En wat als je blijvende depressies/psychoses etc hebt? Ik snap niet helemaal goed waarom je dan geestelijk wel in staat zou zijn om te werken, misschien ben je inmiddels van mening veranderd maar aan het begin stelde je dat iedereen geestelijk in staat zou zijn om te schoffelen/schoonmaken.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 14:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik vind dat iemand die zoiets heeft meegemaakt niet automatisch is uitgeloot voor werk nee. Is dat zo raar? Je kan niet blijven teren op een depressie of psychose van 1, 5, 10 of 15 jaar geleden om maar niet aan de slag te hoeven gaan. Dat je tijdens je depressie waarin je niets liever wilt dan van het dak springen niet kan werken is evident, en dat bedoel ik dan ook met ziek zijn. Maar ziek zijn is wat anders dan 'geestelijk niet in staat zijn om te werken'.
jij hebt toch iets met je been waardoor je anders loopt?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh maar ik heb vroeger een Wajong uitkering gehadAlleen ging ik dus wel werken, en dat wordt er dan op in mindering gebracht, dus ik had hetzelfde bedrag, alleen ik had er voor gewerkt ipv thuis te blijven zitten.
Nu heb ik die gehad niet vanwege een geestelijk issue, maar een lichamelijk. Dat probleem gaat ook niet weg, dus ik moet 't er maar mee doen. Als ik daar thuis om moet gaan zitten dan kan ik altijd wel thuis blijven, want het probleem gaat toch nooit meer weg.
Nu is dat niet hetzelfde als een mentaal probleem uiteraard, maar wellicht heb ik daarom moeite met dat begrijpen. Mijn instelling is of niks doen maar dan ook niet klagen, of wel iets doen, maar dat klagen wordt je niet beter van.
At the end of the day levert dat je niks op.
Dat zou voor mij een heel goed idee zijn.Maar of zoiets in de praktijk haalbaar is??quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:00 schreef Northside het volgende:
Als een normale baan geen optie is omdat er teveel van je verwacht wordt en/of je niet stabiel kan presteren, is vrijwilligerswerk op de dagen dat het beter gaat dan wel een optie?
Dus puur op vrijwillige basis, als je denkt dat je het op dat moment wel trekt, een dagje meehelpen in het asiel ofzo? Dan ben je weer even onder de mensen geweest, hebt je steentje bijgedrag aan de maatschappij, hebt je uitkering 'verdiend', etc?
Als de overheid zo'n structuur zou opzetten, bijvoorbeeld met regionale meldpunten waar je je kan aanmelden als je zin hebt om een dag iets te doen, zou dat werken?
Voor mij ook. Hele dag thuiszitten is ook niks. Maar in eerste instantie ga ik wel kijken of een normale baan haalbaar is straks. Niet 100% dat weet ik sowieso al, maar iets is beter dan niets.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:00 schreef Northside het volgende:
Als een normale baan geen optie is omdat er teveel van je verwacht wordt en/of je niet stabiel kan presteren, is vrijwilligerswerk op de dagen dat het beter gaat dan wel een optie?
Dus puur op vrijwillige basis, als je denkt dat je het op dat moment wel trekt, een dagje meehelpen in het asiel ofzo? Dan ben je weer even onder de mensen geweest, hebt je steentje bijgedrag aan de maatschappij, hebt je uitkering 'verdiend', etc?
Als de overheid zo'n structuur zou opzetten, bijvoorbeeld met regionale meldpunten waar je je kan aanmelden als je zin hebt om een dag iets te doen, zou dat werken?
Je wil zeggen dat er mensen zijn die 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar, 80 jaar lang depressief/psychotisch zijn? Die zijn dan nooit uberhaupt in staat geweest hun eigen broek aan te trekken, laat staan dat ze zelf weten hoe de wereld in elkaar zit. In zo`n geval zit je opgesloten in een gesloten inrichting, en dan heb je echt niks aan de WAJONG.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 14:57 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
En wat als je blijvende depressies/psychoses etc hebt? Ik snap niet helemaal goed waarom je dan geestelijk wel in staat zou zijn om te werken, misschien ben je inmiddels van mening veranderd maar aan het begin stelde je dat iedereen geestelijk in staat zou zijn om te schoffelen/schoonmaken.
Tuurlijk wel. Overheid moet dan gewoon vrijwilligerswerk gelijk stellen aan werk, met volledig behoud van inkomen van de WAJONG.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:03 schreef missyB het volgende:
[..]
Dat zou voor mij een heel goed idee zijn.Maar of zoiets in de praktijk haalbaar is??
Maar dat is aan elkaar gekoppeld als je vrijwilligerswerk kan doen kan je ook betaald werk doen. Dat theorie niet overeenkomt met de praktijk is wat anders. De mate van arbeidsongeschiktheid wordt ook bepaald aan de de hand van theoretische functies of daar al dan niet vacatures in te vinden zijn doet er niet toe. Zo werkt het systeem.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Overheid moet dan gewoon vrijwilligerswerk gelijk stellen aan werk, met volledig behoud van inkomen van de WAJONG.
Ja, en dat maakt de WAJONG ook zo onhandig. Hoog tijd om dat dus te veranderen.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Maar dat is aan elkaar gekoppeld als je vrijwilligerswerk kan doen kan je ook betaald werk doen. Dat theorie niet overeenkomt met de praktijk is wat anders. De mate van arbeidsongeschiktheid wordt ook bepaald aan de de hand van theoretische functies of daar al dan niet vacatures in te vinden zijn doet er niet toe. Zo werkt het systeem.
De meeste mensen moeten boodschappen doen, de hond uitlaten EN werken. Voor de meeste mensen is dat helemaal niet van een andere orde, valt allemaal onder dingen die moeten. Iedereen zou liever thuis zitten en zelf zijn dag indelen en geen verplichtingen en verantwoordelijkheden hebben, maar toch geld krijgen. Denk je dat de gemiddelde Nederlanders voor z'n plezier naar het werk gaat? Echt niet hoor.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 14:57 schreef dawg het volgende:
verder snap ik niet dat mensen niet snappen dat er wel boodschappen gedaan moeten worden, de hond moet eruit, en dat dat echt van een heel andere orde is dan werk. ook snap ik niet dat men niet goed snapt dat thuiszitten niet altijd is om beter te worden, sommige mensen worden nooit beter, chronisch heet dat.
Dat gaat toch verandert worden in de nieuwe wetgeving?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, en dat maakt de WAJONG ook zo onhandig. Hoog tijd om dat dus te veranderen.
Dus je weet niet dat je in de wajong vaker gekeurd wordt dan 1 keer in de 15 jaar?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 14:48 schreef Scorpie het volgende:
Ik vind dat iemand die zoiets heeft meegemaakt niet automatisch is uitgeloot voor werk nee. Is dat zo raar? Je kan niet blijven teren op een depressie of psychose van 1, 5, 10 of 15 jaar geleden om maar niet aan de slag te hoeven gaan. Dat je tijdens je depressie waarin je niets liever wilt dan van het dak springen niet kan werken is evident, en dat bedoel ik dan ook met ziek zijn. Maar ziek zijn is wat anders dan 'geestelijk niet in staat zijn om te werken'.
Werken doe je toch ook niet 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar, 80 jaar lang?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:21 schreef Scorpie het volgende:
Je wil zeggen dat er mensen zijn die 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar, 80 jaar lang depressief/psychotisch zijn? Die zijn dan nooit uberhaupt in staat geweest hun eigen broek aan te trekken, laat staan dat ze zelf weten hoe de wereld in elkaar zit. In zo`n geval zit je opgesloten in een gesloten inrichting, en dan heb je echt niks aan de WAJONG.
Ik geloof dat het meeste zal veranderen voor nieuwe instromers. Voor de "oude garde" zullen de veranderingen minder rigoreus zijnquote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat gaat toch verandert worden in de nieuwe wetgeving?
Lezen is lastig he?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:49 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dus je weet niet dat je in de wajong vaker gekeurd wordt dan 1 keer in de 15 jaar?
Tsja...
Echt, je snapt gewoon werkelijk waar niet wat ik zeg. Je lult maar gewoon dom in het rond, doet foutieve aannames en gaat vervolgens met je vinger wijzen. Lees gewoon eerst eens wat ik schrijf, denk na, redeneer, doe moeite, en ga dan pas posten. Ik ga niet iedere keer jouw eigen misvattingen recht breien, daar heb ik nou eens de kracht niet meer voor.quote:Werken doe je toch ook niet 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar, 80 jaar lang?
