Hier staat veel infoquote:wat zijn de grootste moeilijkheden?
Er kan massale sterfte ontstaan vooral als
er teveel kikkervisjes in een bak zitten. Het water
wordt ineens troebel en er treedt dan sterfte op.
Ook kan er te weinig zuurstof in het water komen, vooral
als er teveel kikkervisjes zijn of de temperatuur te hoog is.
quote:Kikkervisjes horen in de hele emmer te zwemmen, waarvan de meeste op de bodem.
De meest gemaakte fout is dat men te veel kikkervisjes in een te kleine bak zet.
Hun voedsel is de eerste dagen het dril waar ze uit gekomen zijn, daarna gaan ze over op algen, maar die kunnen in je emmer zich niet ontwikkelen.
Ook moeten er zuurstofplanten in voor de waterkwaliteit.
Er dagelijks een deel van het water verversen.
Een grote galzen vaas is prima, maar dan wel met zuurstofplanten er in en volop in het daglicht zetten voor de algontwikkeling.
Niet meer dan een stuk of 15 kikkervisjes er in, laat de rest maar weer los.
Zo niet, dan is straks alles dood door te vuil water en te kort aan zuurstof ( boven zwemmen).
Kattenbrokjes, daar zou je idd niet snel aan denkenquote:Op donderdag 2 juni 2011 19:17 schreef tombolafan het volgende:
Lijkt mij idd te weinig water. Als je ze op wilt kweken zou ik ze in een grotere bak doen, dan maar niet doorzichtigOf je doet ze in gescheiden bakken, zodat er genoeg ruimte is
En misschien hebben ze ook al wel honger
Wij gaven ze altijd kattenbrokjes (van die droge), die zetten heel erg op in water, daar knabbelen ze stukjes van
Komkommer?quote:Op donderdag 2 juni 2011 19:20 schreef Greys het volgende:
[..]
Kattenbrokjes, daar zou je idd niet snel aan denken
En ze lusten ook komkommer vond ik net:
Als ze net uit het ei komen is de aanslag wat op waterplanten groeit het beste. Maar het goedkoopste is komkommer in dunne plakjes en doorgesneden tomaat.
Ook goed is gekookte spinazie.
Wanneer ze groter worden eten ze ook vissevoer.
Let op! als de kikkervisjes pootjes krijgen en het water uit willen dan eten ze nog alleen maar kleine vliegjes. Het makkelijkste zijn fruitvliegjes; leg wat stukjes fruit buiten neer, in korte tijd verzamelen zich daarop fruitvliegjes. Leg het stukje fruit met vliegjes in het bakje van de kikkers.
Dat ja.quote:Op donderdag 2 juni 2011 19:12 schreef Greys het volgende:
of wilde je ze langer apart houden om te zien hoe ze zich ontwikkelen oid?
Ja dat kan, maar dan ben ik weer bang dat het water 30 graden wordt en dat lijkt me ook niet echt goed...quote:Op donderdag 2 juni 2011 19:15 schreef Greys het volgende:
"Een grote galzen vaas is prima, maar dan wel met zuurstofplanten er in en volop in het daglicht zetten voor de algontwikkeling."
Je moet er 1 blenderen. Kleurt het waterbblauw dan is er genoeg zuurstof!quote:Op zaterdag 4 juni 2011 00:45 schreef Greys het volgende:
Houd je ons op de hoogte?
Misschien een fotootje hier en daar?
quote:Op zaterdag 4 juni 2011 00:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Je moet er 1 blenderen. Kleurt het waterbblauw dan is er genoeg zuurstof!
Hihihi. Man het zijn maar 15 visjes.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 00:59 schreef childintime het volgende:
Weet je wel dat je "in overtreding bent" ? Je mag geen kikkervisjes of kikkers vangen. Dit zijn beschermde dieren. Het enige wat mag is dril meenemen en uit laten komen voor educatieve doeleinden. De kikkertjes moeten dan weer terug naar waar het dril gehaald is.
Zodra ze de metamorfose ondergaan moeten ze goed bereikbare plekken hebben om op het droge te klimmen (anders verdrinken ze) en ze moeten vanaf dat moment ook alleen maar levend voer krijgen anders eten ze elkaar op.
Zitten er vissen in je vijver? Die eten nl kikkervisjes. Heb je een filterpomp in je vijver want daar verdwijnen de kikkervisjes in. Als je vijver in goede staat is voor kikkers, had je ook gewoon een paar jaar af kunnen wachten. Als de kikkers de vijver goedkeuren, komen ze er uiteindelijk vanzelf in, dat is hier ook gebeurd, ondanks dat er al vissen in de vijver zaten.
Dat zeiden ze 100 jaar geleden ook over de walvis, en als iedereen zo erover denkt dan heb je dus al een probleem. Momenteel (of eigenlijk al een paar jaar) is er een ziekte onder kikkers aan het uitbreken. In gebieden waar die ziekte uitbreekt, gaan de kikkers massaal dood.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 01:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Hihihi. Man het zijn maar 15 visjes.
Dit wist ik trouwens ook nietquote:Op zaterdag 4 juni 2011 00:59 schreef childintime het volgende:
Weet je wel dat je "in overtreding bent" ? Je mag geen kikkervisjes of kikkers vangen.
Dat 'iets om op te zitten' had TS inderdaad ook gezien en heeft ze geregeld las ik.quote:Zodra ze de metamorfose ondergaan moeten ze goed bereikbare plekken hebben om op het droge te klimmen (anders verdrinken ze) en ze moeten vanaf dat moment ook alleen maar levend voer krijgen anders eten ze elkaar op.
Heel veel mensen weten dat nietquote:Op zaterdag 4 juni 2011 01:12 schreef Greys het volgende:
[..]
Dit wist ik trouwens ook niet
Maar inderdaad, net opgezocht, sinds de Flora en Fauna wet is het verboden.
[..]
Dat 'iets om op te zitten' had TS inderdaad ook gezien en heeft ze geregeld las ik.
Ik weet niet of ze draadalg eten. Dat heb ik in mijn vijver en zover ik weet eten de kikkervisjes daar niet van. Wat wel handig is, als je toch emmers met draadalg in de zon hebt gezet, je daar een paar zakjes watervlooien bij kunt gooien. Die gaan zich dan vermeerderen en kun je in je vijver gooienquote:Op donderdag 2 juni 2011 19:33 schreef Doodloper het volgende:
Haha dan gaan ze sowieso dood.![]()
Ik heb er net 11 losgelaten en er 4 over gehouden, de bak gevuld met nieuw water en de zuurstofpomp er even in gehangen.
Ik wacht even af hoe het nu gaat, als ze weer naar de oppervlakte komen dan laat ik ze los in de vijver.
[..]
Dat ja.
Ik had er heel veel gevangen (50 ofzo?) en het grootste gedeelte in de vijver gezet (waar wel wat alg in zit), ik dacht dat 15 in een liter wel zou kunnen.![]()
Kattenbrokjes en fruitvliegjes zijn een goed idee inderdaad.Ik las ook dat ze iets moeten hebben om op te zitten zodra ze pootjes hebben, dus dat heb ik ook vast geregeld.
[..]
Ja dat kan, maar dan ben ik weer bang dat het water 30 graden wordt en dat lijkt me ook niet echt goed...
Ik wist dat ze algen aten en heb vanmiddag al 2 emmers water met wat draadalg in de volle zon gezet, dat lijkt me handiger dus.
Haha er zit er nu net een te poepen, wist niet dat ze dat nu ook al deden!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |