abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97021904
Goedemorgen allemaal!

Wij hebben ons eerste huis gekocht, en krijgen op 27 juni, 9.30 uur de sleutel. *O* We hebben dit zonder aankoopmakelaar gedaan.
Wat ik mij afvroeg, moet je voordat je de sleutel in ontvangst neemt bij de notaris, nog het huis checken?

Zo ja... doe je dit samen met de verkoper, en wanneer doe je dit (half 9 's ochtends voordat we de sleutel krijgen? Of het weekend er voor?)
En... wat nu, als er iets is wat wij niet wisten of later achter komen als we de sleutel al hebben? (bijv. een grote scheur, of waterschade...)

Hoor graag hoe jullie die gedaan hebben, of wat jullie kijk hier op is.

Alvast bedankt! :W
  donderdag 19 mei 2011 @ 10:03:15 #2
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_97022015
Dat doe je met de makelaar. Schrijf ook je meterstanden enzo direct op zodat je geen ruzie krijgt erover.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_97022075
Het is geen nieuwbouwhuis neem ik aan.

Nadat je de overdracht hebt gedaan is het risico voor de koper.

Maar altijd alles vast leggen is mijn mening
  donderdag 19 mei 2011 @ 10:10:45 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_97022219
Inderdaad meterstanden noteren in tweevoud en beiden partijen (koper+verkoper) ondertekenen voor akkoord.
Ook goed kijken naar scheuren, lekken, vochtplekken etc.
Check even of de warmwater voorziening aanslaat.

En ook belangrijk: controlleer of alle aanvullende afspraken zijn nagekomen.
- Als je meubels overneemt, kijk dan of ze er inderdaad staan in de te verwachte staat.
- Hebben ze alle roerende goederen wel verwijderd?

Na de overdracht is het een stuk lastiger om de kosten van schade bij de verkoper de claimen.
So we just called him Fred
  donderdag 19 mei 2011 @ 10:10:52 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97022225
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 09:59 schreef Mirandaa het volgende:
Goedemorgen allemaal!

Wij hebben ons eerste huis gekocht, en krijgen op 27 juni, 9.30 uur de sleutel. *O* We hebben dit zonder aankoopmakelaar gedaan.
Wat ik mij afvroeg, moet je voordat je de sleutel in ontvangst neemt bij de notaris, nog het huis checken?

Zo ja... doe je dit samen met de verkoper, en wanneer doe je dit (half 9 's ochtends voordat we de sleutel krijgen? Of het weekend er voor?)
En... wat nu, als er iets is wat wij niet wisten of later achter komen als we de sleutel al hebben? (bijv. een grote scheur, of waterschade...)

Hoor graag hoe jullie die gedaan hebben, of wat jullie kijk hier op is.

Alvast bedankt! :W
Bij ons was de inspectie kort van tevoren (ochtend van overdracht), met kopende en verkopende partij en makelaars. Formeel controleer je dat tussen tekening van het koopcontract en dat moment er geen rare dingen zijn ontstaan (bijv. waterschade of bepaalde veranderingen aan het huis zijn aangebracht). En je neemt gezamenlijk de standen op, te noteren op een formulier en te ondertekenen.

Als je achteraf nog achter dingen komt, wordt het een verborgen gebreken verhaal. Lees er je koopcontract nog eens op na.
The love you take is equal to the love you make.
pi_97022234
Op de dag dat je naar de notaris gaat, ga je van te voren inspecteren. Hierdoor kun je onder andere nagaan of het huis wordt opgeleverd, zoals je met de verkoper hebt afgesproken (bezemschoon e.d.).

Vergeet daarnaast niet om de meterstanden te noteren! Je hoeft immers niet de water- en elektra nota van de verkoper te betalen.

Als koper heb je een onderzoeksplicht. Je moet van te voren het huis onderzoeken op (zichtbare) schade (zoals een scheur in de muur e.d.) en een gedegen onderzoek uitvoeren naar de staat van de woning. Daarnaast heeft de verkoper een informatieplicht. Alleen bij een verborgen gebrek is het mogelijk om de verkoper aansprakelijk te stellen (bijvoorbeeld als verkoper bewust een gebrek, dat niet uit het onderzoek naar voren kwam, verzwegen heeft).
pi_97022476
Overigens heb je dat onderzoek al gedaan, voordat je de koop afgesloten had. Als je dat nu nog uit zou voeren, ben je te laat. Je hebt de woning al gekocht (inclusief alle gebreken. Bij verborgen gebreken kun je de verkoper evt aansprakelijk stellen).

De dag van de overdracht (tekenen bij de notaris) ga je kijken of de woning nog in dezelfde staat is/zoals afgesproken is.

[ Bericht 9% gewijzigd door McLaren_Fan op 19-05-2011 10:22:59 (aanvulling) ]
  donderdag 19 mei 2011 @ 10:23:36 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_97022548
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 10:21 schreef McLaren_Fan het volgende:
Overigens heb je dat onderzoek al gedaan, voordat je de koop afgesloten had. Als je dat nu nog uit zou voeren, ben je te laat. Je hebt de woning al gekocht (inclusief alle gebreken).
Dat is niet helemaal waar, gebreken die zijn ontstaan tussen de tekenen van het (voorlopig) koopcontract en de overdracht zijn voor rekening van de verkopende partij.

Dus je moet altijd nog controleren of er geen gebreken zijn ontstaan sinds de laatste keer dat je het huis gezien hebt.
  donderdag 19 mei 2011 @ 10:25:29 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97022598
Maar als je nà de koop een gebrek constateert waarvan aannemelijk is te maken dat de verkoper ervan op de hoogte moet zijn geweest ten tijde van de verkoop, is er volgens mij ook nog wel iets te verhalen.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 19 mei 2011 @ 10:28:38 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_97022695
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 10:25 schreef Lienekien het volgende:
Maar als je nà de koop een gebrek constateert waarvan aannemelijk is te maken dat de verkoper ervan op de hoogte moet zijn geweest ten tijde van de verkoop, is er volgens mij ook nog wel iets te verhalen.
Als jij aannemelijk kan maken dat de verkoper dit bewust heeft achter gehouden en aannemelijk kan maken dat jij dit met reguliere onderzoeken (bijv. Bouwkundige inspectie) niet had kunnen achterhalen.
pi_97022809
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 10:23 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar, gebreken die zijn ontstaan tussen de tekenen van het (voorlopig) koopcontract en de overdracht zijn voor rekening van de verkopende partij.

Dus je moet altijd nog controleren of er geen gebreken zijn ontstaan sinds de laatste keer dat je het huis gezien hebt.
De onderzoeksplicht moet je uitvoeren, voordat je de woning daadwerkelijk koopt. Als je het doet, nadat de koop gesloten is, heb je de woning inclusief alle gebreken gekocht. Koper heeft dan niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan. Met uitzondering van verborgen gebreken, maar daar kun je je in die situatie lastig op beroepen.

Als er gebreken zijn ontstaan tussen het moment van kopen en opleveren (tekenen bij de notaris), kun je hiervoor met de verkoper een regeling treffen. Verkoper moet (voor zijn rekening laten) repareren of schoonmaken. Hiervoor kun je met de verkoper afspreken dat er bij de notaris een bedrag in depot wordt gehouden.
pi_97028766
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 10:10 schreef FredvZ het volgende:
Inderdaad meterstanden noteren in tweevoud en beiden partijen (koper+verkoper) ondertekenen voor akkoord.
Ook goed kijken naar scheuren, lekken, vochtplekken etc.
Check even of de warmwater voorziening aanslaat.

En ook belangrijk: controlleer of alle aanvullende afspraken zijn nagekomen.
- Als je meubels overneemt, kijk dan of ze er inderdaad staan in de te verwachte staat.
- Hebben ze alle roerende goederen wel verwijderd?

Na de overdracht is het een stuk lastiger om de kosten van schade bij de verkoper de claimen.
@TS: lees bovenstaande eens goed door,kom je al een heel eind. :s)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_97189697
Super bedankt voor de uitgebreide antwoorden! :)
Dat wordt dus, voordat we naar de notaris gaan 9.30 uur, nog even een inspectie doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')