Dus die in dit zinnetje:
"Die zijn dan nooit uberhaupt in staat geweest hun eigen broek aan te trekken, laat staan dat ze zelf weten hoe de wereld in elkaar zit. In zo`n geval zit je opgesloten in een gesloten inrichting, en dan heb je echt niks aan de WAJONG.
" zitten niet in de wajong? Wie dan wel? Blijf je stug volhouden dat het luie donders zijn? Of gaan je ogen nog eens open?
Je gelooft nog steeds niet dat er mensen zijn die en niet 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar, 80 jaar lang achter elkaar ziek zijn en ook niet 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar, 80 jaar lang achter elkaar gezond zijn. Dat kan er blijkbaar niet in bij jou
En even voor de duidelijkheid:
Wat je blijkbaar ook al niet wist is dat je pas opgenomen wordt op 't moment dat je een gevaar voor jezelf of je omgeving bent. Je denkt alleen wit of zwart, een tussenvorm lijkt er voor jou niet te zijn.
Je weet niet waar je het over hebt. Hou gewoon op, je maakt jezelf belachelijk.quote:En even voor de duidelijkheid:
Wat je blijkbaar ook al niet wist is dat je pas opgenomen wordt op 't moment dat je een gevaar voor jezelf of je omgeving bent. Je denkt alleen wit of zwart, een tussenvorm lijkt er voor jou niet te zijn.
Waar zeg ik uberhaupt iets over continuïteitquote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:55 schreef AcidFay het volgende:
Scorpie, wat begrijp jij niet aan continuïteit? Een stoornis heb je je hele leven elke dag. Maar het feit dat je de ene dag wel functioneert en de andere niet maakt het verdomt lastig om je energie gelijkmatig te verdelen.
Waar haal jij het vandaan dat mensen totaal niet meer hoeven en willen functioneren in de maatschappij? En z'n behandeling kan goed werken. Betekend niet dat dit 100% bij iedereen werkt.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waar zeg ik uberhaupt iets over continuïteitEcht hoor, weer iemand die begint over een totaal ander onderwerp
. Schrijf ik Chinees ofzo? Waarom halen jullie er totaal andere dingen bij de haren bij om maar te proberen een punt te maken?
Ja, een stoornis kan je je hele leven hebben, maar dat hoeft niet per se. Ja, die stoornissen kunnen behandeld worden. Ja, met een stoornis kan je werken, zij het in beperkte mate. Ja, ja ja, niet nee nee nee, dat is het verschil.
Extragratis tip; lees anders de linkjes van magnetronkoffie eens door, en kijk wat men zegt over de behandelingen daarvan. Meeste van deze stoornissen zijn uitermate goed behandelbaar en zijn niet per definitie reden om totaal niet meer te hoeven en willen functioneren in de maatschappij.
We hebben het dus niet over niet willen werken, maar over niet kunnen werken, en jij ziet dat verschil gewoon niet.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waar zeg ik uberhaupt iets over continuïteitEcht hoor, weer iemand die begint over een totaal ander onderwerp
. Schrijf ik Chinees ofzo? Waarom halen jullie er totaal andere dingen bij de haren bij om maar te proberen een punt te maken?
Ja, een stoornis kan je je hele leven hebben, maar dat hoeft niet per se. Ja, die stoornissen kunnen behandeld worden. Ja, met een stoornis kan je werken, zij het in beperkte mate. Ja, ja ja, niet nee nee nee, dat is het verschil.
Extragratis tip; lees anders de linkjes van magnetronkoffie eens door, en kijk wat men zegt over de behandelingen daarvan. Meeste van deze stoornissen zijn uitermate goed behandelbaar en zijn niet per definitie reden om totaal niet meer te hoeven en willen functioneren in de maatschappij.
quote:
Voor mij niet, staat toch echt dat je denkt dat iemand blijkbaar 1 keertje psychotisch kan worden en vervolgens 15 jaar door kan blijven luierenquote:Op dinsdag 31 mei 2011 14:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik vind dat iemand die zoiets heeft meegemaakt niet automatisch is uitgeloot voor werk nee. Is dat zo raar? Je kan niet blijven teren op een depressie of psychose van 1, 5, 10 of 15 jaar geleden om maar niet aan de slag te hoeven gaan.
Ik weet heel goed waar ik het over heb.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:54 schreef Scorpie het volgende:Echt, je snapt gewoon werkelijk waar niet wat ik zeg. Je lult maar gewoon dom in het rond, doet foutieve aannames en gaat vervolgens met je vinger wijzen. Lees gewoon eerst eens wat ik schrijf, denk na, redeneer, doe moeite, en ga dan pas posten. Ik ga niet iedere keer jouw eigen misvattingen recht breien, daar heb ik nou eens de kracht niet meer voor.
[..]
Je weet niet waar je het over hebt. Hou gewoon op, je maakt jezelf belachelijk.
En hier een stukje over opname, direct van wikipedia:quote:En even voor de duidelijkheid:
Wat je blijkbaar ook al niet wist is dat je pas opgenomen wordt op 't moment dat je een gevaar voor jezelf of je omgeving bent.
Is toch echt duidelijk lijkt me, maar daar schijn je een beetje moeite mee te hebben.quote:Gedwongen opname: voor mensen met ernstige psychische klachten die een gevaar voor zichzelf en/of anderen zijn.
Ehm nee.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 16:14 schreef AcidFay het volgende:
[..]
Ik begin over continuïteit omdat jij zegt dat als mensen boodschappen kunnen doen ze ook een schoonmaak baantje kunnen doen.
Dat klopt, ik loop inderdaad anders. Inderdaad, ik kan 40 uur in de week werken. Dat doe ik dan ook.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 14:57 schreef dawg het volgende:
[..]
jij hebt toch iets met je been waardoor je anders loopt?
sorry, maar dan kun je gewoon 40u werken, je geestelijke of lichamelijke gezondheid is stabiel, dus tja. klinkt hard maar jouw eigen ervaring is dus niet echt representatief voor het gros van de arbeidsongeschikten.
verder snap ik niet dat mensen niet snappen dat er wel boodschappen gedaan moeten worden, de hond moet eruit, en dat dat echt van een heel andere orde is dan werk. ook snap ik niet dat men niet goed snapt dat thuiszitten niet altijd is om beter te worden, sommige mensen worden nooit beter, chronisch heet dat.
Dat zeg ik, begrijpend lezen blijft lastig. Ik zeg nergens iets over keuring, dat haal jij er weer bij.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 16:15 schreef magnetronkoffie het volgende:
Voor mij niet, staat toch echt dat je denkt dat iemand blijkbaar 1 keertje psychotisch kan worden en vervolgens 15 jaar door kan blijven luieren
Ik betwijfel het ten zeerste.quote:Ik weet heel goed waar ik het over heb.
Dat jij je feiten niet op orde hebt is niet mijn probleem.quote:Is toch echt duidelijk lijkt me, maar daar schijn je een beetje moeite mee te hebben.
Ja hoor. Wil je nog meer raaskallen?quote:Weet je überhaubt wel wanneer iemand in de wajong terecht komt??
Wacht even hoor, je beschuldigt me van iets wat ik niet heb gezegd, wordt daarop terecht gewezen, en nu moet ik voor jou moeite gaan doen om uit te leggen wat ik wel heb gezegd? Wat denk je zelf?quote:
De discussie in dit topic is nogal chaotisch. Dus misschien haal ik wat door elkaar. Het lijkt wel alsof je boos bent ofzo. Ik vraag alleen maar om verheldering.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 16:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wacht even hoor, je beschuldigt me van iets wat ik niet heb gezegd, wordt daarop terecht gewezen, en nu moet ik voor jou moeite gaan doen om uit te leggen wat ik wel heb gezegd? Wat denk je zelf?
Nadat je eerst maar wat aannames deed. Verkeerde volgorde lijkt me zo.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 16:23 schreef AcidFay het volgende:
[..]
De discussie in dit topic is nogal chaotisch. Dus misschien haal ik wat door elkaar. Het lijkt wel alsof je boos bent ofzo. Ik vraag alleen maar om verheldering.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |