abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97643030
Begin mei kwamen we terug van vakantie en zagen dat er een vogelnestje gemaakt was in het kozijn van ons wc raampje, er lag op dat moment één eitje in.
Inmiddels zitten er 4 jongen in het nest en ze groeien als kool.
Ik heb niet zo veel verstand van vogels maar volgens mij is het een zanglijster- of een merelfamillie.

Het nest zit ongeveer op 2 meter hoogte en heel lang heeft onze kat niks in de gaten gehad. Dat is veranderd want meneer zit nu regelmatig in de struiken begerig naar het nest te loeren.
Het is een echte rover en in deze tijd van het jaar wordt er elke nacht minstens één muis gevangen. Hij eet ze helemaal op :)
Ook groter wild schuwt hij niet want ik heb hem al 2x met een konijn zien sjouwen. Die hebben het overigens beide overleefd.

Muizen vangen vind ik prma maar zou het jammer vinden als het vogelkroost ook zou sneuvelen.
Daarom een paar vragen aan mogelijke vogelkenners op het forum.

Op welk moment beginnen de jonge vogels met vliegen?
En kunnen ze in één keer vliegen op gaat dat met vallen en opstaan. Als ze uit het nest meteen naar de grond gaan zie ik het somber in.
En komen de jonkies na een rondje vliegen ook weer terug op het nest of zoeken meteen een andere plek op?

Ik heb er al zitten denken om op het moment dat de vogels beginnen te vliegen de kat een paar dagen naar een pension te brengen. Maar als de vlieglessen een paar weken duren wordt me dat iets te duur.

Overige tips om het jonge vogelgezin te laten overleven zijn ook welkom.
-
  vrijdag 3 juni 2011 @ 01:21:58 #2
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97644559
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 00:39 schreef quo_ het volgende:
Begin mei kwamen we terug van vakantie en zagen dat er een vogelnestje gemaakt was in het kozijn van ons wc raampje, er lag op dat moment één eitje in.
Inmiddels zitten er 4 jongen in het nest en ze groeien als kool.
Ik heb niet zo veel verstand van vogels maar volgens mij is het een zanglijster- of een merelfamillie.

Het nest zit ongeveer op 2 meter hoogte en heel lang heeft onze kat niks in de gaten gehad. Dat is veranderd want meneer zit nu regelmatig in de struiken begerig naar het nest te loeren.
Het is een echte rover en in deze tijd van het jaar wordt er elke nacht minstens één muis gevangen. Hij eet ze helemaal op :)
Ook groter wild schuwt hij niet want ik heb hem al 2x met een konijn zien sjouwen. Die hebben het overigens beide overleefd.

Muizen vangen vind ik prma maar zou het jammer vinden als het vogelkroost ook zou sneuvelen.
Daarom een paar vragen aan mogelijke vogelkenners op het forum.

Op welk moment beginnen de jonge vogels met vliegen?
En kunnen ze in één keer vliegen op gaat dat met vallen en opstaan. Als ze uit het nest meteen naar de grond gaan zie ik het somber in.
En komen de jonkies na een rondje vliegen ook weer terug op het nest of zoeken meteen een andere plek op?

Ik heb er al zitten denken om op het moment dat de vogels beginnen te vliegen de kat een paar dagen naar een pension te brengen. Maar als de vlieglessen een paar weken duren wordt me dat iets te duur.

Overige tips om het jonge vogelgezin te laten overleven zijn ook welkom.
Merels kunnen niet meteen vliegen. Ze gaan ook niet terug het nest in. Als de jongen het nest verlaten, tuimelen ze dus naar beneden. Ouders letten op onraad/ gevaar en zullen de jongen door geluid waarschuwen. Ga ervan uit dat de jongen zeker een dag of 10 heel dicht in de buurt van het nest zitten (in jouw tuin dus). De ouders voeren ze en ze krijgen vliegles. Als ze eenmaal goed kunnen vliegen dan leren de ouders ze zelf hun eten te zoeken.

Als je weet wanneer ze uit het ei zijn gekomen, weet je ongeveer ook wanneer ze gaan uitvliegen. Dit is rond de 2 weken nadat de eieren uit kwamen. Dat kan wel een dag of 2 duren voor alle jongen het nest uit zijn. Kun je je kat niet gewoon 1 of 2 weekjes binnen houden? Ik deed dat ook wel met mijn kat als ik wist dat er een nestje vlak bij zat. De kat vind dat niet leuk maar overleefd het wel; de jonge merels niet als de kat naar buiten gaat.
pi_97644963
Pffffff.... dat is wel het slechtste scenario.

Binnen houden is geen optie, toen we de kat uit het asiel gehaald hebben kregen we ook het advies om hem binnen te houden en dat is maar anderhalve dag gelukt. Hij werd helemaal gek en wij er bij. Ik heb een grote tuin en aangrenzend zijn weilanden en een bos. De kat is voortdurend buiten, zelfs bij -10 in de winter wil hij gewoon 's nachts op pad.

Ik zal het hier in de groep gooien de kat een dag of 10 "op vakantie" te sturen.
-
  vrijdag 3 juni 2011 @ 01:58:33 #4
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97645542
En in overleg met de DA is er niet iets (homeopatisch) wat je hem kunt geven zodat hij wat rustiger wordt? Mijn kat werd ook gek als'ie binnen moest zitten, maar toen'ie overreden was en zijn bekken had gebroken moest ik hem 6 weken in een bench opsluiten. Hij mocht er alleen uit om op de bak te gaan en dan meteen weer terug. Toen hij nog veel pijn had ging het redelijk, maar na een week of 2 brak hij zowat de bench af. Ik heb hem toen toch echt wel even op zijn donder gegeven. Even flink streng toegesproken en niet ingegaan op zijn "geklaag". Het was niet anders; dit was wat de DA zei dat er moest gebeuren en zo gebeurde dat dus ook. Na een aantal dagen hield'ie vanzelf op met klagen, zeuren, aan de bench krabben enz.

Zo wil mijn kat ook wel 's nachts buiten maar dat vind ik niet goed. En inmiddels weet hij dat en legt zich erbij neer. Leuk zal hij het niet vinden, maar dat is dan pech voor hem. Mijn buren vinden het ook niet leuk als ze 's nachts wakker liggen van vechtende katten, dus blijft hij gewoon 's nachts in huis. Een kat kun je best een beetje opvoeden, ook al zal dat soms lastig zijn voor jezelf. Vooral vasthoudend zijn en duidelijk laten merken dat zijn gedrag niet goedgekeurd wordt. Mijn kat wil bv geen vlooiendruppels of dat er een teek verwijderd wordt bij hem. In die gevallen heeft hij niets te willen; hij wordt in de houdgreep genomen en er gebeurt wat ik wil ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')