen vanwege mijn eigen plannen, maar gewoon... ik wil van alles zoveel mogelijk weten, zelfs de kleinste dingen die er in het leven misschien niet toe doen. Ben nou eenmaal zo ingesteld!

Ik hoop dat jullie kunnen helpen met informatie!