abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97116604
Hallo medeforumleden,

Ik hoop er iemand is die mij zou kunnen helpen met een korte brief voor mijn vader.

SITUATIE:
Mijn vader heeft niet lang meer te leven als hij doorgaat met drinken.
Hij komt ook net uit het ziekenhuis en heeft dus verschillende medicijnen.

Ik ben bij hem geweest zodat hij, ook met behulp van een enkel medicijn, lichamelijk kon afkicken. Hij was toen anderhalve week nuchter. Het afkicken kwam toen ook vanuit hemzelf. Helaas onderschat hij waarschijnlijk zijn ziektebeeld en liep hij niet warm voor een professioneel vervolgtraject.

Ik ben toen naar mijn huis aan de andere kant van het land gegaan. Dan kon hij merken dat hij spoedig terug zou vallen en dan kon ik wat dingen op papier zetten voor hem. Dan kon hij langer nadenken over de dingen die op papier zouden staan zonder dat hij in de 'automatische verdediging' of invloed van mij zou staan. Een korte duidelijke brief dus en een week later weer een nieuwe...zoiets. Helaas kreeg ik te horen dat iemand na 48 uur terugval weer lichamelijk moet afkicken. Ik wou wel heel graag, maar ik kon niet meteen terug dus hij moet weer lichamelijk afkicken.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de korte brief.

DE BRIEF:
Deze korte brief zal gaan over het aangrijpen van professionele hulp. De zinnen met de sterretjes vind ik heel moeilijk om te formuleren. Er mogen best hele lieve, emotionele en krachtige woorden tussen zitten. Dat is dan namelijk wel gemeend.

Lieve pa,

*Ik .... dat je problemen hebt.... en ik wil je helpen..... ?????

Je weet, wat je weet.
Je weet niet, wat je niet weet.

*Ik weet zeker dat je er inmiddels heel veel over weet, maar wat nu als je misschien toch iets belangrijks mist?
*Bijvoorbeeld een belangrijke factor die je nodig hebt om te stoppen?
*En ook heel veel te horen zou krijgen wat je allang weet...maar...

*"maar durf je dat risico ook met je leven te nemen?"
  zaterdag 21 mei 2011 @ 14:17:33 #2
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_97116881
Waarschuwing: Verslaving en onderliggende oorzaken is een moeilijke situatie die heel frustrerend kan verlopen.

Voor de brief:

Jij TS bent zelf een belangrijke factor voor hem om te stoppen.
The view from nowhere.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 14:41:18 #3
343340 Zonnnestraaaltje
Verblindt als je te lang kijkt
pi_97117653
Toch denk ik dat erover praten beter is. Laat hem weten dat je snapt dat je niet zomaar van een verslaving af komt, maar dat zijn leven nu in gevaar is. Laat hem weten waarom het leven zo belangrijk is en waarom hij ervoor moet vechten.
Succes he!
  zaterdag 21 mei 2011 @ 16:36:07 #4
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_97121339
misschien kan je ook mensen uit die zorgtrajecten om hulp vragen? Zo van ik ben dit van plan, help me even.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_97121453
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 14:41 schreef Zonnnestraaaltje het volgende:
Toch denk ik dat erover praten beter is. Laat hem weten dat je snapt dat je niet zomaar van een verslaving af komt, maar dat zijn leven nu in gevaar is. Laat hem weten waarom het leven zo belangrijk is en waarom hij ervoor moet vechten.
Succes he!
+ brief

ik vind het geen slecht idee, maar geef het niet aan hem, plak het op de koelkast zonder dat hij het weet voordat je weggaat ofzo :)

sowieso, koud bier is niet lekker, dus dan speelt dat briefje erg in op zijn bewustzijn.. kortom prachtidee

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 14:17 schreef deelnemer het volgende:

Jij TS bent zelf een belangrijke factor voor hem om te stoppen.
Rustig aan.
pi_97204018
Beste mensen,

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Daar heb ik wel wat aan :)
pi_97204115
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 16:13 schreef Miljoen het volgende:
Beste mensen,

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Daar heb ik wel wat aan :)
Wil natuurlijk wel weten wat je van me koelkast idee vindt!
Rustig aan.
pi_97204933
Ja, super.

Alleen moet de uitvoering dan iets anders zijn, omdat hij stiekem drinkt en dus geen "koelkastvoorraad" heeft. Maar als ik de kans krijg, plak ik het misschien (moet nog ff bedenken of dat wel de juiste reacties opwekt) wel op zijn verstopte blikkies :)
pi_97204994
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 16:28 schreef Miljoen het volgende:
Ja, super.

Alleen moet de uitvoering dan iets anders zijn, omdat hij stiekem drinkt en dus geen "koelkastvoorraad" heeft. Maar als ik de kans krijg, plak ik het misschien (moet nog ff bedenken of dat wel de juiste reacties opwekt) wel op zijn verstopte blikkies :)
Dus hij drinkt lauw bier?
Rustig aan.
pi_97205919
Ja, dat moet dan wel. Misschien dat het in die blikjes minder snel opwarmt? :S
pi_97205953
pa, als je zo doorgaat dan zul je mij niet meer in je leven hebben. Ik heb er geen behoeft e aan om jou langzaam aan dood zien te gaan.

vriendelijke gr.

ts.
pi_97206143
Achja, ik zou er goed met hem over praten, wellicht ergens een briefje achterlaten, ''plak dit ergens waar de verleiding het grootst is, waarop je er steun uit kan vinden om niet aan je verleiding toe te geven''

: tekst + afblijven
Rustig aan.
pi_97206309
Wellicht een idee om een grote foto van je te maken met het onderschrift "Dit zul je nooit meer zien als je blijft drinken" en dat ophangen in zijn kamer.

Wie weet heet columnist Okaht nog wat ideeën? Da's volgens mij wel een ervaringsdeskundige.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_97207596
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 14:10 schreef Miljoen het volgende:
Hallo medeforumleden,

Ik hoop er iemand is die mij zou kunnen helpen met een korte brief voor mijn vader.

SITUATIE:
Mijn vader heeft niet lang meer te leven als hij doorgaat met drinken.
Hij komt ook net uit het ziekenhuis en heeft dus verschillende medicijnen.

Ik ben bij hem geweest zodat hij, ook met behulp van een enkel medicijn, lichamelijk kon afkicken. Hij was toen anderhalve week nuchter. Het afkicken kwam toen ook vanuit hemzelf. Helaas onderschat hij waarschijnlijk zijn ziektebeeld en liep hij niet warm voor een professioneel vervolgtraject.

Ik ben toen naar mijn huis aan de andere kant van het land gegaan. Dan kon hij merken dat hij spoedig terug zou vallen en dan kon ik wat dingen op papier zetten voor hem. Dan kon hij langer nadenken over de dingen die op papier zouden staan zonder dat hij in de 'automatische verdediging' of invloed van mij zou staan. Een korte duidelijke brief dus en een week later weer een nieuwe...zoiets. Helaas kreeg ik te horen dat iemand na 48 uur terugval weer lichamelijk moet afkicken. Ik wou wel heel graag, maar ik kon niet meteen terug dus hij moet weer lichamelijk afkicken.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de korte brief.

DE BRIEF:
Deze korte brief zal gaan over het aangrijpen van professionele hulp. De zinnen met de sterretjes vind ik heel moeilijk om te formuleren. Er mogen best hele lieve, emotionele en krachtige woorden tussen zitten. Dat is dan namelijk wel gemeend.

Lieve pa,

*Ik .... dat je problemen hebt.... en ik wil je helpen..... ?????

Je weet, wat je weet.
Je weet niet, wat je niet weet.

*Ik weet zeker dat je er inmiddels heel veel over weet, maar wat nu als je misschien toch iets belangrijks mist?
*Bijvoorbeeld een belangrijke factor die je nodig hebt om te stoppen?
*En ook heel veel te horen zou krijgen wat je allang weet...maar...

*"maar durf je dat risico ook met je leven te nemen?"
1. leg de nadruk op hoe hij jou doet voelen
2. laat weten dat je er voor hem zal zijn tijdens en na dat traject - als hij het ingaat
3. lees de brief voor. laat een traan. geef de brief aan hem zodat hij hem na kan lezen.
4. eigenlijk hoort deze voor 1; ga eens met je eigen huisarts (of de zijne?) praten en kijk hoe hij ertegenaan kijkt en of hij tips heeft.
pi_97208221
FkTwkGs2012, ook bedankt voor jouw tips!
pi_97216081
Lieve pap,
Ik weet dat je niet zomaar van een verslaving af komt, maar je leven is nu in gevaar en ik ben heel bang om je uiteindelijk op een langzame en vreselijke manier te verliezen. Dat heb je niet verdiend! Pap, ik ben heel trots op wat jij voor ons, de kinderen,allemaal hebt gedaan, ondanks dat niet alles altijd helemaal perfect ging!

Je zou nog een lang leven voor je kunnen hebben (nog steeds) en het doet me daarom dan ook heel zeer om jou te moeten zien wegglijden in een probleem die erom bekend staat zijn slachtoffers (en omgeving) te misleiden.

Je hebt dit niet verdiend pa, en daarom moet je ervoor vechten met je "wil" EN met inzicht!

Ik zou je graag willen helpen, maar ik ben geen professional of ex-verslaafde.
Ik weet ook heel zeker dat je inmiddels heel veel over alcoholverslaving weet, maar wat nu als je misschien toch iets belangrijks mist?

JE WEET, WAT JE WEET;
JE WEET NIET, WAT JE NIET WEET.

Natuurlijk zal je dan heel veel te horen krijgen wat je allang weet, maar misschien is een idee om
professionele hulp aan te nemen om er zeker van te zijn dat je alles weet wat je nodig hebt.
Dat je geen belangrijke factor of inzicht mist. Gewoon voor de zekerheid (en op je leven).

Wat je ook zou kunnen doen en wat misschien nog wel beter is, is een kliniek die je langdurig een stabiele en veilige omgeving kan bieden. Degene die jij het beste vond, de kliniek in

Stukje weggeblurd...Privacy ;)

Ik weet zeker dat dit lastig zal zijn en ook een hele grote stap zal zijn, maar ik weet
dat je dit kan en dat dit je uiteindelijk verder gaat helpen! (als je dit traject volgt, dan ben ik er ook tijdens het traject voor je :) )

Ik weet niet of je dat denkt, maar mocht je denken dat je al het benodigde weet, dan neem je een enorm risico, durf je dat risico ook met je leven te nemen?

Ok, ik wil kritiek op deze brief...mogelijke verbeteringen?
pi_97216802
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:06 schreef Miljoen het volgende:

Hij is prima (y)
Rustig aan.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 18:38:45 #18
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_97257456
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:06 schreef Miljoen het volgende:
Toevoegen als slotzin:

Ik zou je heel erg missen als je er niet meer was.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 24-05-2011 18:43:56 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')