abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97064245
Hulp gevraagd! Ik heb zojuist bij ons Turkse toko een kilozak gepelde tarwe gekocht..(wheatberries).

-klik-

Ik ben nu wat recepten aan het verzamelen zodat ik dit vanavond kan eten, maar de manieren van bereiding lopen nogal uiteen. Ik lees ongeveer net zo vaak dat ik de tarwe eerst een nacht moet laten weken voordat ik het kan gebruiken als dat ik lees dat anderhalf uur koken in ruim water voldoende is. Wat is het nou?

Kookt iemand hier wel eens met het spul? Ik hoop het, want aan de verpakking heb ik niks. Fijn te weten dat ik Ein Stük Natur heb aangeschaft, maar een bereidingswijze erop zetten, ho maar.. }:|
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 20 mei 2011 @ 11:10:47 #2
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_97067061
Geen idee. Noemen wij dat parelgort?
Ik zou je Turk anders even bellen. :-)
pi_97067528
Haha, dat heb ik gedaan!
'Weet niet mevrouw, weet niet!', terwijl -ie deze kilozak bovenop m'n baklava in een tasje neerpleurde. }:| *O*

En nee, gerst is gerst, tarwe is tarwe. Maar verder wel vergelijkbaar, denk ik.
pi_97067821
Oh, kijk, eindelijk iets gevonden. Op Dekooktips.com, een plek waar ik tot mijn verbazing zo af en toe steeds weer terecht kom als ik dit soort dingen wil weten.. Dat zo'n lelijke (of is het retro?)-site toch zo nuttig kan zijn.. :)

Enfin, volgens De Kooktips:

quote:
Tarwe neemt tijdens het koken circa 2-1/2 keer in volume toe.

De kooktijd voor 'zachte' tarwe is circa 75 minuten (1 uur en 15 minuten). Door de tarwe voor het koken 12 - 24 uur te weken kan de kooktijd verkort worden tot circa 45 minuten. De tarwe die in Nederland en België verkocht wordt is meestal zachte tarwe (zie uitleg boven aan deze pagina).

De kooktijd voor 'harde' tarwe en durum tarwe is circa 120 minuten ( 2 uur). Door de tarwe voor het koken 12 - 24 uur te weken kan de kooktijd verkort worden tot circa 1 uur.

Volg de instructies op de verpakking of:
Neem:
1 volumedeel tarwe en
3 volume delen water (gebruik een kopje, mok o.i d.)
of
weeg de tarwe (richtlijn voor een bijgerecht is):
per persoon: 75 gram tarwe + 3 deciliter water (= 300 gram)
voor 4 personen: 300 gram tarwe + 1-1/4 liter water (= 1250 gram)

Spoel de tarwe in een zeef onder de kraan schoon (bij sommige verpakte tarwe is dit niet nodig).

Breng de tarwe met het water aan de kook. Laat de tarwe daarna zachtjes verder gaar koken met een deksel op de pan. Proef - tegen het einde van de kooktijd - of de tarwe gaar is, kook zo nodig nog wat langer.

Giet - als de tarwe gaar is - eventueel overgebleven water af en laat de tarwe 5 - 10 minuten uitdampen zonder deksel.

[ Bericht 3% gewijzigd door minilot op 20-05-2011 11:46:56 ]
pi_97067950
Iemand nog niet-te-missen recepten met dit spul? We kunnen er ook een algemener tips- en receptentopic voor maken voor al dit soort graan, ook gerst en spelt enzo. Ik wil dat wat vaker gaan eten.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 12:39:14 #6
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_97070204
Ik ben helemaal niet van de granen, weet er echt niks van. :N
Maar bij granen en peulvruchten denk ik altijd meteen aan Klary Koopmans.
pi_97070355
Ha, daar zeg je zoiets. Ik heb me vorig jaar na een recept op haar website een ongeluk gezocht naar zwarte quinoa. Nergens te vinden!
En komt het gewoon nooit van granen Robin (zoals bij mij en Aziatisch eten :@ ) of vind je het ook echt niet lekker?
  vrijdag 20 mei 2011 @ 12:51:43 #8
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_97070647
Nee, het is niet dat ik ze "echt niet lekker" vind, maar graan/rijst/aardappel/pasta is voor mij meer vulling of zo. Het hoort erbij, maar het gaat me om het vlees/vis en de groenten. Zoiets, denk ik.
Maar weet zeker dat als ik het voorgeschoteld krijg ik het lekker op zal eten, alleen trekt het niet. Komt misschien nog, die fase. :-)
pi_97071137
Dat heb ik ook wel een beetje hoor - zeker met rijst en pasta. Je kunt er een eind op hollen en de rest van je eten blijft er handig aan vastplakken, maar daar houdt het ook wel mee op. Aardappelen (alleen goede, en heel lekkere, en maar af en toe) gebruik ik vooral als groente, niet als vulling.

Maar dingen als spelt en quinoa zijn voor mij wel echt wat anders: stevig, hartig, nootachtig.. Wat mij betreft juist heel geschikt om te gebruiken als het belangrijkste onderdeel van een gerecht, in plaats van zomaar een bleke berg erbij horende koolhydraten.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 13:38:21 #10
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_97072560
Quinoa vind ik trouwens wel vies! Ga het niet meer proberen ook. :{w
  vrijdag 20 mei 2011 @ 13:45:48 #11
221912 minilot
Nancy boy
pi_97072884
Ja, nu ik erover nadenk hoor quinoa ook niet in het rijtje thuis. Het is namelijk helemaal geen graansoort. :)
  vrijdag 20 mei 2011 @ 15:47:24 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_97077967
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:51 schreef RobinOok het volgende:
Nee, het is niet dat ik ze "echt niet lekker" vind, maar graan/rijst/aardappel/pasta is voor mij meer vulling of zo. Het hoort erbij, maar het gaat me om het vlees/vis en de groenten. Zoiets, denk ik.
Maar weet zeker dat als ik het voorgeschoteld krijg ik het lekker op zal eten, alleen trekt het niet. Komt misschien nog, die fase. :-)
Ja? Nooit kunnen genieten van een Opperdoesje of roseval? Een mooie rijstsoort? Boekweitnoedels? Pasta?
Ik wel
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 15:53:47 #13
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_97078219
Oh jawel, dat wel. Maar die kook/bak/stoom/etc je gewoon. Heb je weinig recept voor nodig. Met de nadruk op weinig. En ze zullen evengoed altijd een bijrol vervullen in een maaltijd en dolenthousiast zal ik er vrijwel nooit over zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')