abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 mei 2011 @ 00:23:49 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97016086
Het is opvallend hoe weinig teken er momenteel zijn (iig hier). Normaal heeft mijn Westie rond deze periode heel veel last van teken. Soms wel dagelijks een paar die nog over hem heen lopen (en ik er dus af kan meppen) en teken die zich al vastgebeten hebben. Vorige voorjaren was het niet gek dat hij per uitlaatbeurt gewoon 3 of 4 teken op zich had zitten. Nu heeft hij in totaal pas 2 vaste teken gehad en 3 die nog over hem heen liepen (vanaf eind Maart).

Is dat overal zo in Nederland en komt dit door de droogte? Ik weet wel van voorgaande jaren dat teken zich vooral vermeerderen/ uitkomen na warmte en flink wat regen. Vooral aan dat laatste hebben we natuurlijk een enorm gebrek de afgelopen tijd.

Hoe is het in de rest van Nederland? Ik woon zelf trouwens in het Gooi.
  donderdag 19 mei 2011 @ 00:26:15 #2
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_97016172
Zelfs teken ontwijken het 't Gooi.

http://www.natuurbericht.nl/?id=5850
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_97016210
Mn honden hebben ze nog niet gehad, maar k had er pas wel eentje op mn buik :'(
  donderdag 19 mei 2011 @ 00:33:53 #4
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97016412
quote:
12s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:26 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Zelfs teken ontwijken het 't Gooi.

http://www.natuurbericht.nl/?id=5850
Mooi, laat die teken het Gooi maar ontwijken, scheelt mij weer een hoop extra werk :D
Ik vind het wel een verademing :) , niet meer steeds hondje uit hoeven kammen na de wandeling en nog geen tekendruppels hoeven geven ^O^

Getver Multiply, in je buik of nog erop? ik had er 2 jaar geleden 1 op mijn been lopen na de wandeling, zo smerig }:| Toen zat hondje trouwens ook dagelijks vol met teken als we uit het bos/ van de hei kwamen.
pi_97016445
kan je niet gewoon preventief een middeltje tegen teken geven?
  donderdag 19 mei 2011 @ 00:38:25 #6
170377 Beetlebum
freelance alcoholist
pi_97016557
zit gewoon binnen en krijg overal kriebel...
Niet iedereen is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten...
  donderdag 19 mei 2011 @ 00:57:52 #7
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97017138
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:35 schreef mschol het volgende:
kan je niet gewoon preventief een middeltje tegen teken geven?
Ja, dat heb ik ook, maar dat is toch weer gif. Als het om een incidenteel geval gaat, geef ik dat mijn hondje liever niet (en hoe vaker iets gebruikt wordt, hoe resistenter het ongedierte wordt). 1 of 2 teken per 2 maanden kan ik mee leven, dat vind ik nog acceptabel. Maar de vorige jaren was het echt veel erger. Als ik hem dan kamde na het uitlaten liepen er soms wel 5 over hem heen :{
pi_97019664
Onze hond komt wekelijks in het bos, dus heeft ze preventief zo
N teken middeltje. Pas nog een uit haar kop verwijderd. Bah!!!
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_97019883
1 of 2 teken kun jij nog mee leven, en wat als die ene teek lyme bij zich draagt? Dan heb je wel gelijk een doodzieke hond als je een beetje pech hebt. En die kans is vrij groot, de laatste telling heeft uitgewezen dan ruim 44 procent van de teken besmet is met lyme.
pi_97019901
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 07:48 schreef 2510 het volgende:
1 of 2 teken kun jij nog mee leven, en wat als die ene teek lyme bij zich draagt? Dan heb je wel gelijk een doodzieke hond als je een beetje pech hebt. En die kans is vrij groot, de laatste telling heeft uitgewezen dan ruim 44 procent van de teken besmet is met lyme.
voor de mens ja, ik heb nog nooit gehoord van een hond die er ziek van werd (en de honden van mijn ouders en andere familie/kennissen hebben echt al honderden teken gehad alles bij elkaar) :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_97019919
Hier hadden wij er eind februari al las van, wij plakken nu ook pads op als wij het bos in gaan

niet normaal hoeveel er daar zitten

De hond hebben wij eind februari , eind april al behandeld
  donderdag 19 mei 2011 @ 16:50:02 #12
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97036861
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 07:48 schreef 2510 het volgende:
Je moet een afweging maken he. Al dat vlooien/ tekengif is ook niet bepaald gezond voor je hond. En vlooiendruppels krijgt hij van Maart tm Oktober (soms in December/ Januari 1 als het een zachte winter is). Dat gif komt in hun bloedbaan terecht en kan ook schadelijk zijn voor het centraal zenuwstelsel.

En wat Leipo schrijft; ruim 30 jaar honden en ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat 1 van onze honden lyme kreeg of het van iemand gehoord in de uitlaatgebieden.

Waar is dat dan Godmother? Hier dus echt vrijwel niets.... :? Misschien zijn ze allemaal vertrokken omdat het Gooi toch niet was wat het leek ;)
  vrijdag 20 mei 2011 @ 01:11:24 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97060677
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 07:06 schreef Dandilion het volgende:
Onze hond komt wekelijks in het bos, dus heeft ze preventief zo
N teken middeltje. Pas nog een uit haar kop verwijderd. Bah!!!
:) Wij lopen dus 3 keer per dag in het bos/op hei, ik woon aan de rand van een heel groot natuurgebied. Maar het valt me juist op, in tegenstelling tot voorgaande jaren, dat hij er nu pas 2 heeft gehad en voorgaande jaren ze na het uitlaten gewoon over hem heen liepen, vooral in deze periode.

Even voor de duidelijkheid; mijn hond komt alleen 's avonds laat voor het slapen gaan op een plantsoen om een plas te doen; 2 of 3 keer per dag (afhankelijk van winter/ zomer) loopt hij in het natuurgebied (tussen Laren/Bussum/Hilversum) of het Spanderswoud, een groot bos tussen Bussum/Hilversum/ 's Graveland. In principe komen wij dus eigenlijk alleen maar in uitgestrekte natuurgebieden.

Wat ik in al die jaren wel heb gemerkt, is dat sinds het GNR de natuurgebieden omheind heeft en je dus honden aan moet lijnen achter de omheiningen, het vele malen erger is met teken. Eerst liepen de mensen natuurlijk overal met honden los. Die kropen tussen bosjes ed en namen zo de teken mee. Nu honden aangelijnd moeten zijn, kunnen ze niet meer in bosjes/ kreupelhout kruipen (en lopen er nog weinig mensen achter de omheiningen) en eigenlijk de laatste 10/15 jaar is de toename van teken enorm geworden.

Laatst had ik het er toevallig met iemand over hoeveel teken die Schotse Hooglanders wel niet moeten hebben (die dus achter die omheiningen lopen); arme beesten, zij kunnen zich op geen enkele manier beschermen hiertegen en worden leeggezogen.
pi_97062503
mijn ouders lopen tussen Hilversum en Loosdrecht (horneboegse heide) en daar mogen de honden wel los achter de omheining ;) maar daar ook: het ene jaar is het erger dan het andere jaar.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_97063042
Ikzelf heb er geen last van, mijn katjes zitten altijd binnen.

Bij mijn vader echter op de rand van Friesland-Drenthe, daar is het erg. Weet niet precies hoe lang geleden het is, maar toen onze hond naar de trimmer ging zaten er 3 op (nog niet zo heel lang ook).

Verder heeft hij al ik denk een heel leger van de katten verwijderd..
  zaterdag 21 mei 2011 @ 01:43:28 #16
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97106829
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 07:41 schreef Leipo666 het volgende:
mijn ouders lopen tussen Hilversum en Loosdrecht (horneboegse heide) en daar mogen de honden wel los achter de omheining ;) maar daar ook: het ene jaar is het erger dan het andere jaar.
Misschien is het daar erger omdat daar natuurlijk ook veel water in de buurt is? (dus de luchtvochtigheid veel hoger is). Ik weet het ook niet, maar hier valt het iig 100% mee ^O^ Vanmiddag toevallig 1 klein teekje (van 1 dag) uit hem getrokken. Zijn 3e vaste teek dit jaar, terwijl hij er in voorgaande jaren al zeker 30 gehad zou hebben.

Mijn kat heeft er tot nu toe 1 gehad. Maar die heeft er per jaar maar hooguit 3.

Ik won hier op FOK 2 jaar geleden een hondenwaspakket wat ervoor zorgde dat er ook minder teken op je hond zouden komen. Dat jaar was echt dramatisch. Hij had er dagelijks een stuk of 10 na ieder uitlaatrondje (die over hem heen liepen). Toen hadden we wel een warm, maar vooral vochtig voorjaar.
pi_97109974
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 16:50 schreef childintime het volgende:

[..]

Je moet een afweging maken he. Al dat vlooien/ tekengif is ook niet bepaald gezond voor je hond. En vlooiendruppels krijgt hij van Maart tm Oktober (soms in December/ Januari 1 als het een zachte winter is). Dat gif komt in hun bloedbaan terecht en kan ook schadelijk zijn voor het centraal zenuwstelsel.

En wat Leipo schrijft; ruim 30 jaar honden en ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat 1 van onze honden lyme kreeg of het van iemand gehoord in de uitlaatgebieden.

Waar is dat dan Godmother? Hier dus echt vrijwel niets.... :? Misschien zijn ze allemaal vertrokken omdat het Gooi toch niet was wat het leek ;)
Austerlitz bij zeist
pi_97120736
Hier (Leersum, Utrechtse Heuvelrug) al zeker 10 vastgebeten teken van m'n 2 katten gehaald. En zowel vanochtend als vanmiddag een loslopende teek van de vacht gehaald. Hier zijn ze in ieder geval niet vertrokken :)
  dinsdag 24 mei 2011 @ 02:10:09 #19
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97234421
Ik heb stiekem alle teken richting Utrecht gestuurd in Februari ;)

Austerlitz ligt wel in een gebied waar veel vennen liggen, van Leersum weet ik dat niet; ook toevallig veel water in de buurt?

Vanavond anderhalf uur op de hei/ in het bos gewandelt en de score was 0 ^O^ .

Met warmte heeft het niets te maken, ik hoorde van iemand die op de Antillen had gewoond dat de teken daar gewoon met honderden tegelijk over de veranda kropen. Het heeft dus idd meer met luchtvochtigheid te maken; hoe droger de lucht, hoe minder teken.

De keerzijde van al die droogte is dan weer dat tijdens het wandelen vanavond ik verdroogde kikkers op de hei vond; voor het eerst in al die jaren dat ik daar kom.........
  dinsdag 24 mei 2011 @ 18:03:50 #20
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
  zaterdag 28 mei 2011 @ 23:32:08 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97440929
Ik moest lachen "iemand in de tram besprongen door een teek"; ik kreeg visioenen van een teek formaat tijger, die vanuit een hinderlaag iemand bespringt :')

Voor zover ik weet zitten ze hoofdzakelijk in struiken (struikgewas), kreupelhout, hoog gras/ heide. Ze vallen niet vanuit een boom op je hoofd, ze bespringen je niet vanuit bosjes of vanaf andere mensen/ honden. Ze blijven aan je kleding plakken als je in het bos bent geweest of je hond/ kat neemt ze mee naar huis na een wandeling. Ik heb er ooit eens 1 gevonden die nog steeds over de hond heen liep, terwijl de hond al 3 uur terug was uit het bos.

