Ik vroeg me af of er nog meer mensen op fok aanwezig zijn die (weleens of fanatiek) duiken, en hun ervaringen met mij en andere fokkers zou willen delen.
Mijn vriend en ik duiken nu zo´n 2 jaar en zijn op dit moment bezig met het behalen van ons 2sters NOB brevet. We duiken tot nu toe alleen nog maar in Nederland aangezien wij hier onze brevetten aan het halen zijn. Als de mogelijkheid er is willen we aankomende zomer ook maar eens de onderwaterwereld in Italië gaan bekijken. Dat zal een heel groot contrast zijn met de onderwaterwereld hier in Nederland.
Maar voor het geval er fokkers zijn die zich afvragen wat er in hemelsnaam te zien valt onder water in Nederland zou ik aanraden misschien eens een proefduikje te doen ofzo. Ook hier in Nederland valt er te genieten onder water. En dan vinden wij de mooiste duikstekken van Nederland toch wel aan de Oosterschelde en de Grevelingen in Zeeland. Daar is het helemaal geweldig onder water. Heel veel kleur en leven, weer eens wat anders als de vele zoetwatervissen die we in de Vinkeveense plassen tegen komen...
Ik ben benieuwd, hoor graag jullie verhalen.
Maar ik heb nu ff een vraagje, we gingen de eerste keer al 14 meter diep...is dat normaal? we deden dit zonder enige vorige duikervaring... naya.
Duiken is kewl..en moet je cker een keer proberen...
Zaterdag ga ik beginnen met mijn Advanced Open Water (PADI). Meteen beginnen met de diepe duik (30 m), eens kijken of ik stikstofnarcose gevoelig ben.
Ik heb een paar weken niet gedoken vanwege een oorontsteking.
Tijdens mijn Open Water ben ik wel al wat barracudas, schilpadden en nog wat tropische vissen tegen gekomen (helaas nog geen haaien).
Ik weet alleen niet of het de moeite waard is om in Nederland verder te gaan nu ik het duiken op curacao gewent ben.
Echt een aanrader duiken op curacao (70 locaties geloof ik).
Waarschijnlijk ga ik ook nog onderwaterfoto's maken.
(zeg ik met zo'n 20 duiken in Nederland op diverse locaties)
Curacou is het betere werk (been there, done that
)
quote:Heb je toevallig bij Kreta gedoken? Kreta Maris Diving Center?
Op donderdag 20 juni 2002 23:41 schreef YoGi_Berra het volgende:
Ik heb verleden jaar in Griekenland gedoken...
Ik heb geen brevet maar ben van plan die te gaan halen dit jaar in St. Trophez (iemand nog goede duikschool??)Maar ik heb nu ff een vraagje, we gingen de eerste keer al 14 meter diep...is dat normaal? we deden dit zonder enige vorige duikervaring... naya.
Duiken is kewl..en moet je cker een keer proberen...
Ik heb daar een paar weekies geleden gedoken. Best mooi maar het kan veel beter. Niet te vergelijken met NL natuurlijk ook al ben ik van mening dat dat ook leuk is!
quote:Owja, en de eerste keer 14 meter diep is in mijn ogen te diep. Ligt er ook aan hoe je voorbereiding is geweest natuurlijk.
Op vrijdag 21 juni 2002 10:29 schreef SirKeL het volgende:[..]
...
Binnenkort maar eens naar het verre oosten denk ik..
quote:Ben ik absoluut niet met je eens. Ik heb persoonlijk nog nooit in het buitenland gedoken (beetje prijzig), maar nederland is niet troebel en koud.
Op vrijdag 21 juni 2002 01:59 schreef MacBeth het volgende:
Duiken in Nederland suckt.(zeg ik met zo'n 20 duiken in Nederland op diverse locaties)
Curacou is het betere werk
(been there, done that
)
Ik heb nu in totaal ongeveer 40 keer gedoken in Curacao en Nederland.
Mooiste plekken zijn tot nu toe bijna overal in Bonaire en op de Superior Producer op curacao.
Superior Producer is een oude schip dat beladen was met kleren, hij zonk net voor de haven is ongeveer nu 30 meter diep. Echt een aanrader. Je ziet nog overal kleren liggen en je kan in het dek gaan staan en in de "cockpit" lol.... was een zeer mooie ervaring.
Voor de anderen die niet zo diep willen kan je ook naar de TugBoat gaan. Die zit maar op ongeveer 3 meter diep en is ook goed te doen met een snorkel.
Maar een van de beste plekken op de wereld blijft toch bonaire......ongeloofelijk!
quote:Nee, heb het op Corfu gedaan...
Op vrijdag 21 juni 2002 10:29 schreef SirKeL het volgende:[..]
Heb je toevallig bij Kreta gedoken? Kreta Maris Diving Center?
Ik heb daar een paar weekies geleden gedoken. Best mooi maar het kan veel beter. Niet te vergelijken met NL natuurlijk ook al ben ik van mening dat dat ook leuk is!
Maar weet iemand nog een goede duikschool in St. Trophez?
Jammer alleen dat de meesten van jullie nog helemaal nooit een duikje in Nederland hebben gemaakt. Ik weet dat Camaro dat wel doet, die duikt namelijk meest van de tijd samen met mij en we hebben al veel moois gezien onder water. Voor de rest duiken jullie dus in het warme heldere water in het buitenland. Op zich jammer maar wel begrijpelijk. Ik kan me voorstellen dat je als je in het buitenland je brevet hebt gehaald in het glasheldere water je spontaan gek wordt als je in het Nederlandse water springt wat toch een stuk kouder is en waar je misschien maar 1 meter zicht hebt.
Ik heb zoals jullie weten nog nooit in het buitenland gedoken en hoop dat deze zomer te gaan doen en zal dan ook zien hoe mooi dat is. Maar ondanks dat zullen mijn zoetwater duiken in Nederland ook gewoon doorgaan hoor.
Helaas las ik weer dat iemand van jullie 'zomaar' naar 30 meter gaat om uit te proberen of dat goed gaat. Vind ik toch een beetje onverantwoord na een oorontsteking moet ik zeggen. Ik heb zelf nog wel eens last met klaren tijdens een duik, dan wil ik er af en toe toch nog eerder voor kiezen om mijn duik af te breken als voorgoed mijn oren te verneuken zodat ik never nooit meer een duik kan maken.
Zelf duik ik bij een NOB duikschool, en daar wordt heel goed op eventuele gevaren gelet. Helaas hoor ik nog al te vaak dat PADI gebrevetteerden hier veel makkelijker mee omgaan en van een aantal dingen de gevaren niet (goed) inzien en minder theoretische achtergrond hebben als NOB gebrevetteerden. Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat een NOB duiker een betere duiker is als een PADI duiker, maar over het algemeen denk ik wel dat een NOB duiker uitgebreider wordt opgeleid en er dieper ingegaan wordt op o.a. de gevaren en ziekten die je kan oplopen door dingen niet volgens de regels te doen.
Maar goed, iedereen die één dezer dagen een duikje gaat maken of van de zomer wens ik veel duikplezier en laat even weten wat je hebt beleefd onder water.
quote:Zo bedoelde hij het denk ik niet hoor. Als onderdeel van de PADI 'Advanced Open Water'-certificering maak je een 4-tal duiken waarbij een bepaald aspect van het duiken bijzonder belicht wordt. Een daarvan is de 'deep dive', waarbij je na behandeling van een stuk theorie onder begeleiding van een instructeur naar 30 meter gaat.
Op zaterdag 22 juni 2002 20:02 schreef Pissie het volgende:
Helaas las ik weer dat iemand van jullie 'zomaar' naar 30 meter gaat om uit te proberen of dat goed gaat.
quote:Dat is aan de instructeur om te beslissen. De meeste lokaties doen sowieso eerst een relaxede checkout dive voordat de Advanced cursus aanvang neemt.
Vind ik toch een beetje onverantwoord na een oorontsteking moet ik zeggen.
quote:De cursussen zijn anders, laten we het daar op houden. Er zijn echter voldoende overeenkomsten om de opleidingstrajecten vergelijkbaar te houden, en daar zijn dan ook afspraken over gemaakt.
[snip]
Helaas hoor ik nog al te vaak dat PADI gebrevetteerden hier veel makkelijker mee omgaan en van een aantal dingen de gevaren niet (goed) inzien en minder theoretische achtergrond hebben als NOB gebrevetteerden. Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat een NOB duiker een betere duiker is als een PADI duiker, maar over het algemeen denk ik wel dat een NOB duiker uitgebreider wordt opgeleid en er dieper ingegaan wordt op o.a. de gevaren en ziekten die je kan oplopen door dingen niet volgens de regels te doen.
De NOB zou niet toestaan dat PADI Rescue Divers in het 3-sterren opleidingstraject mogen instromen als er echt structurele kwaliteitsverschillen zouden zijn.
Vice versa mogen 2-sterren duikers bij PADI aan het Divemaster programma beginnen. Dat zou ik dan ook zeker overwegen als je ooit nog verder wil - op (semi-)professioneel gebied zijn PADI-certificaties op veruit de meeste lokaties gewild.
Maar goed, we hebben allemaal dezelfde hobby, laten we er geen wedstrijdje afstandpissen van maken.
