we hebben eerst boven aangesloten, dat werkte eerst neit, toen hebben we de draden geroteerd.quote:Op donderdag 19 mei 2011 18:50 schreef Mr_Memory het volgende:
De zwarte draden zijn de schakeldraden, de bruine is de voedende draad.
Het probleem bij jou boven schakelaar is dat je 3 schakeldraden hebt, wat wel correct is.![]()
Twee zwarte draden tussen de schakelaar en een zwarte naar de lamp.
Gewoon blijven proberen met combinaties, dan komt het vanzelf goed.
Even een edit, de bruine is de voeding die moet op het P contact, de 2 zwarte draden op de schakel kant.
Heb je dit eenmaal gedaan, beneden niet meer wisselen, allen boven blijven zoeken met combinaties.
Dat is natuurlijk de beste oplossing.quote:Op donderdag 19 mei 2011 20:02 schreef goeiemoggel het volgende:
Heb je een multimeter?
Dan de stroom van de hele installatie halen en beneden de 2 zwarte draden met elkaar verbinden. De multimeter op weerstand meten zetten (of continuiteit, "doorpiepen"). Dan kijken bij welk dradenpaar je geen weerstand meer meet (of dus een piep krijgt). Dat zijn dan dus de schakeldraden van de hotelschakeling, de andere gaat naar de lamp. Markeer de draad die naar je lamp gaat ook gelijk, dan krijg je dit probleem niet meer.
het schema begrijp ik wel, maar die draden zijn zo moeilijk uit elkaar te houdenquote:Op donderdag 19 mei 2011 19:46 schreef Mr_Memory het volgende:
Ja dat is correct de L is de voeding (bruinedraad)
De twee boven moet zwart zijn.( 1 links 1 rechts)
Het verschil tussen de 3 zwarte draden, is dat er 2 naar de schakelaar beneden gaat en 1 naar de lamp!
De draad naar de lamp moet dus op L van de schakelaar boven, daar gaat het fout, je hebt de draad die naar de lamp gaat nu op één van bovens aansluiting gezet.![]()
Een heel veel gemaakte fout hoor
Kijk hier even naar.
Het tweede schema is een wisselschakeling (stap2)
ik weet niet of we die hebben, ik denk het eigenlijk niet.. Maar kan ik vast wel aankomenquote:Op donderdag 19 mei 2011 20:02 schreef goeiemoggel het volgende:
Heb je een multimeter?
Dan de stroom van de hele installatie halen en beneden de 2 zwarte draden met elkaar verbinden. De multimeter op weerstand meten zetten (of continuiteit, "doorpiepen"). Dan kijken bij welk dradenpaar je geen weerstand meer meet (of dus een piep krijgt). Dat zijn dan dus de schakeldraden van de hotelschakeling, de andere gaat naar de lamp. Markeer de draad die naar je lamp gaat ook gelijk, dan krijg je dit probleem niet meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |