abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97382019
Waarom wordt bij pakken meestal de onderste knoop open gelaten?

Voorbeeld:

Meer voorbeelden

Waarom maak je dan een pak met 2 knopen? Ik vind het er maar slordig uitzien.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 14:10:35 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_97382072
Omdat hun buik te dik is om het er met de tweede knoop dicht netjes uit te laten zien?
pi_97382084
Dat zijn etiquetteregels.

en als je gaat zitten mogen alle knopen los.
pi_97382134
Mode.. net zoiets achterlijks als een kledingstuk expres scheef vastknopen voor een a-symmetrisch effect.
pi_97382140
Omdat het zo hoort.. Waarom het zo hoort? Ja... goede vraag.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_97382205
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:10 schreef kwiwi het volgende:
Omdat hun buik te dik is om het er met de tweede knoop dicht netjes uit te laten zien?
Nee.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:11 schreef Conflict het volgende:
Dat zijn etiquetteregels.

en als je gaat zitten mogen alle knopen los.
En wat is de gedachte achter deze regel?
pi_97382253
Etiquette, een of andere koning was ermee begonnen. :)
pi_97382258
Er was eens een Franse koning. Na een avond heerlijk dineren paste zijn pak niet meer. Dat heeft hem doen besluiten om zijn onderste knoopje los te maken. Uit beleefdheid deden de andere gasten hem na. Sindsdien wordt altijd het onderste knoopje losgelaten.
To err is human, to forgive bovine.
pi_97382311
Volgens mij deed Churchill dat omdat ie te dik was.

Is een dingetje geworden.
pi_97382316
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:15 schreef ß het volgende:
Er was eens een Franse koning. Na een avond heerlijk dineren paste zijn pak niet meer. Dat heeft hem doen besluiten om zijn onderste knoopje los te maken. Uit beleefdheid deden de andere gasten hem na. Sindsdien wordt altijd het onderste knoopje losgelaten.
Die kwam ik ook tegen, komt op mij over als een mooi sprookje.
pi_97382440
Een beter verhaal bestaat er niet voor.
To err is human, to forgive bovine.
pi_97382449
Als je ook een pak op maat krijgt, zal je merken dat het onderste knoopje niet dicht kan. In ieder geval niet makkelijk
pi_97382463
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:19 schreef ß het volgende:
Een beter verhaal bestaat er niet voor.
Via Google niet bedoel je?
pi_97382508
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:20 schreef Zhalix het volgende:
Als je ook een pak op maat krijgt, zal je merken dat het onderste knoopje niet dicht kan. In ieder geval niet makkelijk
Dus is mijn vraag, waarom? Waarom maken ze dat knoopje dan?
pi_97382929
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:21 schreef Nyce het volgende:

[..]

Omdat het onmogelijk is om aan de etiquetteregels te voldoen als er maar een knop op een pak zit.
pi_97383193
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:31 schreef Conflict het volgende:

[..]

Omdat het onmogelijk is om aan de etiquetteregels te voldoen als er maar een knop op een pak zit.
Jij bent zeker de leukste thuis?

Is er serieus geen logische reden voor, of een aannemelijker verhaal dan over een koning die teveel at bij een dinertje?
pi_97383201
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:14 schreef Nyce het volgende:

En wat is de gedachte achter deze regel?
Bij veel pakken is de vorm niet goed als je gaat zitten met je knoopjes vast. Dan heb je kans dat de schouders omhoog komen bijvoorbeeld...

Nog wat mogelijke redenen voor het losse knoopje:
http://www.gentlemansgazette.com/waiscoat-button/

(gaat over een ander kledingstuk, maar denk dat het principe gelijk blijft)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_97383427
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:38 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Bij veel pakken is de vorm niet goed als je gaat zitten met je knoopjes vast. Dan heb je kans dat de schouders omhoog komen bijvoorbeeld...

Nog wat mogelijke redenen voor het losse knoopje:
http://www.gentlemansgazette.com/waiscoat-button/

(gaat over een ander kledingstuk, maar denk dat het principe gelijk blijft)
Maar als je gaat zitten "mogen" je knopen toch los?

Ik zal het artikel even lezen, thx :)
pi_97383442
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:38 schreef Nyce het volgende:

[..]

Jij bent zeker de leukste thuis?

Is er serieus geen logische reden voor, of een aannemelijker verhaal dan over een koning die teveel at bij een dinertje?
Ik vind zo'n verhaal zeer aannemelijk. Het komt gewoon doordat dit etiquetteregels zijn en die zijn gewoon zo gevormd door de jaren heen.

Je kan je ook afvragen waarom je niet naar de wc mag tijdens het eten, waarom wijn op een bepaalde manier ingeschonken dient te worden, dat je iemand aankijkt als je tegen diegene praat, waarom je iemand niet met HEE aanspreekt, zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
pi_97383473
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:43 schreef Nyce het volgende:

[..]

Maar als je gaat zitten "mogen" je knopen toch los?

Ik zal het artikel even lezen, thx :)
Als je pak prima blijft zitten, laat je ze lekker dicht. Persoonlijk vind ik dat meestal niet zo comfortabel...
C. Sagan
pi_97385934
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:43 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik vind zo'n verhaal zeer aannemelijk. Het komt gewoon doordat dit etiquetteregels zijn en die zijn gewoon zo gevormd door de jaren heen.

Je kan je ook afvragen waarom je niet naar de wc mag tijdens het eten, waarom wijn op een bepaalde manier ingeschonken dient te worden, dat je iemand aankijkt als je tegen diegene praat, waarom je iemand niet met HEE aanspreekt, zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
Nou als je op de link van The_stranger kijkt staat dus o.a. ook een theorie over dezelfde koning, en dat is dat hij gewoon een keer zijn onderste knoop was vergeten dicht te doen en een andere theorie is dat hij überhaupt te dik was. Dus zo aannemelijk is dat diner verhaal niet.

En om op je onzinnige voorbeelden te reageren: beleefdheid. Behalve dan het wijn schenken, die rituelen hebben geloof ik met smaak behoud te maken. Zoals rustig schenken zodat er lucht bij kan komen etc.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:44 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Als je pak prima blijft zitten, laat je ze lekker dicht. Persoonlijk vind ik dat meestal niet zo comfortabel...
Dat snap ik, maar ik bedoel van de "algemene etiquette" mag dat toch ook? Dus dat dat een reden zou zijn om je onderste knoop open te houden denk ik niet.
pi_97386397
Wat maakt het uit :)
pi_97387266
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 15:51 schreef what_ever het volgende:
Wat maakt het uit :)
Heb je je speciaal aangemeld om deze dooddoener te posten?
pi_97389643
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:21 schreef Nyce het volgende:

[..]

dan ziet het er beter uit. Maar als je wil kan je het er ook vanaf rukken hoor :')
pi_97394745
Waarschijnlijk zit er wel een element in van onderscheid maken tussen de mannen die weten hoe het hoort en de jongens die voor het eerst een pak aan hebben. Dat merk je onder andere aan het genoegen waarmee erop gewezen wordt wanneer iemand zoiets fout doet. Zonder fout ook geen goed en we vinden het leuk om iets fout te vinden.

Maar de pakken zijn er allemaal op gemaakt, met het onderste knoopje dicht kruipt het op, en zonder die knoop ziet het er niet uit. Het is ook een visueel element, feitelijk een sierknoop dus. Eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, er is wel meer kleding met knoopjes of dingetjes die geen nut hebben, alleen kun je daar meestal niet mee de fout ingaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_97406088
Ik begrijp dat eigenlijk niemand de echte reden hiervoor weet, maar dat iedereen het gewoon doet omdat het 'hoort'.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 02:24:56 #27
345016 Waiting_tables_in_Paris
It was you. -eyesquint-
pi_97410905
Garçons doen hun pak dicht, bij de host & dinergasten staat het open. Onderscheid personeel-genodigden. Wss met exact die reden dat een pak raar gaat doen als je ermee gaat zitten wanneer het volledig dichtgeknoopt is.
pi_97411045
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 23:33 schreef Nyce het volgende:
Ik begrijp dat eigenlijk niemand de echte reden hiervoor weet, maar dat iedereen het gewoon doet omdat het 'hoort'.
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:17 schreef Specularium het volgende:
Volgens mij deed Churchill dat omdat ie te dik was.

Is een dingetje geworden.
Ik weet niet of hij de trendsetter was maar hij deed dat.
Pasvormtechnisch gezien is het ook beter om de knoop aan de bovenkant van de taille
vast te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')