quote:Tarwe neemt tijdens het koken circa 2-1/2 keer in volume toe.
De kooktijd voor 'zachte' tarwe is circa 75 minuten (1 uur en 15 minuten). Door de tarwe voor het koken 12 - 24 uur te weken kan de kooktijd verkort worden tot circa 45 minuten. De tarwe die in Nederland en België verkocht wordt is meestal zachte tarwe (zie uitleg boven aan deze pagina).
De kooktijd voor 'harde' tarwe en durum tarwe is circa 120 minuten ( 2 uur). Door de tarwe voor het koken 12 - 24 uur te weken kan de kooktijd verkort worden tot circa 1 uur.
Volg de instructies op de verpakking of:
Neem:
1 volumedeel tarwe en
3 volume delen water (gebruik een kopje, mok o.i d.)
of
weeg de tarwe (richtlijn voor een bijgerecht is):
per persoon: 75 gram tarwe + 3 deciliter water (= 300 gram)
voor 4 personen: 300 gram tarwe + 1-1/4 liter water (= 1250 gram)
Spoel de tarwe in een zeef onder de kraan schoon (bij sommige verpakte tarwe is dit niet nodig).
Breng de tarwe met het water aan de kook. Laat de tarwe daarna zachtjes verder gaar koken met een deksel op de pan. Proef - tegen het einde van de kooktijd - of de tarwe gaar is, kook zo nodig nog wat langer.
Giet - als de tarwe gaar is - eventueel overgebleven water af en laat de tarwe 5 - 10 minuten uitdampen zonder deksel.
Ja? Nooit kunnen genieten van een Opperdoesje of roseval? Een mooie rijstsoort? Boekweitnoedels? Pasta?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:51 schreef RobinOok het volgende:
Nee, het is niet dat ik ze "echt niet lekker" vind, maar graan/rijst/aardappel/pasta is voor mij meer vulling of zo. Het hoort erbij, maar het gaat me om het vlees/vis en de groenten. Zoiets, denk ik.
Maar weet zeker dat als ik het voorgeschoteld krijg ik het lekker op zal eten, alleen trekt het niet. Komt misschien nog, die fase. :-)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |