abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97273414
Hallo, Ik heb zo'n 9 a 11 vuren balken over van 17x7 cm. Ik zat te denken om hier een tuintafel plus een bankje van te maken. 5 of 6 balken naast elkaar voor het blad en twee balken naast elkaar voor het bankje.

Om ze bij elkaar te houden zat ik te denken om ze met draadeinden aan elkaar te schroeven.
Maar dan moet er nog poten onder. blad word zo'n 2 a 2,5 meter lang

werkt dit met draadeind en iemand nog een goed idee voor de poten en de rest. Voordat ik al mijn hout verzaag en vern*#k?

Thanx
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:03:59 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_97274025
Da's een aardig dikke tafel!

Voor de poten:
censuur :O
pi_97281890
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:55 schreef technopunx het volgende:
Hallo, Ik heb zo'n 9 a 11 vuren balken over van 17x7 cm. Ik zat te denken om hier een tuintafel plus een bankje van te maken. 5 of 6 balken naast elkaar voor het blad en twee balken naast elkaar voor het bankje.
Kijk eens hoe ze die dingen maken.

Meestal een aantal balken met tussenruimte voor het blad. Daardoor kan het hout werken. Onderstel de balken op zijn kant verbinden met slotbouten. dan heb jij slotboutjes van vijftien centimeter nodig. De planken van onder vast schroeven met schroeven van 6x200. Misschien even voor boren en het schroefpuntje even zeep aan smeren.
Let even op de details. Blad balken hart zijde omhoog. Onder zijde twee groeven gezaagd om het trekken in het hout minder te maken. Bankje lijken wel geen groeven gezaagd.
Als je het bankje droog wilt houden zal je het opklapbaar moeten maken door aan twee extra balkje de bank balken te monteren. Die monteer je aan de binnenzijde met een slotbout.
Als je de poten recht wil hebben staan zal je in het vierkant een schoor moeten plaatsen. Denk ook aan de schoren in de lengte van de tafel.
Op zich niet zo hel spannend ontwerp maar je moet rekening houden met het werken van het hout. Vooral als het het hele jaar buiten staat.
Jeroentje.
pi_97282007

Bedankt voor de reactie's alvast. Zat meer te denken als zoiets hierboven. zou bij een lengte van zo'n 2.5 meter het voldoende zijn om alleen bij beide zijde's van de poten twee draadeinde's te maken? Of zou het voor de stevigheid een of twee in het midden ook raadzaam zijn?
pi_97283648
verlijmen lijkt me een beter optie, wel op letten dat als je dat doet, dat je de dosse zijde telkens omwisselt
pi_97284001
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 07:30 schreef technopunx het volgende:
[ afbeelding ]

Bedankt voor de reactie's alvast. Zat meer te denken als zoiets hierboven. zou bij een lengte van zo'n 2.5 meter het voldoende zijn om alleen bij beide zijde's van de poten twee draadeinde's te maken? Of zou het voor de stevigheid een of twee in het midden ook raadzaam zijn?
Volgens mij ken ik de eigenaren van het bedrijf die die tafels maakt........ Volgens mij ziet ie er echt helemaal doorheen! Moet ik het ff vragen voor je? :P
pi_97289649
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 07:30 schreef technopunx het volgende:
[ afbeelding ]

Ik zou nooit voor een buitentafel het blad niet stijf tegen elkaar aan leggen. Als je ie deze wil maken zou ik een vierkant frame maken met een schoor en daar de balken op het blad aan verbinden. De buitenste balken laat je voor 1/3 ofer de poten lopen. Nog wel even vanuit de poten in de lengte een schoor er in plaatsen
Om een industriële look er aan te geven kan je werken met lange houtdraadbouten en carrosserie ringen.
Jeroentje.
pi_97325966
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 12:38 schreef jpajs het volgende:

[..]

Ik zou nooit voor een buitentafel het blad niet stijf tegen elkaar aan leggen. Als je ie deze wil maken zou ik een vierkant frame maken met een schoor en daar de balken op het blad aan verbinden. De buitenste balken laat je voor 1/3 ofer de poten lopen. Nog wel even vanuit de poten in de lengte een schoor er in plaatsen
Om een industriële look er aan te geven kan je werken met lange houtdraadbouten en carrosserie ringen.
Je bedoelt waarschijnlijk dat het niet verstandig is om het blad stijf tegen elkaar te maken? Dit ivm met de regen?
Daar heb je inderdaad wel een slim punt.

Ik zal er nog eens over na denken. Bedankt voor de reactie's in elk geval.
pi_97337949
quote:
Je bedoelt waarschijnlijk dat het niet verstandig is om het blad stijf tegen elkaar te maken? Dit ivm met de regen?
Niet allen de regen, dat is bijkomend voordeel. Hout leeft namelijk en dat is juist wat het zo mooi maakt. Goed hout wordt breder en smaller. Als je dus een blad (buiten) opsluit met draadeinde dan scheurt het ergens. Of de moeren worden de ene keer in het hout getrokken en de andere keer krijg je kieren.
Google eens op afbeeldingen naar tuintafels, massieve bladen zijn nooit van hout.

Jaarringen trekken in het hout. Dat zijn die donkere lijntjes (winterhout) die je op de kop ziet. Als je de hartkant boven doet heb je meer donkere lijntjes boven liggen. Dus harder hout, simplistisch verteld, als aan de andere kant. Daarom ligt bij een traptrede de hartzijde van het hout boven.
Wat in het plaatje hierboven gedaan is zijn groeven gemaakt aan de onderzijde. Hiermee doorsnijden ze die hele lange donker lijntjes. Hiermee haal je de spanning uit het hout. Het blijft nog steeds werken maar het kromtrekken gebeurt veel minder.
Hetzelfde gebeurt met gelamineerd hout. Door hout op te zagen en weer verschillend tegen elkaar te plakken werkt het veel minder.
Jeroentje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')