abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 mei 2011 @ 18:29:06 #1
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_97164055
Hey,

Even voor alle hondenbezitters hier; zit met een nogal prangende vraag.

ben zojuist wezen wandelen met mijn labradorpup van een 17 weken. Beestje doet goed zijn best en luistert goed, maar vreet ALLES op. Tot nu toe proberen we hem aan te pakken als ie weer wat opvreet (varierend van eendenpoep tot paardebloemen), maar daarnet had mijn hond direct een dikke duif te pakken. Nu kunnen mij die vliegende ratten weinig schelen, maar 't zijn meestal grote ziektedragers en ik wil niet dat ie 'm opvreet.

Probleem is- hij laat tot nu toe alles los op commando, maar deze duif niet. geen enkel commando (los!), aanpak (hem bij z'n nekvel grijpen of op z'n rug leggen), of interventie (zijn kaken opentrekken, dat ging niet) hielp. Toen ik hem voor een paar sec met rust liet om te kijken of ie 'm vanzelf los zou laten, probeerde hij het beest in één keer op te schrokken. Uiteindelijk heb ik de grote bloederige duif uit zijn snuit kunnen trekken. Niet dat dat mijn hond kon schelen; hij vloog direct weer op het karkas af - ondanks het feit dat ik pisnijdig op 'm was - en deed een nieuwe poging. Ook dat heb ik kunnen voorkomen, maar hij was voor geen enkele rede vatbaar.

Ik weet dat het voor een lab instinctief is en dergelijke, maar hoe kan ik 'm op een juiste manier aanpakken zodat ie loslaat? Ik heb het idee dat ik het misschien anders had kunnen doen. Iemand een idee?
pi_97164128
Tsja, dood en het stinkt! Das lekker :Y)
Zo heeft een van onze honden toen hij jong was den half vergane rat opgegeten! Wij waren hier niet bij maar mochten het daarna wel ruiken :r
  zondag 22 mei 2011 @ 18:32:21 #3
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_97164206
Ik moest vroeger met het hondje van een tante lopen; die deed dat ook :X
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  zondag 22 mei 2011 @ 18:34:39 #4
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_97164314
't was een verse dooie duif, dus ik vermoed dat de jager ( een kat oid) net ervandoor was gegaan toen mijn hond eraan kwam.
Gelukkig heeft ie niet veel opgevreten, maar ja, als ik zeg los, moet ie 'm loslaten.
pi_97164349
is het geen tijd voor (puppy)cursus?
als je hem nu al niet kan dwingen om dingen los te laten of niet op te eten dan gaat dat later vast een hond worden die jouw bord leegvreet van tafel als je even niet kijkt -O-
  zondag 22 mei 2011 @ 18:35:43 #6
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_97164369
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:34 schreef Mday het volgende:
't was een verse dooie duif, dus ik vermoed dat de jager ( een kat oid) net ervandoor was gegaan toen mijn hond eraan kwam.
Gelukkig heeft ie niet veel opgevreten, maar ja, als ik zeg los, moet ie 'm loslaten.
Ik kan je verder niet helpen, maar deel je frustratie (zelfs nog na al die jaren; het was en hassikke lief hondje, maar dode vogels maakten hem duivels).
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  zondag 22 mei 2011 @ 18:40:54 #7
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_97164602
Mijn hond doet dat ook graag. Ik heb hem inmiddels wel getraind om los te laten op commando maar een heel enkele keer heeft hij iets te pakken dat zo spannend is dat het hem teveel wordt en hij niet luistert.

Maar ik blijf de baas, en als hij niet op commando loslaat dan heeft hij fijn pech. Met hand over de bovenkant van zijn bek heb je die zo open hoor. Dan even schudden met zen kop en het valt eruit. Als het iets kleins is dan is het een kwestie van een vinger even diep in zijn keel, beetje op zijn tong drukken en hij weet niet hoe snel hij het eruit moet gooien. Die bek open maken is echt makkelijk hoor, als je hem op de juiste manier beetpakt. Vroeger ook ervaring met een grote sterke hond, maar ook die bek was zo open als het moest.
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
  zondag 22 mei 2011 @ 18:44:29 #8
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_97164768
thanks all - puppycursus bespreek ik dadelijk even. Wat betreft eten, dat weet hij heel goed dat hij niks van de tafel oid mag eten - daar letten we erg goed op. Then again, hij heeft al een keer een sok opgegeten ;(

joeke- hij hield zijn kaken rotsvast op elkaar, geen beweging in te krijgen. dus je stelt voor om met je volledige hand zijn bovenkaak vast te pakken? weet niet precies hoe je dat bedoeld, maar misschien die vinger in zijn keer zal wel werken denk ik. alleen zat er een gigaduif in de weg }:|
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2011 @ 18:46:12 #9
230491 Zith
pls tip
pi_97164842
Was hij wel in een kalme, submissive staat?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zondag 22 mei 2011 @ 18:46:39 #10
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_97164858
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:46 schreef Zith het volgende:
Was hij wel in een kalme, submissive staat?
zijn energie was totaal niet de juiste :P
  zondag 22 mei 2011 @ 18:49:03 #11
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_97164955
Meestal als je die bek echt open wil is de hond niet rustig, als hij rustig was dan ging het wel vanzelf. Met die hand over de bovenkant van de bek en je vingers dan zijn bovenlippen tegen zijn tanden drukken, dat zal waarschijnlijk niet fijn zijn voor hem want elke hond laat dan los. Je hebt zijn kop zo ook vrij stevig beet dus met je andere hand kan je zijn bek dan leeggraaien. Zolang je hem zo beet hebt bijt hij ook niet in je vingers.
  zondag 22 mei 2011 @ 19:00:58 #12
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_97165495
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:49 schreef joekeloekes het volgende:
Meestal als je die bek echt open wil is de hond niet rustig, als hij rustig was dan ging het wel vanzelf. Met die hand over de bovenkant van de bek en je vingers dan zijn bovenlippen tegen zijn tanden drukken, dat zal waarschijnlijk niet fijn zijn voor hem want elke hond laat dan los. Je hebt zijn kop zo ook vrij stevig beet dus met je andere hand kan je zijn bek dan leeggraaien. Zolang je hem zo beet hebt bijt hij ook niet in je vingers.
da's een goede tip. liefste wil ik dit voorkomen, maar dan weet ik in ieder geval wat ik moet doen. thanks ! :)
  zondag 22 mei 2011 @ 19:20:21 #13
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_97166450
Ik doe mijn hond ook niet graag pijn hoor, maar ik ben ten alle tijden de baas. Echt last heeft hij er niet van, als ik hem net op heel vervelende wijze iets uit zijn keel geworsteld heb dan wil hij erna altijd spelen.
pi_97167472
Kan je niet proberen te ruilen volgende keer ?
Moet je natuurlijk wel iets aantrekkelijks voor hem meenemen

Sok is linker ,voor je het weet zit je met een verstopping
  zondag 22 mei 2011 @ 20:08:33 #15
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_97168923
Ik zou beginnen met puppycursus.

Neem zijn favoriete snoepje mee. Elke hond heeft wel een snoepje waar ze dol op zijn.
Gebruik dat snoepje om zijn aandacht af te leiden. Als hij ergens op af struint in de veronderstelling dat het een smakelijk hapje is roep je hem en geef je hem een snoepje. Dan gewoon doorlopen alsof er niks gebeurd is. Als hij weet dat jij wat lekkers in je zak hebt is op jou letten veel belangrijker dan het smakelijke hapje 5 meter verderop. :)
  zondag 22 mei 2011 @ 20:15:02 #16
37769 erodome
Zweefteef
pi_97169205
Ik heb ook zo'n alleseter en het enige wat je kan doen is rustig aan trainen dat ze niets van de grond te eten.

Persoonlijk begin ik met de yes/no setting: lekkers in open hand, als de hond eraan gaat een "no" en de hand sluiten, als de hond dan naar mij kijkt(of alleen maar wegkijkt in het begin) dan de "yes" en een lekkers uit de zak pakken met de andere hand.

Gaat dat goed dan leg ik terwijl ik zit het lekkers op de grond waar ik heel makkelijk mijn hand eroverheen kan leggen.
Dan ga ik staan zodat ik mijn voet er makkelijk op kan zetten en dan steeds meer afstand.

Zo verder met aan de lijn langs dingen die lekker zijn met de "no" erbij.
Het kost even tijd met een alleseter, maar dan heb je ook wat ;)

Is de hond wat ouder dan doe ik hetzelfde aan de lijn, maar dan met een slipketting om zijn nek om de "no" kracht bij te zetten, de "yes" blijft hetzelfde.
Bij een pup doe ik dat nog niet, die horen spelenderwijs te leren, meer met een wijzen op wat wel dan wat niet te bestraffen.
Ik zou niet snel gebruik maken van nekvel pakken en op de rug leggen, veelste zware gebaren voor dit soort dingen.

Gaat het dier de fout in dan is het mijn schuld, tot hij echt weet wat wel en wat niet is alles wat fout gaat mijn schuld en geen reden tot straf.

Probeer iig niet achter de hond aan te gaan om zijn trofee af te pakken, dat roept alleen weglopen van je op, ver genoeg om te kunnen vreten ongestoord iig.
Neem dan liever iets ontzettend lekkers(van salami tot gerookte kip) mee waardoor je ipv naar de hond toe van de hond af kan lopen met het superlekkers als motivator.
Leer hem dat een trofee vinden betekend naar de baas toe, dat werkt vaak beter als gedoe aangaan om het af te pakken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zondag 22 mei 2011 @ 20:15:22 #17
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_97169220
quote:
Echt last heeft hij er niet van, als ik hem net op heel vervelende wijze iets uit zijn keel geworsteld heb dan wil hij erna altijd spelen.
haha, hetzelfde gold na mijn worstelsessie. wat doe je dan? het speelgedrag negeren of boos toespreken?

quote:
Sok is linker ,voor je het weet zit je met een verstopping
dat had ie ook. hij is net weer de oude sinds de operatie, dus je kan begrijpen dat ik alles wil doen om te voorkomen dat er ook een duif uit zijn maag moet worden gehaald (hoewel dat wss wel verteert :D)

quote:
Neem zijn favoriete snoepje mee. Elke hond heeft wel een snoepje waar ze dol op zijn.
ik had snoepjes mee, was in de commotie vergeten het te proberen. heb trouwens niet het idee dat ie bereid was te ruilen met dat kleine kloteding vergeleken met z'n hoofdprijs.

@ero
ik gebruik het nekvel veel te vaak voor mijn smaak. ben bang dat ie er een beetje immuun voor aan het worden is, probeer dat al een tijdje minder te doen.

maar de ruilhandel is noted. thanks! overigens heb ik dat al met het snoepje geprobeerd, steeds verder ervanaf en dan 'pak maar' zeggen (en 'nee' als het niet mag). Gaat goed. Zelfde geldt voor zijn eten. rustig wachten totdat baasje klaar is met bereiden en dan pas na 'pak maar' beginnen met eten. Dat doet ie al uitstekend wat dat betreft. alleen niet buiten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mday op 22-05-2011 20:20:58 ]
  zondag 22 mei 2011 @ 20:23:19 #18
37769 erodome
Zweefteef
pi_97169686
Niet het "pak maar" gebruiken, het lekkers wat je gebruikt voor de "no" niet laten eten, helemaal niet.
De beloning moet ergens anders vandaan komen en het "no" trainigskoekje gaat gewoon terug in de koekjesbak of desnoods in de prullebak.

En dingen hebben tijd nodig, je moet langzaam uitbreiden en tot die tijd succes voor de hond vermijden.
Lukt dat een keertje niet dan is dat dikke pech, dan ga je weer een stapje terug in training en moet je dat stapje terug ook weer echt doen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zondag 22 mei 2011 @ 20:26:13 #19
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_97169850
quote:
Niet het "pak maar" gebruiken, het lekkers wat je gebruikt voor de "no" niet laten eten, helemaal niet.
dat snap ik niet. bij het eten, of bij de oefening? maar ik begrijp het idee achter het brokje ook niet geven die hij niet mag hebben. logisch, ook. dat ga ik oefenen.
  zondag 22 mei 2011 @ 20:28:04 #20
37769 erodome
Zweefteef
pi_97169949
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:26 schreef Mday het volgende:

[..]

dat snap ik niet. bij het eten, of bij de oefening? maar ik begrijp het idee achter het brokje ook niet geven die hij niet mag hebben. logisch, ook. dat ga ik oefenen.
Bij de yes/no setting, niet bij het gewone eten.

Je wil je hond leren dat die "no" betekend dat je er niet aan mag komen, dat leer je het makkelijkste door hem er ook echt niet aan te laten komen, niet nee, maar dan wel...

Bij het gewone eten is het zaak dat de hond gewoon netjes wacht tot je aangeeft dat hij wel mag.
pi_97170013
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:15 schreef Mday het volgende:

[..]

ik had snoepjes mee, was in de commotie vergeten het te proberen. heb trouwens niet het idee dat ie bereid was te ruilen met dat kleine kloteding vergeleken met z'n hoofdprijs.

Als je zelf al het idee heb dat ,,dat kleine kloteding" (trainertjes?) niet volstaat ,moet je hem ook verrassen
met wat anders . :D
en gewoon doortrainen ,paar keer in de week minimaal
op een gegeven moment gaat het om het spel en niet om de knikkers.
  zondag 22 mei 2011 @ 20:31:13 #22
37769 erodome
Zweefteef
pi_97170127
Oh, trouwens....

Waarom maak je gebruik van het nekvel eigenlijk en waarbij?
  zondag 22 mei 2011 @ 20:37:50 #23
170547 Mday
The cake is a vlaai!
pi_97170540
Was een 'tip' van het baasje van de moeder van de hond. 'als er echt iets niet mag, gewoon bij het nekvel grijpen.' dus bij dit soort taferelen, ook eendenpoep en andere dingen. Ook als-ie niet wel luisteren dan wilde ik hem nog eens via het nekvel de juiste richting op duwen. De laatste tijd niet meer, trouwens. Maar ik hoorde ook al steeds vaker dat het alleen voor zeer ernstige dingen werd gebruikt.

... ik klink als een slecht baasje, hè }:|
  zondag 22 mei 2011 @ 20:48:52 #24
37769 erodome
Zweefteef
pi_97171331
Nee hoor, je klinkt als een mens die leert en dat is heel goed.

En met al mijn "mooie" advies heeft mijn eigen pup een eigen speelsok met knoop erin opgegeten, waardoor wij bij de dierenarts zaten te hopen dat hij het netjes weer uit zou kotsen, wat gelukkig is gelukt... ;)

Veelvraatjes hebben wat tijd en geduld nodig daarin en vooral heel veel opletten! ;)

[ Bericht 80% gewijzigd door erodome op 22-05-2011 21:11:01 ]
  zondag 22 mei 2011 @ 21:16:46 #25
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_97173324
Mijn blafbeest graaft wel eens dingen op in de tuin die hij echt niet mag hebben, zoals schroeven of stukjes plastic of glas etc. Hij komt er altijd mee naar binnen en gaat er in zijn mand op liggen knagen. In het begin heb ik als ik het afpakte altijd een snoepje gegeven. Inmiddels ligt hij vaak in de tuin op takken te knagen maar als hij iets anders vind dan komt hij naar me toe en laat het voor mijn voeten vallen. Is het iets dat hij niet mag hebben dan pak ik het op en knuffel even lekker met hem, mag hij het wel hebben dan geef ik dat aan en loopt hij er blij mee weg. Het is maar een enkele keer dat hij iets vangt, zoals een muisje ofzo, waarbij hij zo druk wordt dat ik het wel met mijn handen uit zijn bek moet graaien.

In het begin heb ik dus altijd geruild voor een snoepje en dat heeft goed gewerkt. Nu is even lekker knuffelen al beloning genoeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')