Want?? En zoals wat dan??quote:Op maandag 30 mei 2011 15:30 schreef captainkid het volgende:
tweedehands fiets voor ¤200 is de betere koop.
Heeft ook bitterweinig met het gevraagde te maken natuurlijkquote:Op maandag 30 mei 2011 15:51 schreef Diemux het volgende:
Zolang je maar niet zo'n egoist wordt als al die andere wielrenners.
Kijk, daar kan ik wat meequote:Op maandag 30 mei 2011 15:57 schreef mvdejong het volgende:
De Campagnolo Veloce groep is wat "minder" dan de Shimano Ultegra (de Campagnolo Veloce komt meer overeen met de Shimano 105, de Shimano Ultegra zit ergens tussen de Centaur/Athena en de Chorus groep in). Dat wil niet zeggen slecht ! Mijn vorige Bianchi had de nog wat "mindere" Mirage groep, en die het ik opgewaardeerd naar Centaur vanwege de vorm van de grepen, en de extra versnelling die de recentere versies hadden, niet omdat ik op zich een probleem met die Mirage groep had.
Dat betekent dat van je prijs meer in het frame van de Via Nirone zit, en dat is de component die je uiteindelijk de rest van je leven mee zou kunnen nemen, al het andere heeft een beperktere levensduur, en kun je naar wens upgraden, en dus uiteindelijk een behoorlijk betere fiets overhouden.
Ik ken de Bulls niet, ik weet dat de Via Nirone als frame over het algemeen heel positief wordt beoordeeld.
Verder :
De Bulls heeft een 3x10 setup, de Bianchi een 2x10, dus als je serieus de bergen in wil, houdt het eerder op met de Bianchi, dan zou je daarvoor al weer een andere groep moeten gaan monteren.
En verder, Shimano en Campagnolo schakelen heel verschillend, maar als je nog niet eerder met een modern schakel-systeem hebt gewerkt, is dat niet van belang. Mixen is niet aan te bevelen, dan schakel je regelmatig fout omdat het "geheugen" van je vingers in de war raakt.
Disclaimer : ik ben een echte Bianchisti, dus niet helemaal onbevoordeeld.
Ik heb gehad :
1980-1990 - Bianchi 748, klassiek stalen frame, Campagnolo Nuovo Gran Sport/Nuovo Record mix, DFL 1275.
1990-ca. 2000 - het frame vervangen door een Bianchi 848, ook klassiek staal, verder dezelfde groep en andere componenten, het 748 frame was bezweken aan de gevolgen van een aanrijding een paar jaar eerder.
Toen een tijd niet gefietst, en daarna was het toch tijd om met de nieuwe technologie mee te gaan.
2005-2010 - Bianchi 1885, alu frame, carbon vork, aanvankelijk een Campagnolo Mirage groep, maar nadat mijn lange-afstands fiets (Surly Long Haul Trucker) een Campagnolo Comp Triple/Centaur mix kreeg, is deze ook naar Centaur opgewaardeerd. EUR 1200.
Uiteindelijk moest ik concluderen dat de 1885 een goed frame was, maar niet in combinatie met mij. Het was de enige van de 4 fietsen waarop ik regelmatig reed die ik niet zo opgebouwd kreeg dat het volkomen natuurlijk aanvoelde om erop te stappen. Daar had ik aanvankelijk geen last van, maar met een lekkerder voelende alu korte-afstands tourer, een stalen lange-afstands tourer en een full-carbon MTB begon ik de Bianchi te mijden. Dus, met aardig wat financiele ruimte ter beschikking, de knoop doorgehakt.
2010- - Bianchi 928 T-Cube, full-carbon. De Centaur groep van de 1885 ging mee, anders was het een Chorus Carbon groep geweest. Het frame was EUR 1800, en er kwamen nog wat andere carbon-componten bij (stuur, zadelpen), en uiteindelijk zijn ook de wielen die ik van de 1885 had meegenomen (Rigida DP-18 velgen rond Campy Mirage naven) vervangen door een setje Fulcrum Racing Zero van bijna EUR 1000. Totale nieuwprijs zou nu ergens EUR 3500 zijn.
Nu is het echt moeilijk om op een zondag te kiezen waarop ik ga rijden.
O ja, ik heb ook nog een stalen begin jaren-90 Bianchi Krono opgebouwd op een 2e hands frame met de Campagnolo-componenten van mijn 748/848, maar mijn buik is tegenwoordig te dik voor een tijdrij-fiets, dus die hangt voor nop aan de muur.
Op zich niet eens een echt foute suggestie.quote:Op maandag 30 mei 2011 15:30 schreef captainkid het volgende:
tweedehands fiets voor ¤200 is de betere koop.
Je kunt misschien een 12/25 vervangen door een 13/28 of 13/29, maar dan is het afgelopen, terwijl als je als beginnende rijder de Alpe d'Huez of de Mont Ventoux eens zou willen proberen, je echt wel lichter wil rijden dan 39/29, dus dan wil je toch een binnenblad 28 of 30 hebben.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:25 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Die Bianchi kost trouwens maar 999 bij Math Salden.
Edit: en je hoeft niet een hele nieuwe groep aan te schaffen, waarschijnlijk enkel een andere casette. Kost ongeveer 50 euro.
Het is een compact, geen dubbel.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:32 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Je kunt misschien een 12/25 vervangen door een 13/28 of 13/29, maar dan is het afgelopen, terwijl als je als beginnende rijder de Alpe d'Huez of de Mont Ventoux eens zou willen proberen, je echt wel lichter wil rijden dan 39/29, dus dan wil je toch een binnenblad 28 of 30 hebben.
Dat is een keuze die je moet maken : nu een beter frame met wat mindere componenten en dan later de componenten upgraden, of nu een wat minder frame met wat betere componenten, en dan later een complete nieuwe fiets.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:27 schreef Gripper het volgende:
Bij de Bulls heb je het meeste voor je geld, en inderdaad: dan maar een iets minder slick en superlicht frame.
[quote]
Racefietsen is ook een kwestie van emotie, als je optisch geniet van je fiets, zul je er ook eerder opstappen
[quote]Het zit stevig in elkaar, da's ook belangrijk! Voor een beginner is dat prima, als je wilt gaan upgraden ga je namelijk vast niet alles overbouwen op een ander frame.
De Bulls is een triple compact, daar kun je probleemloos de bergen mee in.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:34 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het is een compact, geen dubbel.
Volgens mij zijn die tijden wel voorbijquote:Op maandag 30 mei 2011 16:39 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Dat is een keuze die je moet maken : nu een beter frame met wat mindere componenten en dan later de componenten upgraden, of nu een wat minder frame met wat betere componenten, en dan later een complete nieuwe fiets.
Als TS voor dat laatste scenario zou willen gaan, dan zou ik voor een 2e hands gaan als 1e fiets, niet voor een nieuwe.
Mijn eerste "racer" was een 2e hands Ventura Apollo, Italiaanse gasbuizen met plastic derailleurs, daar heb ik nog meer dan 25 jaar plezier aan gehad, toen ik mijn 1e Bianchi had gekocht werd dit mijn toerfiets, en in de loop der tijden is alles 1, 2 of 3 keer vervangen, in 2005 was alleen het frame nog origineel (na 2 keer opnieuw lakken), zelfs de vork was vervangen. Toen wilde ik hem weer oplappen, maar na paintstrippen ontdekte ik haarscheurtjes achter het balhoofd, dus ging het ding naar de schroothoop.
Met name prijs/kwaliteit inderdaad. Waren nog wel wat andere kandidaten, o.a. van Sensa en Merckx, maar deze 2 sprongen er toch het meest uit. Maar suggesties zijn natuurlijk altijd welkomquote:Op maandag 30 mei 2011 16:24 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Waarom ben je uiteindelijk bij deze fietsen uitgekomen? Als je puur prijs/kwaliteit gaat kijken zijn er namelijk wel wat meer kandidaten (een aantal zelfs echt wat beter). Maar misschien heb je die al uitgesloten, bv omdat je ze niet mooi vond?
Overigens heb ik over de bianchi al wat mindere verhalen gehoord, juist over de kwaliteit van het frame..
Aangezien mijn kennis nog niet van een dermate niveau is dat ik dat aandurf en in de directe omgeving ook niet iemand heb die daar echt in thuis is in dergelijke mate, lijkt me dat niet heel verstandig inderdaadquote:Op maandag 30 mei 2011 16:11 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Op zich niet eens een echt foute suggestie.
Nou zou ik een serieuze racefiets niet voor EUR 200 kopen, tenminste niet als die in een goede staat is, maar ergens rond de EUR 400-500 moet je iets kunnen krijgen in de richting waarin TS zit te denken. Zeker met een goed frame kan TS dan eerst kijken of het racefietsen wel zijn spelletje is, en dan besluiten om de zwakkere componten te gaan opwaarderen.
Het enige probleem is natuurlijk dat dit niet een markt is om in te gaan zonder iemand ernaast die weet waar naar moet worden gekeken : kwaliteit, staat van de onderdelen, passing voor het lijf van TS.
't Is een keuze die TS zelf moet maken. Ondanks dat ik altijd al "verliefd" was op de Bianchi T-Cube zou ik nooit, als 50-er/95+ kg, naar een duurder frame overgegaan zijn als ik niet tot de conclusie was gekomen dat die 1885 gewoon echt te klein was voor me, en voor mij niet goed reageerde vergeleken met de rest van mijn stalling.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:44 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die tijden wel voorbij![]()
Ik denk dat haast niemand nu nog een frame koopt met het idee daar 25 jaar op te gaan rijden. Misschien wat mensen die een mooie handgebouwde stalen of titanium fiets kopen. Als je dit soort fietsen wilt upgraden kun je beter een nieuw carbon frame kopen.
Je hebt gelijk, de Bulls is een gewone triple, geen compact triple. Maar met een triple kom je de meeste bergen wel op met de bestaande cassette.quote:Het is gewoon een standaard triple volgens mij hoor? Triple compact heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou ook voor de triple gaan, maar met een compact en een andere casette kom je echt wel boven..
Arnhem is nogal een eind weg voor mij, en als er dan iets mee is mag ik weer half nederland door rijdenquote:Op maandag 30 mei 2011 16:27 schreef Gripper het volgende:
Bij de Bulls heb je het meeste voor je geld, en inderdaad: dan maar een iets minder slick en superlicht frame. Het zit stevig in elkaar, da's ook belangrijk! Voor een beginner is dat prima, als je wilt gaan upgraden ga je namelijk vast niet alles overbouwen op een ander frame. Dan zet je deze voor 400 ¤ op marktplaats, en ga je dan voor die mooie carbon-racer. Zelf heb ik het precies zo gedaan, begonnen met een Bulls van marktplaats.
Koop m trouwens bij Mantel in Arnhem, daar kost ie maar 999 ¤
Vorige week samen met mn broertje ook daar de desert falcon gekocht, hij is ook net begonnen.
Ik wil in totaal voor max 1500,- klaar zijn. Kleding heb ik, maar moet nog wel helm en schoenen hebben. Gereedschap is grotendeels al wel aanwezig, maar zal ongetwijfeld nog wel in de loop der tijd wat bij moeten hebben.... is meer voor latere zorg.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:43 schreef Blik het volgende:
Qua looks zou ik voor de Bianchi gaan, maar verder zou ik voor de Bulls gaan. Om de volgende redenen:
1. Je houdt geld over om bijvoorbeeld de wielen te upgraden.
2. triple is als beginneling erg fijn. Ook als je bijvoorbeeld een keer naar Limburg gaat.
3. Bulls is gewoon duitse degelijkheid, je krijgt veel voor weinig
Verder, is het budget wat je in gedachten had incl. of excl. spullen zoals helm, schoenen, pedalen, kleding, gereedschap, etc.?
In deze prijsklasse is Canyon mijn favoriet. Je hebt dan een lichter frame en betere wielen. De service is ook heel goed bij hen. Je hebt dan een mix van ultegra en 105 voor 999 of volledig ultegra voor 1199. http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/bike.html?b=2106quote:Op maandag 30 mei 2011 16:58 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Ik wil in totaal voor max 1500,- klaar zijn. Kleding heb ik, maar moet nog wel helm en schoenen hebben. Gereedschap is grotendeels al wel aanwezig, maar zal ongetwijfeld nog wel in de loop der tijd wat bij moeten hebben.... is meer voor latere zorg.
De Bulls lijkt me toch steeds meer de betere keuze te gaan worden.... Maar is het verschil in frame met de Bianchi erg groot? Of is het te overzien?
Bulls ook gewoon een goede keuze. Verschil in het frame zul je niet merken, maar waarom niet op allebei een testritje maken?quote:Op maandag 30 mei 2011 16:58 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Ik wil in totaal voor max 1500,- klaar zijn. Kleding heb ik, maar moet nog wel helm en schoenen hebben. Gereedschap is grotendeels al wel aanwezig, maar zal ongetwijfeld nog wel in de loop der tijd wat bij moeten hebben.... is meer voor latere zorg.
De Bulls lijkt me toch steeds meer de betere keuze te gaan worden.... Maar is het verschil in frame met de Bianchi erg groot? Of is het te overzien?
Dat ziet er ook prima uit inderdaad.... je maakt het niet makkelijker op deze manierquote:Op maandag 30 mei 2011 17:06 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
In deze prijsklasse is Canyon mijn favoriet. Je hebt dan een lichter frame en betere wielen. De service is ook heel goed bij hen. Je hebt dan een mix van ultegra en 105 voor 999 of volledig ultegra voor 1199. http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/bike.html?b=2106
Dat is inderdaad wel het plan voor donderdag a.s. (de meeste winkels zijn dan wel open zag ik al) en eventueel zaterdag.... Daar zal de beslissing uiteraard pas genomen gaan worden, maar ik wil wel een beetje gericht op zoek gaan ipv dat ik in de winkel een beetje verdwaasd rond sta te kijken en uiteindelijk voor veel te veel geld de deur uit gaquote:Op maandag 30 mei 2011 17:09 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Bulls ook gewoon een goede keuze. Verschil in het frame zul je niet merken, maar waarom niet op allebei een testritje maken?
Als Bianchi-freak kan ik dat alleen maar toejuichen, maar wat waren de afwegingen ?quote:Op donderdag 2 juni 2011 18:41 schreef kroegtijger het volgende:
Het is uiteindelijk de Bianchi geworden
Met name de kwaliteit van het frame en de hele uitstraling van de fiets. Daarbij was de prijs van 1039 blinkende euro'tjes me ook een aangename verassingquote:Op donderdag 2 juni 2011 21:48 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als Bianchi-freak kan ik dat alleen maar toejuichen, maar wat waren de afwegingen ?
Goede keuzequote:Op donderdag 2 juni 2011 18:41 schreef kroegtijger het volgende:
Het is uiteindelijk de Bianchi geworden
Mooi fietsjequote:Op vrijdag 3 juni 2011 00:11 schreef mvdejong het volgende:
Dit's mijn huidige Bianchi, een full-carbon 928 T-Cube, uit de bovenste regionen van de B4P-categorie (Bianchi deelt de racefietsen in in 3 niveau's : C2C : sportief, B4P : competitief, HoC : professioneel).
[ afbeelding ]
Het frame is er eentje uit de laatste serie die gemaakt is. Eigenlijk zou die serie er al niet meer komen, mijn FM had al een claim gelegd op een frame uit de garantie-voorraad van Bianchi, maar plotseling besloot Bianchi toch nog een complete productie-run te draaien.
Opbouw : Campagnolo Centaur 2x10 groep / FSA SL-K zadelpen, stuurpen en stuur in Bianchi huisstijl / Fizik Arione zadel / Fulcrum Racing Zero wielen / Elite Moro d'Elite bidonhouders / Nokon bekabeling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |