abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97636258

quote:
Microsoft heeft vandaag tijdens een speciale bijeenkomst voor het eerst een demonstratie gegeven van Windows 8 aan haar partners en een selecte afvaardiging van de pers. Tijdens de presentatie is de nieuwe touchinterface van Windows getoond en demonstreerde Microsoft ook dat het nieuwe besturingssysteem werkt op uiteenlopende apparaten, niet alleen met X86 processor, maar ook met ARM-chips. Windows 7 werkt alleen met X86-processors van Intel en AMD, terwijl de energiezuinige ARM-processors juist populair zijn voor smartphones en tablets. Videocamera's werden bij de demonstratie helaas niet toegelaten, fototoestellen wel. En eerlijk is eerlijk: Microsoft heeft met de presentatie overtuigend aangetoond dat iedereen die denkt dat Windows en tablets per definitie niet samen gaan er helemaal naast zit...

Het belangrijkste gegeven van de nieuwe Windows versie is dat deze twee verschillende interfaces krijgt. Allereerst is er de gebruikelijke interface zoals we die nu kennen van Windows 7, voornamelijk toegespitst op gebruik met muis en toetsenbord. Daarnaast komt er een nieuwe interface die geheel is geoptimaliseerd voor touchgebruik. Deze tweede schil lijkt een beetje op een kruising tussen Windows Phone 7 en Windows Media Center. Beide interface draaien gelijktijdig: je kunt er super snel tussen schakelen en ze zelfs side-by-side naast elkaar draaien. Juist de aanwezigheid van beide interface moet de kracht van Windows 8 worden: de handige touch interface voor snel en eenvoudige applicaties op een iPad-achtige manier gebruiken en de bekende Windows-interface voor complexere taken.

Microsoft demonstreerde de nieuwe interface op diverse hardware, variërend van bestaande X86 tablets (zoals de ASUS Eee Slate EP121) tot developer platforms gebaseerd op volgende generatie ARM-processors, zoals de nVidia quad-core Kal-El chip. Op alle getoonde platformen werkte de nieuwe interface zonder enige vertraging: de touchbediening blijkt net zo responsief als op de Apple iPad. Het bewijs is geleverd: ook Windows kan responsief zijn op een tablet!

Bron: Hardware.info
Het hele stuk: http://nl.hardware.info/r(...)ndows-8-voor-tablets

Ik ben zelf benieuwd hoe dit gaat werken en hoe alles er uit gaan zien op laptops en desktops. En of er nog wat van dit tile-systeem overblijft wat ik ook al zo mooi vond aan Windows Phone 7.

Maar zoals op dit plaatje te zien valt:

Krijgen we een zelfde soort windows op desktops, gaat dit werken?

En hier valt voor het eerst eindelijk de eerste echte multitasking voor tablets te zien.

Windows 8 wordt dus totaal anders dan zijn voorgangers, ik ben benieuwd :)

Filmpje:
pi_97636639
Windows 8 is het bewijs dat Microsoft weer niks van de iPad les heeft geleerd. Een desktop OS hoort niet op een tablet, en een tablet OS hoort niet op een desktop. Een combinatie van beiden is een dubbele faal.
  Donald Duck held donderdag 2 juni 2011 @ 22:22:57 #3
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_97636698
Die mengelmoes van klassiek Windows en de tabletinterface is maar raar.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_97636799
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:21 schreef retorbrapi het volgende:
Windows 8 is het bewijs dat Microsoft weer niks van de iPad les heeft geleerd. Een desktop OS hoort niet op een tablet, en een tablet OS hoort niet op een desktop. Een combinatie van beiden is een dubbele faal.
We zullen het zien, het is een alpha, het bestaande windows OS wordt waarschijnlijk nog weggewerkt in de tablet versie. Er komt nog een persconferentie in september over de PC versie, dit is dus nog niet de pc versie.
pi_97636800
quote:
Gelukkig maar..... misschien dat ik dan wel bij Windows blijf. Als het allemaal Apple-achtig zou worden zou het snel einde verhaal worden.
pi_97636882
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:24 schreef Rivalo het volgende:

[..]

We zullen het zien, het is een alpha, het bestaande windows OS wordt waarschijnlijk nog weggewerkt in de tablet versie. Er komt nog een persconferentie in september over de PC versie, dit is dus nog niet de pc versie.
Van wat ik ervan begrepen heb, is het niet mogelijk om de desktop omgeving op tablets helemaal weg te krijgen. Als dat zo is zijn ze dead on arrival (de tablets).
pi_97636920
De kracht van windows was ooit dat je aplicaties naast elkaar in hun venster hebt. En dat je hier ultime vrijheden mee hebt. Tabs die je kan resizen is handig voor hand held aparaten maar voor PC's is het een flinke stap terug.
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
pi_97636925
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:26 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Van wat ik ervan begrepen heb, is het niet mogelijk om de desktop omgeving op tablets helemaal weg te krijgen. Als dat zo is zijn ze dead on arrival (de tablets).
bron?
pi_97636988
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:27 schreef switchboy het volgende:
De kracht van windows was ooit dat je aplicaties naast elkaar in hun venster hebt. En dat je hier ultime vrijheden mee hebt. Tabs die je kan resizen is handig voor hand held aparaten maar voor PC's is het een flinke stap terug.
Ik denk zelf ook niet dat je op een PC de applicaties zo met een balkje naast elkaar moet plaatsen. :')
Anders blijf ik maar gewoon bij windows 7.
pi_97636990
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:27 schreef Rivalo het volgende:

[..]

bron?
Weet ik niet meer, las het ergens op twitter.
pi_97637828
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:28 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Weet ik niet meer, las het ergens op twitter.
Hopelijk lukt het, zou denk ik ook wel mogelijk moeten zijn. Maar we wachten af, ik vind zelf de eerste beelden van multitasking op tablets erg vet. Dat lukt android (Home-toets inhouden) en iOS (2x home-toets indrukken) nog niet.
pi_97638236
taskman.exe openen en het proces tablets.exe de nek omdraaien of de explorer van windows 7 als shell installeren zal wel werken denk ik. :P

Maar ik zal het een eerlijke kans geven. Net als ik met vista en 7 heb gedaan, die daardoor eigenlijk goed bevielen.

Ik mis bijvoorbeeld de snap-to functie van vensters heel erg als ik op m'n werk ben.

[ Bericht 32% gewijzigd door switchboy op 02-06-2011 23:02:36 ]
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
pi_97643797
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:47 schreef Rivalo het volgende:

[..]

Hopelijk lukt het, zou denk ik ook wel mogelijk moeten zijn. Maar we wachten af, ik vind zelf de eerste beelden van multitasking op tablets erg vet. Dat lukt android (Home-toets inhouden) en iOS (2x home-toets indrukken) nog niet.
iOS heeft inmiddels multitouch gestures voor multitasking, werkt geweldig
pi_97645014
quote:
en jij hebt het niet begrepen..
de tablets gaan de WP7 tiles omgeving draaien
de desktop variant ziet eruit als windows 7 (zoals het er nu bekend is)
pi_97645292
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 01:37 schreef mschol het volgende:

[..]

Volgens mij is dat niet het hele verhaal, maar ben benieuwd
pi_97653482
quote:
De desktop omgeving heeft amper tot geen aanpassingen gehad wat wel gaat gebeuren. Behoor zelf tot een groep die echt veel kijken naar uitgelekte versies van Windows 8 en er zijn zelfs een paar mensen die een latere build hebben bemachtigt dan wat er getoond op gisteren.

De build gebruikt op de demo was 7985 en zelfs die hadden we in de handen en bevat in de desktop wel wat Mero interface elementen. Helaas niet getoont in de video. :P

Zelf vind ik het handig om toch nog gebruik te kunnen maken van de desktop op een tablet indien het echt nodig is. :)
  vrijdag 3 juni 2011 @ 13:00:10 #17
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_97654271
De indruk die ik krijg, op basis van het filmpje in de OP, is dat het ondanks de touch-interface vaak zal terugvallen de oude desktopomgeving. Zie het filmpje vanaf ca. 3 minuten, wanneer Word en Excel worden opgestart. Ik hoop dat ze daar een oplossing voor weten te bedenken, anders ben ik bang dat het weer zo'n halfslachtig product wordt, zoals is gebeurd met Windows Mobile 6.5.

Het is echter nog vroeg, en er kan en zal waarschijnlijk nog veel veranderen.
pi_97654418
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 01:37 schreef mschol het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 12:37 schreef Niekess het volgende:

[..]

De desktop omgeving heeft amper tot geen aanpassingen gehad wat wel gaat gebeuren. Behoor zelf tot een groep die echt veel kijken naar uitgelekte versies van Windows 8 en er zijn zelfs een paar mensen die een latere build hebben bemachtigt dan wat er getoond op gisteren.

De build gebruikt op de demo was 7985 en zelfs die hadden we in de handen en bevat in de desktop wel wat Mero interface elementen. Helaas niet getoont in de video. :P

Zelf vind ik het handig om toch nog gebruik te kunnen maken van de desktop op een tablet indien het echt nodig is. :)
Ik heb zelf ook al wat build gedraaid van Windows 8, maar is denk ik gewoon trucje van microsoft om wat dingen uit te lekken zoals bijvoorbeeld die Appstore.

Als je kijkt naar de Foto die ik in de OP heb staan, zie je toch die WP7 interface op een normale desktop draaien. En die builds die werden uitgelekt waren echt in het begin van de Alpha status.

Maar goed, volgens mij komt er in september nog een persconferentie over de Desktop mogelijkheden van Windows 8. Ik hoop dat er in de tussentijd nog wat uitgelekt wordt :)
  Donald Duck held vrijdag 3 juni 2011 @ 14:01:29 #19
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_97656210
De toekomst van Windows wordt alleen maar gekker:
quote:
Windows 8 voor ARM niet compatibel met Windows

Gepubliceerd: Vrijdag 3 juni 2011
Auteur: Jasper Bakker

De Windows 8-variant voor ARM-chips zal geen gewone pc-applicaties draaien. Microsoft bouwt geen compatibiliteit in en begint dus met een schone lei aan tablets.

Microsoft gooit het veel aangeprezen voordeel van applicatiebeschikbaarheid overboord voor tablets. De rijke verzameling aan pc-programma's voor Windows zal niet draaien op de uitvoering van Windows 8 voor ARM-processors. Dat heeft Microsoft-topman Steven Sinofsky gezegd op de D9-conferentie van techblog AllThingsD.

Split in pc en tablet
De variant van Windows 8 voor computers met x86-processors is wel compatibel met bestaande Windows-programma's. Microsoft noemt en toont dat ook in demonstratievideo's van de aankomende nieuwe Windows-versie, zoals een over de nieuwe touch-gerichte interface (zie onderaan dit artikel). Bestaande pc-apps en nieuwe Windows 8-apps werken daarbij naadloos samen.

Op tablets, die Microsoft touch-slates noemt, zal daar geen sprake van zijn. Applicaties die zijn geschreven voor een besturingssysteem op een bepaalde processorarchitectuur werken niet zomaar op een ander platform. Zelfs niet als dat toch grotendeels hetzelfde besturingssysteem is. Microsoft zou daarvoor wel een emulatielaag kunnen inbouwen in Windows 8, maar het doet dat niet. Windows-topman Steven Sinofsky zegt dat dat "technisch te complex blijkt" te zijn.

'Native' html5
De nieuwe soort apps zijn gebouwd op html5 met JavaScript en draaien op Microsofts webbrowser Internet Explorer 10. Die nieuwe versie is in april onthuld, draaiend op Windows 8, op ARM-chips. Microsoft prijst bij IE10, dat niet uitkomt voor Vista en XP, de mogelijkheden aan van 'native html5'. Het wil de platformonafhankelijke webtaal koppelen aan eigenschappen in zijn eigen browser en onderliggende besturingssysteem.

"Windows 8-apps gebruiken de kracht van html5, dat de native mogelijkheden van Windows benut met gebruik van standaard JavaScript en html om nieuwe soorten ervaringen te bieden", stelt vice-president Julie Larson-Green in het persbericht over de Windows 8-preview op D9. Eind vorig jaar zijn er al berichten opgedoken dat Microsoft zijn softwarepartners aanmoedigt om applicaties in html5 te schrijven.
Dus de arm versie, bedoeld voor mobiele apparaten, kan geen desktop applicaties draaien. Wat is het dan het nut van die dubbele interface? Arm-Windows zal dus niks hebben aan de klassieke Windows interface. En andersom, waarom krijgt Pc-Windows een tablet interface als Microsoft toch een aparte versie voor zulke apparaten gaat ontwikkelen.
Microsoft lijkt het spoor een beete bijster te zijn. Ze zitten zo vastgeroest in de klassieke pc-wereld dat ze geen idee hebben hoe te reageren op de nieuwe markt van tablets.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 3 juni 2011 @ 14:15:53 #20
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_97656689
Dat klinkt inderdaad alsof ze het nodeloos ingewikkeld maken, zeker omdat ze met het .NET framework al een ideaal middel in handen hebben om cross-platform compatibiliteit te bieden.
pi_97656717
De arm-versie is niet krachtig genoeg voor de emulatie van de x86-code. Daar kan M$ weinig aan doen. M$ kan ook niet zomaar even een paar TB aan applicaties opnieuw gaan compileren voor arm.

Ik denk dat een deel van M$'s strategie is dat ze een uniform feel and look willen houden op de Windows interfaces zodat men kan kiezen om puur de metro-interface te gebruiken, puur de oude interface gebruiken of een mix van beide.

Theoretisch is de volgende stap dan het uitbrengen van een nieuwe Visual Studio waarmee ontwikkelaars dan redelijk eenvoudig een ARM-versie kunnen compileren en hopelijk in een VM kunnen draaien voor debugging. Dit kan echter wel even gaan duren aangezien ze niet alleen Visual Studio moeten aanpassen maar ook de standaard set code (System.* en zeker verstandig om ook te kijken naar Microsoft.XNA.Framework.*) die beschikbaar is...
Daarna is de zet aan de ontwikkelaars om hun code te hercompileren naar arm en te controleren op performance.

Dit gaat echter tijd kosten en dat is wat M$ zich niet kan veroorloven als ze nu nog echt voet aan de grond willen krijgen voordat de markt redelijk verzadigd raakt. Daarnaast blijft het nog maar de vraag of alles goed te vertalen valt naar arm. Zeker de XNA Game Development Studio gedeelte gaat lastiger worden omdat arm geen ondersteuning heeft voor DirectX voor zover ik weet, terwijl XNA zwaar op DirectX leunt. Laat XNA nou juist erg aantrekkelijk zijn voor ontwikkelaars voor Windows op tablets, omdat je er relatief eenvoudig games mee kunt ontwikkelen, wat weer een deel van de waarde van de tablets is: Entertainment.

Microsoft heeft dus nog flink wat werk te verzetten als ze succesvol voet aan de grond willen krijgen op de tablet-markt met hun Windows 8 voor arm versie.
pi_97656876
quote:
:Y _O_ ^O^

Als ik ernaar kijk heb ik het gevoel dat ik naar de tvgids van UPC digital zit te kijken met alleen plaatjes })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  vrijdag 3 juni 2011 @ 15:02:06 #23
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_97658363
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 14:16 schreef kutagh het volgende:
De arm-versie is niet krachtig genoeg voor de emulatie van de x86-code. Daar kan M$ weinig aan doen. M$ kan ook niet zomaar even een paar TB aan applicaties opnieuw gaan compileren voor arm.
Emulatie en hercompileren zouden niet nodig hoeven te zijn, aangezien .NET applicaties naar CIL gecompileerd worden die platform neutraal is. Ik ga er vanuit dat de ARM-versies van Windows 8 ook het .NET framework zullen bevatten, en er dus een CLR aanwezig zal zijn waarin de applicaties kunnen draaien.

quote:
Ik denk dat een deel van M$'s strategie is dat ze een uniform feel and look willen houden op de Windows interfaces zodat men kan kiezen om puur de metro-interface te gebruiken, puur de oude interface gebruiken of een mix van beide.
Net als anderen in dit topic denk ik dat dit gaat falen, omdat zowel ontwikkelaars als gebruikers dan altijd rekening moeten gaan houden met twee interfaces, wat de kwaliteit niet ten goede zal komen. De enige plek waar ik de dubbele interface eventueel zou kunnen zien werken is op een all-in-one PC met touchscreen.
pi_98375341
VMware vindt Windows 8 niet zo grappig op dit moment :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2011 16:51:15 ]
pi_98375755
Stormlooptopic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')