abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98226435
Morgen om 9:00 de 10e les. Ik denk dat ik echt in stortbuien moet rijden als ik de buienprognose zo bekijk. Nja, is weer is wat anders dan 9 lessen alleen maar met stralend weer gereden te hebben.

Ben benieuwd!
pi_98234136
Rotondes zijn met lessen vaak echt klote :P Wel echt een belangrijk onderdeel waar je zeker op kan zakken als je niet goed kijkt...Gewoon inderdaad bij elke handeling ff binnenspiegel buitenspiegel. En van te voren richting aan geven! hoef je je daar niet meer druk om te maken en kan je gewoon rustig opschakelen naar zn 2 of 3 en om je heen kijken wat er gebeurt.
Neem nu trouwens alle rotondes standaard in zn 3 :P maar dat kan ook makkelijk in een klein autotje. Succes
pi_98246697
Ik heb vandaag voor het eerst gereden met echt een harde regenbui. Naar mijn gevoel was het veel gladder op de weg. Verder zijn de kritiek puntjes dat ik écht met mijn concentratie erbij moet blijven en dat ik veel te veel nadenk over wat ik nou precies moet doen. Ook maak ik domme fouten omdat ik soms met mijn gedachten ergens anders ben (schakelen bij rotondes bijv, terwijl ik het wel weet, maar het een soort van vergeet).

En ik haat fileparkeren. :') Ik sprak eergister trouwens een meisje die vorig jaar moest afrijden en alleen maar een stukje moest rijden en vervolgens over de snelweg heen moest. Makkelijk dus, en ik maar denken dat je altijd bijzondere verrichtingen moest doen. Nee dus (gelukkig)!

Andere vraag. Ik, als ik bij 'n stoplicht ben, druk altijd eerst de koppeling in voordat ik rem. Al moet ik maar heel zachtjes remmen. Doen meerdere mensen dat? Want mijn rij instructeur zei ineens geirriteerd, nee zonder koppeling. Terwijl ik dat helemaal niet wist. :)
pi_98247469
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 13:42 schreef Mpj het volgende:
Ik heb vandaag voor het eerst gereden met echt een harde regenbui. Naar mijn gevoel was het veel gladder op de weg. Verder zijn de kritiek puntjes dat ik écht met mijn concentratie erbij moet blijven en dat ik veel te veel nadenk over wat ik nou precies moet doen. Ook maak ik domme fouten omdat ik soms met mijn gedachten ergens anders ben (schakelen bij rotondes bijv, terwijl ik het wel weet, maar het een soort van vergeet).

En ik haat fileparkeren. :') Ik sprak eergister trouwens een meisje die vorig jaar moest afrijden en alleen maar een stukje moest rijden en vervolgens over de snelweg heen moest. Makkelijk dus, en ik maar denken dat je altijd bijzondere verrichtingen moest doen. Nee dus (gelukkig)!

Andere vraag. Ik, als ik bij 'n stoplicht ben, druk altijd eerst de koppeling in voordat ik rem. Al moet ik maar heel zachtjes remmen. Doen meerdere mensen dat? Want mijn rij instructeur zei ineens geirriteerd, nee zonder koppeling. Terwijl ik dat helemaal niet wist. :)
Had zij geen vrijstellingen behaald met haar tussentijdse toets? Als je tijdens je tussentijdse toets de bijzondere verrichtingen voldoende uitvoert kun je daar vrijstelling voor krijgen op je examen. Dan hoef je inderdaad alleen maar een stukje recht-toe-recht-aan te rijden.

Als ik bij een stoplicht kom begin ik eerst te remmen en zodra ik rond de 1500/1000 toeren zit trap ik de koppeling in.
pi_98248154
Eerst afremmen, dan inderdaad koppeling rond ~1200 toeren indrukken. Let wel, als je al langzaam rijdt gelijk de koppeling intrappen anders ben je te laat.
pi_98301491
Net rijles 4 achter de rug!

Het optrekken gaat al een heel stuk soepeler en het op tijd remmen voor stoplichten/kruispunten ook. Eerdere lessen moest ik de laatste paar meters toch behoorlijk hard het rempedaal intrappen, waardoor je toch een beetje gaat schokken. Niet erg prettig voor de passagiers. Mijn timing is wat dat betreft nu al een stuk beter.

Aangezien het begon te gieten, heb ik vandaag ook geleerd hoe de ruitenwissers werken, hoezee.

Vandaag was het ook tijd om mijn tweede bijzondere verrichting te leren: het keren door middel van steken, ook wel: straatje keren. Na een heel omslachtige uitleg en nadat de instructeur het even voordeed, mocht ik het ook zelf proberen. En dat ging meteen goed :D Koppeling tot het aangrijpingspunt op laten komen, stuur omgooien (of zoals mijn instructeur het uitlegde: "Als een mongool aan dat stuur draaien.") en dan afwisselend koppeling (snel) helemaal intrappen en weer op laten komen. Achteruit hetzelfde verhaal en dan eventjes goed draaien. Niet al te lastig vond ik.

