abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4700506
Ik zit nu in de 4de, ga naar alle waarschijnlijkheid over zonder veel moeite maar moet de keuze maken tussen N&G en N&T.

Hebben mensen zelf ervaringen ermee? en wat raden ze aan. Kheb nog geen id wat te doen en voor scheikunde sta ik vrij brak omdat dat eigenlijk het enige vak voor is waarvoor je nóg wel moet leren

zo kan die wel weer...
  zaterdag 22 juni 2002 @ 11:56:11 #2
8515 galadriel
Ik denk van ook!
pi_4700535
Ik heb N&T gedaan, en ik vond het toch best zwaar.
Vooral Wiskunde moet je niet onderschatten! Echt waar ik ben gigantisch in de problemen geraakt doordat ik dacht dat ik het wel kon halen zonder er veel aan te doen (en in het begin ging dat ook nog wel goed, maar op een gegeven moment niet meer he.)
Ik heb toen voor N&T gekozen omdat ik geen biologie wilde. Maar ik denk dat je voor jezelf moet nagaan wat voor richting je later op wilt. Wil je meer in de gezondheidszorg oid, dan kan je imo beter N&G doen, wil je meer iets technisch gaan doen, dan kan je beter voor N&T kiezen.
Denk ik..
pi_4700729
Ik heb ook NT gedaan, ben blijven zitten dit jaar en toen EM gekozen.

Wiskunde B is echt vet moeilijk. Elke week een hoofdstuk wegwerken, en ook natuurkunde en scheikunde vond ik vet moeilijk. Je hebt die vakken ook keiveel uur in de week.
Ik vond het in ieder geval kei moeilijk.
Ongetwijfeld het moeilijkste profiel van de 4.

En als je al slecht staat voor scheikunde (=niet leren, of niet kunnen ?) dan zou ik het niet doen.

pi_4700845
Ik heb zelf net met succes , VWO-NT afgerond. Ik moet zeggen dat ik het verschil tusen NT en NG kleiner vond dan dat ik verwacht had. Wiskunde B12 is wel een stuk moeilijker dan B1, maar ik vond het ook leuker. Natuur- en scheikunde zijn niet zozeer moeilijker, maar gewoon meer stof.

Ook zal ik je nog even vertelen dat uit mijn klas van de NT groep 1 naar HAVO is gegaan en 1 is blijven zitten (kwam niet dor profielvakken, dus telt eigenlijk niet) in V5. De overige 5 hebben V5 en V6 in een keer gehaald.

Uit de NG groep is er echter maar 1 die V5 en V6 zonder blijven zitten/zakken in een keer gehaald heeft...

Voral bij wiskunde kwam dit, omdat B12 je echt een stuk meer inzicht in de stof (vooral bewijzen) geeft. Daarnaast was het bij ons zo dat we voor het 2-gedeelte aparte proefwerken hadden. Daardoor had ik twee keerzoveel examen-cijfers als leerlingen die NG deden. Een slecht cijfer telt dan dus minder zwaar.

Nog even een tip: Als je wel NT gaat doen, dan lijkt het mij verstandig om Biologie erbij te kiezen (en nog 'simpel' vak, ec1 ofzo) zodat je altijd nog terug kunt stappen naar NG.

zaterdag 22 juni 2002 @ 12:44:16 #5
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_4700902
Ik heb NT gedaan. Ik kwam er al snel achter dat ik helemaal geen aanleg had voor die vakken, maar toch uiteindelijk de examens gehaald zonder veel inspanning.

WB1 is goed te doen, zorg er wel voor dat je voor schoolexamens in de 5e (als je die dan al krijgt) hoge cijfers haalt, dan kan je in de 6e een keer iets verneuken. B2 heb ik gewoon elk proefwerk alle vragen fout gedaan, en uiteindelijk op het examen ook. Als je de rest aardig kent is het goed te doen.

SK2 is veeeeeel makkelijker dan SK1, dus ook als je N&G doet zou ik SK2 erbij kiezen, want dat is imo veel beter te doen dan al dat zure&basen gezeur en zo. In de 5e is SK erg lastig (heb dat jaar nooit een voldoende gehaald), maar in de 6e valt het wel weer mee.

