Begin mei kwamen we terug van vakantie en zagen dat er een vogelnestje gemaakt was in het kozijn van ons wc raampje, er lag op dat moment één eitje in.
Inmiddels zitten er 4 jongen in het nest en ze groeien als kool.
Ik heb niet zo veel verstand van vogels maar volgens mij is het een zanglijster- of een merelfamillie.
Het nest zit ongeveer op 2 meter hoogte en heel lang heeft onze kat niks in de gaten gehad. Dat is veranderd want meneer zit nu regelmatig in de struiken begerig naar het nest te loeren.
Het is een echte rover en in deze tijd van het jaar wordt er elke nacht minstens één muis gevangen. Hij eet ze helemaal op

Ook groter wild schuwt hij niet want ik heb hem al 2x met een konijn zien sjouwen. Die hebben het overigens beide overleefd.
Muizen vangen vind ik prma maar zou het jammer vinden als het vogelkroost ook zou sneuvelen.
Daarom een paar vragen aan mogelijke vogelkenners op het forum.
Op welk moment beginnen de jonge vogels met vliegen?
En kunnen ze in één keer vliegen op gaat dat met vallen en opstaan. Als ze uit het nest meteen naar de grond gaan zie ik het somber in.
En komen de jonkies na een rondje vliegen ook weer terug op het nest of zoeken meteen een andere plek op?
Ik heb er al zitten denken om op het moment dat de vogels beginnen te vliegen de kat een paar dagen naar een pension te brengen. Maar als de vlieglessen een paar weken duren wordt me dat iets te duur.
Overige tips om het jonge vogelgezin te laten overleven zijn ook welkom.