Vervolgens nog wat rondgereden en wat heuveltjes tegengekomen - en dus wat hellingtrekken geoefend - en toen was het alweer voorbij eigenlijk.

Vooral het straatje keren vond ik erg leerzaam. Het is in sommige situaties namelijk wel handig om op de koppeling te rijden, als je bijvoorbeeld op een kruispunt net wat verder naar voren wilt.

Aandachtspunten: ik moet relaxter gaan rijden, met name wanneer er tegenliggers aankomen. In sommige bochten draai ik ook nogal wild aan het sturen en hou ik per ongeluk de koppeling ingedrukt. Over het algemeen ging het echter vrij goed en begin ik de auto al aardig onder controle te krijgen.

Volgende week les 5 en 6!
pi_98302156
Zo gaat snel zeg, je weet hoe je eindschok bij remmen kunt voorkomen?
pi_98304538
Laatste les voor het examen, main point: ik sta te lang bij kruispunten. Komt door twee dingen: ik weet niet wanneer ik nou precies wel, en wanneer ik niet over zou kunnen. Ik laat de motor zeer traag op gang komen, omdat hij al sputtert om uit te vallen. Wat is nou het trucje?
  vrijdag 17 juni 2011 @ 19:37:21 #159
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_98305200
Vandaag weer bijzondere verrichtingen gedaan en die waren zeker bijzonder :'). Bijzonder onhandig, bijzonder spastisch, bijzonder scheef...
Ik weet hoe het moet, ik weet welke handelingen ik moet uitvoeren en zodra ik het moet doen verander ik in een spastische muts. Advies van m'n instructeur: oefenen :).

En stond ook weer als een debiel bij een stoplicht omdat ik de hellingproef kwijt was en ik alleen maar vrachtwagen in mijn achteruitkijkspiegel zag. Dan is het paniek en weet ik niet meer wat ik moet doen, hij is wel 3 keer afgeslagen voordat m'n instructeur het maar overnam. Zijn woorden: "als je het zo doet sta je de hele dag bij dat stoplicht." Mijn commentaar: Dat was ook zeker gebeurd als hij niet naast me had gezeten :').

Maargoed, in het rijden in het algemeen ben ik met de tijd ook wat beter geworden, we hebben nog tijd :).
Maandag theorie, ga me eerst daar maar op richten.
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_98306463
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 18:16 schreef das_phantom het volgende:
Zo gaat snel zeg, je weet hoe je eindschok bij remmen kunt voorkomen?
Een wat?

Ik probeer gedoseerd en vooral gelijkmatig te remmen, dat geeft wel een redelijk soepel effect (althans in mijn ogen). Maar of ik daarmee een eindschok voorkom?
pi_98307586
Vandaag weer gereden, en nu nog 4 lessen te gaan bij mijn huidige instructeur. Gisteravond ook geld overgemaakt voor gezondheidsverklaring + examen aan nieuwe instructeur, hoop dat er midden juli plek is ergens. Volgende week kan ik niet lessen i.v.m. school, week erop hopelijk 1 of 2 keer.
pi_98324460
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:11 schreef Hartigan het volgende:

[..]

Een wat?

Ik probeer gedoseerd en vooral gelijkmatig te remmen, dat geeft wel een redelijk soepel effect (althans in mijn ogen). Maar of ik daarmee een eindschok voorkom?
Als je veel vaart vermindert door remmen en je de remmen vol blijft inhouden dan kom ej tot stilstand met een schok. Doe je dit 100x dan wordt je best misselijk :P. Te voorkomen door de remdruk te verminderen net voordat je stilstaat.
pi_98339276
Klein vraagje: hoe doen jullie scherpe bochten in woonwijken met veel geparkeerde auto's langs de kant? Volgens mijn instructeur in z'n 2 zonder gas te geven maar heb het idee dat dat af en toe eigenlijk net iets te hard gaat (je moet dan vaak heel snel sturen bij krappe bochtjes). Terugschakelen naar z'n 1 lijkt me niet nodig.

Hoe doen jullie dat? gewoon in z'n 2 en dan koppeling beetje intrappen en voet bij de rem ofzo?
  zaterdag 18 juni 2011 @ 17:36:55 #164
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_98339613
In z'n 2, koppeling doe ik niks mee, voet bij de rem en remmen als ik teveel vaart heb. Zolang je beweegt lijkt de eerste versnelling me overbodig.