Na1 en 2 zijn ongeveer even moeilijk. Het is zeker met wat inzet goed te doen. En anders met geluk.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_4700960
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 12:36 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb zelf net met succes , VWO-NT afgerond.
Gefelicteerd!
quote:
Nog even een tip: Als je wel NT gaat doen, dan lijkt het mij verstandig om Biologie erbij te kiezen (en nog 'simpel' vak, ec1 ofzo) zodat je altijd nog terug kunt stappen naar NG.
Jaw maar het is ook zo, dat in die studiegids weinig echte opleidingen stonden waarvoor je Nat2 of SK2 voor nodig had, terwijl met bio je wel veeel meer dingen kan kiezen. En ik trouwens bio nu erg makkelijk vind, als 1 van de weinig uit mijn klas. Hoef het 2 keer door te lezen en kan nagenoeg alles wel.

Maar idd, eco 1 wou ik zowiezo kiezen aangezien ik denk ik toch wel die kant op wou, alleen E&M me geen uitdaging leek met wis A1,2.
Maar ik denk wel dat ze lastig gaan doen als je van N&T halverwege wilt overstappen naar N&G aangezien mijn school zowiezo erg irritant is qua overstappen

zo kan die wel weer...
  zaterdag 22 juni 2002 @ 13:03:39 #7
8515 galadriel
Ik denk van ook!
pi_4701034
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 12:52 schreef Henk_Westbroek het volgende:
Maar ik denk wel dat ze lastig gaan doen als je van N&T halverwege wilt overstappen naar N&G aangezien mijn school zowiezo erg irritant is qua overstappen
Als jij N&T hebt met bio, kan je gewoon wb2, na2 en sk2 laten vallen, en hoeft er qua rooster ofzo volgens mij niets aangepast te worden. Dus waarom zouden ze dan moeilijk gaan doen?
  zaterdag 22 juni 2002 @ 13:05:50 #8
11923 I.R.Baboon
pi_4701057
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 13:03 schreef galadriel het volgende:

[..]

Als jij N&T hebt met bio, kan je gewoon wb2, na2 en sk2 laten vallen, en hoeft er qua rooster ofzo volgens mij niets aangepast te worden. Dus waarom zouden ze dan moeilijk gaan doen?

Idd. ik had ook een paar klasgenoten die die combo hadden, sommigen hebben het gewoon tot het examen gehouden, en anderden hebben op een bepaald moment een keuze gemaakt. Is wel het makkelijkste.
pi_4701139
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 13:05 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Idd. ik had ook een paar klasgenoten die die combo hadden, sommigen hebben het gewoon tot het examen gehouden, en anderden hebben op een bepaald moment een keuze gemaakt. Is wel het makkelijkste.

Jaw maar kwil uiteraard ook nog een beetje lol hebben en niet voor mijn leven hoeven te werken . Zowiezo heb je met een N-profiel al een voorsprong op de M-profielen die hun tijd in het leren van geschiedenis steken
zo kan die wel weer...
  zaterdag 22 juni 2002 @ 13:16:32 #10
11923 I.R.Baboon
pi_4701151
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 13:15 schreef Henk_Westbroek het volgende:

[..]

Jaw maar kwil uiteraard ook nog een beetje lol hebben en niet voor mijn leven hoeven te werken . Zowiezo heb je met een N-profiel al een voorsprong op de M-profielen die hun tijd in het leren van geschiedenis steken

Nou ja, ik heb met N&T minder dan een uur per week aan school besteed. Alleen voor de toetsweken een weekje alles doornemen. Maar vragen maken e.d. is niet nodig. Dus als je lui en slim bent kan ik je N&T aanraden.
pi_4702142
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 13:16 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Nou ja, ik heb met N&T minder dan een uur per week aan school besteed. Alleen voor de toetsweken een weekje alles doornemen. Maar vragen maken e.d. is niet nodig. Dus als je lui en slim bent kan ik je N&T aanraden.

hehehhe zelfcomplimentjes

Maar jaw, dan zit ik wel in een heeeeeel brakke klas hoor. Alleen maar Nurts. Kweetnie of ik dat aankan

zo kan die wel weer...
pi_4702305
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 14:33 schreef Henk_Westbroek het volgende:

[..]
Maar jaw, dan zit ik wel in een heeeeeel brakke klas hoor. Alleen maar Nurts. Kweetnie of ik dat aankan

Daar zou ik mijn beslissing niet van laten afhangen. Mijn NT/NG-groep was ook niet de gezelligste dacht ik in het begin, maar dat viel uiteindelijk toch best mee. Afgelopen jaar zaten we soms met maar 4 man in de klas...

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik had engels enzo met een willekeurige selectie uit de hele klas (dus ook met mensen uit EM/CM).

en nerds zijn heel handig hoor, als je iets niet begrijpt of als je pc aan het staken is...

zaterdag 22 juni 2002 @ 15:15:55 #13
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_4702703
Net N&T afgerond, vond het best te doen. Heb het zelf gekozen omdat ik absoluut GEEN biologie wilde en dus wel moest omdat ik wel beta dingen wilde. Enige wat echt opletten en leren kost is wiskunde, rest was wel te doen.
Verschil tussen Sk1 en SK1,2 is idd neit zo groot.
Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
  zaterdag 22 juni 2002 @ 16:25:25 #14
11923 I.R.Baboon
pi_4703424
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 14:33 schreef Henk_Westbroek het volgende:

[..]

hehehhe zelfcomplimentjes

Hmm... het nerdgehalte viel bij mij wel mee (maar 1 of 2) maar het waren inderdaad wel alleen maar jongens. En dat is weer wat minder.
pi_4705373
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 16:25 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Hmm... het nerdgehalte viel bij mij wel mee (maar 1 of 2) maar het waren inderdaad wel alleen maar jongens. En dat is weer wat minder.

Nouw, wees nog blij. In mijn profielklas zitten dus nu 11 vrouwen (is nog samen met gezondheid). 10 daarvan zijn echt omn lelijk en brak en de 11 is behoorlijk lekker.(uiteraard is die 11de een ex van me ).

En van het zesde jaargang waren 7 jongens die een N&T hadden(!) heel weinig dus. Geen meisjes.

Maar sk2 kan ik denk toch niet aan, vond het in de 4de echt onmogelijk irritant om te leren wegens gebrek aan interesse

zo kan die wel weer...
  zaterdag 22 juni 2002 @ 19:44:46 #16
11923 I.R.Baboon
pi_4705402
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 19:42 schreef Henk_Westbroek het volgende:

Maar sk2 kan ik denk toch niet aan, vond het in de 4de echt onmogelijk irritant om te leren wegens gebrek aan interesse

SK1 is echt het leergedeelte met zuren en basen en redoxreacties en zo. SK2 is een paar losse dingetjes, maar nier lastig. Iets over een ammoniakfabriek, een hoofdstuk met bepaalde grafiekjes en zo die je moet kunnen aflezen, iets over de structuur van het atoom.

Ik had meestal alle SK2 vragen goed en dan de SK1 vragen fout.

pi_4705404
Ik moet ook kiezen eigenlijk (3e klas) en ik zit eigenlijk ook te twijfelen, maar wat krijg je met Wis b12 meer dan met wis b1 ?
  zaterdag 22 juni 2002 @ 19:55:02 #18
11923 I.R.Baboon
pi_4705509
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 19:45 schreef Yinyang het volgende:
Ik moet ook kiezen eigenlijk (3e klas) en ik zit eigenlijk ook te twijfelen, maar wat krijg je met Wis b12 meer dan met wis b1 ?
Iets over recursie (da's nog wel te doen), maar je moet ook allemaal bewijzen geven voor stellingen met meetkundige figuren en zo. En dat is heel anders dan alle andere wiskunde, en ik vond het ontzettend niet-boeiend, moeilijk en saai.
pi_4730904
Jaw idd, khoorde van mensen dat je alleen maar moet bewijzen en dat ontichelijk irritant schijnt te zijn...
zo kan die wel weer...
pi_4732486
quote:
Op maandag 24 juni 2002 15:56 schreef Henk_Westbroek het volgende:
Jaw idd, khoorde van mensen dat je alleen maar moet bewijzen en dat ontichelijk irritant schijnt te zijn...
In het begin is dat inderdaad zo ja, maar als je een goede leraar hebt en als je zelf er ook nog een beteje moeite voor wilt doen dan is het uiteindelijk best wel te doen. Het eerste cijfer op datv onderdeel dat ik haalde was een 2,3 ofzo en het tweede cijfer een 7,6 (en de 2e telde mee voor het examen). Op het examen zelf vond ik die meetkunde vragen ook erg meevallen.

Het is in ieder geval en hele andere soort wiskunde dan dat je gewend bent. Bij veel vragen geldt: je hebt het goed of niet. Een tussenweg is er vaak niet.

Om je een idee te geven zal ik hier ff een voorbeeldje geven van een vraag die bij mij in het boek stond (is wel heel simpel hoor, een van de eerste vragen ).

• Je hebt de volgende figuur: X (een kruis dus, de hoeken waaronder bijde lijnen elkaar snijden is willekeurig)
  • Bewijs dat de overstaande hoeken in deze figuur gelijk zijn (dus hoek a aan de rechterkant is gelijk aan hoek b an de linkerkant van het kruis).
  • zal wel niet erg duidelijk zijn, maar goed...

[Dit bericht is gewijzigd door JedaiNait op 24-06-2002 18:44]

pi_4733219
    quote:
    Op maandag 24 juni 2002 17:33 schreef JedaiNait het volgende:

[..]

• Je hebt de volgende figuur: X (een kruis dus, de hoeken waaronder bijde lijnen elkaar snijden is willekeurig)
  • Bewijs dat de overstaande hoeken in deze figuur gelijk zijn (dus hoek a aan de rechterkant is gelijk aan hoek b an de linkerkant van het kruis).
  • zal wel niet erg duidelijk zijn, maar goed...

anders is het toch geen isometrisch figuur aangezien de ene pootjes dan lager zullen liggen dan de andere...

maar ontopic, Wis B 2 is dus wel aan te kunnen als je beetje ervoor inzet...
    Khad van de week een Wis B toets, eigenlijk fatikaal verknalt. Khad niet geleerd ging net uit met mijn vriedin die dag en dacht aan een 1 sta ik nog een 5 dus het komt wel goed.... Eigenlijk dom want hij telde mee voor examen

zo kan die wel weer...
    pi_4733356
    quote:
    Op maandag 24 juni 2002 18:37 schreef Henk_Westbroek het volgende:

[..]

anders is het toch geen isometrisch figuur aangezien de ene pootjes dan lager zullen liggen dan de andere...

Het gaat er dus om dat je leert te bewijzen. Vaak zijn de stellingen zo voor de hand liggend (triviaal) dat het bewijzen juist erg moeilijk is.
    quote:
    maar ontopic, Wis B 2 is dus wel aan te kunnen als je beetje ervoor inzet...
    Khad van de week een Wis B toets, eigenlijk fatikaal verknalt. Khad niet geleerd ging net uit met mijn vriedin die dag en dacht aan een 1 sta ik nog een 5 dus het komt wel goed.... Eigenlijk dom want hij telde mee voor examen
    Ik vond het inderdaad wel te doen ja. Sterker nog ik heb mij hoogste wiskunde cijfer gehaald op een proefwerk dat uitsluitend over de B2 stof ging (CS niet meegeteld dan, dat was mijn hoogste wiskunde cijfer geloof ik ).
    pi_4734447
    Huh? Je moet pas in de 4e je profiel kiezen?
      dinsdag 25 juni 2002 @ 00:39:59 #24
    30934 nielspan
    TravellingtheOneAfter909
    pi_4739004
    Het best kan je nog altijd N&T met bio12 nemen...
    Je moet trouwens uberhaupt als je in de derde zit de vakken van N&T niet onderschatten.
    In de derde moet iedereen het nog kunnen, en na de derde zit alleen nog maar met mensen die het gekozen hebben en die het dus in de derde waarschijnlijk met twee vingers in hun neus en zonder te leren konden. Het wordt dan ook een stuk moeilijker!

Ik zit nu in een N&T klas met 23 jongen en 3 meisjes:( En dat is bezzwel genaaid, maar ik zou daar neit je profielkeuze van af laten hangen.

Ik zat afgelopen jaar in de 4e(N&T) en ik ben over met alleen maar 8en en 9ens, maar als ik die dingen lees die hier allemaal worden geschreven ga ik het volgend jaar nog heel zwaar krijgen:?:(

What is live without a little problem?
    pi_4745123
    quote:
    Op maandag 24 juni 2002 20:14 schreef IntelliEye het volgende:
    Neey bij ons is de 4de gedeeld natuurprofiel en in de 5de ga je of techniek of gezondheid doen.
    zo kan die wel weer...
    pi_4745146
    quote:
    Op maandag 24 juni 2002 20:14 schreef IntelliEye het volgende:
    in de 3e bij ons, maar dat verschilt per school
    pi_4746934
    quote:
    Op dinsdag 25 juni 2002 14:10 schreef Yinyang het volgende:

[..]

Uhmz neey, je moet wel in de derde de basisvorming afsluiten, dat verschilt niet per school.
    zo kan die wel weer...
      dinsdag 25 juni 2002 @ 17:26:26 #28
    11923 I.R.Baboon
    pi_4748858
    quote:
    Op dinsdag 25 juni 2002 00:39 schreef nielspan het volgende:
    Het best kan je nog altijd N&T met bio12 nemen...
    Je moet trouwens uberhaupt als je in de derde zit de vakken van N&T niet onderschatten.
    In de derde moet iedereen het nog kunnen, en na de derde zit alleen nog maar met mensen die het gekozen hebben en die het dus in de derde waarschijnlijk met twee vingers in hun neus en zonder te leren konden. Het wordt dan ook een stuk moeilijker!
    Nou.... dat was in mijn geval echt niet zo hoor. Ik heb in de 4e-5e-6e minder gedaan aan die vakken dan daarvoor, en ik vond het helemaal niet zo makkelijk in de 3e.
    pi_4824344
    als je gemiddeld boven de 7,5 staat voor wis, zou ik N&T kiezen, tenzij je iets in de zorg wilt gaan doen. Voor de zorg heb je bio nodig, wat je trouwens ook gewoon bij je nT kunt pakken... wis valt wel te doen volgens mij, wij hebben een toets gehad met alleen maar wis B sommen en daar had ik een 9 voor.... op naar de 5e
    pi_4824380
    quote:
    Op dinsdag 25 juni 2002 14:10 schreef Yinyang het volgende:

[..]

bij ons ook in de derde, maar als je in de vierde erachter komt dat je het te zwaar hebt, mag je wat laten vallen... als je dan NT hebt, met bio in je keuze deel kun je bio laten vallen... ik heb volgend jaar trouwens drie vakken in mijn vrije deel: M&O, duits 2 & Economie....
    pi_4829357
    tip:
    als je N&T kiest moet je bio1,2 erbij nemen. In dat geval kan je, als het toch te zwaar is na2, wb2 of sk2 laten vallen en toen nog een volledig pakket hebben (N&G met bv. sk2 en wb2)
    bij ons op school was dat mogelijk tot de 2e schoolonderzoeken. De leraren zorgden dat de punten heel vergelijkbaar waren en dat heeft voor 2 vriendinnen van mij het verschil betekend tussen zakken en slagen.
    pi_4829390
    quote:
    Op dinsdag 25 juni 2002 15:47 schreef Henk_Westbroek het volgende:

[..]

Uhmz neey, je moet wel in de derde de basisvorming afsluiten, dat verschilt niet per school.

diegene zei profiel kiezen, en dat verschilt per school
      zondag 7 juli 2002 @ 10:05:20 #33
    13491 MrPopocatepetl
    MrJerommekedepommekepotl
    pi_4916062
    ik heb beide gedaan (NT + bio2 dus)

maar 10 mensen met NT, allemaal jongens heh, en dan nog euh... 6 ervan met NG erbij

Sorry voor mijn domme nickname, maar toen ik 'm koos was ik onder invloed. [een half jaar lang onder invloed, yea, yea...]
      zondag 7 juli 2002 @ 12:57:49 #34
    17907 Pietjuh
    Namaste!
    pi_4916777
    Ik ga nu naar de 6e N&T. Heb er zelf ook bio1,2 bij gekozen omdat het zo heel interessant vak is Qua moeilijkheid valt het ook allemaal mee. Ik maakte de meeste fouten bij natuurkunde met die fucked up significante cijfers waardoor ik voor natuurkunde meestal een 7 haalde alleen door die dingen (In de 3e stond ik een 10 voor natuurkunde ) Wiskundeb1 gedeelte is echt supersimpel. Beetje differentieren enzo. Echt kei makkelijk. Het b2 gedeelte was wel weer wat moeilijker met die bewijzen maar ook heel interessant om te doen. Scheikunde is opzich ook best te doen vind ik als je maar de stof bijhoud
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
      donderdag 11 juli 2002 @ 23:16:59 #35
    32214 KHz0r
    Naiviteit.
    pi_4974534
    Ik heb net 4VWO succesvol afgesloten met NT, en het is wel bevallen. Volgend jaar eindelijk de -2 vakken .
    Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.
      donderdag 11 juli 2002 @ 23:24:18 #36
    11923 I.R.Baboon
    pi_4974678
    quote:
    Op zondag 07 juli 2002 12:57 schreef Pietjuh het volgende:
    Ik ga nu naar de 6e N&T. Heb er zelf ook bio1,2 bij gekozen omdat het zo heel interessant vak is Qua moeilijkheid valt het ook allemaal mee. Ik maakte de meeste fouten bij natuurkunde met die fucked up significante cijfers waardoor ik voor natuurkunde meestal een 7 haalde alleen door die dingen (In de 3e stond ik een 10 voor natuurkunde ) Wiskundeb1 gedeelte is echt supersimpel. Beetje differentieren enzo. Echt kei makkelijk. Het b2 gedeelte was wel weer wat moeilijker met die bewijzen maar ook heel interessant om te doen. Scheikunde is opzich ook best te doen vind ik als je maar de stof bijhoud
    Significante cijfers went vanzelf. Ik had er ook altijd problemen mee, maar opeens had ik het halverwege de 6e altijd goed, en maakte ik er geen fouten meer mee.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')