kroegtijger | maandag 30 mei 2011 @ 15:25 |
Ik wil gaan beginnen met fietsen en ben op zoek naar een knappe fiets, waar ik wel eventjes mee vooruit kan, maar niet al te gek duur is. Als ik zo rond de 1200,- kwijt ben vind ik het wel mooi geweest eigenlijk. Nu is de selectie inmiddels geslonken tot 2 modelletjes Bulls Desert Falcon 1 2011 ![]() Frame 6061 superlite aluminium, triple butted, smooth welded Voorvork Carbon - aluminium Achterderailleur Shimano Ultegra 30-speed Voorderailleur Shimano Ultegra Shifters Shimano Ultegra Remmen Shimano Ultegra velgremmen Crankset FSA Gossamer, 52 / 39 / 30T Wielen Shimano WHR-S10 Banden Continental Ultra Sport, 23 mm Zadel Selle Italia X2 Man Flow Zadelpen FSA SL-280 Stuurdelen FSA Vera Compact Gewicht ca. 8,6 kg Bianchi Via Nirone 7 Alu Campagnolo Veloce mix 10sp Compact ![]() Product code Y1B31ICK Product name VIA NIRONE 7 VIA NIRONE 7 Alu Campagnolo Veloce mix 10sp Compact Color CK Sizes 44-46-50-53-55-57-59-61-63 Frame VIA NIRONE 7 HYDRO ALU Fork Bianchi FN11 Kvid Alu/Carbon B4P - 1.1/8" Stem Reparto Corse DA-32 3D forged alloy Super Over Shifters Campagnolo VELOCE™ Black 10sp Rear derailleur Campagnolo VELOCE™ Black 10sp Front derailleur Campagnolo VELOCE™ Black 10sp Crankset Fsa Omega MegaExo Compact 10sp 50/34 Brakes Reparto Corse RC-471 forged Alloy Dual-Pivot Chain Kmc DX10SC 10sp Sprocket Campagnolo VELOCE™ UD™ 10sp 12/25 Brake levers integrated Rims Mach 1 VERSUS black with logo reparto corse Rear hub Fac Michelin RACING 28H with logo reparto corse Front hub Fac Michelin RACING 28H with logo reparto corse Spokes Inox 2mm - BLACK + 4 WHITE spokes per wheels Tire Vittoria Zaffiro Slick 700x23 Handlebar Reparto Corse JD-RA37A.2 Compact alloy 2014 Tape handlebar La spirale Ribbon Headset Fsa ZS4-CUSTOM Seatpost Reparto Corse SP-968-G Carbon fiber 31.6mm Saddle Selle San Marco Ponza Power Pedals NO Water bottle hanger Alloy cage black color De Bulls blijft netjes binnen budget met 1099 De Bianchi gaat er iets over met 1299 (maar valt nog mee te leven) Qua looks heeft mijn voorkeur de Bianchi, maar wat is nu de betere koop?? | |
captainkid | maandag 30 mei 2011 @ 15:30 |
tweedehands fiets voor ¤200 is de betere koop. | |
Diemux | maandag 30 mei 2011 @ 15:51 |
Zolang je maar niet zo'n egoist wordt als al die andere wielrenners. | |
mvdejong | maandag 30 mei 2011 @ 15:57 |
De Campagnolo Veloce groep is wat "minder" dan de Shimano Ultegra (de Campagnolo Veloce komt meer overeen met de Shimano 105, de Shimano Ultegra zit ergens tussen de Centaur/Athena en de Chorus groep in). Dat wil niet zeggen slecht ! Mijn vorige Bianchi had de nog wat "mindere" Mirage groep, en die het ik opgewaardeerd naar Centaur vanwege de vorm van de grepen, en de extra versnelling die de recentere versies hadden, niet omdat ik op zich een probleem met die Mirage groep had. Dat betekent dat van je prijs meer in het frame van de Via Nirone zit, en dat is de component die je uiteindelijk de rest van je leven mee zou kunnen nemen, al het andere heeft een beperktere levensduur, en kun je naar wens upgraden, en dus uiteindelijk een behoorlijk betere fiets overhouden. Ik ken de Bulls niet, ik weet dat de Via Nirone als frame over het algemeen heel positief wordt beoordeeld. Verder : De Bulls heeft een 3x10 setup, de Bianchi een 2x10, dus als je serieus de bergen in wil, houdt het eerder op met de Bianchi, dan zou je daarvoor al weer een andere groep moeten gaan monteren. En verder, Shimano en Campagnolo schakelen heel verschillend, maar als je nog niet eerder met een modern schakel-systeem hebt gewerkt, is dat niet van belang. Mixen is niet aan te bevelen, dan schakel je regelmatig fout omdat het "geheugen" van je vingers in de war raakt. Disclaimer : ik ben een echte Bianchisti, dus niet helemaal onbevoordeeld. Ik heb gehad : 1980-1990 - Bianchi 748, klassiek stalen frame, Campagnolo Nuovo Gran Sport/Nuovo Record mix, DFL 1275. 1990-ca. 2000 - het frame vervangen door een Bianchi 848, ook klassiek staal, verder dezelfde groep en andere componenten, het 748 frame was bezweken aan de gevolgen van een aanrijding een paar jaar eerder. Toen een tijd niet gefietst, en daarna was het toch tijd om met de nieuwe technologie mee te gaan. 2005-2010 - Bianchi 1885, alu frame, carbon vork, aanvankelijk een Campagnolo Mirage groep, maar nadat mijn lange-afstands fiets (Surly Long Haul Trucker) een Campagnolo Comp Triple/Centaur mix kreeg, is deze ook naar Centaur opgewaardeerd. EUR 1200. Uiteindelijk moest ik concluderen dat de 1885 een goed frame was, maar niet in combinatie met mij. Het was de enige van de 4 fietsen waarop ik regelmatig reed die ik niet zo opgebouwd kreeg dat het volkomen natuurlijk aanvoelde om erop te stappen. Daar had ik aanvankelijk geen last van, maar met een lekkerder voelende alu korte-afstands tourer, een stalen lange-afstands tourer en een full-carbon MTB begon ik de Bianchi te mijden. Dus, met aardig wat financiele ruimte ter beschikking, de knoop doorgehakt. 2010- - Bianchi 928 T-Cube, full-carbon. De Centaur groep van de 1885 ging mee, anders was het een Chorus Carbon groep geweest. Het frame was EUR 1800, en er kwamen nog wat andere carbon-componten bij (stuur, zadelpen), en uiteindelijk zijn ook de wielen die ik van de 1885 had meegenomen (Rigida DP-18 velgen rond Campy Mirage naven) vervangen door een setje Fulcrum Racing Zero van bijna EUR 1000. Totale nieuwprijs zou nu ergens EUR 3500 zijn. Nu is het echt moeilijk om op een zondag te kiezen waarop ik ga rijden. O ja, ik heb ook nog een stalen begin jaren-90 Bianchi Krono opgebouwd op een 2e hands frame met de Campagnolo-componenten van mijn 748/848, maar mijn buik is tegenwoordig te dik voor een tijdrij-fiets, dus die hangt voor nop aan de muur. | |
kroegtijger | maandag 30 mei 2011 @ 15:57 |
Want?? En zoals wat dan?? Heeft ook bitterweinig met het gevraagde te maken natuurlijk ![]() Het leek me toch redelijk overbodig om erbij te plaatsen dat ik graag relevante reply's hierop had ![]() | |
kroegtijger | maandag 30 mei 2011 @ 16:02 |
Kijk, daar kan ik wat mee ![]() De bergen zal incidenteel slechts zijn; het merendeel is toch hier in Nederland, op het vlakke. Het idee van een frame dat lang mee gaat spreekt me op zich wel erg aan, maar het nadeel van een extra groep aan te moeten schaffen als je eens de bergen in gaat is wel weer een zwaar nadeel. De keuze blijft dus erg lastig nog ![]() Ik denk dat ik van de week maar eens bij wat winkels langs ga om eens deze 2 fietsen te gaan bekijken en te zien hoe ze zitten en op basis daarvan de afweging ga maken, want ik ben bang dat met slechts een papieren vergelijk ik geen goede afweging kan maken ![]() | |
mvdejong | maandag 30 mei 2011 @ 16:11 |
Op zich niet eens een echt foute suggestie. Nou zou ik een serieuze racefiets niet voor EUR 200 kopen, tenminste niet als die in een goede staat is, maar ergens rond de EUR 400-500 moet je iets kunnen krijgen in de richting waarin TS zit te denken. Zeker met een goed frame kan TS dan eerst kijken of het racefietsen wel zijn spelletje is, en dan besluiten om de zwakkere componten te gaan opwaarderen. Het enige probleem is natuurlijk dat dit niet een markt is om in te gaan zonder iemand ernaast die weet waar naar moet worden gekeken : kwaliteit, staat van de onderdelen, passing voor het lijf van TS. | |
KnutdeIJsbeer | maandag 30 mei 2011 @ 16:24 |
Waarom ben je uiteindelijk bij deze fietsen uitgekomen? Als je puur prijs/kwaliteit gaat kijken zijn er namelijk wel wat meer kandidaten (een aantal zelfs echt wat beter). Maar misschien heb je die al uitgesloten, bv omdat je ze niet mooi vond? Overigens heb ik over de bianchi al wat mindere verhalen gehoord, juist over de kwaliteit van het frame.. | |
KnutdeIJsbeer | maandag 30 mei 2011 @ 16:25 |
Die Bianchi kost trouwens maar 999 bij Math Salden. Edit: en je hoeft niet een hele nieuwe groep aan te schaffen, waarschijnlijk enkel een andere casette. Kost ongeveer 50 euro. | |
Gripper | maandag 30 mei 2011 @ 16:27 |
Bij de Bulls heb je het meeste voor je geld, en inderdaad: dan maar een iets minder slick en superlicht frame. Het zit stevig in elkaar, da's ook belangrijk! Voor een beginner is dat prima, als je wilt gaan upgraden ga je namelijk vast niet alles overbouwen op een ander frame. Dan zet je deze voor 400 ¤ op marktplaats, en ga je dan voor die mooie carbon-racer. Zelf heb ik het precies zo gedaan, begonnen met een Bulls van marktplaats. Koop m trouwens bij Mantel in Arnhem, daar kost ie maar 999 ¤ ![]() Vorige week samen met mn broertje ook daar de desert falcon gekocht, hij is ook net begonnen. | |
KnutdeIJsbeer | maandag 30 mei 2011 @ 16:29 |
Bij deze 2 fietsen zou ik trouwens ook de Bulls kiezen ![]() | |
mvdejong | maandag 30 mei 2011 @ 16:32 |
Je kunt misschien een 12/25 vervangen door een 13/28 of 13/29, maar dan is het afgelopen, terwijl als je als beginnende rijder de Alpe d'Huez of de Mont Ventoux eens zou willen proberen, je echt wel lichter wil rijden dan 39/29, dus dan wil je toch een binnenblad 28 of 30 hebben. | |
KnutdeIJsbeer | maandag 30 mei 2011 @ 16:34 |
Het is een compact, geen dubbel. | |
mvdejong | maandag 30 mei 2011 @ 16:39 |
Dat is een keuze die je moet maken : nu een beter frame met wat mindere componenten en dan later de componenten upgraden, of nu een wat minder frame met wat betere componenten, en dan later een complete nieuwe fiets. Als TS voor dat laatste scenario zou willen gaan, dan zou ik voor een 2e hands gaan als 1e fiets, niet voor een nieuwe. Mijn eerste "racer" was een 2e hands Ventura Apollo, Italiaanse gasbuizen met plastic derailleurs, daar heb ik nog meer dan 25 jaar plezier aan gehad, toen ik mijn 1e Bianchi had gekocht werd dit mijn toerfiets, en in de loop der tijden is alles 1, 2 of 3 keer vervangen, in 2005 was alleen het frame nog origineel (na 2 keer opnieuw lakken), zelfs de vork was vervangen. Toen wilde ik hem weer oplappen, maar na paintstrippen ontdekte ik haarscheurtjes achter het balhoofd, dus ging het ding naar de schroothoop. | |
mvdejong | maandag 30 mei 2011 @ 16:42 |
De Bulls is een triple compact, daar kun je probleemloos de bergen mee in. De Bianchi is een dubbel compact, toch liever een 3e blad erbij. | |
Blik | maandag 30 mei 2011 @ 16:43 |
Qua looks zou ik voor de Bianchi gaan, maar verder zou ik voor de Bulls gaan. Om de volgende redenen: 1. Je houdt geld over om bijvoorbeeld de wielen te upgraden. 2. triple is als beginneling erg fijn. Ook als je bijvoorbeeld een keer naar Limburg gaat. 3. Bulls is gewoon duitse degelijkheid, je krijgt veel voor weinig Verder, is het budget wat je in gedachten had incl. of excl. spullen zoals helm, schoenen, pedalen, kleding, gereedschap, etc.? | |
KnutdeIJsbeer | maandag 30 mei 2011 @ 16:44 |
Volgens mij zijn die tijden wel voorbij ![]() Ik denk dat haast niemand nu nog een frame koopt met het idee daar 25 jaar op te gaan rijden. Misschien wat mensen die een mooie handgebouwde stalen of titanium fiets kopen. Als je dit soort fietsen wilt upgraden kun je beter een nieuw carbon frame kopen. Het is gewoon een standaard triple volgens mij hoor? Triple compact heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou ook voor de triple gaan, maar met een compact en een andere casette kom je echt wel boven.. | |
kroegtijger | maandag 30 mei 2011 @ 16:53 |
Met name prijs/kwaliteit inderdaad. Waren nog wel wat andere kandidaten, o.a. van Sensa en Merckx, maar deze 2 sprongen er toch het meest uit. Maar suggesties zijn natuurlijk altijd welkom ![]() | |
kroegtijger | maandag 30 mei 2011 @ 16:54 |
Aangezien mijn kennis nog niet van een dermate niveau is dat ik dat aandurf en in de directe omgeving ook niet iemand heb die daar echt in thuis is in dergelijke mate, lijkt me dat niet heel verstandig inderdaad ![]() | |
mvdejong | maandag 30 mei 2011 @ 16:54 |
't Is een keuze die TS zelf moet maken. Ondanks dat ik altijd al "verliefd" was op de Bianchi T-Cube zou ik nooit, als 50-er/95+ kg, naar een duurder frame overgegaan zijn als ik niet tot de conclusie was gekomen dat die 1885 gewoon echt te klein was voor me, en voor mij niet goed reageerde vergeleken met de rest van mijn stalling. Je hebt gelijk, de Bulls is een gewone triple, geen compact triple. Maar met een triple kom je de meeste bergen wel op met de bestaande cassette. Voor mijn lange-afstand toerfiets wilde ik per se een Campagnolo groep, omdat ik ook op mijn racefiets Campagnolo wilde. Er zijn 2 variaties van de Comp Triple, normaal (53/42/30) en compact (50/40/30). Ik heb de compact genomen, maar dan met een cassette die eigenlijk voor "normaal" bedoeld is (13/29), ik rij relatief licht en dit is een zware stalen tourer, dus voordat ik een 53/13 ga missen ... Overigens zie je dan dat zowel normaal als compact hetzelfde binnenblad hebben, dus wat dat betreft maakt het niet eens uit. | |
kroegtijger | maandag 30 mei 2011 @ 16:55 |
Arnhem is nogal een eind weg voor mij, en als er dan iets mee is mag ik weer half nederland door rijden ![]() | |
kroegtijger | maandag 30 mei 2011 @ 16:58 |
Ik wil in totaal voor max 1500,- klaar zijn. Kleding heb ik, maar moet nog wel helm en schoenen hebben. Gereedschap is grotendeels al wel aanwezig, maar zal ongetwijfeld nog wel in de loop der tijd wat bij moeten hebben.... is meer voor latere zorg. De Bulls lijkt me toch steeds meer de betere keuze te gaan worden.... Maar is het verschil in frame met de Bianchi erg groot? Of is het te overzien? | |
KnutdeIJsbeer | maandag 30 mei 2011 @ 17:06 |
In deze prijsklasse is Canyon mijn favoriet. Je hebt dan een lichter frame en betere wielen. De service is ook heel goed bij hen. Je hebt dan een mix van ultegra en 105 voor 999 of volledig ultegra voor 1199. http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/bike.html?b=2106 | |
KnutdeIJsbeer | maandag 30 mei 2011 @ 17:09 |
Bulls ook gewoon een goede keuze. Verschil in het frame zul je niet merken, maar waarom niet op allebei een testritje maken? | |
kroegtijger | maandag 30 mei 2011 @ 17:21 |
Dat ziet er ook prima uit inderdaad.... je maakt het niet makkelijker op deze manier ![]() | |
kroegtijger | maandag 30 mei 2011 @ 17:22 |
Dat is inderdaad wel het plan voor donderdag a.s. (de meeste winkels zijn dan wel open zag ik al) en eventueel zaterdag.... Daar zal de beslissing uiteraard pas genomen gaan worden, maar ik wil wel een beetje gericht op zoek gaan ipv dat ik in de winkel een beetje verdwaasd rond sta te kijken en uiteindelijk voor veel te veel geld de deur uit ga ![]() | |
kroegtijger | donderdag 2 juni 2011 @ 18:41 |
Het is uiteindelijk de Bianchi geworden ![]() | |
mvdejong | donderdag 2 juni 2011 @ 21:48 |
Als Bianchi-freak kan ik dat alleen maar toejuichen, maar wat waren de afwegingen ? | |
kroegtijger | donderdag 2 juni 2011 @ 22:51 |
Met name de kwaliteit van het frame en de hele uitstraling van de fiets. Daarbij was de prijs van 1039 blinkende euro'tjes me ook een aangename verassing ![]() | |
mvdejong | vrijdag 3 juni 2011 @ 00:11 |
Dit's mijn huidige Bianchi, een full-carbon 928 T-Cube, uit de bovenste regionen van de B4P-categorie (Bianchi deelt de racefietsen in in 3 niveau's : C2C : sportief, B4P : competitief, HoC : professioneel).![]() Het frame is er eentje uit de laatste serie die gemaakt is. Eigenlijk zou die serie er al niet meer komen, mijn FM had al een claim gelegd op een frame uit de garantie-voorraad van Bianchi, maar plotseling besloot Bianchi toch nog een complete productie-run te draaien. Opbouw : Campagnolo Centaur 2x10 groep / FSA SL-K zadelpen, stuurpen en stuur in Bianchi huisstijl / Fizik Arione zadel / Fulcrum Racing Zero wielen / Elite Moro d'Elite bidonhouders / Nokon bekabeling. | |
Yankee | maandag 6 juni 2011 @ 10:53 |
Goede keuze ![]() Mooi fietsje | |
emielp | zondag 24 juli 2011 @ 20:59 |
Hoe bevalt de Via Nirone 7? Ik sta zelf ook voor de keuze om een nieuwe fiets te kopen en deze Bianchi (Via Nirone 7) staat op mijn lijstje. Hoe bevallen de remmen en wielen overigens? De fiets die ik op het oog heb, heeft Maddux 5.1 wielen en Reparto Corse wielen. Heeft iemand enig idee of dit fatsoenlijk materiaal is of dat ik het direct dien te vervangen voor ultegra remmen en een setje nieuwe velgen? | |
kroegtijger | dinsdag 26 juli 2011 @ 20:37 |
Tot nu toe bevalt ie prima, maar de standaard wieltjes zijn om te janken... Heel veel werk gehad om die enigszins fatsoenlijk te krijgen maar staan bij mij hoog op de lijst om te vervangen. Over de remmen tot nu toe geen klagen gehad. |