Mijn huidige hondje is wit, dus als we uit het uitlaatgebied komen, zie ik ze zo over hem heen lopen. En tot nog toe nog steeds ^O^ Ik vond er vorige week 1 in de achtertuin (volgezogen), vermoedelijk kwam die van de kat af. De hond gaat nl steeds op dezelfde plek krabben als hij een teek heeft dus merk ik dat dan wel.

Ik wacht even af pumpkinsoup; wij zitten in het Gooi. Ik ben wel extra alert nu met die regen :Y

(in die buurten uit dat bericht is trouwens wel opvallend veel water ook he.....)
  zondag 29 mei 2011 @ 01:16:08 #22
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_97444489
Ik ken wel een hond die overleden is aan lyme en ik vermoed dat bij honden de diagnose vaak niet gesteld wordt als ze er wel aan overlijden, en dat je het daarom niet heel vaak hoort.
Zelfs bij mensen is het lastig vast te stellen.
Ik heb er dit jaar twee gehad op twee verschillende honden. Beiden na een wandeling in het bos, dus ik mijd nu gewoon het bos maar weer en loop liever door de open velden, daar krijgen ze ze nooit. En ik doe weer af en toe wat knoflook door het voer.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 29 mei 2011 @ 01:40:53 #23
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97445132
Een collega van mij heeft Lyme gehad. Ze moest een jaar revalideren; opnieuw leren lopen, praten, haar brood smeren, zich aankleden......Haar centraal zenuwstelsel was aangetast. Maar in de 33 jaar dat ik honden heb, heb ik het bij hen nog nooit meegemaakt of gehoord van andere baasjes (dat hun hond het had).

oh-oh, met knoflook moet de teek eerst bijten voordat'ie weg gaat. Een besmette teek heeft zodoende zijn gif al in de hond gestopt. De besmetting vindt plaats zodra de teek bijt en zijn speeksel in zijn slachtoffer brengt.

Tegen vlooien, wormen, hartworm, oormijt, luis krijgen mijn dieren Stronghold. Maar dat helpt niet tegen teken. Daarvoor heb ik Tick Off, van Exil, werkt geweldig tegen teken, maar weer niet tegen de rest :{ Een tekenband icm Stronghold gaf volgens een DA geen problemen, maar het is wel allemaal vergif wat je dier binnenkrijgt. Ook daar ben ik tegenwoordig heel voorzichtig mee geworden. Ik wil geen vlooienplaag, maar mijn hond moet niet langzaamaan vergiftigd worden. Als zijn centraal zenuwstelsel in die mate aangetast kan worden net als dat hij toevallig een besmette teek zou hebben en daar gevoelig voor is, dan zou ik liever dat risico nemen dan hem jaarlijks vergiftigen met anti middelen. Ik heb gelezen welk gif er in Stronghold zit (een geweldig middel) en in tekenbanden en de combinatie van beiden wordt je niet vrolijk van.....
  zondag 29 mei 2011 @ 01:43:35 #24
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_97445186
Ik behandel maar 1 van mijn honden tegen vlooien, vanwege een allergie, de rest behandel ik niet.
Ik heb dan wel de mazzel dat je bij de naakten alles goed ziet lopen / zitten.
Ik had trouwens begrepen dat teken amper kwaad kunnen als je ze binnen 24 uur verwijdert?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 29 mei 2011 @ 01:51:07 #25
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97445359
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 01:43 schreef oh-oh het volgende:
Ik behandel maar 1 van mijn honden tegen vlooien, vanwege een allergie, de rest behandel ik niet.
Ik heb dan wel de mazzel dat je bij de naakten alles goed ziet lopen / zitten.
Ik had trouwens begrepen dat teken amper kwaad kunnen als je ze binnen 24 uur verwijdert?
Kleine teekjes zijn moeilijk te verwijderen, daar heb je zowat de O'tom tekentang voor nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')