abonnement Unibet Coolblue
pi_97299621
Owja en het is nogal logisch dat ik meer van mij eigen cultuur hou omdat ik opgegroeid ben met die cultuur. Je zal ongetwijfeld Yugo's hebben die hier zijn geboren en op de Nederlandse cultuur zijn opgegroeid en die zich prima voelen hier en die nooit terug zouden willen.

Hopelijk is dit wat duidelijker.
If not now, then when.
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:45:25 #152
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_97299657
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:42 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Dat vind ik dus raar. Je hebt verreweg het grootste deel van je leven in Nederland doorgebracht, maar toch beschouw je de Bosnische cultuur meer als die van jezelf als de Nederlandse cultuur...
Dat hij het grootste gedeelte van zijn tijd in Nederland doorgebracht heeft zegt toch niets over de cultuur waarin hij opgevoed is? Veel Turkse mensen (voorbeeldje) worden ook "Turks" opgevoed. In ieder geval niet "Nederlands"
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:45:28 #153
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97299660
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:44 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Owja en het is nogal logisch dat ik meer van mij eigen cultuur hou omdat ik opgegroeid ben met die cultuur. Je zal ongetwijfeld Yugo's hebben die hier zijn geboren en op de Nederlandse cultuur zijn opgegroeid en die zich prima voelen hier en die nooit terug zouden willen.

Hopelijk is dit wat duidelijker.
Je bent toch opgegroeid in Nederland?
Humans dont deserve to live...
pi_97299667
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:32 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Ben ik met je eens (met betrekking tot "eerder"), maar als je objectief bent dan ziet iedereen toch dat bijvoorbeeld Bosnie geen "beter" land is om te wonen dan bijvoorbeeld Nederland?
Tricky, hoewel je deels natuurlijk wel gelijkt hebt. Kijk, de reden waarom (bijvoorbeeld) mijn ouders
hier geen gekomen in de jaren '70 (toen in Nederland een tekort aan arbeidkracht was) vanwege
de sociale zekerheid. Ik bedoel, als je morgen besluit om niet meer te werken (of niet meer kunt werken)
krijg je toch gewoon voldoende om jezelf en je gezin te onderhouden. In Bosnië is (en was) er zoiets niet.

Echter.. Als je in Bosnië een normaal betaalde vaste baan hebt (of een ander soort van vast
inkomen) heb je het zo slecht nog niet. Met een loon van 500BAM kan je net zoveel als met
een salaris van ca. ¤1100 hier in Nederland. Daarnaast is het bezit van een eigen woning in
Bosnië eerder regel dan uitzondering, dus huurkosten zijn er veelal niet. Ik ken dan ook zelf
families waarvan alleen de man des huizes werkt voor 500BAM per maand welke gewoon
hun kind naar school kunnen sturen en een vakantie aan de kust kunnen gaan houden.

Oudere mensen met een pensioentje hebben het wel moeilijk. De pensioenen zijn veelal laag
(<200BAM) en die moeten echt op een houtje bijten. Gelukkig hebben wij sterke familiebanden
dus de ouderen wonen (vaak) bij de jongeren in. (je ouders in huis nemen is normaal bij ons)

Als je werkloos bent, ben je echt de lul. Letterlijk. Volgens mij was de 'solciale' uitkering iets van
100BAM of minder. Dat betekend als je geen huur hoeft te betalen dat je moet leven op water en brood.
Nee.
pi_97299701
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:45 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Je bent toch opgegroeid in Nederland?
Gast, lees nog een keer. Ik ben opgegroeid hier maar opgevoed met mijn cultuur, daarom hou ik zo van mijn cultuur, mijn mensen, mijn eten, mijn land!
If not now, then when.
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:46:19 #156
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97299706
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:45 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat hij het grootste gedeelte van zijn tijd in Nederland doorgebracht heeft zegt toch niets over de cultuur waarin hij opgevoed is? Veel Turkse mensen (voorbeeldje) worden ook "Turks" opgevoed. In ieder geval niet "Nederlands"
Tsja, blijkbaar is de invloed van opvoeding toch vele malen groter dan de rest van je omgeving :)
Humans dont deserve to live...
pi_97299792
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:38 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik zeg, jij weet niet wat de trots van je land is, die hebben Nederlanders niet meer. Dus je kan het ook niet begrijpen.

En het gaat er helemaal niet om wat ik heb bijgedragen, ZOALS IK AL ZEG je kan zoiets niet uitleggen aan iemand die, die trots niet bezit. Turkse vrienden van mij begrijpen het bijvoorbeeld wel omdat hun die trots ook hebben.

Trots kun je op velen manieren definiëren.
Dat dus.

Trots zijn op je land/cultuur wordt in Nederland vaak geassocieerd met nationalisme. En nationalisme is in Nederland per definitie 'fout' omdat het (ten onrechte) geassocieerd wordt met nazisme. Ik noem het het '2e wereldoorlog syndroom'.
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:47:57 #158
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97299802
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:45 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Tricky, hoewel je deels natuurlijk wel gelijkt hebt. Kijk, de reden waarom (bijvoorbeeld) mijn ouders
hier geen gekomen in de jaren '70 (toen in Nederland een tekort aan arbeidkracht was) vanwege
de sociale zekerheid. Ik bedoel, als je morgen besluit om niet meer te werken (of niet meer kunt werken)
krijg je toch gewoon voldoende om jezelf en je gezin te onderhouden. In Bosnië is (en was) er zoiets niet.

Echter.. Als je in Bosnië een normaal betaalde vaste baan hebt (of een ander soort van vast
inkomen) heb je het zo slecht nog niet. Met een loon van 500BAM kan je net zoveel als met
een salaris van ca. ¤1100 hier in Nederland. Daarnaast is het bezit van een eigen woning in
Bosnië eerder regel dan uitzondering, dus huurkosten zijn er veelal niet. Ik ken dan ook zelf
families waarvan alleen de man des huizes werkt voor 500BAM per maand welke gewoon
hun kind naar school kunnen sturen en een vakantie aan de kust kunnen gaan houden.

Oudere mensen met een pensioentje hebben het wel moeilijk. De pensioenen zijn veelal laag
(<200BAM) en die moeten echt op een houtje bijten. Gelukkig hebben wij sterke familiebanden
dus de ouderen wonen (vaak) bij de jongeren in. (je ouders in huis nemen is normaal bij ons)

Als je werkloos bent, ben je echt de lul. Letterlijk. Volgens mij was de 'solciale' uitkering iets van
100BAM of minder. Dat betekend als je geen huur hoeft te betalen dat je moet leven op water en brood.
Ik probeerde geen vergelijking te maken qua levensstandaard tussen Nederland en Bosnie, ik probeerde ook niet te zeggen dat Nederland beter is dan Bosnie...ik probeerde alleen te zeggen dan Bosnie ook niet beter is dan Nederland :)
Humans dont deserve to live...
pi_97299828
die gozer is er zo eentje die denkt dat je, eenmaal in nederland, je direct alles maar van je eigen land en cultuur maar moet weggooien omdat je je zelf ''niet meer zou kunnen identificeren'' :')
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:48:54 #160
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97299862
quote:
14s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:47 schreef 100% Tukker het volgende:

[..]

Dat dus.

Trots zijn op je land/cultuur wordt in Nederland vaak geassocieerd met nationalisme. En nationalisme is in Nederland per definitie 'fout' omdat het (ten onrechte) geassocieerd wordt met nazisme. Ik noem het het '2e wereldoorlog syndroom'.
Het is toch ook nationalisme? En inderdaad, ik zie nationalisme als iets negatiefs, maar ik zie niet in waarom dit voort zou komen vanuit de nazi's / 2e wereldoorlog.
Humans dont deserve to live...
pi_97299897
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:45 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Tricky, hoewel je deels natuurlijk wel gelijkt hebt. Kijk, de reden waarom (bijvoorbeeld) mijn ouders
hier geen gekomen in de jaren '70 (toen in Nederland een tekort aan arbeidkracht was) vanwege
de sociale zekerheid. Ik bedoel, als je morgen besluit om niet meer te werken (of niet meer kunt werken)
krijg je toch gewoon voldoende om jezelf en je gezin te onderhouden. In Bosnië is (en was) er zoiets niet.

Echter.. Als je in Bosnië een normaal betaalde vaste baan hebt (of een ander soort van vast
inkomen) heb je het zo slecht nog niet. Met een loon van 500BAM kan je net zoveel als met
een salaris van ca. ¤1100 hier in Nederland. Daarnaast is het bezit van een eigen woning in
Bosnië eerder regel dan uitzondering, dus huurkosten zijn er veelal niet. Ik ken dan ook zelf
families waarvan alleen de man des huizes werkt voor 500BAM per maand welke gewoon
hun kind naar school kunnen sturen en een vakantie aan de kust kunnen gaan houden.

Oudere mensen met een pensioentje hebben het wel moeilijk. De pensioenen zijn veelal laag
(<200BAM) en die moeten echt op een houtje bijten. Gelukkig hebben wij sterke familiebanden
dus de ouderen wonen (vaak) bij de jongeren in. (je ouders in huis nemen is normaal bij ons)

Als je werkloos bent, ben je echt de lul. Letterlijk. Volgens mij was de 'solciale' uitkering iets van
100BAM of minder. Dat betekend als je geen huur hoeft te betalen dat je moet leven op water en brood.
Niet alleen dat de ouderen bij de jongeren in wonen maar wij zijn ook vrijgevend dus gewoon geld geven zoveel je kan geven.

Mijn oma heeft ook een pensioen daar maar komt er niet van rond.

Mijn ouders hebben mijn oma een bankpasje van hier gegeven waarmee ze extra mag opnemen wat ze moet betalen of nodig heeft of mijn tante geeft haar geld als ze nodig heeft.
If not now, then when.
pi_97299910
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:47 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Ik probeerde geen vergelijking te maken qua levensstandaard tussen Nederland en Bosnie, ik probeerde ook niet te zeggen dat Nederland beter is dan Bosnie...ik probeerde alleen te zeggen dan Bosnie ook niet beter is dan Nederland :)
gozer ben je nou echt zo dom?

een bosnier mag zijn land meer dan nederland
een nederlander mag zijn land meer dan bosnie

waarom moet je doen alsof iedereen zegt dat nederland slecht is en wat niet terwijl dit niet het geval is
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:50:03 #163
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97299923
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:48 schreef Shalimar het volgende:
die gozer is er zo eentje die denkt dat je, eenmaal in nederland, je direct alles maar van je eigen land en cultuur maar moet weggooien omdat je je zelf ''niet meer zou kunnen identificeren'' :')
Natuurlijk niet, maar als je hier vanaf je 0de jaar en daarna eigenlijk je hele leven gewoond hebt, is het juist raar dat je Nederland en haar cultuur direct aan de kant schuift zodra je 14 wordt :)
Humans dont deserve to live...
pi_97299942
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:47 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Ik probeerde geen vergelijking te maken qua levensstandaard tussen Nederland en Bosnie, ik probeerde ook niet te zeggen dat Nederland beter is dan Bosnie...ik probeerde alleen te zeggen dan Bosnie ook niet beter is dan Nederland :)
Dat maak ik in mijn post ook duidelijk. :P
Het is niet per definitie voor iedereen beter, echter voor sommigen wel.
Daarnaast hebben wij een (deels) geromantiseerd beeld van ons land,
maar acht. Laat ons nou lekker. Nederlandsers praten/denken hetzelfde
over Nederland als ze emigreren naar een ander land. Is gewoon menselijk. ;)
Nee.
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:50:43 #165
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97299961
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:49 schreef Shalimar het volgende:

[..]

gozer ben je nou echt zo dom?

een bosnier mag zijn land meer dan nederland
een nederlander mag zijn land meer dan bosnie

waarom moet je doen alsof iedereen zegt dat nederland slecht is en wat niet terwijl dit niet het geval is
Ik mag mijn land niet meer dan Bosnie, dat is het verschil.
Humans dont deserve to live...
pi_97299987
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:50 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, maar als je hier vanaf je 0de jaar en daarna eigenlijk je hele leven gewoond hebt, is het juist raar dat je Nederland en haar cultuur direct aan de kant schuift zodra je 14 wordt :)
Waar zie je dat gebeuren dan?
Nee.
pi_97299990
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:50 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Ik mag mijn land niet meer dan Bosnie, dat is het verschil.
ok dus je vindt bosnie beter goed zo, wie weet word je ooit net als ons ^O^

:')
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:51:34 #168
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97300004
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:50 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Dat maak ik in mijn post ook duidelijk. :P
Het is niet per definitie voor iedereen beter, echter voor sommigen wel.
Daarnaast hebben wij een (deels) geromantiseerd beeld van ons land,
maar acht. Laat ons nou lekker. Nederlandsers praten/denken hetzelfde
over Nederland als ze emigreren naar een ander land. Is gewoon menselijk. ;)
Het is ook totaal niet erg, maar jij ziet dat (deels) geromantiseerde beeld in. Ik vraag me af of veel jonge mensen van 16-20 (zoals Yugi) dat ook inzien :)
Humans dont deserve to live...
pi_97300018
Nationalistisch zijn is negatief in jou ogen omdat jij dat zo geleerd hebt. Bosnie is niet beter als NL qua financiële inzichten en zorg instellingen maar wel qua cultuur.

Zo heb je financiële aspecten die iemand belangrijk vindt of emotionele aspecten, voor mij tellen die emotionele zwaarder dan de financiële. Als ik daar kan wonen en gelukkig kan zijn met een Bosnische vrouw en Bosnische kinderen en verdien 500 euro of 1000 euro minder dan hier in NL dan ben ik liever daar.
If not now, then when.
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:52:14 #170
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97300037
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:51 schreef Shalimar het volgende:

[..]

ok dus je vindt bosnie beter goed zo, wie weet word je ooit net als ons ^O^

:')
Zit ik hier nou met een 12 jarige te discussiëren of wat?
Humans dont deserve to live...
pi_97300051
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:51 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Het is ook totaal niet erg, maar jij ziet dat (deels) geromantiseerde beeld in. Ik vraag me af of veel jonge mensen van 16-20 (zoals Yugi) dat ook inzien :)
Komt met de jaren wel. Al is dat ook niet nodig, gewoon leven en laten leven.
Nee.
pi_97300057
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:50 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Dat maak ik in mijn post ook duidelijk. :P
Het is niet per definitie voor iedereen beter, echter voor sommigen wel.
Daarnaast hebben wij een (deels) geromantiseerd beeld van ons land,
maar acht. Laat ons nou lekker. Nederlandsers praten/denken hetzelfde
over Nederland als ze emigreren naar een ander land. Is gewoon menselijk. ;)
dit probeer ik de hele tijd uit te leggen, maar nee meneer is er zeker ''niet zo een'' :')
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:52:44 #173
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97300063
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:51 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Waar zie je dat gebeuren dan?
TS bijvoorbeeld, die voelt zich hier niet thuis en in Bosnie wel.
Humans dont deserve to live...
pi_97300093
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:48 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Het is toch ook nationalisme?
Nee, dat is het niet.
pi_97300105
wat is de nederlandse cultuur volgens jou dan? :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')