Mijn eerste post in het lifestylegedeelte

Ik ben een jongen van 21 jaar, en ik heb sinds mijn 15e diabetes type 1. Dit houdt in dat ik zo'n 4x per dag insuline moet inspuiten. Eenmaal voor elke keer dat ik iets eet, en eenmaal voor het slapen gaan. Vanaf het begin ben ik hier eigenlijk heel goed mee omgegaan, iedereen was dan ook verbaast dat ik er geen moeite mee scheen te hebben, en gewoon door ging met mijn leven, alsof er niets veranderd was.
Sinds ik uit huis ben gegaan, op mijn 17e, ging het steeds minder. Niet regelmatig eten, roken, veel drinken etc. En eigenlijk is dit met de tijd alleen maar erger geworden

Ik ben onlangs voor het eerst sinds 2 jaar weer eens naar het ziekenhuis geweest om met een diabetesverpleegkundige te praten. De vrouw die me behandelde, leek erg te schrikken van mijn levensstijl en mijn omgang met de diabetes. Ze heeft gelijk afspraken ingepland bij de oogarts, internist, podoloog, diëtiste en psycholoog.
Drastische levensveranderingen komen er aan, en ik ben er bang voor
Enkele voorbeelden:
- Stoppen met roken
- VEEL minder drinken (lastig, ik houd wel van een biertje)
- Elke dag rond dezelfde tijdstippen eten, en vooral gezond eten
Dit klinkt misschien niet zo heftig, maar met jaren lang deze leefstijl te hebben gehad, ben ik best bang voor de veranderingen die nu wel moeten gebeuren wil ik ooit 'oud' worden.
Iemand ervaringen / tips?