abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97382811
... in combinatie met een braadbak, braadslede, ovenschaal, bakplaat, met anti aanbak, zonder, glazen ovenschaal, met deksel, zonder deksel, van ijzer, van iets anders?

Wat heeft welk effect? En dan bedoel ik op de temperatuur en warmteverdeling van de inhoud. Wat gebeurt er in zo'n oven nou eigenlijk met het eten afhankelijk van het gebruikte materiaal en de vorm. Ik probeer met koken altijd iets te doen omdat ik het gevolg weet en dat effect dus wil bereiken. Maar als ik iets in de oven mik tast ik eerlijk gezegd volledig in het duister. Ik doe maar wat.

Dus waar zijn de verschillende materialen geschikt voor? Heb je bijvoorbeeld meer kans op een zompige bodem in het bladerdeeg bij glas, of bij een bakplaat? Wat is het effect van een opstaande rand tov een plaat? Is er verschil tussen glas en keramiek? Zitten er ook nog nadelen aan anti-aanbak tov een aanbakkende bakplaat?

En nu ik er toch een topic over heb geopend, wat doet de hoogte van plaatsing in de oven nou eigenlijk? Waar is het het warmst?

Wie weet dit, of doen jullie eigenlijk ook allemaal waar wat?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 14:55:13 #3
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_97383995
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:29 schreef Weltschmerz het volgende:
... in combinatie met een braadbak, braadslede, ovenschaal, bakplaat, met anti aanbak, zonder, glazen ovenschaal, met deksel, zonder deksel, van ijzer, van iets anders?

Wat heeft welk effect? En dan bedoel ik op de temperatuur en warmteverdeling van de inhoud. Wat gebeurt er in zo'n oven nou eigenlijk met het eten afhankelijk van het gebruikte materiaal en de vorm. Ik probeer met koken altijd iets te doen omdat ik het gevolg weet en dat effect dus wil bereiken. Maar als ik iets in de oven mik tast ik eerlijk gezegd volledig in het duister. Ik doe maar wat.

Dus waar zijn de verschillende materialen geschikt voor? Heb je bijvoorbeeld meer kans op een zompige bodem in het bladerdeeg bij glas, of bij een bakplaat? Wat is het effect van een opstaande rand tov een plaat? Is er verschil tussen glas en keramiek? Zitten er ook nog nadelen aan anti-aanbak tov een aanbakkende bakplaat?

En nu ik er toch een topic over heb geopend, wat doet de hoogte van plaatsing in de oven nou eigenlijk? Waar is het het warmst?

Wie weet dit, of doen jullie eigenlijk ook allemaal waar wat?
Je stelt ongegveer 55 vragen. Moeten we ze 1 voor 1 beantwoorden?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 27 mei 2011 @ 14:56:31 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_97384053
Is Weltscherz weer aan het blowen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_97384321
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:55 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Je stelt ongegveer 55 vragen. Moeten we ze 1 voor 1 beantwoorden?
Weet je het antwoord op allemaal dan? Ik zat eigenlijk te hopen op een antwoord als: Voor dit gebruik ik zus en zo, want als ik dat gebruik gebeurt er dit... Of, een ijzeren braadbak wordt heter, waardoor het ook aan de onderkant knapperig wordt. Zoiets.

Als je daar zelf een op kennis gebaseerde keuze in maakt, kan een antwoord niet zo'n probleem zijn lijkt me. Als je net als ik maar wat doet wel, maar ja, ik stel dan ook de vraag.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 15:07:30 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97384576
Ik doe altijd maar wat en dat gaat eigenlijk nooit fout.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 15:08:10 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97384604
Ik rommel maar wat aan en dat gaat prima. Ook zonder wetenschappelijke onderbouwing. :P
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_97385073
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:29 schreef Weltschmerz het volgende:
Dit heb ik me ook wel 'ns afgevraagd. Op school hebben we natuurlijk allemaal geleerd dat warme lucht opstijgt, maar is dat in een dergelijke kleine ruimte ook maar enigszins meetbaar?
  vrijdag 27 mei 2011 @ 15:25:35 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97385333
Die hoogte in de oven maakt volgens mij vooral uit bij bepaalde types ovens. In een heteluchtoven is de lucht volgens mij overal even warm, dus zal het voor iets wat van boven en onder gelijk verwarmd moet worden, niet zo uitmaken. Maar in bijv. een (ouderwetse) gasoven maakt het wel uit.
The love you take is equal to the love you make.
pi_97385484
Hetelucht blaast het rond volgens mij, dus dan maakt het niks uit. Maar het lijkt mij dat een gewone oven bovenin een stuk heter is.
pi_97385512
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Is Weltscherz weer aan het blowen?
Jij doet ook maar wat maar wil het niet toegeven?
pi_97385564
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 15:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Jij doet ook maar wat maar wil het niet toegeven?
Vaak genoeg gewoon wat doen dan word je er vanzelf goed in :7

Off-topic; gasovens ftw! (lekker snel warm & goedkoop in gebruik)
pi_97387993
Probeer eens lasagne te maken op het rooster. Dan zou je er vrij snel achter moeten komen wat het nut van een ovenschaal is.
pi_97388862
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:30 schreef technofreak86 het volgende:
Probeer eens lasagne te maken op het rooster. Dan zou je er vrij snel achter moeten komen wat het nut van een ovenschaal is.
Die vraag stelde ik dan ook niet.
pi_97389027
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Die vraag stelde ik dan ook niet.
Je vraag is gewoon wat lastig te beantwoorden. Leer koken met recepten, dan leer je het beste hoe je je oven kunt gebruiken.
pi_97389217
In een gasoven maakt de plaatsing idd wel uit. Beneden is minder warm dan boven en als je je gebak verkeerd plaatst ben je niet happy ;)

Ovenschalen merk ik wel verschil (geen wetenschappelijk bewijs). De glazen is vrij dik en handig bij gemarineerde kip e.d. dingen, maar het duurt eeuwen vooral alles erin warm is als je een ovenschotel maakt. Dan gebruik ik een oude die van m'n oma is. Die is dunner en van porcelein.

Ik merk dat in bakken in de flexibele siliconen bakvorm sneller gaat (en ze zijn er makkelijker uit te halen), maar ik krijg een minder knapperig korstje dan in m'n metalen. De dikke porcelein heb ik nog niet gebruikt (die is voor brood e.d. meer geschikt).

Bakplaat gebruik eigenlijk alleen om knapperige geroosterde aardappeltjes te maken en die doen het wel beter dan in een ovenschaal, maar minder goed dan in het bakblik (van metaal) van de Ikea. Die worden op een of andere manier iets knapperiger.

Alles is volgens mij anti-aanbak.... of heeft een laagje.
pi_97389955
*O* 255 views en 15 replies en het eerste antwoord is er! Daar kan ik wel wat mee.

Niet dat ik de andere reacties niet waardeer, maar ik vind het toch opvallend dat kennelijk veel mensen maar wat doen, terwijl velen daarvan precies zullen weten welke pan ze waarvoor moeten hebben.
pi_97390034
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 16:55 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Je vraag is gewoon wat lastig te beantwoorden. Leer koken met recepten, dan leer je het beste hoe je je oven kunt gebruiken.
Nee, ik wil juist het waarom weten zodat ik zelf kan kiezen afhankelijk van wat ik wil bereiken.
pi_97390128
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 17:20 schreef Weltschmerz het volgende:
*O* 255 views en 15 replies en het eerste antwoord is er! Daar kan ik wel wat mee.

Niet dat ik de andere reacties niet waardeer, maar ik vind het toch opvallend dat kennelijk veel mensen maar wat doen, terwijl velen daarvan precies zullen weten welke pan ze waarvoor moeten hebben.
Niet iedereen heeft 4 types ovenschalen, 3 verschillende types bakvormen en nog meer zooi in z'n keuken liggen ;)

Ook ligt veel aan je oven - toen mijn moeder overging van een gasoven op een heteluchtoven, was de eerste cake, knapperig en kei en keihard :X Ondanks lagere temperaturen toch niet goed gegaan. Volgende was gelukkig wel te eten. :Y)
pi_97390341
Oh, en ik heb natuurlijk met quiches en hartige taarten ook verschil tussen een 'springvorm' en een taartvorm/quichevorm. Omdat de tweede veel lager is, is de quiche minder machtig (vanwege minder hoog), maar ook knapperiger van korst.

De springvorm gebruik ik dus alleen als ik een grote en diepe hartige taart wil, anders ga ik voor een taartvorm/quichevorm. Beiden zijn bij mij van metaal, maar je hebt ook porceleine taartvormen/quichevormen.
pi_97391114
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 17:25 schreef kahlie het volgende:
Niet iedereen heeft 4 types ovenschalen, 3 verschillende types bakvormen en nog meer zooi in z'n keuken liggen ;)
Nee, maar overal liggen bakblikken en bakplaten te koop, de laatste komt meestal standaard bij een oven geloof ik, en ovenschalen zijn ook geen zeldzaamheid. Af en toe zal je dus kiezen wat je gebruikt, of wat je koopt of niet koopt, zoals je ook een pan kiest.

Maar kennelijk geeft metaal dus meer warmte af aan het contactvlak, waardoor het daar krokant wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')