quote:
Op dinsdag 31 mei 2011 17:03 schreef leeleen het volgende:[..]
Ik heb net op marktplaats gekeken. Op 28 mei zijn er een stel kuikens van hetzelfde ras geboren, dus ik denk dat ik er deze week even langs rijd en er sowieso 1 meeneem. Komt mooi uit, dat ze van dezelfde leeftijd zijn haha! Ik weet nog niet het geslacht van de kuikens, maar ik denk dat dat niet uitmaakt. Als het twee haantjes blijken te zijn, kan ik er altijd één aan de buren kwijt

Nog tips hoe ik ze het beste met elkaar en later met de andere twee kippen kan verenigen? Want ik wil ze over een paar week (met het mooie weer) graag buiten laten lopen.
De kuikentjes kun je gewoon direct bij elkaar zetten. Ik zou er als dat mogelijk is meer dan één bij kopen, kuikentjes zijn kwetsbaar en als er dan eentje per ongeluk dood gaat heeft de overlevende nog een vriendje over. Daarna kun je de introductie met moederkip en het ene kuiken doen.
De kip die gepikt had zou ik weg houden, alleen de moederkloek moet aanwezig zijn. Dan het kuikentje vast houden en kijken hoe de kip reageert als ze het kuikentje ziet en hoort piepen. Normaal gesproken wil een kloek er dan graag naartoe om het kuikentje bij zich te houden. Als ze een beetje druk gaat doen, kloek-kloek-kloek geluidjes gaat maken en richting het kuikentje loopt (of zenuwachtig heen en weer loopt als ze niet dicht bij je durft te komen) het kuikentje los laten. Deze loopt dan waarschijnlijk een beetje doelloos rond, en als het goed is zal de kloek er dan naar toe lopen, al kloekend, en het kuiken bij zich nemen. Je zou wat voer kunnen strooien, als het goed is roept ze dan haar kuikentje en laat ze het voer aan het kuikentje zien. Als ze in plaats daarvan agressief doet en het kuikentje pikt direct het kuiken weg halen en missie als mislukt beschouwen. Als het wel goed gaat en ze is blij met haar kuikentje kun je op dat moment de andere kuikentjes er ook bij laten. Ze zal die waarschijnlijk zonder slag of stoot bij zich roepen en accepteren alsof ze van haar zijn. Als dat gebeurt kun je ze gewoon met de kloek alleen laten, apart van de andere kip.
Na een paar dagen als moeder en kinders goed aan elkaar gewend zijn kun je ze dan bij de andere kip in laten. Je moet er wel op letten dat ze voldoende ruimte hebben zodat de andere kip de kuikentjes niet gaat achtervolgen en pikken. Als het niet goed gaat en de kloek wil haar kuikentje niet accepteren dan is het een ander verhaal. Je kan de kuikens dan niet bij de andere kippen in doen tot ze een aantal weken oud zijn. Voor die tijd zijn ze veel te kwetsbaar en zullen de grote kippen ze wegjagen en aanvallen. Zeker in een kleine ruimte kan dat verkeerd aflopen voor de kuikentjes. Je kan de kuikentjes als ze geen moeder hebben met mooi weer wel buiten laten, maar een afgesloten ren oid is dan een vereiste ivm bedreiging door roofdieren en de andere kippen. Ook moet er dan een warmtebron aanwezig zijn zodat ze als ze moe worden ergens droog en warm kunnen liggen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!