abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97386604
Rijen brengen het slechtste in de mens naar boven. Beschaafde beleefde mensen, die je normaal vriendelijk zouden groeten, veranderen tijdens het wachten in rijen in wilde beesten met maar 1 doel: eerder binnen zijn dan jij.

En om dat doel te bereiken wordt geen middel geschuwd. Liegen, bedriegen, duwen, dringen, ellebogen, in de gemiddelde cage-fight heb je meer regels. Mooi zijn ook de mensen die langs de rij lopen, een bekende zien, en dan denken dat ze over de hekken mogen klimmen om daarbij te gaan staan. 'Want ik ken hem'. Nou en? Dan komt hij maar bij jou achterin de rij staan toch? Er iets aan doen kan je ook niet. Als je er iets van zegt eindigt het in ordinair gescheld en als je die persoon terug het hek over slaat heb je zo een uitsmijter in je nek hangen en kan je zelf ook vertrekken. Over de uitsmijters zal ik hier verder niets zeggen, dat is een eigen topic waardig.

Interessanter is de vraag waarom. Waarom brengen rijen het slechtste in mensen naar boven? Is al dat gedoe echt om 10 minuten eerder binnen te zijn dan de ander? Of is het een principe? Kijk mij eens goed zijn, ik sta boven dat domme vee dat hier sloom in de rij staat te wachten? Ik vraag het me soms echt af.

Dan is er natuurlijk nog de vraag wat eraan gedaan kan worden. Is er ooit onderzoek naar gedaan, rijen? Bestaan er systemen om de chaos en anarchie te voorkomen? Ik hoor het graag als iemand iets weet...
Ja, ik generaliseer.
pi_97386732
Onterechte klacht, dit lijkt namelijk vooral een NEDERLANDS probleem te zijn!
Ga maar eens in endere landen in de rij staan, bijv, Amerika. Daar kruipt niemand voor en als je toch voorkruipt mag je uiteindelijk toch weer achteraan staan anders word je niet geholpen

oh zie net dat ik niet in KLB zit :P

[ Bericht 10% gewijzigd door jeoff op 27-05-2011 16:11:43 ]
pi_97387028
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 15:59 schreef jeoff het volgende:
Onterechte klacht, dit lijkt namelijk vooral een NEDERLANDS probleem te zijn!
Ga maar eens in endere landen in de rij staan, bijv, Amerika. Daar kruipt niemand voor en als je toch voorkruipt mag je uiteindelijk toch weer achteraan staan anders wordt je niet geholpen

oh zie net dat ik niet in KLB zit :P
Dit dus. Ik heb dit ooit eens gepost (en een prijsje mee gewonnen :D ).

Nederlanders in Luxemburg.

We zijn even boodschappen doen, bij de supermarkt. De winkel is nagenoeg uitgestorven. Zo wil ik elke dag wel boodschappen doen, in alle rust en stilte.

Ik leg mijn boodschapjes op de band. Opeens voel ik iets. Als door een wesp gestoken kijk ik op. Ik voel het weer. Ik probeer een stap naar achteren te zetten, maar dat gaat niet.

'Dit meen je niet', zeg ik hardop. De jongens staan voor me, kijken me vragend aan. 'Het is een Nederlander hé? Dat kan niet anders', begin ik langzaam maar zeker boos te worden. In een uitgestorven supermarkt, met 1 klant voor hem, staat een Nederlander met zijn karretje tegen mijn kont te duwen.

Mijn oudste zoon kijkt langs me heen, zegt dan zachtjes; 'super de boer tas'. Ik draai me om, geef de kar een zet en kijk de man nijdig aan. Geschrokken deinst hij achteruit, met het karretje angstvallig tegen zijn eigen forse buik aan gedrukt. 'Geen fantsoen, die Nederlanders', zucht ik nog voor ik me weer om draai.
pi_97387192
Ach, Nederlanders schijnen sowieso het meest onbeschofte volk te zijn....
Amerikanen zijn luidruchtig, Engelsen stomdronken, maar Nederlanders zijn gewoon onbeschoft.... Ik ga ook liever in Duitsland of Frankrijk naar een concert dan hier....
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_97387375
Ach, dat is nog niks. Ben je ooit in China geweest? Die zijn echt 10x erger dan Nederlanders als het op geduld en rijen aankomt.
Who motivates the motivator?
  vrijdag 27 mei 2011 @ 16:16:34 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97387457
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:06 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Dit dus. Ik heb dit ooit eens gepost (en een prijsje mee gewonnen :D ).

Nederlanders in Luxemburg.

We zijn even boodschappen doen, bij de supermarkt. De winkel is nagenoeg uitgestorven. Zo wil ik elke dag wel boodschappen doen, in alle rust en stilte.

Ik leg mijn boodschapjes op de band. Opeens voel ik iets. Als door een wesp gestoken kijk ik op. Ik voel het weer. Ik probeer een stap naar achteren te zetten, maar dat gaat niet.

'Dit meen je niet', zeg ik hardop. De jongens staan voor me, kijken me vragend aan. 'Het is een Nederlander hé? Dat kan niet anders', begin ik langzaam maar zeker boos te worden. In een uitgestorven supermarkt, met 1 klant voor hem, staat een Nederlander met zijn karretje tegen mijn kont te duwen.

Mijn oudste zoon kijkt langs me heen, zegt dan zachtjes; 'super de boer tas'. Ik draai me om, geef de kar een zet en kijk de man nijdig aan. Geschrokken deinst hij achteruit, met het karretje angstvallig tegen zijn eigen forse buik aan gedrukt. 'Geen fantsoen, die Nederlanders', zucht ik nog voor ik me weer om draai.

Waarom zou iemand met opzet tegen je kont gaan staan duwen met een winkelwagentje?
The love you take is equal to the love you make.
pi_97387477
Kijk maar naar het gedrag bij files; zo lang en zo hard mogelijk erlangs en op het laatste moment ertussen proppen. Anders moet je misschien wel even wachten...

Bij de AH To Go: kleine winkel qua oppervlakte, niettemin 6 kassa's. Eén lange rij en de voorste gaat naar de eerste kassa die vrij komt. Simpel systeem.
Toch elke keer weer mensen (bejaarden of allochtonen) die dan achter een van de mensen kruipen die - dus - alleen voor de kassa staan. Ja, de rest wacht allemaal op die andere kassa's...
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 16:18:18 #8
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_97387527
quote:
5s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom zou iemand met opzet tegen je kont gaan staan duwen met een winkelwagentje?
Om je duidelijk te maken dat hij haast heeft....
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
pi_97387550
Cultuurgebonden denk ik. Ik heb me in Japan staan verbazen over hoe netjes mensen zich daar gedragen als ze in een rij staan. In Nederland heb je bij bijvoorbeeld marktkraampjes ook dat er een hele kluwen mensen omheen staat. In Japan gaan ze automatisch rijen maken.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 16:19:30 #10
270029 Herr_Uberfrutzel
Genau ist genau
pi_97387572
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:18 schreef DJ_Scuff het volgende:

[..]

Of misschien heeft ze een fabelachtig lekkere kont :9
Und ein frau ist ein frau
  vrijdag 27 mei 2011 @ 16:19:51 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97387584
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:18 schreef DJ_Scuff het volgende:

[..]

Kan ik me bijna niet voorstellen.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 16:23:08 #12
230788 n8n
Pragmatisch
pi_97387721
Is gewoon een kwestie van cultuur, als het eenmaal 'werkt' gaan steeds meer mensen het doen.
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_97387724
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Kan ik me bijna niet voorstellen.
Woon jij afgelegen in een dorp? Of doe je nooit boodschappen? :9
Ik merk het ook vaak in het buitenland hoor... de Nederlanders kan je er zo uit pikken....
  vrijdag 27 mei 2011 @ 16:23:29 #14
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_97387731
Ik vind het eigenlijk wel meevallen, merk nauwelijks iets van voordringen.
Gourmetten of steengrillen?
  vrijdag 27 mei 2011 @ 16:27:14 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97387869
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:23 schreef Spezza19 het volgende:

[..]

Woon jij afgelegen in een dorp? Of doe je nooit boodschappen? :9
Ik merk het ook vaak in het buitenland hoor... de Nederlanders kan je er zo uit pikken....
Geen van beide. Maar echt nog nooit meegemaakt dat iemand zijn wagentje tegen je kont duwt om te zorgen dat je opschiet. Als het gebeurt, is het per ongeluk. Misschien is het een knee jerk reaction om ervan uit te gaan dat Nederlanders zich onbeschoft gedragen.
pi_97387938
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:23 schreef Silenus het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel meevallen, merk nauwelijks iets van voordringen.
Topic was naar aanleiding van een executieverkoop hier, gisteren. Ik maak me normaal gesproken niet heel druk om dit soort dingen, maar dit was een verhaal apart. Ik hoorde mensen naast me 'er zijn maar 20 beeldschermen, ik ga links staan en jij rechts en wie er het eerst is pakt er 2'. Echt, het leek meer op een worstelwedstrijd dan wat anders.
Ja, ik generaliseer.
pi_97387979
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:14 schreef Spouwerranger het volgende:
Ach, dat is nog niks. Ben je ooit in China geweest? Die zijn echt 10x erger dan Nederlanders als het op geduld en rijen aankomt.
Wel in Turkije. Dat ziet er heel chaotisch uit allemaal, maar dan kom je er achter dat er toch echt orde in de chaos zit en dat je gelijk wordt teruggefloten als je je daar niet aan houdt.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 16:55:37 #18
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_97389026
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:28 schreef Northside het volgende:

[..]