Ik zal je een voorbeeld geven: Een paar weekjes geleden zijn wij met onze duikclub een weekend in Zeeland wezen duiken. We gingen onze tweede duik bij de Zeelandbrug maken en het was stervensdruk. Nou stonden daar ook een aantal PADI duikers (in dit geval ook nog Belgen) aan de waterkant. Nou moet je bij de Zeelandbrug rekening houden met de kentering. Voor degene die dat niet weten mag je duiken van ongeveer 20 minuten voor tot 20 minuten na kentering (dat is tijdens het stilstaan van het water tussen eb en vloed)
Wij zijn daar op tijd het water in gegaan en kwamen er net voor het einde van de kentering uit, en op dat moment zouden de Belgen het water gaan betreden. Hardstikke link dus want dan krijg je vreselijk veel last van stroming en voor je het weet lig je ergens afgedreven op de Oosterschelde. En dan kregen deze duikers ook nog aan de waterkant uitleg over hoe ze ook al weer hun trimvest moesten bedienen. Beetje laat lijkt mij. (Als NOB duiker moet je minimaal je 1e brevet hebben voordat je maar aan de stomingsmodule mag gaan denken)
Maar wat ik toch eigenlijk wel het toppunt vond was dat er een vrouwtje het water betrad en er toen pas achter kwam dat het zout water was waar ze in zou gaan duiken. Hoezo onvoorbereid het water in?
Ik denk dat dit dus wel een voorbeeld kan zijn van hoe het dus niet moet. Helaas is er dat zelfde weekend ook nog een Belgische duikster overleden.
Maar goed, ondanks alles hoop ik maar dat dit uitzonderingen zijn op de regel. Als het goed is leert iedereen goed en verantwoordelijk duiken en zouden dit soort dingen niet nodig moeten zijn.
Ik was toen een jaar of 12, veel te jong eigenlijk, maar mijn vader, die nogal fanatiek bezig is met duiken, had voor mij en mijn broer een 'mini setje" gemaakt: Kleine duikflesjes, genoeg voor een half uurtje onder water, en toebehoor. Daarmee heb ik samen met mijn vander in Zeeland gedoken, meer op snorkelniveau; dieper dan 3/4 meter zijn we daarmee niet gegaan. [weet niet meer precies waar, ergens bij renesse dacht ik]
Op die diepte kun je al ontzettend veel zien, ik vond het in ieder geval best indrukwekkend, maar misschien ben je als 12jarige ook wel snel onder de indruk.
Achteraf zie ik wel dat het meenemen van jonge kinderen onder water een beetje onverantwoord was, maar ik voelde me destijds erg stoer!
Ik ben echt helemaal hooked nu!
Zijn er hier wat NL duikers die mij kunnen vertellen waar mijn vriendin en ik in Nederland het beste door kunnen gaan met duiken?
Ik wil graag meer ervaring opdoen en mijn Advanced brevet halen zodat het allemaal wat beter wordt nog.
Over verschil in kwaliteit tussen PADI en NOB: Ik denk dat er nogal verschil zit tussen de ene PADI school en de andere. In Mexico bijvoorbeeld heb ik er twee gezien.
Bij eentje kon je je OW in 2,5 dag halen. Belachelijk leek mij dat. Wij hebben het gedaan in 2 volledige les dagen (theorie en praktijk in zwembad) en nog eens twee dagen echte duiken maken in zee. Daarbij hebben we nog een dag of 2,3 besteed aan het echt goed leren van de theorie.
De kwaliteit van de opleiding was echt heel goed en de instructeur was ook top. Ik voel me nu echt zeker in het water. Ik had hiervoor al wat losse duiken hier en daar gemaakt. Dat soort dingen zijn eigenlijk gewoon vet gevaarlijk als je het mij vraagt. Op dat moment was het allemaal cool maar als je een echte opleiding volgt ga je je toch realiseren dat dit soort dingen gewoon onverantwoord zijn.
Wie heeft er goede duiktips voor in Nederland?
Over twee weken vertrek ik met mijn vriendin (dan vrouw) naar Thailand. Ook daar gaan we duiken.
Als opwarmertje gaan we dit weekend wel (begeleid) duiken in recreatieplas Aquabest. Daar hebben ze drie trainingsplatforms onderwater op 5m, 10m en 15m. Verder nog een afgezonken schip en een onderwaterhuis.
Effe kijken of alles nog lukt. Het hoeft niet persé diep te zijn. Dat wordt dan dus onze eerste duik in de diepe donkere Nederlandse wateren. Ik laat nog wel weten hoe het me bevallen is.
Een vakantie naar Egypte tussen door en in mei gaan we weer naar Malta. Maar ook hier in Nederland duiken we regelmatig, voornamelijk Bussloo (Deventer), de Groene Heuvels (Nijmegen) en 't Grasbroek (Delden) verkent onder water. Het zicht en de temp zijn beroerd hier in Nederland, maar dat maakt het duiken er zeker niet minder om.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |