abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97245214
Hallo allemaal!

Mijn vriend en ik hebben besloten om te gaan verhuizen. We willen verhuizen naar een dorp 170 km van ons huidige woonplaats vandaan. We hebben een zoontje van een half jaar oud en we wonen nu in een koopwoning. Ik werk zelf niet, mijn vriend werkt fulltime.
Nou is mijn vraag, wat is hierin nou de beste volgorde van aanpakken? Mijn vriend kan nog geen werk zoeken in het gebied waar wij gaan wonen, omdat het dan elke dag veel te veel reistijd (en geld) zou kosten. Bovendien weten we niet hoe snel ons huis is verkocht, dus in het ergste geval moet hij dan 2 jaar (of langer) elke dag anderhalf uur op en neer moeten reizen. Dat is dus wat ons betreft niet echt een optie.

Hoe doen andere mensen dat, die naar de andere kant van het land verhuizen? In welke volgorde wordt dat meestal gedaan?
pi_97245274
Persoonlijk lijkt me dat je eerst zorgt dat je werk hebt daar. Dan maar een tijd op en neer rijden.

Lijkt me een stuk beter dan ergens anders gaan wonen en dat je daar dan bv het eerste jaar nergens aan de bak komt :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 13:47:48 #3
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_97245293
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:46 schreef vosss het volgende:
Persoonlijk lijkt me dat je eerst zorgt dat je werk hebt daar. Dan maar een tijd op en neer rijden.

Lijkt me een stuk beter dan ergens anders gaan wonen en dat je daar dan bv het eerste jaar nergens aan de bak komt :)
Eens.

Wat is jullie reden trouwens om naar de andere kant van het land te verhuizen, als het niet werk is?
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_97245295
werk vind je ook niet in 1x. Dus op en neer rijden zal sowieso wel moeten. Of het nu van hier naar daar is of van daar naar hier.

Van hier naar daar lijkt me echter van kortere duur dan van daar naar hier. Eerst een job, dan pas verhuizen lijkt mij dus idd t beste
pi_97245335
Ja, daar heb je gelijk in, maar vind maar eens een baas die een werknemer aanneemt die zover van het werk woont. Als je richting het westen verhuist, is die kans best reël, maar dat is niet de richting die wij op gaan ;-)
We hebben best een buffertje om een tijdje door te komen, en ik geloof niet dat mijn vriend een half jaar zonder werk zal gaan zitten eerlijk gezegd... Maarja, zeker weten doe je dat natuurlijk niet!

Hmmm... Best moeilijk!
pi_97245355
@MaLo: Persoonlijke omstandigheden ;)
pi_97245356
• huis te koop zetten
• werk zoeken/vinden
• huis verkopen (wel zo handig :P)
• verhuizen
pi_97245362
Ik had gewoon mijn huis tekoop gezet en kijken of die weg raakt. Wanneer dit het geval is had ik pas andere stappen ondernomen. Stel je raakt je huis (moeilijk) kwijt dan rijd je lang heen en weer.
pi_97245393
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:49 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik had gewoon mijn huis tekoop gezet en kijken of die weg raakt. Wanneer dit het geval is had ik pas andere stappen ondernomen. Stel je raakt je huis (moeilijk) kwijt dan rijd je lang heen en weer.
Maar stel dat je in het aller gunstigste geval al binnen 3 maanden een koper hebt... Wat dan? Je kunt toch moeilijk tegen een koper zeggen dat hij een half jaar moet wachten op de sleutel?
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2011 @ 13:51:07 #10
21636 Feestkabouter
pi_97245401
inpakken
verhuizen
uitpakken

dat is de juiste volgorde
  dinsdag 24 mei 2011 @ 13:53:42 #11
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_97245474
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:49 schreef Chocopasta het volgende:
Ja, daar heb je gelijk in, maar vind maar eens een baas die een werknemer aanneemt die zover van het werk woont. Als je richting het westen verhuist, is die kans best reël, maar dat is niet de richting die wij op gaan ;-)
We hebben best een buffertje om een tijdje door te komen, en ik geloof niet dat mijn vriend een half jaar zonder werk zal gaan zitten eerlijk gezegd... Maarja, zeker weten doe je dat natuurlijk niet!

Hmmm... Best moeilijk!
Willen jullie in het andere deel van het land trouwens gaan kopen of huren?
Want als je wilt kopen en je man heeft bij zijn nieuwe werk een jaarcontract, krijg je een stuk moeilijker hypotheek. Dan zou het weer beter zijn om eerst je huis te verkopen en een ander huis weer te kopen (er vanuitgaande dat hij nu een vast contract heeft) vóórdat hij een andere baan heeft.

Is er in de regio waar jullie willen gaan wonen genoeg werkgelegenheid in het vakgebied van je man?
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_97245517
quote:
en ik geloof niet dat mijn vriend een half jaar zonder werk zal gaan zitten eerlijk gezegd...
Dat weet je natuurlijk nooit :)

quote:
Je kunt toch moeilijk tegen een koper zeggen dat hij een half jaar moet wachten op de sleutel?
Waarom zou je dat moeilijk kunnen zeggen? :?
vosss is de naam,
pi_97245540
quote:
Want als je wilt kopen en je man heeft bij zijn nieuwe werk een jaarcontract, krijg je een stuk moeilijker hypotheek.
Intentieverklaring is toch nog wel zat tegenwoordig of niet? :@
vosss is de naam,
pi_97245542
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:50 schreef Chocopasta het volgende:

[..]

Maar stel dat je in het aller gunstigste geval al binnen 3 maanden een koper hebt... Wat dan? Je kunt toch moeilijk tegen een koper zeggen dat hij een half jaar moet wachten op de sleutel?
Komt wel vaker voor, mensen zijn toch wat voorzichtiger met kopen/verkopen. Wellicht moeten ze hun eigen woning ook eerst nog kwijt.
pi_97245837
Ligt er nogal aan. Krijgt hij makkelijk een andere baan? Kan je je huis onder de marktprijs verkopen (kan je je dat veroorloven dus). Hoe snel kan je daar weer een huis kopen?
Het verschilt gewoon echt per geval.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 14:06:55 #16
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_97245928
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:55 schreef vosss het volgende:

[..]

Intentieverklaring is toch nog wel zat tegenwoordig of niet? :@
In theorie wel ja. Maar je hebt werkgevers die ze niet af willen geven (ookal is het totaal niet bindend voor de werkgever) en ik kan me voorstellen dat hypotheekverstrekkers, gezien de huidige economische situatie, tegenwoordig zelfs met een intentieverklaring nog voorzichtig zijn. Zeker omdat de partner ook niet werkt en de hele hypotheeklast op dat ene, niet vaste inkomen rust. Het is geen wet dat hypotheekverstrekkers je móeten accepteren met een intentieverklaring.
pi_97246945
Mijn vriend heeft op dit moment ook geen vast contract en we hebben dus inderdaad met zo'n intentieverklaring deze hypotheek gekregen. We willen in onze nieuwe woonplaats trouwens eerst gaan huren. Later eventueel kopen, maar dat is nu niet van toepassing.
Er is meer dan genoeg werk te vinden voor mijn vriend in die regio. We hebben al op diverse vacature sites gekeken en er is daar echt heel veel in zijn vakgebied te vinden. Daarom denk ik ook dat hij best snel een nieuwe baan zal vinden daar. Ik weet dat je daar niet vanuit moet gaan, maar toch...

Zouden jullie het risico aandurven om je baan op te geven, te verhuizen en dan pas te zoeken naar nieuw werk? Nogmaals, we hebben een behoorlijke buffer, waarmee we het best een paar maanden vol kunnen houden. In het aller slechtste geval zouden we terecht kunnen bij familie, mochten we de huur niet meer kunnen opbrengen.

Pfffff, lastig dit! Soms best handig als je in de toekomst zou kunnen kijken.
Ik denk dat onze eerste stap nu wordt: Ons huis te koop zetten.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 14:41:12 #18
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_97247113
Ok, jullie willen dus gaan huren :).

Volgende vragen :P
Als jullie nu je huis verkopen, lijden jullie dan geen verlies? En zo ja, kun je dat opvangen met eigen geld? Of ben je dan al een groot deel van jullie buffer kwijt?

Hoe zit het met huren in de nieuwe regio? Is er een lange wachttijd voor huren via de plaatselijke woningcoorporaties? Of zijn er genoeg particuliere huurwoningen beschikbaar? En voldoen jullie aan de inkomenseisen voor die laatste? (particulier huren via een organisatie die in mijn woonplaats actief is houdt in dat je maandsalaris minimaal 4,5x de huursom moet bedragen)
pi_97247455
We hebben genoeg eigen geld om die klappen op te vangen. Natuurlijk weten we nog niet precies voor hoeveel we dit huis kunnen verkopen, maar we hebben wel een richtprijs in gedachten. Die richtprijs is met behulp van een taxateur tot stand gekomen, dus we weten wat dat betreft wel een beetje waar we aan toe zijn.
Ik sta inmiddels alweer een half jaar ingeschreven bij de woningcoorporatie in die regio. Waarschijnlijk zal dat niet genoeg zijn om meteen een huis toegewezen te krijgen, maar ook dat weet je maar nooit.
Het probleem is, dat we hier gewoon echt heel erg graag weg willen. Dat willen we inmiddels al zo'n 2 jaar, en de tijd begint nu echt te dringen, ook ivm ons zoontje die wij hier absoluut niet op school willen doen. Daarom lijkt ons het beste om nu eerst ons huis te koop te gaan zetten. En dan maar hopen dat we hem snel kwijt raken, al ben ik er bang voor....

Maar toch vraag ik me af hoe andere mensen dat doen. Zouden jullie echt eerst werk gaan zoeken? Met de kans dat je weet ik hoeveel jaar elke dag 3 uur in de auto zit? Mijn vriend zou zijn zoontje dan alleen nog maar in het weekend zien. Het is natuurlijk wel de veiligste manier, maar juist omdat wij wat geld achter de hand hebben, durf ik het risico geloof ik wel aan. Of vinden jullie mij (ons) dan heel gek of dom?
pi_97255466
quote:
Maar toch vraag ik me af hoe andere mensen dat doen. Zouden jullie echt eerst werk gaan zoeken? Met de kans dat je weet ik hoeveel jaar elke dag 3 uur in de auto zit? Mijn vriend zou zijn zoontje dan alleen nog maar in het weekend zien. Het is natuurlijk wel de veiligste manier, maar juist omdat wij wat geld achter de hand hebben, durf ik het risico geloof ik wel aan. Of vinden jullie mij (ons) dan heel gek of dom?
Nee. Ik zou eerst m'n huis in de oude woonplaats te koop zetten, en dan nadat het verkocht is daar (in de oude woonplaats) huren. Dan kun je rustig op zoek naar een baan + woning in de nieuwe woonplaats terwijl je dus al in een huurhuis zit, en gewoon met een korte opzegtermijn kunt verhuizen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:05:22 #21
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_97269846
Gemiddelde wachttijden voor huurwoningen kun je wel navragen. Als jij een halfjaar ingeschreven staat en de gemiddelde wachttijd is (ik zeg maar wat) 5 jaar, dan kun je wel nagaan dat je nog even niet aan de beurt bent. En dan zou je toch een koopwoning in je nieuwe regio kunnen overwegen.

Wat Jayveel zegt is ook een optie, alleen wil je zo vaak verhuizen en hoe zijn de huurmogelijkheden in je huidige woonplaats?

Ik zou zélf eerst voor een baan gaan, maar ook dat heeft weer zijn nadelen. Echter zijn de (financiële) risico's dan het kleinst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')