abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4679818
Allrighty... ik loop nu sinds begin dit jaar bij een psych voor wat problemen (voornamelijk depressiviteit...) en nu is er geconstateerd dat ik (o.a.) aan een fobie genaamd "Sociale Angst" lijdt.

"Een veel voorkomende angst is sociale angst. Hierbij is iemand vooral bang voor de afwijzing door anderen. Waarschijnlijk komt sociale angst het vaakste voor. Zo ongeveer één op de tien mensen heeft er last van. Sociale angst leidt vaak tot vermijding van sociale contacten en kan daardoor tot vereenzaming leiden. Die vereenzaming is dan een soort van zelfbescherming geworden. De eenzaamheid geeft je immers de garantie dat anderen je dan niet kunnen afwijzen.
Sociale angst kan er ook toe leiden dat mensen in contact met anderen niet durven zeggen wat ze eigenlijk willen of denken. Ze zijn geneigd om vooral dingen te doen waarvan ze denken dat anderen ze van ze verwachten. Ook hierdoor denken ze afwijzing te voorkomen. Het kan dan ook leiden tot sterke afhankelijkheid van anderen.
Een andere vorm van sociale angst zien we terug bij b.v. bloosangst. Iemand is dan vooral bang dat andere mensen zullen zien dat ze zich onzeker voelen in hun omgeving. Ze zijn bang dat anderen zien dat ze blozen of beven. Ook dit kan er toe leiden dat ze situaties waarin dat zou kunnen voorkomen gaan vermijden."

Aangezien er hier op Fok! wel meer psychiatrische patiënten rondlopen vroeg ik me af of er hier nog meer mensen rondzwerven die hier ook last van hebben/hadden.
Voor degenen die hier ervaring mee hebben; hoe is bij jullie de behandeling in z'n werk gegaan? Ik moet nu echt actief aan een oplossing gaan werken met m'n psych en zie er lichtelijk tegenop...

thnx
czd

"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  donderdag 20 juni 2002 @ 22:04:20 #2
29421 The-Chosen1
take your shirt off
pi_4679916
Nee ik heb er geen last van Gelukkig!! en ik had er nog nooit eerder van gehoord eigenlijk
raise up !!
  donderdag 20 juni 2002 @ 22:10:19 #3
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_4680003
Als ik het zo lees denk ik dat ik hier last van heb...(gehad). Ik durfde nooit contact te leggen met onbekenden, lief ervoor weg...en was idd sterk afhankelijk van 1 bepaalde persoon.
Ik ben er nu voor mijn gevoel redelijk ver overheen gekomen, ik ga binnenkort zelfs naar een meeting met allemaal onbekenden...is een hele grote stap voor mezelf. Ik ben hiervoor niet naar een psy geweest of wat dan ook. Ik heb eindelijk bij mezelf die knop in mijn hoofd om kunnen zetten en mezelf een schop gegeven om contacten op te zoeken. Ik ben eindelijk sterk genoeg dat ik geloof dat ik het kan dus...daar haal ik de kracht vandaan om op de "goede" manier (zonder angst) verder te gaan...

Ik hoop dat je er zelf ook ooit overheen komt...

Liefs,
Ivetje

To infinity…and beyond!
pi_4680031
Ik heb er ook geen last van maar heb er eergisteren wel een tentamen over gehad.

Hier heb je nog wat info:
http://www.degnanco.com/anxiety/main.html

In het Engels is het anxiety disorder.

Succes

pi_4682280
hé medepatiënt!
Ik heb al behoorlijk lang last van een sociale fobie, daarvoor heb ik een jaar lang therapie gehad en drie maanden seroxat geslikt. Allen zonder resultaat helaas.

Over die therapie kan ik je wel vertellen dat, in het geval van gedragstherapie, je meestal een lijst met dingen moet maken die je moeilijk vindt. Je moet bedenken waarom je er bang voor bent en vervolgens ga je proberen alles op een wat rationelere manier te bekijken (bijv. 'mensen letten alleen op zichzelf en niet op mij', 'als ze een hekel aan mij hebben is dat niet mijn probleem' etc.)
En uiteindelijk is het dan de bedoeling dat je ook de dingen van je lijst gaat uitvoeren, van gemakkelijk naar moeilijk.

Verder kan ik je er niet zoveel over vertellen, want ik bleef al steken bij de gemakkelijkste dingen. Het is namelijk niet zo moeilijk om te bedenken waarom iets niet eng is, maar om dingen dan werkelijk uit te voeren blijft een verschrikking (bij mij althans).

Ik hoop dat ik je niet al teveel heb afgeschikt en veel succes met je therapie !!

vrijdag 21 juni 2002 @ 01:13:09 #6
3767 Herald
Come get some
pi_4682293
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 21:57 schreef Ceased2Be het volgende:
Een veel voorkomende angst is sociale angst. Hierbij is iemand vooral bang voor de afwijzing door anderen. Waarschijnlijk komt sociale angst het vaakste voor. Zo ongeveer één op de tien mensen heeft er last van. Sociale angst leidt vaak tot vermijding van sociale contacten en kan daardoor tot vereenzaming leiden. Die vereenzaming is dan een soort van zelfbescherming geworden. De eenzaamheid geeft je immers de garantie dat anderen je dan niet kunnen afwijzen.
dit herken ik eigenlijk wel
quote:
Ik moet nu echt actief aan een oplossing gaan werken met m'n psych en zie er lichtelijk tegenop...
en hier geloof ik nooit zo in. Heb ook weleens wat cursusjes gedaan enzo, maar tegen groepsgenootjes een scene doen is toch anders dan IRL. Maar misschien ligt dat ook wel aan mezelf. [edit] oh kyoujin heeft dat dus ook [/edit] Heb ook altijd een hekel aan vragen als 'wat denk je nu' 'hoe voelde je je toen?' 'waarom doe je dat' en dergelijke.

[Dit bericht is gewijzigd door Herald op 21-06-2002 01:21]

*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_4687586
De confrentatie met je angst is een groot struikel blok dus ik begrijp dat je er tegen op ziet.
Sociale angst is een zeer vervelende fobia, mensen vermijden hun angsten en met sociale angst lijdt dat naar isolement of zoeken plaatsen op waar ze zich veilig voelen alleen, die worden ook steeds minder naar verloop van tijd.

Dit moet je doorbreken, sociale angst is goed te helpen en therapie is vaak succesvol.
De oorzaak zijn idd irrationele gedachten constant voelen dat je bekeken en beoordeeld/veroordeeld wordt, het is een extreme vorm van verlegheid.
Je moet leren dat mensen zich niet zo gedragen mensen hebben het veelste druk met zichzelf je kan geen gedachten lezen en je kan niet voorspelen wat ze over je denken, je moet dat los laten.
Je moet voor jezelf leven en andere recht geven op hun mening en jezelf accepteren.
Je zult het moeilijk hebben, maar je zult er sterker uitkomen dan dat je nu denkt voormogelijk is.
Sterkte!

pi_4694852
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 01:11 schreef kyoujin het volgende:
...
Over die therapie kan ik je wel vertellen dat, in het geval van gedragstherapie, je meestal een lijst met dingen moet maken die je moeilijk vindt. Je moet bedenken waarom je er bang voor bent en vervolgens ga je proberen alles op een wat rationelere manier te bekijken (bijv. 'mensen letten alleen op zichzelf en niet op mij', 'als ze een hekel aan mij hebben is dat niet mijn probleem' etc.)
En uiteindelijk is het dan de bedoeling dat je ook de dingen van je lijst gaat uitvoeren, van gemakkelijk naar moeilijk.
...
Dit is mij inderdaad ook verteld ja, heb nu als "huiswerk" meegekregen dat ik mijn houding in verschillende situaties moet analyseren en dat ik mijn negatieve gedachtes bij verschillende mensen op papier moet zetten.
En ik moet idd ook zo'n gemakkelijk naar moeilijk lijstje maken waar ik morgen maar eens goed voor ga zitten.

* Ceased2Be is toch vastbesloten om dit tot een goed eind te brengen

"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_4694928
Ik vind dat dit fenomeen eigenlijk letterlijk en figuurlijk tussen je oren zit. Ik geef toe, ik heb er ook regelmatig last van... maar je moet je er gewoon overheen zetten, uit die vicieuse circel stappen, met mensen meegaan die je vertrouwen niet beschamen bijvoorbeeld.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 21 juni 2002 @ 22:11:22 #10
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_4694963
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 22:08 schreef Skinkie het volgende:
Ik vind dat dit fenomeen eigenlijk letterlijk en figuurlijk tussen je oren zit. Ik geef toe, ik heb er ook regelmatig last van... maar je moet je er gewoon overheen zetten, uit die vicieuse circel stappen, met mensen meegaan die je vertrouwen niet beschamen bijvoorbeeld.
Ja idd...en dat heb ik nu eindelijk gedaa en het gaat gewoon goed. Ik heb ineens gewoon tegen mezelf gezegt dat ik die knop om ging zetten, en het vol houden. Ik durf nu gewoon veel meer. Mensen die ik niet ken zijn niet eng meer...ik zie het niet negatief als ik mensen ga ontmoeten. Deed ik altijd wel, d8 voordat ik ze had gezien al dat ze me raar zouden vinden enzo, dat ik overal buiten zou gaan vallen...
Tja, ik zag het gewoon zo negatief dat nieuwe mensen ontmoeten. Ik durfde het helemaal niet meer...en nu organiseer ik zelfs meetingen met mensen online dus
To infinity…and beyond!
  FOK!fotograaf vrijdag 21 juni 2002 @ 22:17:07 #11
18921 freud
Who's John Galt?
pi_4695044
Je moet jezelf gewoon eens niet zo kritisch zien. Ik denk dat in dergelijk situaties je jezelf veels te hard beoordeeld. Vaak zie je bij jezelf dingen die helemaal niet zo ervaren wordt door anderen. Probeer er gewoon van uit te gaan dat wat njij zelf voelt dat goed is, goed is voor je. Als er mensen zijn die dan het er niet eens mee zijn dan is dat jammer voor hun. Je kan niet altijd bij iedereen in de smaak vallen. Als je jezelf bent, dan heb je ook een innerlijke rust, wat mensen echt merken aan je.

Kortom: gewoon jezelf zijn, en anderen accepteren je dan echt wel. Het is even een moeilijke stap om jezelf te durven zijn, maar het is net als voor het eerst de zee ingaan. Koud en onwennig, maar het went en je kan er later van genieten! Sterkte!

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_4695073
Persoonlijk heb ik het meer op het "nachtleven" vlak, overdag durf ik letterlijk alles sociaal gezien... gewoon een praatje met iemand maken etc. etc. iemand aanspreken geen probleem.

Maar ik ben echt als de dood om naar een disco te gaan/te stappen. Zat op stijldansen nou... je hartslag is weer 3x zo hoog als normaal 2 uur van te voren.

Het probleem is volgens mij dat ik heel slecht kan omgaan met mensen van mijn eigen leeftijd, of net iets jonger. Met volwasennen omgaan gaat overigens gewoon goed/redelijk, je weet meestal wat je aan ze hebt, iets of niets...
Moet zeggen als je gepest bent om je uiterlijk of alle keren dat je iemand verkering vraagt en je wordt afgewezen is natuurlijk niet bevoorderlijk voor je sociale zelfvertrouwen in die kringen.

Zo das er ook weer uit...

(dus ik denk dat de sociale angst meer uit situaties voorkomt dan het altijd al bij je dragen)

Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 22 juni 2002 @ 00:40:06 #13
5805 FrankR
aka Kiuchi
pi_4696832
Ken het ook
Realisme moet de leidraad zijn van ons bestaan, maar mag het ons er niet van weerhouden te dromen. Of te fantaseren over het paradijs -- Real life goes before e-life
  zaterdag 22 juni 2002 @ 01:10:50 #14
28132 g0zer
nog steeds!
pi_4697151
ik ken het zeer zeker, ook vaak het blozen. ik kan er gewoon niets aan doen,

het boeit me niet als iemand een grap over me maakt, of dat ik ineens in de belangstelling sta bij een paar bekenden van een maat van me ofzo, maar ik ga TOCH blozen

erg klote,.
gebrek aan zelfvertrouwen is het niet denk ik, maar toch moet er iets zijn...

pi_4699519
Heb/had ik ook wel.
Is zwaar irritant, idd het blozen ofzo.. gelukkig heb ik dat tegenwoordig niet meer..
Enige wat ik nog wel es heb is dat ik het irritant vind als ik op de fiets zit en mensen die langs fietsen kijken je de hele tijd aan...

Wat je eraan kan doen is gewoon schijt aan alles krijgen... dan wordt je echt niet meer rood hoor, bijv. gister ik viel bijna in de veste.. iedereen lachen natuurlijk, maar wat kan mij het schelen ik lachte gewoon mee

zaterdag 22 juni 2002 @ 12:53:51 #16
29778 iNZeeN
Angst zuigt
pi_4700966
Heej.. ik heb dat ook. Voor mijn "sociale fobie" ben ik ook een jaar bij een psych geweest.. en kreeg idd allerlei opdrachten te doen. Moest me eigen gedrag gaan analyseren. Het heeft zeker weten geholpen.. maar verwacht geen wonderen! .. Het helpt je in de goede richting te gaan denken.. het lucht je op alles kwijt te kunnen daarover.. meer ook niet. Je acties en reacties zullen met deze nieuwe denkrichting vanzelf naar de goede kant moeten gaan. Wees en blijf actief jezelf in de gaten houden..

Ik heb daarbij ook Zoloft geslikt.. hielp enigszins denk ik.. was niet echt heel overduidelijk.. maargoed.. ik ben hier gelukkig al een tijd mee gestopt, want dit moet toch het meest vanuit jezelf gaan komen.

Ik heb ook veel gehad aan een aantal boeken.. te weten:

Verlegen - Nou en! (ISBN: 90-225-2818-9)
Als ik nee zeg, voel ik mij schuldig (ISBN: 90-263-1613-5)
Je piekert je suf (ISBN: 90-6009-950-8)

..deze boeken laten je alles weer eens in een ander perspectief bekijken.. kan alleen maar gezond zijn. Verwacht ook hier geen wonderen van hoor.. het zijn hulpmiddelen en zijn gewoon aardig om te lezen.

Sterkte en volhouden!

Het verleden is onwijzigbaar. De toekomst onvoorspelbaar. Ergo, piekeren is onzinnig.
pi_4712661
Ik heb denk ik ook last van een sociaal fobie. Vooral nieuwe mensen leren kennen is een ramp
Hebben jullie er dan ook last van dat je enorm gaat zweten?
Zweethanden enzo. Van dat blozen heb ik niet zo heel veel last van. Krijg wel een hartslag die 2x zo hard gaat. Ik heb er nog geen hulp voor gezocht. Weet niet wat ik moet doen eraan. Vind het echt enorm klote. Irritante situaties:
in de rij staan voor de kassa, gewoon ergens in de rij staan.
pi_4712718
wat dacht je van uberhaupt alleen naar de supermarkt gaan... zo snelmogelijk spullen zoeken... bang zijn dat ze je weg kijken....

eng!

zondag 23 juni 2002 @ 16:57:25 #19
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_4715241
Heb ik af en toe wel 'last' van; aan de ene kant kan ik heel open zijn en kan een gezellige praatje aanknopen met de verkoper in een winkel.
Maar aan de andere kant bevalt die rust die je in je eentje hebt als je geen sociale contacten maakt me ook wel. Heb dan op dat moment geen enkele zin om (nieuwe) mensen te ontmoeten. Dan heb ik het in een supermarkt ook snel het idee dat ik vooral zo snel mogelijk weg moet.
The Internets, I needs it..
  zondag 23 juni 2002 @ 22:55:41 #20
9030 Mr.Black
sucks to be me
pi_4720772
Yep.. ik ken 't...

2 jaar terug had ik er echt veel last van ook in de supermarkt. Daar had ik het gevoel dat iedereen dacht dat ik aan het stelen was oid.

Begreep ook niet waarom mensen voor de lol elke week uit gingen..

