Nee, niet het wekelijkse afval-topic van een of ander dikkertje, helaas.

Integendeel. Ik ben vrij sportief (voetbal, zwemmen, joggen, fitness, squashen) en ook tevreden met mijn lichaam en postuur. Ik ben 24, weeg 75 kilo, ben niet al te groot (1,73m), enigszins gespierd en een beetje breder dan gemiddeld.

Afvallen hoeft voor mij dus niet zo, ik houd mijn gewicht/lichaam wat dat betreft gewoon in de gaten. Ik heb periodes dat ik iets flinker ben dan normaal, maar dan sport ik gewoon wat meer dan gemiddeld en is het binnen de kortste keren weer weg, dat ICT-buikje.

Nou is het geval dat mij iets steeds vaker op begint te vallen, en ook te storen, aan mezelf. Iets dat ik naar mijn weten altijd al gedaan heb, maar waar ik me stiekem toch een beetje zorgen over maak: ik eet veel. En dan niet gewoon veel, maar echt
absurd, gigantisch, kei veel.

Ook mijn tempo liegt er niet om. Je kunt me een echte slokop noemen.

Enkele veelvoorkomende scenario's:
- Tijd voor het avondeten. Ouders, vriendinlief en ikzelf scheppen eten op. Sowieso is mijn portie soms wel 2 keer zo groot als die van anderen. Mijn tempo qua eten ligt ook op z'n allerminst hoog; anderen vragen zich vaak af "Waar ik het allemaal laat" en "Of ik wel doe kauwen".

Het duurt niet lang of mijn portie voer is al onderweg naar Darmstad. Een tweede keer opscheppen is ook niet bepaald een uitzondering.
- Een zak chips of iets dergelijks eten. Geen enkele zak chips is mij groot genoeg. Hoe dan ook, als ik aan een zak chips begin dan moet dat ding ook helemaal leeg. Een zak half leeg eten en dan terugleggen zit er bij mij niet in. In tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn vriendin, die krijgt het klaar om een hele week met één zak chips te doen door elke dag een beetje te pakken.
- Ik kook gelukkig vrij vaak (hobby

), van Hollandse kost tot Thaise kip kerrie of Indonesische Nasi. Af en toe heb je wel eens zo'n dag er tussen dat zowel jijzelf als je partner het druk hebben. Je bent de hele dag in de weer dus koken zit er niet meer in; je wilt immers niet om 8 uur 's avonds nog gaan avondeten. Dan wordt 't maar een patatje of pizza`tje halen. Ook in dit geval is de grootst mogelijke portie weer niet groot genoeg. Een groot patatje wordt dan vaker aangevuld met nog een klein patatje er bij, en één pizza worden twee, iets kleinere pizza's.
- Je gaat met een groep wokken. Andere mensen lopen 2, misschien 3 keer naar het buffet voor een (vaak bescheiden) portie en zijn dan klaar. Ik blijf maar op en neer lopen, en op een gegeven moment als iedereen al aan 't toetje zit, begin ik ook maar aan het toetje en niet zozeer omdat ik daar dan zin in heb, maar omdat ik anders maar op en neer blijf lopen voor een nieuwe portie.

En zo kan ik nog wel even door gaan. Ik probeer mezelf telkens op de vingers te tikken, maar helaas, ik blijf het maar doen.

Nogmaals, ik ben tevreden over mijn lichaam en gewicht en zo maar als dit zo door blijft gaan dan weet ik zeker dat dit mij in de toekomst problemen met mijn gezondheid gaat opleveren. Overigens kost het ook klauwen met geld, elke keer die extra (grote) porties.

Wie herkent zich hier enigszins in? Komt dit vaak voor? Wie weet wat ik er aan kan doen?