abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97506404
Graag wil ik wat advies van jullie.

Ik heb namelijk een huisje op het oog. Twee keer heb ik hem bezichtigd en er is sowieso een gebrek qua muren. Dat zou herstelbaar moeten zijn, maar daar wil ik naar laten kijken.
Om andere (vervelende) verrassingen te voorkomen wil ik graag een keuring laten doen. Nu weet ik alleen niet goed wat voor soort keuring ik zou moeten laten doen en bij wat voor soort bedrijf.

Van Vereniging Eigen Huis weet ik dat ze niet verder kijken dan wat ze zien. Ik wil wel echt een degelijke keuring, met metingen en door iemand die er ook daadwerkelijk verstand van heeft. Nu lees ik op sommige plekken "bouwkundige" keuring en op andere plekken "bouwtechnische" keuring.
Op internet lees ik ook vanalles: keuring door een aannemer, keuring door een architectenbureau met ervaring in het renoveren van oude huizen, keuring door iemand van VEH.

Inmiddels zie ik dus door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij vertellen wat voor soort keuring ik (niet) moet hebben en waarom wel/niet?
  zaterdag 4 juni 2011 @ 13:40:27 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_97694592
Volgensmij is een bouwkundige keuring hetzelfde als een bouwtechnische keuring.
Zoek in de buurt een bouwkundige op en bespreek met hem jouw doelen voor het huis en laat hem vervolgens door het huis lopen.
So we just called him Fred
  zaterdag 4 juni 2011 @ 16:16:50 #3
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_97699270
Volgens mij is dit niet hetzelfde.

Bij een Bouwkundige keuring kijkt men vooral naar de staat van de afwerking, scheuren, gaten, lakfouten, krassen etc. Deze keuring vindt veelal plaats bij nieuwbouw woningen

Bij een BouwTechnische keuring kijkt men naar de technische staat van het huis, dwz scheuren, houtrot, staat vd fundering, staat van de vloer, staat van het dak, lekkageplekken, etc Deze keuring vindt vaak bij de wat oudere huizen plaats.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  PR/Manusje van alles dinsdag 7 juni 2011 @ 18:57:12 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_97849944
In de praktijk zijn deze twee begrippen gewoon hetzelfde. Bij een bouwtechnische of een bouwkundige keuring kijken ze vast naar dezelfde punten.

Eigenlijk zou je het qua terminologie op moeten splitsen in twee delen: bouwkundig en technische installaties. Een bouwkundige kijkt naar de muren, draagconstructie, de feitelijke bouwkundige staat van het huis. Bij een technische keuring door een installateur kijkt men naar de staat van de installaties: cvketel, leidingwerk, meterkast en ook de isolatie van het huis.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_97850836
Hou er wel rekening mee dat zo'n persoon niks mag stukmaken en tegenwoordig zijn alle draagconstructies afgewerkt om uit het zicht te zitten. Dus veel wijzer wordt je er niet van.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_97907555
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hou er wel rekening mee dat zo'n persoon niks mag stukmaken en tegenwoordig zijn alle draagconstructies afgewerkt om uit het zicht te zitten. Dus veel wijzer wordt je er niet van.
Het is niet mis om het alsnog te doen voor +/- 250 euro.
Echter werd ik er ook niet veel wijzer er door, want zoals 'fiets' al zegt; alles is veelal afgewerkt..

Conclusie: doen.. maar staar je er niet blind op.

Bij mij heeft de bouwtechnische keuring gezegd: houtrot achterste balk vloer.. reparatie 700 euro.. (ALLES was verrot.. waar ik echter wel rekening mee hield)
Schuur was lek door slechte dakbedekking, niet vermeld op keuring..
pi_97972786
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:24 schreef Eelcotje84 het volgende:
Conclusie: doen.. maar staar je er niet blind op.
Hier sta ik ook achter. Bij mij het omgekeerde. Bouwkundige zei dat het dak niet geisoleerd was. Bleek later wel zo te zijn, maar pas nadat de verkoper een stuk gipsplaat had weggepeuterd.

Misschien wil jij bepaalde risico's afdekken die niet af te dekken zijn door een bouwkundige. Is het een idee om dat op een andere manier af te dekken?

Je kan bijvoorbeeld tegen de bouwkundige zeggen: wat is het worst-case scenario, en de kans daarop? En wat zijn dan de reparatie-kosten? Dan pas je je bod daarop aan.
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_97974393
Inderdaad wordt niet alles bekeken en in geklommen, ik heb nog nooit een keurder in de kruipruimte zien kruipen. Verder dan het luik openmaken en hand in het zand steken kwamen ze niet; conclusie: de kruipruimte is droog en ruikt niet muf.

Als je een ervaren klusser in de familie hebt, kan je ook daarmee door het huis lopen.

Bedenk wel: ga je verbouwen, dan kom je altijd veel meer tegen dan je in eerste instantie had vermoed.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_97983119
In regio Utrecht ken ik een kerel met zwarte-band-bouwkunde, die gewoon het dak op tijgert om te kijken wat de staat is van het dakleer. PM voor meer info.
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_98038079
Hmm oke, bedankt allemaal. Het liefst wil ik gewoon zeker weten wat voor huis ik koop. Maar ik begrijp alweer dat dat niet heel waarschijnlijk wordt door die bouwkundige/bouwtechnische keuring.

Toch bedankt!
pi_98043403
Als je een vervallen oud krot koopt zonder afwerking dan kan zo'n keuring je precies zeggen wat er allemaal aan schort.

Bij een netjes afgewerkt huis kan je nu eenmaal niet alles zien. Het blijft een gok, een eventueel probleem op verborgen gebreken gooien is ook niet zo makkelijk helaas. Je moet dan aantonen dat de vorige eigenaren het doelbewust niet vermelden en het dus wel wisten.

Kortom, je weet het nooit zeker. Op zich wel spannend toch? Een huis onderhouden kost gewoon geld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_98057761
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 22:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Kortom, je weet het nooit zeker. Op zich wel spannend toch? Een huis onderhouden kost gewoon geld.
Geld....en moeite. Voor klusvragen en technische zaken, kan je altijd op dit forum terecht. Er zit hier een hoop expertise, die je bij bouwkundigen/aannemers zelden aantreft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')