Nu gaat het steeds beter en dat komt voornamelijk omdat ik mezelf gewoon verplicht heb om dingen te doen waar veel mensen zijn.

In mijn geval was het dus o.a. gitaar spelen in een workshop. Elke week was ik super zenuwachtig... Waar normale mensen zenuwachtig zijn voor bungy jumpen, zo zenuwachtig was ik om elke week naar een openbare ruimte gaan met mensen.

Maar beetje bij beetje word het steeds leuker, word je meer jezelf, krijg je meer vrienden..

Echt sociaal ben ik nog steeds niet maar het gaat de goeie kant op. Het duurt alleen super lang. Je moet niet gelijk resultaat verwachten. denk ik

Don't love if you want to die in peace.
pi_4721078
Met mensen die ik ken heb ik het niet, maar ik zou bv nooit zomaar met wildvreemden te gaan praten enzo, is dat ook een "Social Anxiety Disorder" ?
pi_4784426
*schopje*
Hoop dingen die hier voorbij zijn gekomen komen wel bekend voor moet ik zeggen. Moet nu ook een lijstje maken van de dingen die ik makkelijk en moeilijk vind om te doen (van makkelijk naar moeilijk).

Maar kan iemand hier een oorzaak geven waarom hij/zij "lijdt" aan sociale angst?
Ik weet niet beter dan dat ik altijd al zo geweest ben, maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waardoor je je verder gaat terugtrekken...

pi_4788747
Ik heb ook "trekken van een sociale fobie", zoals mijn therapeute het zo mooi kan zeggen. Ik kreeg vn haar een boek mee over "psychoterreur (mobbing) op het werk"

Lijkt mij wel duidelijk dat de oorzaak niet altijd alleen irrationele gedachten hoeven te zijn.

pi_4789033
Helaas, ik herken alle omschrijvingen... Het is vooral dat je dingen niet doet omdat je dan denkt dat anderen je niet meer moeten ofzo. En ja, als je niets doet, wordt 't er zeker niet minder erg op.

Het is idd zo, dat ik er veel minder last bij heb bij volwassenen dan mensen van m'n eigen leeftijd. Het scheelt ook als ik iemand ken, en als die begint met een praatje, en niet andersom. Zelf zeg ik nooit spontaan iets tegen iemand, of het moet puur zijn om te informeren.

In de eerste klas van de middelbare school heb ik er een sociale vaardigheids cursus voor gehad, maar of dat heeft geholpen, denk het niet. Die mensen om me heen waren ook wel van die zielige gevalletjes, die durfden echt niks, maar. Zelf ben ik eigenlijk nergens bang voor, behalve voor dit soort dingen dan. Voor mij heeft dit alles weinig geholpen.

Succes met je cursus, hoop dat 't voor jou wel nut zal hebben

pi_4803511
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 21:57 schreef Ceased2Be het volgende:
"Een veel voorkomende angst is sociale angst. Hierbij is iemand vooral bang voor de afwijzing door anderen. Waarschijnlijk komt sociale angst het vaakste voor. Zo ongeveer één op de tien mensen heeft er last van. Sociale angst leidt vaak tot vermijding van sociale contacten en kan daardoor tot vereenzaming leiden. Die vereenzaming is dan een soort van zelfbescherming geworden. De eenzaamheid geeft je immers de garantie dat anderen je dan niet kunnen afwijzen.
Sociale angst kan er ook toe leiden dat mensen in contact met anderen niet durven zeggen wat ze eigenlijk willen of denken. Ze zijn geneigd om vooral dingen te doen waarvan ze denken dat anderen ze van ze verwachten. Ook hierdoor denken ze afwijzing te voorkomen. Het kan dan ook leiden tot sterke afhankelijkheid van anderen."
Yeap, that's me. Ik heb een tijdje bij zo'n maatschappelijke werker ofzo gelopen maar na vijf keer heeft hij aan m'n ouders uitgelegd dat hij er ook niets mee kan. Das lekker voor je zelfvertrouwen.

Is er toevallig een leuke online test ofzo ervoor dat je kan kijken of je dat vrij zeker hebt?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')