quote:za 21 mei 2011, 11:31
Velen willen huis kopen met hulp corporatie
HILVERSUM - Een actie van woningcorporatie Dudok Wonen om woningzoekenden financieel te helpen bij het kopen van een huis in 't Gooi heeft veel geïnteresseerden getrokken.
Honderden mensen meldden zich zaterdagochtend bij het kantoor van de woningbouwvereniging in Hilversum.
Een notaris koos rond half elf door middel van loting de vijftig gelukkigen, aldus een woordvoerder.
Dudok Wonen betaalt voor deze mensen tot maximaal de helft van de prijs van de woning die zij kopen.
Als zij hun huis weer verkopen, moeten ze dat geld terugbetalen.
De regeling is nodig omdat de woningmarkt in 't Gooi verstopt is, zegt Dudok Wonen. Daardoor zouden met name jonge mensen geen koopwoning vinden en wegtrekken. Dit terwijl ze hard nodig zijn in een omgeving die vergrijst, aldus de woningcorporatie.
Zodat prijsdalingen op de woningmarkt niet voor hun rekening komen, heb zo'n vermoeden dat de polletiek hier binnenkort een stokje voor gaat steken.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 12:16 schreef michaelmoore het volgende:
Dudok Wonen betaalt voor deze mensen tot maximaal de helft van de prijs van de woning die zij kopen. Als zij hun huis weer verkopen, moeten ze dat geld terugbetalen.
Meestal zijn in dit soort constructies de risico's verdeeld. Jij krijgt X% korting op je woning bij aankoop en als je het huis weer verkoopt gaat datzelfde percentage weer naar de woningcorporatie.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 12:32 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Zodat prijsdalingen op de woningmarkt niet voor hun rekening komen, heb zo'n vermoeden dat de polletiek hier binnenkort een stokje voor gaat steken.
Ik denk ook, (weet het niet) dat 95% van de kortingen maximaal 20% zijn op de 100% taxatieprijs, de corporaties zullen wel een lijntje met een bank hebben zodat deze koper gegarandeerd een hypotheek krijgen gebaseerd op de 100% taxatieprijsquote:Op zaterdag 21 mei 2011 12:32 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Zodat prijsdalingen op de woningmarkt niet voor hun rekening komen, heb zo'n vermoeden dat de politiek hier binnenkort een stokje voor gaat steken.
Hier moest ik ook meteen aan denken.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 12:32 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Zodat prijsdalingen op de woningmarkt niet voor hun rekening komen, heb zo'n vermoeden dat de polletiek hier binnenkort een stokje voor gaat steken.
Vooral dat regeltje viel me dus op.quote:Als zij hun huis weer verkopen, moeten ze dat geld terugbetalen.
Nou, ik huur toevallig van Dudok en heb ook zo'n aanbod gehad (overigens niet op ingegaan). Wat ze doen is het volgende:quote:Op zaterdag 21 mei 2011 12:32 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Zodat prijsdalingen op de woningmarkt niet voor hun rekening komen
En wat voor soort woningen zijn het dan ???quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:02 schreef Jane het volgende:
[..]
Nou, ik huur toevallig van Dudok en heb ook zo'n aanbod gehad
quote:
Ja leuk spaarpotje voor die corporatie en risicoloosquote:Als zij hun huis weer verkopen, moeten ze dat geld terugbetalen.
Ik heb totaal geen inzicht in het volledige huizenbestand van Dudok.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En wat voor soort woningen zijn het dan ???
Ook eengezinswoningen ??
Dat geldt dus ook voor de koper... Die koopt een huis wat eigenlijk veel meer waard is voor een veel kleiner risico, overigens werkt het bij prijsstijgingen precies hetzelfde, dan verdien je er minder aan.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:02 schreef Jane het volgende:
[..]
Nou, ik huur toevallig van Dudok en heb ook zo'n aanbod gehad (overigens niet op ingegaan). Wat ze doen is het volgende:
Je betaalt minimaal 50% van de waarde waarop je huis nu getaxeerd wordt (+kosten koper). Zodra je weer wilt verkopen, wordt het resterende bedrag geïndexeerd met de algemene waardeontwikkeling van koopwoningen in de regio.
Je kunt dus inderdaad stellen dat ze hiermee proberen te zorgen dat ze zelf maar voor maximaal 50% last hebben van toekomstige prijsdalingen.
Verkopen van woningen die voor 12.000 gulden zijn aangekocht en verkopen voor 150.000 euro minus 20%quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:16 schreef Mendeljev het volgende:
Corporaties zijn namelijk zodanig opgezet dat het winstoogmerk geen eerste prioriteit is.
De huizen worden eerst nog getaxeerd alvorens ze verkocht worden, dus het gaat niet om de eventuele absurd lage prijzen waarvoor ze in de boeken staan bij de corporatie.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:16 schreef Mendeljev het volgende:
Over wat voor prijzen hebben we het hier eigenlijk? Corporaties zijn namelijk zodanig opgezet dat het winstoogmerk geen eerste prioriteit is. Huizen die onder het beheer vallen staan al voor absurd lage prijzen in de boeken dus snap ik de belangstelling wel. Als je op deze manier een huisje in de Randstad voor 50-60k op de kop kan tikken dan ben je gek als je het niet doet.
Dat zijn geen gekke prijzen. Dezelfde huizen onder particulier eigendom noteren een factor 2 hoger maar zijn in de tussentijd nooit onderhouden en bevinden zich in kritische condities. De prijzen zullen wellicht iets boven inflatie noteren maar nog altijd niet gebaseerd op babyboomprijzen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:23 schreef michaelmoore het volgende:
Verkopen van woningen die voor 12.000 gulden zijn aangekocht en verkopen voor 150.000 euro minus 20%
Dat is eh ??
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ok, ik weet het fijne er niet van af maar zelfs de taxatieprijzen zijn niet gebaseerd op fundaprijzen, het zijn gewoon schappelijk prijzen. Normale huizen gaan volgens taxaties voor 100 tot 150k van de hamer en dat is gewoon goed.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:30 schreef Jane het volgende:
De huizen worden eerst nog getaxeerd alvorens ze verkocht worden, dus het gaat niet om de eventuele absurd lage prijzen waarvoor ze in de boeken staan bij de corporatie.
Tja, 'normale huizen', wat zijn dat? En heb je het dan over 'normale huizen' in het Gooi? Ik weet alleen dat de schatting die ze in de brief gaven van de waarde waarop mijn woning getaxeerd zou worden, beduidend hoger lag dan de bedragen die jij noemt.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:34 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ok, ik weet het fijne er niet van af maar zelfs de taxatieprijzen zijn niet gebaseerd op fundaprijzen, het zijn gewoon schappelijk prijzen. Normale huizen gaan volgens taxaties voor 100 tot 150k van de hamer en dat is gewoon goed.
Het is dus een slimme manier om woningen aan de huurders te verkopenquote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:40 schreef Jane het volgende:
[..]
Tja, 'normale huizen', wat zijn dat? En heb je het dan over 'normale huizen' in het Gooi? Ik weet alleen dat de schatting die ze in de brief gaven van de waarde waarop mijn woning getaxeerd zou worden, beduidend hoger lag dan de bedragen die jij noemt.
Maar de aspirant kopers krijgen wel het volledig onderhoud en de WOZ belastingen voor de kiezen voortaanquote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:44 schreef WammesWaggel het volgende:
Eigenlijk kopen ze dus ook maar de helft van de woning en betalen dus derhalve ook maar de helft van de prijs van een hele woning, dus zo goedkoop is het nou ook weer niet.
Exact. En wat als jij je woning koopt in een gebouw dat verder voor een groot gedeelte nog verhuurd wordt door Dudok? Wat heb jij dan eigenlijk in te brengen als het gaat om onderhoud van het gebouw? En welke 'onvoorziene' onderhoudskosten krijg je dan alsnog op je dak?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:47 schreef michaelmoore het volgende:
Maar de aspirant kopers krijgen wel het volledig onderhoud en de WOZ belastingen voor de kiezen voortaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |