abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97227728
Nu en met name in de zomer zie je ze o.a. hier in Limboland vaak vliegen in de avonduurtjes: Vleermuizen.

Nu is het moeilijk om die beestjes te tellen, maar al helemaal als ik in de buurt van water ben valt het me toch steeds op dat er best veel lijken. Vleermuizen lijken me dus niet echt een zeldzame diersoort in Nederland.

Maar wat ik me nu afvraag: Waar overnachten en overwinteren die beestjes nou allemaal? Wikipedia zegt dit:
quote:
Vleermuizen slapen en overwinteren vaak in grote aantallen in grotten, of, in Noordwest-Europa, bij gebrek aan grotten, in ijskelders, bunkers en forten.
Ok, klinkt plausibel. Maar aan de andere kant, laten we eerlijk zijn. We leven in Nederland, zoveel verlaten forten, bunkers en met name grotten hebben we hier niet. En Echt veel overige vervallen gebouwen hebben ook we niet echt.

Dus mijn vraag: Waar slapen die andere vleermuizen nou precies allemaal?
Patat Friet
pi_97228073
Boederij, Bomen met hol erin.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_97228090
hier verzamelen ze vaak bij de kerk :P
pi_97228114
Volgens mij zitten ze ook veel in oude schuren. Als het maar donker (en vochtig?) is.
-
pi_97228167
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 22:55 schreef Captain_Ghost het volgende:
Boederij, Bomen met hol erin.
Maar als ik aan vleermuizen denk, dan denk ik aan beestjes die met honderden bij elkaar zitten? Maar die beestjes kunnen dus ook op zichzelf leven?
Patat Friet
pi_97626464
Ik weet dat er in Leeuwarden een kolonie zit in een oude kerk. Denk dat deze kolonie ongeveer 50 dieren groot is.
In dit geval gaat het trouwens wel over een hele kleine vleermuis. Heb ze al een aantal keren verdwaald gevonden in het pand ernaast. Heel voorzichtig opgepakt met een doek en weer buiten gezet. Tenzij ze te koud zijn omdat ze de hele dag op de grond hebben gelegen, dan met de dierenambulance meegegeven.

Zomers leven vleermuizen in kleine groepen of solitair en in de winter verzamelen ze zich in grotere groepen om het wat warmer te hebben.

Bij TO in Limboland zitten ze trouwens met grotere groepen in de minder druk bezochte delen van de groeves. Heb ze daar wel eens gezien bij de ingang van de gemeentegroeve, hingen daar lekker met z'n 4 en te slapen. Zo Lief!
  donderdag 2 juni 2011 @ 18:06:58 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97626505
In de stad Groningen hebben ze een eigen onderkomen in de voormalige stadswal, in het Noorderplantsoen.

The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 2 juni 2011 @ 18:10:04 #8
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_97626598
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 22:56 schreef splendor het volgende:
Volgens mij zitten ze ook veel in oude schuren.
Ja.

Overweeg anders een vleermuiskast te plaatsen, die beesten zijn erg nuttig en vreten veel van de insecten die jou lastigvallen overdag. :P
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 2 juni 2011 @ 18:20:05 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97626881
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 2 juni 2011 @ 23:54:55 #10
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_97640825
Ik woon in hartje Rotterdam en zie er 's avonds behoorlijk wat vliegen.
Er zijn hier geen grotten, forten of verlaten gebouwen in de buurt, dus waar blijven ze dan overdag? :?
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_97640943
Dan liggen ze thuis in hun kist.
I feel kinda Locrian today
pi_97659520
Het is afhankelijk van de soort, maar in steden zitten vleermuizen vaak in boomholtes (een kleine holte kan al genoeg zijn), of in huizen (bijvoorbeeld in spouwmuren, tussen de dakbekleding etc). Het hoeven dus niet per se verlaten gebouwen te zijn.
Zie www.vleermuis.net voor meer info!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')