Waarom zou je de koppeling intrappen?
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_98340335
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 18:16 schreef das_phantom het volgende:
Zo gaat snel zeg, je weet hoe je eindschok bij remmen kunt voorkomen?
Op het laatst het pedaal wat omhoog laten komen zodat de neus niet helemaal naar beneden gaat bedoel je?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_98343276
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 17:36 schreef Nagelschaartje het volgende:
In z'n 2, koppeling doe ik niks mee, voet bij de rem en remmen als ik teveel vaart heb. Zolang je beweegt lijkt de eerste versnelling me overbodig.

Waarom zou je de koppeling intrappen?
Eeh, omdat je auto gaat bokken als je al langzaam rijdt in z'n 2 en ook nog op de rem trapt?
  zaterdag 18 juni 2011 @ 21:56:27 #167
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_98349161
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 19:31 schreef Snorf het volgende:

[..]

Eeh, omdat je auto gaat bokken als je al langzaam rijdt in z'n 2 en ook nog op de rem trapt?
Nooit last van gehad.
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_98350350
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 17:58 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Op het laatst het pedaal wat omhoog laten komen zodat de neus niet helemaal naar beneden gaat bedoel je?
Ja exact.Bochtjes nemen doen ik net als jij in 2 met gas halverwege de bocht erbij. Kan wel iets bijremmen maar bij mij grote kans dat de motor dan afslaat op die lage snelheid.
pi_98350354
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 21:56 schreef Nagelschaartje het volgende:

[..]

Nooit last van gehad.
Ik wel!
It's raining....
pi_98360225
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 17:27 schreef Snorf het volgende:
Klein vraagje: hoe doen jullie scherpe bochten in woonwijken met veel geparkeerde auto's langs de kant? Volgens mijn instructeur in z'n 2 zonder gas te geven maar heb het idee dat dat af en toe eigenlijk net iets te hard gaat (je moet dan vaak heel snel sturen bij krappe bochtjes). Terugschakelen naar z'n 1 lijkt me niet nodig.

Hoe doen jullie dat? gewoon in z'n 2 en dan koppeling beetje intrappen en voet bij de rem ofzo?
Dit probleem heb ik nog steeds na 50 lessen :shame:
pi_98363373
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 22:25 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Ja exact.Bochtjes nemen doen ik net als jij in 2 met gas halverwege de bocht erbij. Kan wel iets bijremmen maar bij mij grote kans dat de motor dan afslaat op die lage snelheid.
Ik heb nog niet verteld hoe ik mijn bochtjes neem ;)
Maar ik weet wel dat mijn instructeur niet wil dat ik de koppeling nog in heb in de bocht, dat moet al klaar zijn vķķr de bocht. Hij zei er zelfs bij dat het bij het examen een breekpunt kon zijn als de examinator merkt dat je bij elke bocht de koppeling nog in hebt. Je hoort namelijk voor de bocht je voorbereiding af te hebben voor die bocht (juiste snelheid, juiste versnelling) zodat je je alleen op het sturen en kijken kunt concentreren.

Disclaimer: ik praat nu mijn instructeur na, dus don't shoot the messenger. :P
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_98368093
Behalve bij een bocht na stoplicht dan :P. Dan moet je wel schakelen anders kom je niet snel genoeg weg want vol gas in de 1 mag niet van het nieuwe rijden ;(
  zondag 19 juni 2011 @ 14:28:41 #173
257041 Editeur
I LOVE MUDKIP K?
pi_98370106
Ye hier moet ik zijn! Ben nu ongeveer iets over de helft qua lessen, dus rond de 15/16 met m'n 21 jaar :') Les in Nijmegen, best pittig aangezien de meeste vrienden gewoon in ons rustige dorpje hebben gelest.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
pi_98375593
Moeilijk, moeilijk. Als ik jullie verhalen lees heb ik nog een hele lange tijd te gaan met mijn 12 lessen die ik nu gehad heb. :')
pi_98375803
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 14:28 schreef Editeur het volgende:
Ye hier moet ik zijn! Ben nu ongeveer iets over de helft qua lessen, dus rond de 15/16 met m'n 21 jaar :') Les in Nijmegen, best pittig aangezien de meeste vrienden gewoon in ons rustige dorpje hebben gelest.
Ik ben ook 21 en heb dinsdag mijn eerste rijles. Als dat goed gaat kan ik de laatste week van Augustus een week-cursus doen. Zojuist met mijn moeder even wat rondjes gereden door de zandweggetjes hier in de buurt.

:P Ik ben benieuwd wat het dinsdag wordt, het wegrijden van mij, vooral in het begint leek helemaal nergens op.. wel 4x achter elkaar afgeslagen en de 5e keer stotterend weg.

Op het laatst ging het wel vrijgoed .. maar ik heb nog wel problemen om de koppeling/gas mix te vinden. de ene keer houdt ik de koppeling niet lang genoeg in.. en de andere keer te lang.

Maar eenmaal op vaart gaat alles wel lekker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')