Amstel tapje!
Amstel is in april dit jaar met een nieuw innovatief systeem gekomen.
De naam is Amstel tapje. We kennen natuurlijk al de tapvaten van o.a. Heineken
maar bij dit systeem heb je meer het echte tapgevoel.
Amstel maakt op dit moment volop reclame op televisie. En ik kon me er niet van weerhouden
zo'n tapje te kopen. dus ik naar de winkel en voor 9,50 heb je al zo'n tap van 4 liter. Het voordeel
is natuurlijk dat je niet eerst een heel tapsysteem moet kopen. Alles zit er al bij in.
Het eerste wat mij opviel was, dat integenstelling tot de bekende tapvaten,
deze volledig van plastic is. Nu zegt dit niet zo veel, in de horeca
zit het immers ook in plastic zakken.(bij tankbier)
Koelen
Eenmaal thuis aangekomen, en ik had eigenlijk al wel zin in een lekker koud biertje.
Maar natuurlijk was het vat nog niet koud. Op het vat staat dat je hem eigenlijk 10
uur moet koelen om een goede tempratuur te krijgen, hiermee wordt uiteraard de koelkast
bedoelt, maar menig mens heeft een vriezer thuis. Dus bij mij ging hij 1,5 uur in de vriezer.
Instaleren
Na 1,5 uur wachten was de biertap koud. Leuke gadget overigens: er zit een temperatuurmeter
op het fust die blauw word als hij op temperatuur is. na het tappijpje te hebben geinstalleerd,
(wat overigens best hard duwen is, en jeje afvraagt of er niet iets afbreekt) kon ik
eindelijk mijn biertje tappen.
Het tappen
Het tappen gaat best redelijk, er komt een mooie continue straal uit, en met het tempo,
dat iedere simpele ziel wel een biertje kan tappen. Toch komt er op het glas een mooie
stevige schuimkraag die ook nog eens, (mits het bier op de juiste temperatuur is
en het glas goed ontvet) lang stevig blijft.
Smaak
De smaak van het bier is ook goed. er zit voldoende koolzuur in en het smaakt als een
echt tapbiertje. het enige waar mijn oog nu op valt is dat er na 3 getapte biertjes al
een plasje bier onder het vaatje ligt, dit omdat het pijpje nog redelijk lang nadruppelt.
De prijs:
De prijs van het systeem valt, in verhouding tot andere tapvaten reuze mee.
Maar je bent voor het totaalplaatje iets duurder uit dan wanneer je een kratje koopt.
Maar daarvoor heb je wel een tapbiertje voor c/a 60 cent per stuk.
Conclusie:
Amstel heeft een leuk systeem bedacht, en hiermee komen we de zomer zeker wel door.
Ik was altijd wel blij met het Grolsch Cheers systeem, die zijn er alleen dit jaar
mee gestopt, en ik vind dit een leuke vervanger en ook nog eens goed betaalbaar.
Voor de mensen die een feestje geven voor flink wat bierdrinkers, zou ik dit toch niet
aanraden, er gaan namelijk c/a 16 biertjes uit. en wil je dan meerdere vaten koelen,
is je koelkast al snel te klein.
+ Leuk tapsysteem, geen Beertender oid nodig.
+ schuimkraag blijft mooi stevig, zelfs na een tijdje staan.
+ Prijs/kwaliteit.
+ echte tapkraan.
- Wel weer erg groot (het is natuurlijk ook 4 liter) Maar in menig koelkast is er
waarschijnlijk moeilijk ruimte voor te vinden.
- Blijft enige tijd nalekken, dit was misschien op te lossen geweest met een klein gaatje
in het tappijpje.
Edit: Hij is inmiddels leeg en bleef tot de laatste druppel goed doorlopen.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2011 00:41:39 ]