Topic was naar aanleiding van een executieverkoop hier, gisteren. Ik maak me normaal gesproken niet heel druk om dit soort dingen, maar dit was een verhaal apart. Ik hoorde mensen naast me 'er zijn maar 20 beeldschermen, ik ga links staan en jij rechts en wie er het eerst is pakt er 2'. Echt, het leek meer op een worstelwedstrijd dan wat anders.
Ja, die dingen heb je ook bij de Drie Dwaze Dagen bij de Bijenkorf of de instapprocedure voor Ajax-supporters bij de combitrein naar Feyenoord. Dan is het gewoon oorlog. :')
Gourmetten of steengrillen?
pi_97389678
Hoe kan je nou zeggen dat dit een Nederlands probleem is? Alsof wij Nederlanders een soort onbeschoftheidsgen in ons lichaam hebben :') Mijn inziens komt dit probleem door 2 significant 'Westerse' factoren:

1) de grote haast die we ons opdringen. We leven in enkele Westerse landen (ik spreek bewust niet over Nederland) in een ontzettend stressvol en gepland leven, waardoor zelfs supermarktbezoeken niet meer ontspannen maar met een stopwatch in de hand gedaan worden. Wat ik wel over Nederlanders denk, is dat wij het volk zijn wat het meest op 1 dag op zijn horloge of klok kijkt. Juist, en haast zorgt ervoor dat een beetje vertraging zoals een lange kassarij ons enorm op de zenuwen werkt. Weer eens een bewijs dat ons gehaast om maar zoveel mogelijk materie na te streven alleen maar tot onnodig stressen en hufterigheid zorgt!

2) Wij accepteren het veel meer van elkaar. Ondanks dat niemand het prettig vindt als er iemand voordringt, is er niet genoeg sociale druk voor zo'n iemand om het niet te doen. Ik ben zelf in Afrika geweest, daar word je rustig meteen door de hele rij op het matje geroepen als je zoiets flikt; iedereen begint tegen je te schreeuwen, ze kunnen er minutenlang over door discussieren, en uiteindelijk ga je echt wel weer achteraan staan. In landen als de onze zijn we echter zo geindividualiseerd (de meeste mensen in een supermarkt kennen elkar niet eens) dat we ook te weinig band met elkaar hebben om voor elkaar op te komen. Je zal dus echt niet door de rest geholpen worden als iemand bij jou er even voor piept. En tja, een voordringer ervaart ook wel dat het veel minder prettig is om een hele rij mensen tegen zich te hebben dan maar 1 iemand.

Voila, zie hier de verklaring :)
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_97389832
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:28 schreef Northside het volgende:

[..]

Dat zag ik ook toen ik nog bij de MM werkte. Bij lancering van een nieuwe console of tv's die in de uitverkoop waren, stonden de klanten al bij de ingang in de startblok om zo snel mogelijk hun prooi te vangen. Als ze het eindelijk gepakt hadden, kwamen ze met vol trots naar de kassa. Ach ja, mensen zijn soms net dieren. De Bijenkorf had een paar jaar geleden ook van die mooie reclame's gemaakt.

signatuurloos
pi_97389980
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:19 schreef _Arual_ het volgende:
Cultuurgebonden denk ik. Ik heb me in Japan staan verbazen over hoe netjes mensen zich daar gedragen als ze in een rij staan. In Nederland heb je bij bijvoorbeeld marktkraampjes ook dat er een hele kluwen mensen omheen staat. In Japan gaan ze automatisch rijen maken.
Wat lijkt me dat fijn al die orde. :D
signatuurloos
  vrijdag 27 mei 2011 @ 19:58:19 #22
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_97396115
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:55 schreef Silenus het volgende:
de instapprocedure voor Ajax-supporters bij de combitrein naar Feyenoord. Dan is het gewoon oorlog. :')
Op drukke stations in de spits is het oorlog bij iedere instapprocedure bij iedere trein.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_97398505
Mensen en rijen :')
Ik vind het bij treinen echt het ergste. Je ziet dan echt hele kuddes beschaafde mensen veranderen in asociale tokkies die alleen nog maar gericht zijn op het zo snel mogelijk bemachtigen van een zitplaats. En o wee als je rustig uit wilt stappen.

Wat verklaringen betreft, denk ik dat het gewoon een ikke-ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikke-mentaliteit is. Zolang je zelf maar kunt zitten of niet in een lange rij hoeft te staan maakt de rest niet uit. En het gebeurt dan meestal in drukke situaties omdat dat een soort anonimiteit biedt.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_97402435
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 20:51 schreef Mry het volgende:
Mensen en rijen :')
Ik vind het bij treinen echt het ergste. Je ziet dan echt hele kuddes beschaafde mensen veranderen in asociale tokkies die alleen nog maar gericht zijn op het zo snel mogelijk bemachtigen van een zitplaats. En o wee als je rustig uit wilt stappen.
Ja, dat iedereen nog moet uitstappen en er een of andere tokkie of mocro er al langs probeert de trein in te glippen :') Beste remedie daartegen is gewoon doorgaan met uitstappen, dat gebeurde 1 keer bij een kerel met een hele grote koffer die hij gebruikte als een soort stormram... die voordringert ging er dus harder weer uit dan dat ie er in ging... en maar schelden over moeders enzo _O-
pi_97403377
Ben blij dat ik tegenwoordig alles met de auto doe.... Vroegah, met de trein en mensen gingen dringen om in te stappen, die beukte ik rustig aan de kant als ik er nog uit moest....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')