Wedden dat de luchtvaarmaatschappij dit gewoon overruled, die vlieger gaat helaas niet op.quote:"Dat is een beslissing die uiteindelijk bij de vlieger ligt"
quote:According to the Volcanic Ash Advisory Center (VAAC) in London, high concentration
areas have impacted Northern UK, North sea and is going to impact Scandinavia.
Several Notams have been issued by
BIRD/ EGTT/ EGPX/ EGGX/ ESOS/ ENOR/ EFES/ EKDK/ EETT regarding temporary restricted/danger areas.
Information to aircraft operators, attached is the current list of countries intentions when impacted by the Volcanic Ash Cloud.
Be advised that the Safety Assessment Column applies to the "Airline Operator"
This should be read as general guidelines only, and is only current at the time of publication.
Report: https://www.public.cfmu.e(...)c_Ash_Intentions.pdf
EDWW (BREMEN) has closed seven of their sectors (gnd-245) in the northern part of the FIR btwn 0300-0700 UTC. This means that traffic to/from EDDW and EDDH is not allowed. Traffic to/from EDDV via the EDWW north sectors is not allowed (about 5% of the traffic).
Traffic to EDDV from other directions (about 95%) is accepted.
Exeptional conditions (with FCM mandatory) and zero rate regulations have been applied for the affected areas. Flights entering the concerned airspace btwn 03-07 will receive FLS messages.
quote:Vulkaan Grimsvötn niet meer actief
REYKJAVIK - De vulkaan Grimsvötn op IJsland is sinds 04.00 uur woensdagmorgen niet meer actief. De aswolk is praktisch verdwenen, zei een geoloog van het Meteorologisch Instituut in Reykjavik woensdag.
'Het is echter nog te vroeg om te zeggen dat de uitbarsting (helemaal) voorbij is'', benadrukte Sigthrudur Armannsdottir. Deskundigen zijn onderweg naar de vulkaan om meer informatie te verzamelen. Die gegevens moeten begin van de middag beschikbaar zijn.
De Grimsvötn is de actiefste vulkaan van IJsland. De vulkaan begon zondag met het spuwen van as en stoom. De aswolk bereikte een hoogte tot 20 kilometer.
De aswolk heeft in Europa tot beperkte problemen in het vliegverkeer geleid. Vorig jaar april was de overlast voor de Europese luchtvaart enorm na de uitbarsting van een vulkaan onder de gletsjer Eyjafjallajökull.
Bron
die jaquote:Op woensdag 25 mei 2011 20:57 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Bedoel je de Laki uitbarsting van 1783?
Toen werd half West-Europa vergast.
Wachten wat de volgende wordt. Misschien is Grimsvotn toch nog niet klaar maar neemt'ie gewoon even pauze.quote:
quote:Twee gevaarlijkste vulkanen van IJsland staan ook op uitbarsten
De uitbarsting van de vulkaan Grimsvötn is officieel voorbij. Dat bevestigde een geoloog van het IJslandse Meteorologische Instituut. Maar op termijn zouden nog twee andere beruchte IJslandse vulkanen van zich kunnen laten horen: de Hekla en de Katla.
"De uitbarsting van de Grimsvötn is afgelopen, dus heffen we de voorzorgsmaatregelen rond de vulkaan op", verklaarde Gudrun Johannesardottir, woordvoerder van de IJslandse civiele bescherming. "We gaan in de regio blijven werken om de gevolgen van de uitbarsting het hoofd te bieden, maar er is geen gevaar meer."
De actiefste vulkaan van het eiland begon op 21 mei met het spuwen van rook en as. De aswolk bereikte een hoogte tot 20 kilometer. De activiteit nam echter snel af en afgelopen woensdag stopte de vulkaan met het uitwerpen van as. De Grímsvötn ligt onder de gletsjer Vatnajökull in het zuidoosten van IJsland en is de meest actieve vulkaan van het eiland. De uitbarstingen zijn echter vaak van korte duur.
De problemen voor de Europese luchtvaart bleven zeer beperkt, in tegenstelling tot vorig jaar toen een vulkaanuitbarsting op IJsland meer dan 100.000 vluchten en acht miljoen luchtvaartpassagiers trof.
Uitbarstingscycli
Maar alles wijst erop dat er in de komende jaren nog meer vulkaanellende op IJsland en Europa zal afkomen. Vulkanologen benadrukken dat de uitbarstingcycli van meerdere IJslandse vulkanen samen lijken te vallen. Volgens experts staan twee van de gevaarlijkste IJslandse vulkanen op uitbarsten: de Hekla en de Katla. De kans bestaat ook dat de uitbarstingen elkaar snel zullen opvolgen. Dat maakt een scenario waarin de vulkanen het Europese luchtverkeer in de komende jaren opnieuw verstoren allesbehalve irrealistisch. (anp/belga/kve)
Kan, maar gezien de geschiedenis van de Katla en Hekla is dat niet waarschijnlijk.quote:Op zondag 5 juni 2011 16:32 schreef Isiolo het volgende:
[..]
als....
Het kan ook nog honderd jaar duren....
quote:After covering a large portion of Iceland with ash in late May 2011, Grímsvötn Volcano left behind a small lake filled with melt water and a hole in the Vatnajökull Glacier. This natural-color satellite image was acquired by the Advanced Land Imager (ALI) aboard Earth Observing-1 (EO-1) on June 11, 2011. The lake covers much of the site of the eruption, with the possible exception of the crescent-shaped feature along the southern shore of the lake. This may be a tephra cone left behind by the eruption. Gray ash covers the ice of Vatnajökull Glacier near the vent. Further away, the ash layer itself is obscured by snow.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |