abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97380782
Hallo Iedereen,

Ik val maar direct met de deur (in dit geval schoorsteen) in huis (nou ja liever niet hoor)...

Ik zou mijn schoorsteen willen afbreken (gaskachel) en vervangen door een op het dak staande buis met schoorsteenkap (gas). Hij staat er sinds 1918 en is dringend aan vervanging toe.
De constructie op het dak zelf is geen probleem maar ik zit toch met één vraag : De huidige schoorsteen "trekt" uitstekend, is het in dit geval nodig dat ik een flexibel (+- 7m) in het schoorsteenkanaal plaats ??? , dit daar de aansluiting naar de kachel toe wel voor problemen zou kunnen zorgen wegens een 8cm dikke spekplaat die achter de kachel in de schoorsteenmantel werd geplaatst... Maakt dat ik langs onder dus helemaal niets kan doen om die aansluiting naar de kachelpijp toe te maken. Kan die speksteen onmogelijk verwijderen of het gat erin bijvoorbeeld vergroten.
Laatste vraag, de kachelpijp is diameter 15cm is deze diameter op het dak dan ook voldoende of moet dit meer zijn ?

Dank voor alle mogelijke Info...

John
pi_97381182
Ik zelf heb niet direct een oplossing voor je dus ik lees gewoon even mee naar andere reacties in dit topic die er ongetwijfeld zullen komen. :)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_97381312
quote:
5s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 13:35 schreef Dejohn het volgende:
Hallo Iedereen,

Ik val maar direct met de deur (in dit geval schoorsteen) in huis (nou ja liever niet hoor)...

Ik zou mijn schoorsteen willen afbreken (gaskachel) en vervangen door een op het dak staande buis met schoorsteenkap (gas). Hij staat er sinds 1918 en is dringend aan vervanging toe.
De constructie op het dak zelf is geen probleem maar ik zit toch met één vraag : De huidige schoorsteen "trekt" uitstekend, is het in dit geval nodig dat ik een flexibel (+- 7m) in het schoorsteenkanaal plaats ??? , dit daar de aansluiting naar de kachel toe wel voor problemen zou kunnen zorgen wegens een 8cm dikke spekplaat die achter de kachel in de schoorsteenmantel werd geplaatst... Maakt dat ik langs onder dus helemaal niets kan doen om die aansluiting naar de kachelpijp toe te maken. Kan die speksteen onmogelijk verwijderen of het gat erin bijvoorbeeld vergroten.
Laatste vraag, de kachelpijp is diameter 15cm is deze diameter op het dak dan ook voldoende of moet dit meer zijn ?

Dank voor alle mogelijke Info...

John
Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar mijn eerste idee is dat een flexibele buis beter is ivm thermische uitzetting. Of 15 cm genoeg is hangt af hoe groot je kachel is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 13:58:59 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_97381647
Wij hebben onze schoorsteen dit jaar laten vervangen met een nieuwe gemetselde schoorsteen.

We zijn gegaan van enkelwandig bakstenen naar dubbelwandig (dus met een spouw).

Een geisoleerd kanaal heeft als voordeel dat de rookgassen warm blijven dus je behoudt je trek. De spouw had bij ons 2 voordelen:

-De binnenmuur (dus de werkelijke kanalen) kan uit hitte bestendiger stenen (van die lelijke witte)
-De buitenmuur wordt niet zo heet en houdt de binnenmuur droog.

Ik zou in elk geval voor een constructie gaan met ergens "iets" isolerends erin. De flex pijp heb je niet onvoorwaardelijk nodig lijkt me. Als je je nieuwe metalen kanaal al uitvoert als dubbelwandige pijp met isolatie ertussen heeft een extra flex pijp erin geen toegevoegde waarde (denk ik).

Kijk met je nieuwe kanaal wel naar naden e.d. Een kanaal dat geschikt heet te zijn voor rookgassen moet absoluut rookgasdicht zijn. Praat er anders ook eens over met een kachelfirma. Liefst met een die zelf geen belang heeft bij het verkopen van de flex pijp.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 mei 2011 @ 14:29:54 #5
17893 Forno
pi_97382833
Volgens mij hoeft een gaskachelafvoer lang niet zo'n grote diameter als een houtkachelafvoer. Met 15cm moet je dat makkelijk kunnen redden, kan waarschijnlijk kleiner en hoeft ook niet op een dubbelwandig kanaal te worden aangesloten. Scheelt je een hoop euro's. De temperaturen zijn lager en de verbranding is schoner, dus minder aankoeksel aan de binnenkant van de pijp.

Ik zou eens een gaskachelzaak informeren, die kunnen je dat vast en zeker haarfijn uitleggen.
pi_97382917
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 13:58 schreef TR08 het volgende:

Een geisoleerd kanaal heeft als voordeel dat de rookgassen warm blijven dus je behoudt je trek. De spouw had bij ons 2 voordelen:

Als leek in kachels, maar wel expert in verbranding/warmteoverdracht/etc. Hoe kan een geisoleerd kanaal je trek behouden?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 mei 2011 @ 14:58:32 #7
17893 Forno
pi_97384155
Als je een expert bent hoef je jezelf dat niet af te vragen.
pi_97384850
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:58 schreef Forno het volgende:
Als je een expert bent hoef je jezelf dat niet af te vragen.
^O^
pi_97384896
Denk dat iets meer uitleg nodig blijkt.
De vernieuwing gebeurt dus ENKEL op het dak, de schoorsteenpijp doorheen het huis (onder naar boven) blijft behouden, daar veranderd dus helemaal niets aan. De vraag is of ik in dit bestaande kanaal een flex plaatsen moet. Dit daar ik steeds hoor dat een flex enkel geplaatst wordt in geval van een slecht trekkende schoorsteen wat hier niet het geval is...

De kachel is een Stanford 80
Buisdiameter vermeld op folder is 111 - (de buis naar de schoorsteenmantel toe is 125)
8000Watts

http://www.surdiac.be/nl/assortiment/gas-convectoren

Dank voor de antwoorden tot nu toe...

Groetjes

John
  vrijdag 27 mei 2011 @ 15:25:21 #10
14320 TR08
pi_97385319
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:29 schreef Forno het volgende:
Volgens mij hoeft een gaskachelafvoer lang niet zo'n grote diameter als een houtkachelafvoer.
-knip-
Dat hangt er maar net van af hoeveel je wilt stoken, hoe lang je pijp is, hoeveel bochten, etc...

Ik ken ook gaskachels met een schoorsteen met een diameter van tegen de 10 meter.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 15:27:31 #11
14320 TR08
pi_97385406
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als leek in kachels, maar wel expert in verbranding/warmteoverdracht/etc. Hoe kan een geisoleerd kanaal je trek behouden?
Wat dacht je van dat hete rookgassen meer trek geven en dat een geisoleerd kanaal je rookgassen meer warm houdt?

Ik zou enigszins voorzichtig zijn met waar je je expert in durft te noemen als ik jou was :P
pi_97412907
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 15:15 schreef Dejohn het volgende:
Denk dat iets meer uitleg nodig blijkt.
De vernieuwing gebeurt dus ENKEL op het dak, de schoorsteenpijp doorheen het huis (onder naar boven) blijft behouden, daar veranderd dus helemaal niets aan. De vraag is of ik in dit bestaande kanaal een flex plaatsen moet. Dit daar ik steeds hoor dat een flex enkel geplaatst wordt in geval van een slecht trekkende schoorsteen wat hier niet het geval is...

De kachel is een Stanford 80
Buisdiameter vermeld op folder is 111 - (de buis naar de schoorsteenmantel toe is 125)
8000Watts

http://www.surdiac.be/nl/assortiment/gas-convectoren

Dank voor de antwoorden tot nu toe...

Groetjes

John
Ik zou niet weten waarom je je inpandige schoorsteen zou moeten veranderen. Volgens mij kan je gewoon het bovendakse deel van de schoorsteen afbreken, een sluitplaat bovenop het overblijvende gemetselde kanaal leggen met daarin een gat voor je nieuwe pijp. Bij een gaskachel is het niet gebruikelijk om problemen met 'trek' te krijgen, en 15cm zou ruim voldoende moeten zijn.

Als je al pijp door je schoorsteen zou willen trekken, kijk dan in elk geval of dat niet gewoon stijve pijp kan zijn. Flexibel is reteduur en heeft alleen voordelen bij bochten of onbereikbare schuintes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')